Challenge us
menu

Usability testing: geef je websitegebruiker de troon en ontvang een schat aan inzicht

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
UX lab Adwise

Door te luisteren leer je meer dan te vertellen. Vooral wanneer je naar jouw sitegebruiker luistert en ze vragen stelt over de site. Sites en webinterfaces worden gemaakt voor de gebruiker, hoe gemakkelijk zij er mee om kunnen gaan bepaalt het succes van een site en zelfs voor een groot deel je omzet. Het is dus belangrijk om te weten hoe de site echt functioneert volgens jouw meest belangrijke sitebezoeker: de doelgroep, oftewel de klant. Onze opdrachtgever stelde ons de vraag: hoe ervaart de UT-doelgroep het websitemenu van utwente.nl op alle niveaus? Wat ervaart men positief? Wat zijn de obstakels?

Doel van usability testing

Letterlijk gezien onderzoeken we de bruikbaarheid van de site, oftewel, gebruikersgemak. Sluit het aan bij de behoeftes van de sitebezoeker? Werkt de site intuïtief? En is deze duidelijk? Al deze elementen moeten perfect in balans zijn om tot een logische en goed bruikbare site te komen.

Mobiel UX-lab op locatie

Onze testapparatuur is compact en kan vrij gemakkelijk opgezet worden op locatie. Een vergaderruimte en docentenruimte gaven voldoende rust om de usability test in volle aandacht uit te voeren. Hierdoor konden we de doelgroep gemakkelijk uitnodigen en was de drempel om mee te doen ook lager. Door middel van een opgesteld script doorliepen de testers enkele scenario’s. Tijdens het uitvoeren van het scenario werden ze door mij of collega Tom bevraagd – zonder sturend of concluderend te zijn. 

Mobiele ux-lab 

“Ik raak verdwaald in het menu”
In plaats van studenten bij Adwise uit te nodigen, zijn we naar de studenten toe gegaan: bij de bibliotheek, gang en kantines van de UT. Samen zijn we de gang op gegaan en hebben we studenten aangesproken: “We zijn een onderzoek aan het doen en we willen graag weten wat studenten van de UT-site vinden. Wil je ons 10 minuten helpen door een paar taken op utwente.nl uit te voeren? Met jouw inzichten kunnen we verbeterpunten aandragen en help jij de site te verbeteren.” Reacties waren positief en vrijwel iedere gevraagde student wilde meehelpen. Hierbij hebben we voor een gemixte doelgroep gezorgd (man/vrouw, bachelor/master) net zoals de echte gebruikersgroep van de site zodat dit dicht(er) bij de werkelijkheid ligt.

De reacties van de testers waren duidelijk: “Ik weet niet goed waar ik moet zijn in het menu, ik raak een beetje verdwaald”. “Ik kon net nog terug naar een hoger niveau, maar op deze pagina niet?” “Er zit geen eenduidigheid in de menustructuur, waar ben ik?”. De doelgroep vertelt precies wat er werkt en niet werkt. Verhelderend en concreet.  Ze willen enkel op en logische en snelle manier hun informatie vinden of taak uitvoeren.

 “Oh nee, konden ze het echt niet vinden?”
Door middel van een thematische analyse konden we vier hoofdbevindingen helder presenteren aan online marketeers van Universiteit Twente. De oplevering bestond uit vier video’s met specifieke momenten van onduidelijkheid. Reacties van het marketingteam: “Deze resultaten geven perfect inzicht wat we aan de site moeten en kunnen verbeteren.” ‘Ik dacht dat ze het wel zouden vinden, maar schijnbaar helpt de site ze nog niet genoeg.” “Dit legt precies vast wat we al langer vermoedden.” “Niet fijn om te zien, maar wel echt een eyeopener!” Door gericht te weten wat als goed en minder goed ervaren wordt, kan de UT aan de slag. Vanaf het eerste doorgevoerde punt wordt de site beter voor hun gebruikers.

Cyclisch proces – continu verbeteren

Uit alle bevindingen komen waardevolle verbeteringen die snel toegepast kunnen worden. Hiermee zijn deze verbeteringen gelijk voor de gebruiker merkbaar en werkt de site goed voor jouw doelgroep!

Blog usability test

Wil jij weten hoe je meer uit je site kunt halen? We helpen je graag met het uitvoeren van user tests! Dat kan bij Adwise maar ook bij jou op locatie of zelfs op een van je events waar de doelgroep is!

Korte facts: meerdere sub-doelgroepen getest
Naast de studenten hebben we meerdere doelgroepen van Universiteit Twente getest. In totaal 43 testers, getest op mobiel en desktop:

  • Huidige UT studenten, bachelor en master
  • Vwo-leerlingen klas 5/6, voortgezet onderwijs in Almelo
  • Testers met geen directe UT-banden, zoals intermediairs in technische branche, vastgoedbeheerder, omwonenden
  • Medewerkers UT, voornamelijk marketingcommunicatiemedewerkers

De verschillende sub-doelgroepen hebben verschillende wensen in functionaliteiten en navigatie. Juist deze gelaagdheid van de doelgroep geeft de UT zicht op wat hun wensen zijn. Sommige zijn overlappend en sommige juist specifiek geldend voor die doelgroep.

Tom de Haas

Wil jij weten hoe je meer uit je site kunt halen?

Wij helpen je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24