TikTok - waarom je als bedrijf de app niet zomaar moet vergeten

TikTok Adwise
Inclusief 10 tips om mee te starten!

Wat begon als een platform om korte, vaak gekke video's onder de aandacht te brengen, is een van de snelst groeiende social-mediaplatforms geworden. De opkomst van TikTok houdt de gemoederen al een tijdje bezig. En terecht; want het biedt kansen voor early adopters, waarvan vele bedrijven al verrassende resultaten zien. In deze blog vertel ik je waarom je TikTok niet zo snel over het hoofd moet zien en geef ik je 10 tips waarmee je gelijk aan de slag kunt.

De stats en de app

TikTok noemt zichzelf de toonaangevende plek voor mobile short-form video’s. De app bestaat uit grappige dansjes, lipsyncs, challenges en muziek. Als gebruiker (of bedrijf) upload je een filmpje van jezelf waarin je danst, playbackt of iets grappigs doet en vervolgens kies je binnen een format van 15 seconden uit een grote database van liedjes en geluidseffecten. Kortom: alleen creativiteit en positiviteit verdienen een plekje in deze app. Nu denk je vast; wat moet ik hier als bedrijf? En past dit wel bij ons? Nou, feit is dat je merken uit allerlei branches terugziet op TikTok.

TikTok marketing

Hoe zit het dan met de gebruikers? Volgens HootSuite had het platform vanaf oktober 2019 800 miljoen actieve gebruikers en groeit het nog steeds in razend tempo. De teller staat inmiddels op 1,7 miljard gebruikers wereldwijd, waarvan 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers. Een Nederlandse gebruiker opent de app gemiddeld 12 keer(!) per dag en spendeert er dagelijks gemiddeld zo’n 60 minuten. Wel een feit: TikTok gebruikers zijn gemiddeld jonger dan op andere platforms; de grootste groep gebruikers is de generatie Z. Newcom (2019) deed onderzoek naar de leeftijd van Nederlandse TikTok’ers en ontdekte een piek in gebruik in de leeftijd 9 tot 11 jaar. Creator Network publiceerde heel recent de leeftijdsverdeling van TikTok gebruikers in Nederland en België en daarin zie je terug dat de meeste TikTok gebruikers 13 tot 17 jaar zijn (46%) en daaropvolgend 18 tot 24 jaar (28%).

Alleen een jongere doelgroep bereiken, of niet?

Veel merken zien het platform vanwege de aanwezigheid van een vooral jongere doelgroep nog wel eens te snel over het hoofd. De algemene tendens is niet alleen dat het voor kinderen bestemd is, maar ook dat het een rage zou zijn en dat dit snel weer zal bekoelen. Maar wist je dat Facebook, Instagram en zelfs het internet ook ooit als een rage werd gezien? Uiteindelijk zijn ook deze ontwikkelingen en apps een vast onderdeel van ons leven geworden. Wanneer je kijkt naar de ontwikkelingen kan hetzelfde gebeuren met TikTok. En terugkomend op de leeftijd: steeds meer celebrities en influencers weten de app te vinden, met als gevolg dat naast generatie Z ook de millennials zich langzaam verplaatsen naar TikTok. En wist je dat er ook een verband is tussen 24+ gebruikers en het aantal kinderen in het huishouden? Het hebben van kinderen is dus ook van invloed op TikTok gebruik!

Video marketing is de norm op social

Naarmate het gebruik van video in alle aspecten van ons leven blijft toenemen heeft het ook een steeds grotere invloed. Consumenten kijken tegenwoordig gemiddeld 16 uur per week online video’s; een stijging van 52 procent sinds 2018. En dat wordt alleen nog maar meer! Er wordt daarom ook steeds meer geïnvesteerd in video; het aantal bedrijven dat video content inzet, is gestegen van 61 procent in 2016 tot 85 procent in 2020 (Wyzowl, 2020). En 86 procent van de mensen wil nog steeds meer video’s van merken zien, waarbij 36 procent meer educatieve video's wil zien en 14 procent geïnteresseerd is in productdemo's. TikTok is de booming video app en wordt gelukkig steeds meer gezien als onbenut potentieel. Dat geeft aan dat nu het moment is om er gebruik van te maken!

10 tips om te starten TikTok

Heb ik je nieuwsgierig gemaakt? Ik deel 10 tips waarna je vervolgens gelijk kunt starten.

#1: Ga mainstream of kies een niche
TikTok werkt zowel goed met mainstream content, maar juist ook met specifieke niches. Welke strategie voor jou het meest passend is, ontdek je vanzelf wanneer je een account aanmaakt, je gaat verdiepen in relevante hashtags voor jouw merk en de content die daarbij hoort. Op die manier bouw je langzaam het ontdekken tabje van de app op met relevante content voor jouw merk. Bekijk goed wat er allemaal gebeurt en wat voor waarde jij kunt toevoegen.

