Challenge us
menu

Succes met contentmarketing (1/2): de 6 belangrijkste voordelen voor jouw merk

waarom je moet beginnen met Contentmarketing

Overal om ons heen proberen organisaties zich te onderscheiden met content. Logisch, want het potentiële miljoenbereik kan ieder merk explosief laten groeien. Door steeds veranderende trends, nieuwe generaties met andere behoeftes en toenemende concurrentie wordt succes met contentmarketing wel steeds uitdagender. In deze tweedelige miniblogserie 'Succes met contentmarketing' nemen we je mee in het belang, de voordelen en de strategische keuzes van succesvolle contentmarketing in B2B en B2C. In dit deel: de 6 belangrijkste voordelen voor jouw merk.


Het belang van contentmarketing

Content is veel meer dan een geschreven tekst of een mooie video. Het is de samenkomst van elementen die een bijdrage leveren aan het unieke karakter van je merk. Via de juiste kanalen, bij de juiste doelgroep, met de juiste boodschap. Niet alleen online, maar ook offline. Content gaat niet alleen over informatie, maar om het bouwen van een relatie met jouw klant. Zo bind je klanten aan jouw organisatie en leg je de basis voor een sterk merk én het overtreffen van je performance doelstellingen.

Contentmarketing zet je in om meer bekendheid te genereren voor je merk en je positionering. Dit doe je door relevante thema’s te laden bij (potentiële) klanten. Om content op strategisch niveau goed in te zetten, heeft je merk duidelijke kaders nodig. Wat wil je vertellen? Wat wil je bereiken? En waar, hoe en wanneer moet je zichtbaar zijn?

Contentmarketing zet de klant
centraal. Niet de zender.

Goede contentmarketing betekent dat je afstapt van ad hoc contentontwikkeling- en plaatsing. Door goed te kijken waar je doelgroep(en) actief is/zijn, ga je doelgericht en gestructureerd aan de slag met content en maak je je merk sterker op de lange termijn. En daardoor ga je onerroepelijk duurzaam groeien met je organisatie.

Wanneer start je met contentmarketing?

Contentmarkting is een krachtige oplossing waarmee je je minder afhankelijk maakt van budgetten voor de korte performance klap. Je zorgt ervoor dat elke euro van je marketingbudget maximaal rendement oplevert en voor impact zorgt in je hele marketingfunnel. Wat dan een goed moment is om te starten met contentmarketing? Bijvoorbeeld als de volgende situaties herkenbaar zijn: 

  • Je groeidoelstellingen sluiten niet aan bij de ruimte die je (performance) vertoningspercentages nu bieden;
  • Je wilt meer marktaandeel, maar je data laat zien dat je marktaandeel en merkbekendheid(SoS) laag zijn;
  • Je afhankelijkheid van performance marketing (Google Ads/search) is erg groot;
  • Je concurrenten hebben een voorsprong op één of meerdere belangrijke KPI’s;
  • Je hebt een nieuw merk of label die moet worden geïntroduceerd bij een nieuw/breder publiek.

Als je alleen performance marketing inzet, gebruik je een relatief reactief marketing instrument. Zelf als je ROAS nu goed is, ga je daar bovenstaande situaties op de lange termijn niet mee veranderen. Goede contentmarketing doet dat wél voor je.

Branding, performance en content

De ervaringen die je prospects hebben met je merk ontstaan steeds vaker vanuit content. De kans dat jouw potentiële klanten via content voor het eerst met jouw merk in aanraking komen, is zeer groot. 'De eerste indruk moet goed zijn' is hierin even cliché als waar. De strategische inzet van contentmarketing zorgt voor die goede indruk. 

Als je content strategisch gaat inzetten is focus van cruciaal belang. Zonder duidelijke doelstellingen en onderbouwde keuzes, gaat je content nauwelijks bijdragen aan effectiviteit. Terwijl alles wat je doet juist effect moet hebben op zowel korte- als langetermijn. Focus voor kortetermijnsucces op het verrassen van je doelgroep(en) en zorg voor de langetermijn dat je een relatie opbouwt met ze. Creëer verhalen, thema’s en formats die je zowel betaald als organisch kunt wegzetten. Daarmee laad je je merk consistent en geef je je doelgroep(en) vanaf de eerste indruk een uniforme merkervaring.

Overal en altijd aanwezig
met de juiste boodschap.



