Challenge us
menu
Atkins

Ruim 65% daling in CPA voor Atkins

Hoe verover je een onderscheidende positie in een concurrerende markt
Bekijk de case

Het binden van de dieet doelgroep aan het merk Atkins

Atkins International staat al jarenlang bekend om het koolhydraatarm dieet en de koolhydraatarme producten over de hele wereld. Binnen de Nederlandse dieetmarkt zien we de laatste jaren de concurrentie groeien. Daarom zijn we samen met Atkins aan de slag gegaan met het neerzetten van een onderscheidende positie in de markt. Het doel van de strategie is het binden van de doelgroep aan het merk. De focus ligt op het aanzetten tot actie, namelijk het inschrijven voor het gratis Atkins dieet. Maar hoe pak je dat aan? We hebben samen met Atkins 65% daling in CPA (Cost Per Acquisition) gerealiseerd in deze advertising strategie. Hieronder vertellen we meer.

Awards
Nominatie Dutch Search Awards - Beste full funnel campagne

Hoe verover je een onderscheidende positie in een concurrerende markt?

Om dit doel na te streven, zijn alle advertising campagnes volledig ingericht op de conversie ‘inschrijving’. Binnen Facebook en Instagram is de volledige funnel ingericht op basis van de customer journey. Waar deze campagnestrategie op de korte termijn mooie resultaten en vele inschrijvingen opleverde, zagen we de kosten per registratie stijgen. Ook zagen we in de markt de doelgroepen en het gedrag van deze doelgroepen veranderen. Waar voorheen de doelgroep vooral generiek zocht op dieet, is de doelgroep inmiddels veel meer bekend met de verschillende type diëten in de markt. Ze worden steeds meer beïnvloed door influencers en sociale contacten. Dit zorgt ervoor dat de doelgroep zich opsplitst in subgroepen met specifieke en nieuwe interesses. Veranderende doelgroepen, ander gedrag van de doelgroepen en het groeien van de concurrentie op de dieetmarkt, heeft ervoor gezorgd dat Atkins op zoek moest gaan naar een onderscheidende positie om de controle over de concurrentie terug te krijgen. Met deze onderscheidende positie hebben we ernaar gestreefd om de CPA (kosten per inschrijving) te verlagen, welke in januari 2020 nog op €5,30 lag.

Nieuwe campagnestrategie

Door het uitvoeren van verschillende channel analyses.

Om het gedrag en de behoeften van de doelgroep opnieuw in kaart te brengen, zijn verschillende channel analyses uitgevoerd:

  1. Keyword analyse op de belangrijkste en meest populaire diëten in de markt.
  2. Webcare analyse van binnenkomende vragen en reacties van de doelgroep op de eigen social media kanalen van Atkins.
  3. Social listening via OBI4wan op fora, vergelijkingswebsites en het gedrag van de doelgroep op de social media kanalen van concurrenten.

Deze data heeft ons nieuwe inzichten gegeven in het veranderende gedrag van de consument. Daarnaast heeft het ons gedwongen tot het opzetten van een nieuwe campagnestrategie, met als doel de doelgroep te overtuigen met het onderscheidend vermogen van Atkins ten opzichte van andere diëten.

Een dynamisch concept

Van keyword analyse tot aan de animaties.

Aan de hand van de keyword analyse en bovenstaande bevindingen, is allereerst een contentkalender opgezet. Vanuit deze contentkalender zijn inhoudelijke SEO artikelen geschreven waarin het Atkins dieet wordt vergeleken met populaire diëten in de markt. Om ook een organische bijdrage aan de doelstellingen te leveren, is in deze artikelen voornamelijk het belangrijkste verschil tussen deze diëten toegelicht. De focus lag overall op de voordelen van het Atkins dieet ten opzichte van het andere dieet. Na het ontwikkelen van de SEO artikelen, is er voor Facebook Advertising een creatief, dynamisch concept ontwikkeld die opnieuw de positieve voordelen van het Atkins uitlicht ten opzichte van andere diëten. Het eindresultaat van dit concept bestaat uit vier animaties. In iedere animatie worden de positieve voordelen van het Atkins dieet afgespiegeld tegen één van de volgende vier populaire diëten: het Mediterraans dieet, Paleo dieet, Keot dieet en het Caloriearme dieet.

Optimalisatie van campagnes

Het overtuigen van de doelgroep.

Tot slot is de campagnestrategie en -opbouw van de Facebook campagnes opnieuw opgezet. De awareness fase is opgesplitst op interesse niveau en de campagne-opbouw is per advertentieset getarget op basis van interesses in een bepaald dieet. Aan de hand van deze interesses kreeg de desbetreffende doelgroep één van de vier animaties te zien. Nadat de doelgroep had doorgeklikt naar de website, werden zij via een remarketing campagne aangespoord om zich gratis te registreren voor het Atkins dieet. Naast SEO en Facebook Advertising werden ook de Google Ads en Microsoft Ads campagnes geoptimaliseerd om op het specifieke zoekgedrag van de verschillende diëters in te spelen. Voor iedere zoekopdracht rondom het Paleo-, Keto-, Mediterraans- en Caloriearme dieet werden advertenties aangemaakt om de doelgroep te overtuigen van de voordelen van Atkins ten opzichte van de andere diëten. 

Ruim 65% daling in CPA

De hoogste daling sinds tijden.

Zoals naar voren kwam, biedt het Atkins dieet in vergelijking tot alle andere diëten veel positieve voordelen voor de doelgroep. Deze voordelen zijn de belangrijkste pijlers voor het onderscheidend vermogen van Atkins ten opzichte van de constant veranderende concurrentie. De inzet van het creatieve concept, de doorvertaling van de USP’s van het Atkins dieet ten opzichte van andere populaire diëten en de herstructurering van de campagnes, heeft in 8 maanden tijd geresulteerd in een verlaging van de gemiddelde CPA over alle advertising kanalen met ruim 65%!

  • Januari 2020: CPA van €5,30
  • Augustus 2020: CPA van €1,83

Dit is de hoogste daling in CPA die in de afgelopen 2 jaar binnen de social campagnes is bewerkstelligd. Daarnaast hebben de SEO kennisartikelen ervoor gezorgd dat we overall een stijging zien in de organische posities op deze focus keywords.

  • Top 10 posities in januari 2020: 13
  • Top 10 posities in juli 2020: 23

Gezien de resultaten en de schaalbaarheid van de resultaten is deze strategie inmiddels ook toegepast in de social advertising campagnes van Atkins Australië.

Benieuwd wat we voor jouw merk kunnen betekenen?

Pauline, Lead Display / Social advertising bij Adwise, helpt je graag.

Neem contact op

Don't miss out

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox.

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23