Boekengilde

Conversieoptimalisatie nieuwe stijl leidt tot 64% meer aanvragen

Bekijk de case

Conversieoptimalisatie

De trend die we al jaren zien op CRO gebied is dat het minder draait om A/B-testing en het verhogen van het conversiepercentage, en steeds meer om het verhogen van de algehele resultaten van je klant. Je hebt namelijk niet zoveel aan het verhogen van het conversiepercentage, als dit ten koste is gegaan van de gemiddelde orderwaarde, bijvoorbeeld. Daarom bieden wij veel van onze klanten conversieoptimalisatie nieuwe stijl aan, een aanpak waarbij we elke maand opnieuw bepalen waar we op focussen. Het verbeteren van de website, het optimaliseren van de marketing, of (meestal): een combinatie. Op die manier zijn altijd de juiste specialisten aan het werk voor de klant. Voor Boekengilde zijn in 6 maanden al developers, designers, contentspecialisten, UX-specialisten, strategisch marketeers en SEO- en SEA-specialisten aan het werk geweest. En niet zonder resultaat: in deze eerste 6 maanden van dit jaar wisten we het aantal offerte-aanvragen al met 64% te overtreffen ten opzichte van dezelfde periode in 2017! Lees in deze case hoe we dat doen.

Digitale ondersteuning

realisatie business ambities.

Boekengilde helpt met het in eigen beheer uitgeven van je boek. Van schrijftips, via opmaak en drukken van je boek, tot en met het verkopen ervan. Met als doel schrijvers daarna een boek hebben om trots op te zijn! Eind 2017 vroeg Boekengilde ons om op digitaal gebied te ondersteunen bij het realiseren van de business ambities. Specifiek werd gevraagd om een proactieve aanpak, met de focus op doen. Zaken die wij oppakken, maar zeker ook een sturende rol voor Boekengilde zodat zij zelf ook veel punten kunnen oppakken. We zijn in onze aanpak zowel direct actief aan de slag gegaan met executie als het ontwikkelen van de strategie die de punt op de horizon zet. Door dit parallel aan elkaar te doen, is er binnen een half jaar zowel impact als visie neergezet. We zijn daarbij uitgegaan van de bestaande website en optimaliseren deze continu. Het bouwen van een nieuwe website is niet nodig, het budget gebruiken we liever om het maximale te halen uit de bestaande kanalen.

Strategie en aanpak

Vanaf dag 1 zijn we begonnen met voor de hand liggende dingen doen die sowieso verbeterd moesten worden. We noemen er een aantal.

Functionele scan

De eerste actie was een functionele scan: werkt alles op de site? Zitten er bugs of 404-pagina’s in? Dit leverde al een mooie lijst aan verbeterpunten op. Het mooiste is dat deze punten al direct leiden tot een verbetering van de resultaten.

Accessible scan

Daarna hebben we geanalyseerd of alles op de website voor alle doelgroepen goed leesbaar is. Daaruit kwamen verbeterpunten m.b.t. kleurgebruik, leesbaarheid en snelheid. Wederom zaken die je gelijk kunt aanpassen en direct resultaat opleveren.

User eXperience

Vervolgens zijn we de UX gaan verbeteren. En eigenlijk kun je dat pas goed doen als je de doelgroepen onderzoekt, of als je gewoon zelf de doelgroep wordt. Onze UX consultant kroop in de huid van een auteur, en doorliep de hele customer journey van oriëntatie tot en met conversie op diverse websites, dus ook concurrenten van Boekengilde. Dit was dus tevens een mooie concurrentieanalyse. Hieruit kwamen hele interessante inzichten, zowel voor de marketing, de website als het concept in zijn algemeenheid. Een aantal belangrijke aanpassingen zijn gedaan aan het proces van offertes aanvragen.

Gedeeld KPI Dashboard

Daarnaast maken we gebruik van gedeeld KPI Dashboard. Hier worden realtime de belangijkste statistieken getoond, zoals het aantal nieuwe aanvragen dat binnenkomt. De maandelijkse data-analyse houdt ons scherp. Als er erg veel aan websiteoptimalisatie wordt gedaan, is er soms wat minder aandacht voor marketing, en andersom. Op zich niet erg, want je wilt graag dat geïnteresseerden straks op een betere website landen waardoor de kans op conversie wordt vergroot. Door de maandsprints wordt tijdig gesignaleerd dat marketing minder aandacht heeft gehad en sturen we de focus bij voor de komende maand.

Resultaten in het kort

• 64% meer offerte-aanvragen dan in dezelfde periode vorig jaar
• Een betere user experience voor de eindgebruikers
• Altijd de juiste specialisten aan het werk
• Iedere maand samen bepalen wat de belangrijkste stappen zijn en die eerst doen
• Tevreden klant.

Meer aanvragen door conversieoptimalisatie op jouw website?

Neem contact op.

Neem contact op