Challenge us
menu
Specishops

Multi-platform en full funnel marketplaces aanpak voor Specishops

130% omzetgroei en beter rendement
Bekijk de case

Groeien via marketplaces

Specishops, dat verpakkingsmaterialen, verlichting en fitnessmaterialen verkoopt was op zoek naar een schaalbare, efficiënte en future-proof manier van productcontent- , voorraad- en pricing-beheer over verschillende marketplaces. Door middel van volledig feedmanagement- en API-integratie is de product content en orderterugkoppeling naar verschillende marketplaces volledig geautomatiseerd en zijn de pijlers technologie, products, content en pricing optimaal ingericht. Daarnaast is er op slimme en data-gedreven manier invulling gegeven aan advertising campagnes op de marketplaces. Het resultaat? Ruim overtroffen doelstellingen en een groei van 130% in marketplaces omzet!

Specishops

Maak kennis met de opdrachtgever.

Specishops is een snelgroeiend bedrijf uit Enschede dat zich specialiseert in de verkoop van verpakkingen, verlichting en fitnessartikelen. Het bedrijf heeft een sterk uiteenlopend productassortiment met eigen merken en verkoopt aan zowel consumenten als zakelijke klanten. De verkoop van Specishops verloopt via eigen webshops, maar ook steeds vaker via andere kanalen zoals marketplaces. Het bedrijf koopt in over de hele wereld en heeft opslaglocaties in Wierden, Utrecht, Werkendam en in Duitsland ook Düsseldorf en Dortmund.

Bezoek de website van Specishops
Specishops

Het vraagstuk van Specishops

Toekomstbestendige marketplaces strategie.

Specishops wil ook de komende jaren hard verder groeien en klopte in 2020 bij ons aan voor de ontwikkeling, implementatie en optimalisatie van een nieuwe digitale strategie. De omzet van Specishops is de afgelopen jaren sterk gegroeid, en ook voor dit jaar lag de lat hoog. Toch is het gelukt om door middel van een full funnel aanpak de synergie tussen de kanalen optimaal op te zoeken, in combinatie met bijvoorbeeld verbeterslagen in User eXperience op de webshops van Specishops. 

Specishops is als verkoper al langere tijd actief op marketplaces als Bol.com en Amazon. Om haar ambitieuze groeidoelstellingen te kunnen realiseren en dit op een schaalbaar manier te bewerkstelligen over meerdere marketplaces was echter een nieuwe aanpak nodig. De kennis over welke pijlers verder dienen te worden uitgebreid en geprofessionaliseerd om extra gas te kunnen geven op marketplaces ontbrak intern bij Specishops. Vanuit onze gezamenlijke marketplaces strategie hebben wij met onze kennis op dit gebied hier verder invulling tactische en operationele invulling aangegeven.

 

Winnen op marketplaces

zes essentiële pilaren.

Adwise heeft veel expertise in huis op het gebied van marketplaces-strategie. Om succesvol te zijn, en te blijven, op marketplaces kijken we bij Adwise steevast naar een zestal pilaren; Assortiment, Techniek, Content, Pricing, Advertising en Reputatie. In deze strategie met Specishops mocht Adwise zich over alle zes marketplaces pilaren geheel ontfermen. 

Techniek als basis

Voor gestaag opschalen.

Inmiddels is Specishops met een ruim productassortiment actief op bol.com in de Benelux en op o.a. Amazon in Nederland, Duitsland en Frankrijk. We hebben bewust gekozen voor een gestage aanpak in opschaling waarbij we als eerste de technische basis en fundamentele elementen zoals product content optimaal neerzetten.Vanuit een multi-platform en full funnel aanpak hebben we de technische laag helemaal opnieuw vastgepakt, ingericht en geoptimaliseerd en daarmee direct een enorme stap gemaakt in efficiënte maar zeker ook de kwaliteit van de product content. Er staat inmiddels een zeer stevige basis, wat betekent dat Specishops nu alles in huis heeft om verder uit te breiden naar andere marketplaces.

Marketplaces matrix invullen

met uitgebreide analyses.

Na de succesvolle integratie van technologie en optimalisatie van product content zijn we overgegaan naar de fase van verdere acceleratie op de marketplaces. Door middel van geautomatiseerde assortiments-analyses, waarin we de marketplaces volumes, rankings en sales inzichtelijk maken, hebben we de marketplaces matrix waarmee we bij Adwise werken invulling gegeven voor Specishops.

