Challenge us
menu

De 7 belangrijkste SEO trends van 2023

SEO trends 2023

Het jaar 2023 zit op het gebied van SEO weer vol met nieuwe trends en ontwikkelingen. In dit overzicht nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante ontwikkelingen voor het komende jaar.

 

Google Search test zoeken in video 

Google test de mogelijkheid om naar gesproken woorden in een video te zoeken via een nieuwe functie 'Zoeken in video'. Dit wordt officieel getest in India, maar sommigen zien deze functie ook in de Verenigde Staten worden getest.

De aankondiging. Google plaatste dit nieuws op de Google India-blog en schreef: “Behalve afbeeldingen zijn video's ook een rijke bron van visuele informatie, maar het is vaak moeilijk om iets te vinden dat verborgen zit in een lange clip. Misschien kijk je bijvoorbeeld naar een lange video over Agra en ben je benieuwd of Fatehpur Sikri daar ook in voorkomt. Met een nieuwe functie die we testen, kun je nu rechtstreeks vanuit Zoeken zoeken naar alles wat in een video wordt genoemd. Voer gewoon een zoekterm in met de functie 'Zoeken in video' en vind snel wat je zoekt." "Gebruik de functie 'Zoeken in video' onder een video, voer een term in en vind snel wat je zoekt in de video", voegde Google eraan toe.

Google sleutelmomenten
Deze nieuwe functie is volgens sommige experts niet ver verwijderd van de technologie die Google gebruikt voor belangrijke momenten in een video. Google is in staat om te isoleren over welke delen van een video het gaat, zonder dat er tegenwoordig hoofdstukken hoeven te worden ingevoerd. En met de geavanceerde transcripties van YouTube is het geen wonder dat Google Search dit kan.

Waarom is het belangrijk om te weten?
Behalve dat dit gewoon gaaf is, laat het ook zien hoe ver de zoektechnologie in de loop der jaren is gekomen. Het kan ook betekenen dat marketeers die video's plaatsen ervoor moeten zorgen dat de gebruikte taal duidelijk is en dat Google in staat is om de woorden die in de video worden gesproken correct en nauwkeurig te transcriberen.

Bron

 

Google brengt spam-update voor links uit december 2022 uit

Google heeft op de valreep in 2022 nog een link-spamupdate van december 2022 uitgerold. Deze Google-algoritme-update duurt ongeveer twee weken om uit te rollen en is een wereldwijde update. Google schreef hierover: “Onze lancering vandaag, waarnaar we verwijzen als de link-spamupdate van december 2022, zal ongeveer twee weken in beslag nemen om volledig uit te rollen. De rangorde kan veranderen als links met spam worden geneutraliseerd en alle credits die door deze onnatuurlijke links worden doorgegeven, verloren gaan. Deze lancering heeft gevolgen voor alle talen.”

SpamBrain voor koppelingen
Deze werking noemt Google SpamBrain. Google verwees ernaar in het Google-spam rapport van 2018. Met name het gedeelte over spam trends waar Google het heeft over zijn "machine learning-systemen" om de detectie van zoek spam te verbeteren. Google voegde eraan toe dat SpamBrain niet alleen spam rechtstreeks kan detecteren maar het nu zowel sites kan detecteren die links kopen als sites die worden gebruikt om uitgaande links door te geven.

Behulpzaam inhoud systeem wordt nog steeds uitgerold
Google is nog bezig met het uitrollen van het nuttige inhoud systeem van december 2022, terwijl deze spam update wordt uitgerold.

Waarom is het belangrijk om te weten?
Wanneer je de komende twee weken een daling in de ranking in Google ziet, kan dit te maken hebben met deze nieuwe link-spam-update. Zorg ervoor dat jouw links natuurlijk zijn en volg de richtlijnen voor webmasters van Google. Werk daarnaast aan het verbeteren van je site om na verloop van tijd op natuurlijke wijze nieuwe links aan te trekken.

Zoals Google schreef bij eerdere spam-updates voor links: “Site-eigenaren moeten ervoor zorgen dat ze de best practices voor links volgen, zowel inkomende als uitgaande. Focussen op het produceren van inhoud van hoge kwaliteit en het verbeteren van de gebruikerservaring wint altijd in vergelijking met het manipuleren van links. Bevorder de bekendheid van uw site met behulp van correct getagde links en verdien er geld mee met correct getagde gelieerde links.

Bron

 

Is ChatGPT een bedreiging voor Google?

Toen OpenAI ongeveer anderhalve maand geleden ChatGPT lanceerde, ontplofte Twitter en andere social media apps. Een gratis, voor iedereen beschikbare, AI tool die teksten genereert op basis van (geringe) input. Dat is fantastisch. Zo lieten studenten stukken van hun scriptie schrijven door ChatGPT, lieten marketeers ChatGPT blogs maken en werd zelf de vraag gesteld of ‘ChatGPT copywriters niet gaat vervangen? Eerlijk is eerlijk, de output die ChatGPT geeft is verbluffend goed. Zo kan de AI tool in no-time een mooi stukje tekst schrijven over vrijwel elk onderwerp. Als je ‘schrijf een tekst waarom appels zo lekker zijn’ invoert, krijg je een goed stuk tekst dat je zo op je website kunt zetten. En de tool kan nog meer dan alleen teksten schrijven.

