Challenge us
menu

6 belangrijke learnings uit User Testing

UX en CRO

Op het eerste gezicht kan je website of webshop er fantastisch uitzien, maar weet je ook zeker dat je platform goed aansluit op de behoeften en wensen van je doelgroep? Het antwoord om daar achter te komen is User Testing. In dit artikel ontdek je aan de hand van zes, door ons CRO team verzamelde, inzichten die de enorme meerwaarde van User Testing onderstrepen. Van het wegnemen van obstakels tot het verbeteren van je merkwaarde, dit zijn een aantal belangrijke lessen die onze experts hebben gehaald uit het testen van talloze websites.

1. Test altijd voor livegang
Heb je een nieuwe website laten ontwerpen, maar maak je je zorgen over mogelijke functionele fouten? Of wil je specifieke feedback ontvangen over bepaalde onderdelen en zien hoe jouw doelgroep hiermee omgaat? Dan is het uitvoeren van gebruikerstests dé oplossing.

Praktijkvoorbeeld van onze specialisten
Onlangs hebben we de nieuwe website getest van een opdrachtgever voordat deze live ging, en daarbij hebben we maar liefst 74 obstakels ontdekt en opgelost. Het verwijderen van deze obstakels heeft geleid tot een aanzienlijk verbeterde gebruiksvriendelijkheid en betere prestaties van de nieuwe website.


2. Zorg dat je doelgroep de waarde van jouw merk begrijpt
Zelf weet je natuurlijk maar al te goed wat jouw merk te bieden heeft aan je doelgroep. Het gevaar van ‘blind’ worden voor je waardepropositie ligt daardoor echter op de loer. Terwijl je zelf denkt dat je website duidelijk is, kan je doelgroep moeite hebben om je merkpropositie te begrijpen.

Praktijkvoorbeeld van onze specialisten
Tijdens één van onze gebruikerstests kwam naar voren dat de doelgroep niet begreep hoe de aangeboden dienst ze precies verder hielp: “Hoe kunnen zij me helpen om mijn carrière te laten groeien? Waar blijkt dat uit?” Door dit expliciet op de website te benoemen, werd de waardepropositie duidelijker voor de doelgroep en steeg het aantal aanvragen significant. 

3. Filters voorkomen frustraties  (1/2)
“Ga op zoek naar een wind- en waterdicht jack'' vroegen we een user tester die op de website van Bever surfte. Wat bleek was dat het weliswaar mogelijk was om te filteren op winddichte jacks en op waterdichte jacks, maar niet op beide tegelijk. Door dit aan te passen, namen we veel frustratie weg bij bezoekers die nu gemakkelijker een passende jas voor hun buitenactiviteiten vinden. Dat leidde vervolgens weer tot een hogere conversie. 

4. Filters voorkomen frustraties (2/2)
Tijdens de user tests van Roosdorp gaven respondenten aan dat de filtering onduidelijk was en aangevuld kon worden met opties als stijl, type bril en betere prijsfiltering. Dat is cruciale feedback van de doelgroep van Roosdorp, die zo gericht optimalisaties kon doorvoeren in de filteropties. 



5. Consumenten houden van populaire keuzes
Bij het testen van computeronderdelen webshop Azerty gaven testers aan dat ze het fijn vinden als populaire keuzes benoemd worden: “Dit zegt iets over dat het de prijs waard is”. De testers vertrouwen mede-computerfanaten in het maken van juiste keuzes, wat aangeeft dat social proof hier heel belangrijk is. Een mooie learning, die direct op meerdere plekken op de website kon worden toegepast. 

6. Neem twijfels weg
Kaartje2Go had maanden werk en daarmee veel geld zitten in een nieuwe personalisatieconfigurator. Over bepaalde functionaliteiten heersten twijfels binnen het team. Bovendien waren ze benieuwd wat hun doelgroep van de nieuwe configurator vond en hoopten ze de laatste obstakels te ontdekken voor livegang. De doelgroep gaf Kaartje2Go zelf bevestiging door tijdens het user testen antwoord te geven op alle onderdelen waar vooraf twijfel over bestond. De nieuwe configurator was even wennen, maar bleek uiteindelijk inhoudelijk beter én een stuk gebruikersvriendelijker dan de oude.  

Start ook met User Testing
Benieuwd geworden naar user testen? Ons CRO-team staat klaar om je te helpen. Met een user test bij Adwise ontzorgen we je volledig door een user test script te schrijven, participanten te werven én de user tests af te nemen. Door het met een politiespiegelwand uitgeruste UX Lab, kun je zelf rustig meekijken zonder participanten af te leiden.

Ontdek hieronder alle mogelijkheden van User Testing in het Adwise UX lab. 

User testen in het Adwise UX Lab?

.

Start ook met User Testing

Ontdek de mogelijkheden van het Adwise UX lab.

Meer informatie

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24