Advertising

data-gedreven acceleratie.

Met de data en inzichten die we hebben gekregen uit alle analyses, hebben we kaders voor nieuwe marketplaces advertising campagnes bepaald en opgezet. Hier is gebruik gemaakt van zowel handmatige- als automatisch getargete campagnes en zagen we direct de impact terug die paid campagnes op marketplaces kunnen hebben in uplift naar je totale sales; tegen een goed rendement.

Ledlampshopxl

Groei impact analyse

Extra stap .

Als extra laag binnen deze case is er tevens een order(overlap)analyse verricht, om gedegen inzicht te krijgen naar de impact van de enorme marketplaces groei op de resultaten naar andere kanalen voor Specishops. De mogelijkheid tot kannibalisatie is een veelgehoorde vraag in het kader van marketplaces, maar vaak is dit gevoel ongegrond. Met een marketplaces order(overlap)analyse vergelijken we de daadwerkelijke marketplaces data en orderstroom over een langere periode met de webshop orders. We maken een heldere match tussen klantdata vanuit enerzijds de webshops en anderzijds de marketplaces. Voor Specishops bleek dat er nauwelijks sprake is van kannibalisatie. BIj orders die wél overlap vertoonden, bleek de marketplace in 25% van de gevallen ook nog eens het eerste aankoop moment bleek te zijn; waarbij de consument dus vervolgens terugkeerde en converteerde aan de webshops zijde. We bereiken dus echt een nieuwe doelgroep via marketplaces. 

Specishops

Resultaten

130% omzetgroei in een jaar.

Begin 2021 hebben we de nieuwe marketplaces aanpak voor Specishops volledig uitgerold en zijn er hele mooie resultaten behaald en is er sterk rendementsverbetering gerealiseerd. Het doel was 100% omzetgroei op marketplaces in een jaar tijd. Dat was al ambitieus, maar we hebben uiteindelijk maar liefst een groei van 130% in marketplaces omzet weten te realiseren en ook nog eens tegen een hele goede marge en sterk advertising rendement. Alle marketplaces pilaren staan daarbij voor Specishops als een huis, de strategie is future-proof, efficiënt in beheersbaarheid en optimaal ingericht voor datagebruik. Alle signalen staan dus op groen voor verdere uitbreiding dit jaar.

In cijfers

130% groei

In totale marketplacesomzet op Bol.com en Amazon

121% stijging

In totale marketplaces advertising omzet

20% groei

In totale marketplaces advertising ROAS

Slechts 3% overlap

In doelgroep t.o.v. eigen webshops, waarbij in 25% van de gevallen de marketplace als eerste touchpoint diende

130% groei

In totale organische marketplaces omzet

Reactie van de klant

Verwachtingen overtroffen.

De basis die wij hadden staan wat betreft content en advertising op de marktplaatsen waren oké, maar om de volgende stap te maken zijn wij gaan samenwerken met Adwise. Hun strategische marketplaces aanpak naar product content, assortimentsanalyse en advertising heeft ervoor gezorgd dat wij de doelstellingen ruim overtroffen hebben. Een goede samenwerking dus!

Jeroen Boeve Directeur Specishops
Jeroen Boeve Directeur Specishops

Blik op de toekomst

Opschalen naar meer platformen.

Achteroverleunen is geen optie: de optimalisatie van je marketplaces vind- en zichtbaarheid is in principe nooit af. Daarbij ontwikkelen de platformen zelf zich eveneens razendsnel en komen er steeds nieuwe features bij, op zowel technisch- als content- en advertising vlak. Verder staat de uitrol naar meer platformen voor Specishops op de rol.

“Omdat de technische basis nu goed staat en het assortiment erg breed is, kunnen we nog heel veel kanten op. Met deze schaalbare, efficiënte en toekomstbestendige aanpak biedt de wereld van marktplaces ook voor Specishops nog enorm veel kansen'' - Jurre Oosterwechel, Adwise lead Marketplaces 
Jurre Oosterwechel Adwise

Wil je ook groeien via marketplaces?

Jurre, Adwise head of marketplaces, helpt je graag.

Neem contact op
Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23