ChatGPT als zoekmachine
Je kan ChatGPT ook vragen om het recept van je lievelingseten of om de voor- en nadelen van een Koningshuis te benoemen. De argumenten zijn vaak sterk en doordacht. ChatGPT kan zelfs fungeren als heuse zoekmachine. En is daar vaak succesvoller in dan Google. Als je vraagt om een recept, zoals hierboven benoemd, geeft ChatGPT een sneller en beter antwoord geeft dan Google. Ook kun je vragen om een paklijst voor je vakantie naar Brazilië. ChatGPT zal je meteen een paklijst geven, terwijl je in Google allemaal geoptimaliseerde content over vakanties naar Brazilië vindt. Dit is Google allemaal niet ontgaan. Volgens de New York Times zorgde ChatGPT zelfs voor code rood bij Google.


Afbeelding: Paklijst voor vakantie Brazilie. ChatGPT antwoord

ChatGPT beter dan Google
Als ChatGPT sterke, bondige antwoorden geeft op je zoekopdracht, is dat toch beter dan een zoekresultatenpagina met 10 links zoals Google doet? Het lijkt dan dan een kwestie van tijd voordat een sterke AI tool de traditionele zoekmachine overneemt. Reden genoeg voor Google om zenuwachtig te zijn over hun toekomst. Of toch niet?

Geen eigen AI-tool voor Google
Google gaat in ieder geval geen eigen AI-tool op de markt brengen als concurrent van ChatGPT. Google zegt: ‘Wij denken niet dat AI-tools goed genoeg zijn om de traditionele zoekmachine te vervangen.’ Ook is Google bang voor de afbreukrisico’s van een AI-tool. Zo kan de tool onbedoeld discriminerend of racistisch zijn. Voor Google kleven daar meer risico’s aan dan bij een relatief jong bedrijf als OpenAI.

Voordelen van Google vs ChatGPT
Ook heeft Google nog een aantal andere voordelen ten opzichte van een tool als ChatGPT. Als je in ChatGPT informatie opzoekt dan weet je niet waar deze informatie vandaan komt. Hoe betrouwbaar vind je deze informatie? In Google kun je wel zien wie of wat deze tekst schreef. Ook kun je geen producten kopen via ChatGPT.

Verder is ChatGPT op dit moment nog gratis, maar blijft dat zo? Op dit moment kost ChatGPT zo’n 3 miljoen Dollar per maand voor het moederbedrijf OpenAI. Het is dus de vraag hoelang dat zo blijft. Ook kan ChatGPT het grote gebruik niet altijd aan. Zo krijg je soms foutmeldingen tijdens een generatie of kun je de tool niet gebruiken.

Op dit moment is ChatGPT een hele handige tool, maar lijkt het vooralsnog niet een echte bedreiging voor Google. Heb je ChatGPT nog nooit gebruikt? Dan kun je dat doen door hier te klikken. Maak een account aan en ervaar de wonderen wereld van AI.

BronBronBronBronBronBronBron

 

December 2022: Nuttige inhoud update van Google is uitgerold met wereldwijde impact

Google heeft officieel de lancering van de tweede release van het nuttige inhoudsupdate/-systeem van Google bevestigd. Deze release begon op 5 december en werd volgens Google op 6 december merkbaar, en daarom kondigde Google het pas op 6 december aan. Deze update voegt nieuwe signalen toe, waardoor het met name voor alle talen wereldwijd werkt.

De update van nuttige inhoud van Google probeert inhoud te verwijderen die is geschreven met het doel om te worden gerangschikt in zoekmachines die mensen niet helpen of informeren. Google heeft aangegeven dat deze update "inhoud zal aanpakken die in de eerste plaats lijkt te zijn gemaakt om goed te scoren in zoekmachines." De update zal helpen ervoor te zorgen dat niet-originele inhoud van lage kwaliteit niet hoog scoort in de zoekresultaten, voegde Google eraan toe. Dus wanneer je inhoud schrijft om de zichtbaarheid en het verkeer van zoekmachines te stimuleren, is de kans aanwezig dat je wordt getroffen door dit type update en zijn niet-Engelse sites niet langer veilig voor deze update.

