Challenge us
menu

Social commerce is booming, wat betekent dit voor jou? (Twinkle)

Social commerce is booming

Ben jij er als retailer of brand al klaar voor? Shoppen op social media wordt booming in 2021. In 2020 was deze social shopping trend al goed voor een markt met een omzet van 89,4 miljard dollar en naar verwachting zal dit de komende zeven jaar groeien naar maar liefst 604,5 miljard dollar. In China is de impact op dit moment al enorm; 11,6% van de verkopen vindt hier plaats via social met een totaal van $186,04 miljard in 2019. Het verschil met Nederland? De volledige winkelervaring – van product ontdekking tot aan het afrekenproces – vindt al rechtstreeks plaats op de social media platformen.

Leestijd: 3 minuten - Auteurs:

Thijs Wolbers

Head of Digital Commerce / Director Quality & Innovation

Milou Grunder

Head of Social

Dankzij de lage instap maakt dit de weg vrij voor het ontstaan van frictieloze commerce en een veel kortere customer journey, want social is het perfecte medium voor inspiratie én aankoop. De verwachting is dat social commerce zich in 2021 ook in Nederland verder zal ontwikkelen. Wat kun je er nu al mee en hoe speel je in op deze trend? Thijs Wolbers, Head of Digital Commerce, en Milou Grunder, Head of Social, vertellen je hier graag alles over in dit artikel van Twinkle.

COVID-19 als aanjager

Door COVID-19 is het shopgedrag veranderd. Eén op de drie Nederlanders deed tijdens de crisis meer én grotere online bestellingen. De verwachting is dat deze stijgende lijn zich doorzet. 20-40% van de Nederlanders geeft aan ook na de coronacrisis vooral online te blijven winkelen. Logisch dus dat bedrijven nu meer dan ooit investeren in social shopping. Ook social platformen staan niet stil en lanceren de ene na de andere nieuwe feature om social commerce voor retailers te kunnen faciliteren. 

Wat is er allemaal al mogelijk en wat komt er aan?

Met Facebook en Instagram Shops is het mogelijk om je productaanbod binnen je Facebookpagina of Instagram-profiel weer te geven. De producten worden gekoppeld via een catalogus of direct ingeladen vanuit een website via shopping partners. Wanneer je shop is ingericht tag je vervolgens de producten in een afbeelding of video. Met een enkele ‘tap’ komt de gebruiker direct terecht bij de productdetails. Afrekenen kan vervolgens op de website en binnenkort zelfs zonder de app te verlaten.

Dezelfde ontwikkeling zien we op Pinterest met Shop the Look. Dit platform biedt aanvullend ook de Shop with your Camera feature aan. Je maakt dan een foto van een product waarna Pinterest gerelateerde producten voor je opzoekt die je vervolgens ook gelijk kunt aanschaffen. Naast Instagram, Facebook en Pinterest kunnen natuurlijk YouTube en WhatsApp niet achterblijven. Op WhatsApp wordt binnenkort ook een shopping feature uitgerold. Je stuurt dan een bericht naar een bedrijf, dat op zijn beurt antwoordt met een link naar een productcatalogus. De shopper kan vervolgens items aan zijn of haar winkelwagentje toevoegen en direct afrekenen vanuit de app. Ook YouTube werkt aan het taggen van producten in video’s, zodat je vanuit daar tot een aankoop kunt overgaan. Snapchat en TikTok passen net als de andere platformen social shopping toe. Denk aan shoppable AR lenses op Snapchat of Shoppable video ads op TikTok.

Een andere feature die in de toekomst een grote rol lijkt te gaan spelen binnen social commerce is live shopping. In China is livestream shoppen op dit moment al goed voor bijna $ 70 miljard omzet. Influencers testen hier producten en filmen hun sessies live op social media. Kijkers kunnen de gepromote producten vervolgens rechtstreeks in de app aanschaffen. De moderne variant van Teleshopping dus. Shoppable livestreams zijn in Amerika al uitgerold op TikTok en ook Instagram en Facebook werken aan een combinatie tussen shopping en livestreamen.

Benieuwd hoe je als merk kan inspelen op deze trend? Lees dan het volledige artikel hier terug. Wil je inzicht in je huidige social media strategie en advies met een actieplan van één van onze specialisten? Dat kan! Vraag een Adwise social audit aan en we kijken graag met je mee.

Benieuwd hoe we social commerce optimaal kunnen inzetten voor jouw organisatie?

Milou, Head of Social, helpt je graag!

Contact opnemen

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

#1 Fullservice Digital Agency 2021