Challenge us
menu

Zoekwoorden onderzoek: zo kom je erachter waar jouw doelgroep online naar zoekt!

zoekwoorden onderzoek

Voor veel SEO-specialisten is een zoekwoorden onderzoek het vertrekpunt voor een SEO strategie. Een zoekterm analyse geeft een overzicht van alle, voor jouw bedrijf, relevante zoektermen en moet aansluiten op alle fases uit jouw customer journey. De zoektermen die overblijven en dus het meest relevant zijn worden geselecteerd op basis van zoekvolumes, concurrentie en zoekintentie. Met de lijst die dan overblijft kan de SEO-strategie worden opgezet.

Dit artikel bestaat uit de volgende onderdelen:

1. Vooronderzoek
2. Zoekwoord onderzoek
a. Bestaande zoekwoorden vinden
b. Nieuwe zoekwoorden vinden
3. Zoekwoorden segmenteren

1. Vooronderzoek

Ter voorbereiding op de zoekterm analyse is het essentieel om de klant eerst goed te leren kennen. We leggen onderstaande vragen aan ze voor, deze willen we vóór aanvang beantwoord hebben.

Algemeen

  • Wat is het doel van het zoekwoorden onderzoek?
  • Wie is de doelgroep?
  • Is er een strategie bepaald? Zo ja, wat is de strategie?
  • Wat zijn de producten of diensten? Zijn bepaalde producten / productgroepen en/of diensten belangrijker dan anderen?
  • Welk(e) land(en) moet je onderzoeken?
  • Heeft de klant fysieke vestigingen en is lokale SEO relevant?

Customer journeys en persona’s

  • Hoe ziet de customer journey eruit?
  • Zijn er persona's gedefinieerd? Zo ja, neem deze persona's door om een goed beeld te krijgen van de doelgroep(en).

USP’s bepalen

  • Wat zijn de unique selling points? Wat maakt jouw product of dienst (of die van jouw klant) uniek en onderscheidend ten opzichte van de concurrentie?

Concurrenten

  • Wie zijn de concurrenten?
  • Wat weet je van de marketingstrategie?

Brainstorm over mogelijke zoekwoorden

Brainstorm met de klant over op welke termen zij gevonden willen worden en hoe zij denken dat de doelgroep online zoekt. Het is hierbij verstandig om meerdere werknemers uit het bedrijf te betrekken. Iemand die op de verkoopafdeling werkt komt waarschijnlijk tot andere termen dan de directeur of iemand van de klantenservice. Plan een brainstorm met verschillende stakeholders binnen het bedrijf en documenteer alle zoekwoord ideeën. Deze termen zijn een mooi vertrekpunt om aan de slag te gaan met verschillende zoekwoord tools. Daarnaast kun je met de verzamelde informatie alvast een verdeling maken in groepen / onderwerpen om straks je zoektermen aan te koppelen.

2. Zoekwoord onderzoek

Als je een antwoord hebt op bovenstaande vragen dan heb je een goed beeld van de klant en de doelgroep. Je weet nu wat je wilt bereiken met de zichtbaarheid op de gevonden zoektermen. Dit kan bijvoorbeeld meer merkbekendheid zijn of meer zichtbaarheid voor jouw producten of diensten.
Daarnaast is de customer journey of klantreis in kaart gebracht en je weet dus ook hoe het traject tot een ‘aankoop’ er uit ziet. Bekende modellen om te gebruiken zijn het AIDA model en het door Google ontwikkelde see, think, do, care model.
Met al deze informatie kun je gericht op zoek gaan naar relevante zoektermen en vragen die jouw doelgroep gebruikt.

Bestaande zoekwoorden in kaart brengen

Via gratis tools zoals Google Search Console en Ubersuggest of een betaalde tool als SEMrush kun je zoekwoorden, waar je nu al op gevonden wordt, in kaart brengen. Dit is een logisch vertrekpunt, het geeft aan op welke zoektermen er nu al organisch verkeer op de site komt. Ook krijgen we hier een beeld van de huidige rankings en dus ook waar er nog kansen tot verbetering ligt. Het geeft echter nog geen beeld van de zoektermen waar we niet op ranken. Daarom is alleen deze data niet voldoende.