Informatie over de nuttige inhoud update van Google:
Naam: nuttige inhoudsupdate van Google
Alleen zoeken: de update is momenteel alleen van invloed op Google Zoeken, niet op Google Discover of andere Google-platforms. Maar Google kan dit in de toekomst uitbreiden naar Discover en meer.
Penalty: Google heeft geen penalty genoemd, maar deze update lijkt wel aan te voelen als een penalty voor sites die erdoor getroffen zullen worden
Sitewide: dit is een sitewide-algoritme, dus de hele site wordt beïnvloed door deze update
Geen kernupdate: Velen zullen zeggen dat dit een kernupdate is, maar dat is het niet.
Wereldwijd en alle talen: dit is niet langer alleen voor Engelstalige inhoud, het is nu alle talen en wereldwijd.
Impact: Google heeft niet aangegeven welk percentage van zoekopdrachten of zoekopdrachten door deze update werd beïnvloed, maar Google gaf wel aan dat het zinvol zou zijn. Google gaf ook aan dat deze update meer voelbaar zal zijn voor online educatief materiaal, entertainment, winkelen en technologie gerelateerde inhoud.
Herstellen: Wanneer je door de update bent geraakt, moet er gekeken worden naar de desbetreffende inhoud. Kijk daarnaast ook of je het beter kunt doen met het advies van Google op de daarvoor bestemde nuttige inhoud update pagina van Google. Hier zijn ook wat kleine wijzigingen in aangebracht.
Ververst: Google werkt de scores constant bij, maar er is een time-outperiode en een revalidatieperiode waardoor het kan enkele maanden kan duren om te herstellen van deze update.

Bron

 

500/503 - statuscode op Robots.txt kan je site verwijderen uit Google zoeken

Gary Illyes van Google zei dat als je server gedurende langere tijd een 500/503 statuscode retourneert voor je robots.txt bestand, Google je site volledig uit Google Search kan verwijderen. Dit is zelfs als de rest van je site toegankelijk is en geen 500 of 503 statuscode retourneert.

Het is niet alleen een 500/503 statuscode waar je je zorgen over moet maken, het is ook een probleem als je site netwerk time-out problemen heeft. Gary schreef: "Een robots.txt-bestand dat gedurende langere tijd een 500/503 statuscode retourneert, verwijdert je site uit de zoekresultaten, zelfs als de rest van de site toegankelijk is voor de Googlebot." "Hetzelfde geldt voor netwerk time-outs," voegde Gary eraan toe.

Gary verwees naar de HTTP-documenten en voegde eraan toe: "Als we niet kunnen bepalen wat er in het robots.txt bestand staat en de server ons niet vertelt dat een robots.txt bestand niet bestaat, zou het veel schadelijker zijn om te crawlen alsof alles is toegestaan."

We weten dat Google aanbeveelt een 503 server status code te gebruiken voor wanneer je website offline gaat of tijdelijk down gaat voor minder dan een dag (uren, niet meerdere dagen). Gaat hij langer offline, probeer dan in plaats daarvan een statische versie van je site te uploaden.

Wees voorzichtig met een lange downtime.

Bron

 

Het bouwen van je site op slechte links zal met de tijd een blijvend effect hebben.

John Mueller van google gaf wat advies over een site die geraakt leek te zijn door slechte links. Hij zei: "Als je het fundament van je site langere tijd op slechte links hebt gebouwd, zal dat een blijvend effect hebben, zelfs als je plotseling wat dingen repareert."

John gaf toen aan deze analogie: "Het is verleidelijk om een huis te bouwen van karton, het is goedkoop en het ziet er snel uit als een huis. Maar als je stukjes van het karton verwijderd wordt het een instabiel huis."

Als Google deze slechte links naar uw site niet meer bij schrijft, werken ze niet meer - het kaartspel dat u hebt opgebouwd stort in elkaar. Die links houden de site niet langer overeind omdat Google ze heeft "geneutraliseerd". Het gebruik van een disavow-bestand doet niets. Het disavow-bestand doet hetzelfde als het algoritme deed, het zal de links neutraliseren.

John zei eerder: "Voor algoritmische effecten worden uw wijzigingen na verloop van tijd in aanmerking genomen (hoewel het veel tijd kan kosten, dus repareer het goed & voorgoed)."

Bron

 

Google lanceert nieuw Google Search status dashboard

Google heeft een nieuw dashboard gelanceerd, waarin crawling-, indexering- en server statussen kunnen worden gemonitord van Google Search. Het rapport is bereikbaar op de volgende URL: status.search.google.com.

Dankzij het dashboard kunnen we niet alleen snel zien of er een probleem is, maar ook welk probleem er is in Google Search. Google geeft de volgende uitleg over het dashboard: "Dit dashboard rapporteert wijdverspreide problemen die zich in de afgelopen 7 dagen hebben voorgedaan, met enkele details en de huidige status van het incident. Een wijdverspreid probleem betekent dat er een systemisch probleem is met een Search-systeem dat een groot aantal sites of Search-gebruikers treft. Meestal zijn dit soort problemen extern heel zichtbaar, en intern werken de monitoring- en waarschuwingsmechanismen van de SRE's achter de schermen om de problemen te signaleren."

Daarop aansluitend geven ze aan: "Zodra we met SRE's bevestigen dat er een lopend, wijdverbreid probleem is in Search, streven we ernaar om binnen een uur een incident op het dashboard te plaatsen, en opeenvolgende updates van het incident binnen 12 uur. Anders dan bij een traditioneel geautomatiseerd dashboard melden onze wereldwijde medewerkers deze updates. De starttijd van het incident is meestal het moment waarop we het probleem hebben kunnen bevestigen".

Het dashboard ziet er als volgt uit:


Afbeelding: Google Search status dashboard

Bron

 

Madée Wiggers, SEO Marketeer

Hulp nodig bij een SEO-vraagstuk?

Madée, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23