#2: Houd het licht en leuk
TikTok geeft je de kans om een ​​meer creatieve en humoristische kant van je merk te laten zien. Video's die direct to the point komen en ongeveer 15 seconden lang zijn, hebben de voorkeur. En daarbij; video’s die humoristisch, openhartig en informeel zijn, presteren het beste.

#3: Benader het als een zoekmachine
In principe werkt TikTok als een zoekmachine. In tegenstelling tot andere social platforms kun je hier zoeken op captions, hashtags, muziek en usernames. Het is daarom des te belangrijker dat je hashtags en captions optimaal zijn ingericht. Wat betreft hashtags zijn zowel algemene als specifieke hashtags belangrijk. Met algemene kom je bij de ontdekken tab te staan (voorbeeld: #Foryou #ForyouPage), met specifieke kun je bijvoorbeeld je merk laden (voorbeeld: #learnaboutplants).

#4: Gebruik muziek
Muziek is een groot onderdeel van TikTok en kan strategisch worden ingezet om video's interessanter en boeiender te maken, maar ook om de vindbaarheid van je video te vergroten. Sta dus goed stil bij de keuze die je maakt. Kies daarnaast de audio bij je video die past bij je doelgroep.

#5: Pas je content goed aan op het platform
Het plaatsen van horizontale video’s op TikTok is uit den boze. Neem dus altijd de video verticaal op.

#6: Maak gebruik van de comments optie
Het wordt ook wel de hidden gem van TikTok genoemd: de comments sectie bij een video. Vanuit hier kun je echt het gesprek met je doelgroep aangaan, maak er dus zeker gebruik van.

#7: Bedenk een brand challenge
Bedenk een campagne die gebruikers uitdaagt om TikTok-video's te maken en te uploaden. Bedenk een relevante hashtag en vraag gebruikers drie van hun vrienden taggen om ook de uitdaging aan te gaan. Een voorbeeld is de #SavingsShuffle van Wallmart, waarmee de Amerikaanse supermarkt TikTok’ers uitdaagde om hun favoriete vreugdedansje te doen bij een supermarktaanbieding.

 

#8: Doe mee met andere challenges
Deze is wat laagdrempeliger dan je eigen challenge bedenken; doe mee met challenges die viral gaan. Bij het ontdekken tabje zie je precies welke hashtags trending zijn. Lift mee op de trend en doe mee met deze challenges. Een voorbeeld hiervan is JBL Europe die op de challenge #happyathome inhaakte met een vette TikTok video.

 

#9: Werk samen met influencers
Er ontstaat een steeds groter wordende influencer database op TikTok. Door gebruik te maken van het bereik dat ze hebben opgebouwd op het platform kun je veel sneller een brand challenge viral laten gaan.

#10: Ga self-service adverteren zodra dit mogelijk is
Helaas is het op dit moment nog niet mogelijk om self-service te adverteren op het platform. Wat al wel kan is sponsored challenges gebruiken, een overlay advertentie inzetten, lenzen promoten of influencers inschakelen. Daarnaast zijn de eerste mogelijkheden van een pre-roll advertentie ook uitgerold, maar dit kan helaas nog niet vanuit een self-service omgeving. Zodra dit mogelijk is profiteer je van weinig concurrentie, dus houd het goed in de gaten!

Waarom je TikTok niet zomaar moet vergeten

Waar TikTok in uitblinkt is het genereren van merkbekendheid en betrokkenheid. Lukt het je om vermakelijke of informatieve content te verwerken in een korte videoclip? Dan zul je snel resultaten zien. En dat terwijl het super laagdrempelig is om een video te maken; je pakt je iPhone, neemt op en knipt en bewerkt de video direct in de app. Het bewerken gaat heel gemakkelijk, want TikTok heeft de meest uitgebreide editing tool van alle social platformen. De content op het platform heeft daardoor ook een unieke uitstraling en identiteit. Bedrijven die ervoor openstaan humoristisch en entertaining te zijn, of die juist een beetje zelfspot hebben, hebben het potentieel om snel resultaat te behalen op TikTok. Juist nu nog zoveel bedrijven twijfelen de stap te maken. Wil je graag meer weten over de huidige adverteermogelijkheden? Of wil je graag starten met TikTok, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Neem dan contact met ons op!

Wil je meer weten over de mogelijkheden binnen TikTok?

Wij helpen je graag.

  •  *
  •  *
  •  *
  •  *
    name@company.com
  •  *
    +316-12345678
  •  *
  • By sending the form, you confirm that you agree to the storing and processing of your personal data as described in the  privacy statement .

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..