Challenge us
menu

Voorbij de 2024 hypes

Zet deze cruciale thema's op je roadmap voor de komende 3 jaar.

naar artikel bekijk kennissessie

Dit zijn de (nieuwe) bouwstenen van je marketing & sales strategie

Dit zijn de (nieuwe) bouwstenen van je marketing & sales strategie

In een snel veranderende digitale wereld is het een uitdaging voor bedrijven om voorop te blijven lopen. De sleutel tot succes? Kijk verder vooruit dan alleen het komende jaar en laat je niet afleiden door trends en hypes. Focus je op jouw rol, je team en de organisatie, met nadruk op de grote veranderingen die al plaatsvinden. Deze veranderingen zullen niet alleen impact hebben in 2024, maar ook in de jaren daarna op hoe we prospects en klanten bedienen. In dit artikel lees je meer over cruciale thema's die je als marketeer of salesleider op je roadmap moet hebben staan voor de komende 3 jaar.

 


Transformatie van klantreizen  

We zien een aanzienlijke verschuiving binnen Digitale Transformatie in de manier waarop bedrijven met klanten communiceren - maar inmiddels ook wat prospects en klanten verwachten. De traditionele, statische wijze van informatie-uitwisseling (zoals whitepapers, landingpages en e-mail) maakt plaats voor een meer dynamische en interactieve aanpak die altijd beschikbaar is (zoals direct messaging, gepersonaliseerde klantomgevingen, chat). 

Organisaties integreren massaal geavanceerde technologie om klantcontacten te personaliseren en te verbeteren. Dat komt doordat vrijwel iedere organisatie toegang heeft tot volwassen marketing automation, CRM systemen of al de stap hebben gemaakt naar ERP systemen die een schat aan klant- en transactie data bevatten. Niet alleen grotere corporate organisaties met gespecialiseerde teams, maar ook startups en mkb-organisaties maken deze stappen. De mogelijkheden van technologie zijn veel volwassener, de kosten zijn lager en marketeers hebben de afgelopen jaren meer skills ontwikkeld om hier goed gebruik van te maken. 

Deze verschuiving betekent dat persoonlijk contact en sales niet alleen waardevol blijven, maar ook slimmer en doeltreffender moeten worden. Met behulp van 1-op-1 communicatietools kunnen organisaties voortdurend actieve en betekenisvolle interacties met prospects en klanten onderhouden. Daarom zullen we opnieuw moeten bekijken wat we schaalbaar en altijd-on kunnen doen met marketing en wanneer echte 1-1 persoonlijke beleving meerwaarde heeft. 


Platformisering

Social media platforms transformeren tot nieuwe, dynamische marktplaatsen. Deze evolutie gaat veel verder dan wat we traditioneel van het internet kennen. Platformen zoals Instagram, TikTok en Pinterest herdefiniëren hoe we winkelen. Ze zijn niet langer alleen digitale etalages, maar fungeren nu ook als kassa's. Hierdoor ontstaan nieuwe verkoopkanalen binnen de e-commerce wereld. Deze verandering is vooral populair onder jongere generaties zoals Gen Z, die het voortouw nemen in deze verschuiving.

‘Dark social’ en conversational marketing
Binnen deze nieuwe shopping kanalen speelt 'dark social' een cruciale rol. 'Dark social' verwijst naar het delen van content via privé kanalen zoals direct messages, e-mail en besloten sociale media groepen. Het is de onzichtbare kracht die merken helpt hun bereik te vergroten. Bovendien wordt conversational marketing steeds belangrijker. Dit houdt in dat merken niet alleen hun producten presenteren, maar ook actief relaties opbouwen met hun klanten via deze platformen. Dit directe contact met de klant staat centraal en is een sleutelfactor voor succes in de hedendaagse digitale winkelervaring.


First-party data

Met de veranderingen in privacywetgeving en de verschuiving naar een web zonder cookies, wordt het verzamelen en gebruiken van first-party data steeds belangrijker. Deze direct verkregen klantgegevens zijn onmisbaar voor gepersonaliseerde marketing en vormen de basis voor het creëren van relevante en persoonlijke klantreizen. Bovendien gaan passwordmanagers en met name passkeys/toegangssleutels accountcreatie en inloggen steeds makkelijker en sneller maken. 