De 6 belangrijkste voordelen

Inmiddels weet je meer over het belang van goede contentmarketing en situaties die zich lenen om ermee te starten. Maar welke uitdagingen, waar je nu misschien al wel tegenaanloopt, lost strategische contentmarketing nu concreet op? We zetten de zes belangrijkste voordelen voor je op een rij:

1. Bescherming tegen oplopende CPC's
Contentmarketing beschermt je tegen de afhankelijkheid van betaalde advertenties. Door (omzet)groei uit je organische kanalen te halen, hoef je niet mee in de race naar de bodem van stijgende costs-per-click en dalende rendementen van je betaalde campagnes (ROAS). Door relevante content te creëren voor de kanalen en platformen waar jouw doelgroepen actief zijn, creëer je zichtbaarheid, verkeer én omzet. En daarmee krijgt jouw merk wat het echt verdient.

2. Duurzame groei
Contentmarketing laat je merk duurzaam groeien, omdat het gericht is op het opbouwen van een langetermijnrelatie met je doelgroep(en). Je gaat content maken die jouw (potentiële) klanten belangrijk vinden en waar ze zich in herkennen. Dat maakt je merk krachtig en betrouwbaar. En een sterk merk is de belangrijkste motor voor langetermijngroei. Je consumenten gaan namelijk voor jou kiezen, zelfs als je concurrent goedkoper is. 


3. Duurzame klantrelaties en vraag
Met goede contentmarketing bouw je aan een authentieke en waardevolle relatie met je doelgroep. In plaats van agressief te adverteren op momenten dat je doelgroep er misschien helemaal niet op zit te wachten, laat jij op het juiste moment en op de juiste plek de voor jouw doelgroep juiste content zien. En dat verandert consumenten in fans. Fans die jouw product of dienst maar al te graag willen afnemen, ongeacht wat je maakt of levert. 

4. Op het juiste moment en op de juiste plek aanwezig
De reis van je klanten is niet zo lineair als wel eens wordt voorgesteld. Consumenten gaan van plek naar plek en komen telkens nieuwe merken en nieuwe triggers tegen. Dit heet ook wel the messy middle. Het is belangrijk dat je op zoveel mogelijk plekken aanwezig bent, zodat de kans groter is dat je doelgroep ook klant wordt. Contenmarketing is uitermate geschikt om daarvoor te zorgen. Of dit nu via TikTok, YouTube of Google Search is, of allemaal tegelijk.

5. Bereik nieuwe generaties.
Millennials en Gen-Z vermijden advertenties meer en meer. Onderzoek toont aan dat 99% (!) van de Gen-z’ers advertenties regelmatig vermijdt. Bovendien blijft het gebruik van Adblockers toenemen. Je zult als merk het vertrouwen en de aandacht van nieuwe generaties moeten verdienen. Behalve dat je content natuurlijk relevant en waardevol moet zijn, is het cruciaal om het weg te zetten via formats en kanalen die die nieuwe generaties aanspreekt. Denk bijvoorbeeld aan short-form video of influencers. Algoritmes zullen dit belonen en daarmee jouw merkvoorkeur versterken op de lange termijn.

6. Groei razendsnel en exponentieel.
Trends en ontwikkelingen ontstaan meer en meer op sociale platformen. Niet voor niets is de hashtag #tiktokmademebuyit één van de meest gebruikte hashtags op het platform. Merken die dit snappen en alle tools aanwenden die platformen bieden om slim in te spelen op hun algoritmes, kunnen razendsnel en explosief groeien.


Expert Talks: Contentmarketing in B2B en B2C

Dan blijft de hamvraag over: hoe werkt contentmarketing dan voor jouw merk, jouw diensten, jouw producten en in jouw markt? En hoe zet je het dan strategisch in? Eén ding is zeker: met de juiste aanpak vermarkt je zelfs de meest specifieke producten of diensten in de meest niche markten. Deel 2 van 'Succes met contentmarketing' verschijnt op dinsdag 9 april en gaat in op de belangrijkste onderdelen van een goede contentmarketingstrategie en het maken van de juiste keuzes voor jouw merk.

Deze weken organiseren we bij Adwise een tweetal Expert Talks over contentmarketing. Eén voor B2B (2 april, hier terug te kijken) en één voor B2C (9 april). Onze contentexperts nemen je aan de hand van best practices langs de belangrijkste facetten van een effectieve contentmarketingstrategie. 

De Expert Talks kun je fysiek bijwonen in onze Adwise in-house studio. Je krijgt alle kans om jouw vragen te stellen en je kunt gebruik maken van een luxe netwerklunch. Meld je hieronder aan via de button 'B2C' of klik hier.

Expert Talks Contentmarketing

Terugkijken / Aanmelden.

Expert Talk B2B Expert Talk B2C

Hulp nodig bij een Data vraagstuk?

Challenge us.

Ik ben Wouter, Head of Data & Analytics, en ik help je graag!

Neem contact op

Expert Talk contentmarketing B2B terugkijken

Laat je gegevens achter.

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23