Google Search Console

Google Search console is een tool om de prestaties van je website bij te houden. Een fijne bijkomstigheid is de weergave van de huidige organische zoekopdrachten. Om gebruik te maken van Google Search console ga je eerst naar de website. Vervolgens kun je een URL invoeren en de website via verschillende opties verifiëren. Na de verificatie heb je toegang tot verschillende interessante statistieken, het gaat ons nu vooral om de zoekopdrachten. Deze vinden we door in het linker menu op Prestaties te klikken. In het midden zien de zoekopdrachten, bovenin is de gewenste periode te kiezen. De gemiddelde positie is te zien door op het gelijknamige blokje rechtsboven te klikken. Ook kun je bijvoorbeeld eenvoudig je merknaam uitsluiten met de handige filteroptie. De gegevens zijn bovendien eenvoudig te exporteren.

blog zoekwoordonderzoek
Je kunt Search Console ook koppelen aan Google Analytics. Zo kun je ook vanuit hier de data bekijken en analyseren. Via deze link vind je meer informatie over hoe je deze koppeling tot stand brengt.

2. Nieuwe zoekwoorden vinden

Bij aanvang begin je met een aantal zoektermen waarvan je weet dat deze de kern raken van het onderwerp. Dit kun je vervolgens steeds verder uitbouwen met nieuwe zoektermen en synoniemen en/of andere bewoordingen. Bij het verzamelen van de zoektermen is het belangrijk om je steeds af te vragen wat het achterliggende doel of probleem van de gebruiker is. Vraag je daarnaast bij elke term af hoe mensen uit je doelgroep het zouden omschrijven.

Gratis tools

A. Inzichten van de klant
Vraag aan de klant op welke termen zij gevonden willen worden. Ook verstandig om meerdere werknemers uit een bedrijf hierbij te betrekken. Iemand die op de verkoopafdeling werkt komt waarschijnlijk tot andere termen dan de directeur of de klantenservice. Plan bijvoorbeeld een brainstorm met verschillende stakeholders binnen het bedrijf en documenteer al zoekwoord ideeën. Deze termen zijn een mooi vertrekpunt om aan de slag te gaan met verschillende zoekwoord tools. Daarnaast kun je met de verzamelde informatie alvast een verdeling maken in groepen / onderwerpen om straks je zoektermen aan te koppelen.

B. Google Search en Auto Suggest
Een hele simpele manier om de meeste voorkomende suggesties te vinden is door simpelweg de zoekterm in Google in te voeren. Google Auto Suggest zal met een aantal suggesties komen, de relevante voegen we toe aan de lijst. De nieuwe suggesties kunnen we ook weer invoeren om te kijken wat hier de aanvullingen zijn. Let ook op de gerelateerde zoekopdrachten onderaan de pagina.

C. Google Zoekwoordplanner
Heb je een Google Ads account? Zo niet dan raden we aan er één aan te maken (dit hoeft geen actief account te worden). Binnen Google Ads kun je gebruik maken van de Zoekwoordplanner. Deze tool is primair bedoeld voor Adverteren in Google maar je kunt ‘m ook gebruiken voor SEO. We kunnen deze tool gebruiken om nieuwe zoekwoorden te vinden inclusief zoekvolumes en trends.

Google Zoekwoordplanner

D. Ubersuggest
Heb je geen toegang tot de Google keyword planner of toegang tot een betaalde zoekwoord tool als SEMrush of Ahrefs? Dan is Ubersuggest een prima gratis alternatief. Op deze website voer je simpelweg je basis zoekwoord in en Ubersuggest geeft vervolgens een lijst met vergelijkbare zoekwoorden. Inclusief zoekvolume en de moeilijkheidsgraad voor zowel betaald als organisch verkeer. De data kan vervolgens éénvoudig geëxporteerd worden.

ubbersuggest

E. Zoekwoorden uitbreiden met vragen

Mede door de opkomst van Voice search en Featured snippets (uitgelichte antwoord bovenaan zoekresultaten) worden er steeds meer vragen gesteld in de zoekmachines. Je wil alle mogelijke vragen dan ook in kaart brengen en de content op je website gebruiken om deze vragen te beantwoorden. Met de gratis tool Answerthepublic kom je erachter op welke vragen, m.b.t. jouw producten of diensten, gezocht wordt door jouw doelgroep.

F. Google trends
Met deze tool kun je gratis bekijken welke zoektermen in welke regio veel gebruikt worden over een zelfgekozen periode. Een handige tool voor aanvullingen op je zoekwoordenlijst. Zo kan je er bijvoorbeeld gerelateerde onderwerpen en zoekopdrachten vinden. 

