Challenge us
menu

WhatsApp Channels markeert evolutie op Social Media

WhatsApp Channels

WhatsApp heeft hun nieuwste feature, WhatsApp Channels, officieel wereldwijd uitgerold. Met Channels introduceert de berichtendienst een eenvoudige privémanier om direct vanuit WhatsApp informatie en content te delen en te ontvangen van bedrijven en personen. Denk aan een kanaal over je hobby's, je favoriete sportclub of één voor updates van lokale instellingen. Terwijl veel andere social media platformen inhoud tonen op basis van complexe algoritmen en persoonlijke voorkeuren, biedt WhatsApp Channels je de mogelijkheid om gericht en rechtstreeks informatie te ontvangen die jij relevant vindt.

Zo werkt WhatsApp Channels

WhatsApp Channels geeft beheerders, of ze nu persoonlijke gebruikers, influencers of bedrijven zijn, de mogelijkheid om tekst, afbeeldingen, video's, stickers, links en polls naar volgers te sturen. Ideaal voor eenrichtingscommunicatie, zoals het delen van blogartikelen of nieuwsbrieven. Echte bulkberichten dus.

Andere voordelen zijn dat er geen limiet zit aan het aantal volgers dat je kunt hebben en dat je updates volledige zichtbaarheid hebben. De nuances zijn hier wel dat de mogelijkheden voor automatisering en het inzicht in je berichtprestaties beperkt zijn. Ook zijn de opties voor interactie, vooralsnog althans, minimaal. Volgers kunnen bijvoorbeeld alleen op berichten reageren met emoji's.


WhatsApp krijgt kanalen: bedrijven sturen berichten naar volgers
Bron: WhatsApp

Zeer effectief informatie delen 

WhatsApp heeft een zeer betrokken gebruikersbasis met hoge openings- en leespercentages van berichten. Dat maakt WhatsApp Channels een bijzonder effectieve manier om doelgroepen te bereiken en belangrijke informatie te verspreiden. Een blik op de statistieken vertelt dat liefst 98(!)% van WhatsApp-berichten wordt geopend. Dat betekent dat nagenoeg al je volgers snel op de hoogte zijn van jouw updates. 

Wil je toch 1-op-1 communiceren? Dan is er altijd nog WhatsApp Business Messaging. Deze service is echter, in tegenstelling tot WhatsApp Channels, niet gratis. Met de introductie van Kanalen breidt WhatsApp het aantal mogelijkheden voor zowel gratis als betaalde zakelijke en servicegerichte communicatie dus uit. 

Natuurlijk blijft het uitwisselen van persoonlijke berichten de kernfocus van het platform. Met de lancering van nieuwe functies als WhatsApp Channels, geeft de Instant Messaging dienst wel duidelijk gehoor aan dat waar gebruikers al geruime tijd om vragen. WhatsApp blijft evolueren om aan de wensen van haar gebruikers te voldoen, terwijl het tegelijkertijd de kernwaarden van privacy en persoonlijke communicatie behoudt. 

Massaberichtendienst markeert Social Media evolutie

Het succes van nieuwe features als massaberichtendiensten zal altijd bepaald worden door het gedrag van gebruikers, maar het markeert wel een duidelijke koerswijziging op Social Media. De manier waarop content en informatie wordt geleverd, wordt steeds directer en persoonlijker; ongeacht het platform. Meer en meer consumenten raken vermoeid door sociale kanalen die hen overspoelen met irrelevante informatie, niet boeiende content en grote hoeveelheden advertenties. En dat is waar een functie als WhatsApp Channels zich mee onderscheidt. Als gebruiker kies je namelijk zelf of je een kanaal volgt of niet, waarmee je dus meer controle krijgt over de content die je ziet.

Voor bedrijven draagt een massaberichtendienst bij aan snelle informatieverspreiding, maar het heeft wel een hint van exclusiviteit. Gezien de hoge openingspercentages worden algoritmes soms doorbroken, waardoor berichten meer kans hebben om daadwerkelijk door gebruikers gezien te worden.

Zoals vaker volgen ander Social Media platformen, zeker bij succesvolle nieuwe features van concurrenten, snel met eigen varianten. Denk aan functies als 'Stories' en 'Reels en Shorts'. Instagram heeft met Uitzendkanalen bijvoorbeeld al een vergelijkbare functie. Hiermee kunnen gebruikers tekst, foto's, video's en andere content delen met hun volgers op een vergelijkbare manier als WhatsApp Channels. De komende tijd zal blijken of kanaalfuncties in de huidige vorm blijvertjes zijn, maar alleen de opkomst ervan onderstreept al een Social evolutie naar een meer directe en persoonlijke manier van contentdeling.  


Een kanaal starten? Nog even wachten 

WhatsApp Channels is dus al officieel uitgerold, maar het gebruik ervan is vooralsnog voorbehouden aan grote organisaties of bekende mensen. In de komende maanden wordt het voor iedereen, dus ook in Nederland, mogelijk om een eigen WhatsApp Kanaal te beginnen. Je kunt al wel Kanalen volgen. WhatsApp heeft aangegeven de komende periode te gaan gebruiken om de feature te optimaliseren en verder uit te breiden op basis van feedback.  

De button om een kanaal aan te maken, kun je straks vinden in de app onder het '+' icoontje naast de titel Kanalen binnen het tabblad 'updates'. Wil je zelf op de hoogte blijven van WhatsApp productupdates? Dan kun je via deze link het officiële WhatsApp-kanaal volgen. 

Maximaal impact maken met je Social Media

Ontdek onze Content en Social services.

Meer informatie
Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24