Nu klanten meer controle eisen over hun data, is het cruciaal voor bedrijven om transparant en verantwoordelijk om te gaan met deze informatie. Sterker nog: het wordt een belangrijke “waarderuil” en onderdeel van de klantbeleving om juist heel helder te maken wanneer het voor de klant voordelig is om bijvoorbeeld voorkeuren op te slaan of meerwaarde van personalisatie duidelijk te maken, zodat er toestemming is en de prospect/klant graag de data verrijkt. Het verzamelen van first-party data, zoals klantvoorkeuren en aankoopgeschiedenis, biedt een unieke kans om diepere relaties op te bouwen en de klantbetrokkenheid te vergroten.

Personalisatie en klantloyaliteit
De waarde van first-party data ligt niet alleen in het verzamelen ervan, maar vooral in hoe het wordt gebruikt. Slimme inzet van deze gegevens kan bijdragen aan een goede marketingstrategie. Denk hierbij aan het aanbieden van loyalty-kortingen of het personaliseren van aanbiedingen op basis van individuele klantprofielen.

Voor e-commerce bedrijven (ook b2b commerce) is dit een gouden kans om zich te onderscheiden. Door first-party data effectief te benutten, kunnen organisaties niet alleen hun verkoop stimuleren, maar ook een duurzame klantrelatie opbouwen die gebaseerd is op vertrouwen en relevantie. Niet alleen in advertising kanalen, maar ook binnen eigen platformen en/of offline interacties en omnichannel situaties (telefonische klantenservice, orientatie/sales gesprekken, showroom/retail touchpoints).



Generatieve AI

Generatieve AI-technologie, met spelers zoals OpenAI, Google en Meta, groeit snel en verandert de manier waarop we werken. Deze technologieën stimuleren innovatie in contentcreatie en samenwerking, waardoor processen sneller en intelligenter worden. Generatieve AI maakt het mogelijk om in korte tijd hoogwaardige content te produceren, wat essentieel is in een tijd waarin de vraag naar snelle en relevante content explosief groeit.

Deze technologie is niet alleen een hulpmiddel voor marketeers, het verandert ook de manier waarop teams samenwerken en ideeën genereren. Hierdoor worden creatieve processen versneld en verrijkt - concepten die eerst uren illustratiewerk vereisten kunnen nu sneller tot leven worden gebracht. Kortom: alle teams moeten aan de slag en inschatten hoe het werk verandert en effectiever/slimmer kan worden gedaan door gebruik te maken van de beschikbare tools.

Ook AI heeft een doordachte strategie nodig
AI is geen wondermiddel. Het is een krachtig instrument in de toolkit van een marketeer, maar het werkt het best in combinatie met een doordachte strategie. Een elektrische boormachine of bouwkraan helpt niet zonder bouwtekening; op dezelfde manier levert AI zonder een doordachte marketingstrategie alleen maar een overvloed aan mogelijkheden op. Op dit moment is het vooral individuele productiviteit die hoger ligt, maar AI komt terug in al onze tools en gaat ook klantprocessen raken (zoals de genoemde 1:1 klantinteractie, met b.v. chat en klantenservice). Net als de elektrische boormachine en kraan effect hebben gehad op bouwprocessen, gaan we marketing en sales ook veranderen.

Dus, voordat je jezelf verliest in de AI-hype, stel jezelf de vraag: Wat wil je echt bereiken komende jaren? Welke use-cases zijn slim om te gaan experimenteren? Succes in marketing start met een visie en strategie, niet met technologie - voor AI is dat niet anders. 
 

Kennissessie van Daan Loohuis

Tijdens het recent door Adwise georganiseerde exlusieve event 'Next 3 Years in Digital', heeft Adwise Head of Strategy Daan Loohuis een inspirerende kennissessie gegeven waarin hij actuele strategische uitdagingen en essentiële digitale thema's koppelt aan marketing. Ontdek meer over de cruciale rol van bijvoorbeeld merkstrategie, marketingtechnologie en klantreizen in het vormgeven van de digitale toekomst van je organisatie. 

Bekijk de sessie terug via onderstaand formulier.

 

Interview met Wouter

AI in Digital Marketing.

Tekst

Bekijk volledige sessie terug

Voorbij de 2023 hypes

Bekijk kennissessie.

Adwise als BlueConic Partner en Specialist

Ontdek alle mogelijkheden.

Meer informatie

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23