G. Zoekopdrachten op de site
Maak je gebruik van een zoekfunctie op je website? Koppel dit dan via de unieke parameter aan Google Analytics. Je ziet vervolgens waar bezoekers op je website op hebben gezocht. Hier kunnen weer zoektermen tussen staan waar je niet aan gedacht had en die een aanvulling zijn op je lijst. Via deze link lees je meer over de koppeling tussen het zoekveld en Google Analytics. Eventueel afbeelding?

Betaalde tools

SEMrush en/of Ahrefs
Dit is een betaalde SEO tool maar er zijn mogelijkheden voor een gratis proefperiode. SEMrush is een zeer uitgebreide SEO tool. Hier kan je bijvoorbeeld zoektermen toevoegen en rankings bijhouden, de concurrentie in kaart brengen, de moeilijkheidsgraad bekijken en dus een zoekwoorden onderzoek uitvoeren. Je doet dit door een domeinnaam in te vullen en Semrush doet de rest. Ook krijg je de betaalde (SEA) zoektermen te zien. Ook weer erg handig als concurrentieonderzoek. Redelijk vergelijkbaar met Semrush zijn de tools ahrefs, Moz en KWFinder. Persoonlijke voorkeuren bepalen vaak welk pakket de voorkeur krijgt. Zo gebruiken wij Ahrefs en met name Semrush het meest.

Extra tip
Loop je op een gegeven moment helemaal vast in je onderzoek en lukt het niet om nog extra termen te vinden? Dan is heb je misschien nog iets aan deze extra tip.

Keyword shitter
De naam is even wennen, maar buiten dat is dit een gratis tool die zeker het proberen waard is! Soms worden de lijsten die ‘uitgespuugd’ worden erg lang maar je kan er zeker goede aanvullingen op je zoekwoordenlijst vinden. 

Keyword shitter

3. Zoekwoord segmentatie

Nu je een zoektermen lijst hebt samengesteld is het tijd om dit aan te vullen met relevante data. Alleen een lijst met zoektermen zegt nog weinig, we weten immers nog niet welke zoektermen de meeste potentie hebben. Het samenvoegen van deze gegevens kan met de eerdergenoemde tools SEMrush, Ahrefs of Ubersuggest (gratis). We beginnen met het toevoegen van zoekvolumes en breiden dit uit met bestemmingspagina’s, concurrentie en moeilijkheidsgraad en zoekintenties.

A. Integratie-advies
We adviseren om zoekwoorden direct te groeperen op bestemmingspagina. Zo kun je na het zoekwoord onderzoek direct aan de slag met de content planning en content creatie. Degene die de content gaan maken hoeven dan alleen maar te filteren op de bestemmingspagina om te zien welke zoekwoorden geïntegreerd moeten worden in de content.

B. Zoekintentie
Waarom is intentie zo belangrijk? Het is zo belangrijk omdat we daarmee de content beter kunnen laten aansluiten op de zoektermen. Zo zal bij zoektermen die meer ‘conversie’ gericht zijn de kans op een aankoop al vele malen groter zijn dan wanneer iemand zoekt op bijvoorbeeld ’stofzuigers vergelijken’. Het doel is echter, ongeacht de fase waarin een bezoeker zich bevindt, de juiste content op het juiste moment te tonen. Zo kan je de bezoeker echt ‘aan de hand nemen’ en richting de volgende fase leiden.

Alles over zoekintenties en wat ze betekenen voor SEO vind je ons artikel over zoekintenties.

C. (SEO) Concurrentie
Door de SEO concurrentie per zoekwoord toe te voegen krijg je een beeld van hoe moeilijk het is om op de desbetreffende term te ranken. Betaalde tools als Ahrefs of SEMrush voorzien ruimschoots in deze behoefte. Heb je geen betaalde tool maar wil je toch SEO concurrentie per zoekwoord toevoegen? Gebruik dan de SEO moeilijkheidsscore van Ubersuggest.

Done! Je heb alle belangrijke zoekwoorden in kaart gebracht en ze gesegmenteerd op de belangrijkste elementen. Daarmee is je zoekwoorden onderzoek afgerond. Nu is het tijd om dit onderzoek te integreren in je content strategie en content planning.

Heb je hulp nodig bij zoekwoord onderzoek of het optimaal integreren van je zoekwoorden onderzoek in de content strategie? Neem dan contact met ons op!

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..