Challenge us
menu

SEO Roundup september 2021

SEO roundup

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen op het gebied van SEO met onze maandelijkse Roundup. Ook de maand september zat weer vol met nieuwe updates. Onze specialisten vertellen je er hieronder alles over.

In deze roundup vind je de volgende ontwikkelingen op SEO-gebied: 

 

Interne links kunnen Google helpen bij het vertrouwen in een website

In een Google webmaster call heeft John Mueller aangegeven dat de interne linkstructuur Google kan helpen om het vertrouwen in een website en onderliggende webpagina’s te vergroten. Mueller: "you have to create a more funneled web structure in the beginning and then over time as you see that Google is doing more and more on your website then expand that and expand that step by step until you've reached kind of your end situation where Google is actually actively indexing all of the content on your website."

Vrij vertaald zegt hij dus dat het slim is om, als je net begint met een nieuwe website, nog niet te veel pagina’s te hebben maar Google eerst een beeld te geven van wat de allerbelangrijkste pagina’s zijn en die goed intern te linken. En dat je deze situatie steeds verder uitbreidt naarmate je website meer “autoriteit” (lees backlinks en andere signalen) krijgt. Waarbij je dus steeds meer pagina’s toevoegt en deze opneemt in je interne linkstructuur.

Bron 

 

Google wijzigt title-update en lijkt daarmee te luisteren naar massale kritiek op deze update vanuit SEO-industrie

Het lijkt erop dat Google naar aanleiding van de massale kritiek op de title-update, de update heeft aangepast. Voorheen werd in ongeveer 20% van de gevallen een door Google herschreven title tag gebruikt in de zoekresultaten, nu ligt dat op 13%. Daarmee lijkt het dus gehoor te geven aan de massale kritiek die er vanuit de SEO-industrie kwam. Een letterlijke quote van Google hierover: “Last month, we shared about our new system for generating titles for web page results. Thanks to your feedback, which has been much appreciated, we've further refined our titles system. Here's more about what we've been doing and some additional guidance for creators.”

De kritiek ging met name over hoe vaak Google de voorkeur gaf aan door hun gemaakte titles, terwijl dit vaak een stuk minder relevant was dan wat er daadwerkelijk in de title stond. 

 

Presentatierapporten van Google Search Console zijn nu weer normaal

De prestatierapporten van Google Search Console lijken vanaf heden weer normaal te zijn en recente gegevens te tonen na aanzienlijke vertragingen in de afgelopen tijd. Als je nu naar jouw prestatierapport kijkt, zie je mogelijk gegevens van vier uur geleden, wat normale vertragingen zijn voor het prestatierapport.

De vertraging 
Volgens deze Google-helppagina begon de vertraging al op 18 september. Google schreef: "een intern probleem veroorzaakt een vertraging in de prestatie rapportgegevens. We werken eraan om deze vertraging op te lossen. Dit is alleen een rapportage probleem en heeft geen invloed op het crawlen, indexeren of rangschikken van uw site in Google.'

Vanaf nu opgelost
Vanaf 23 september is Google begonnen deze rapporten up-to-date te brengen en ze lijken nu grotendeels allemaal te zijn ingehaald. John Mueller van Google zei zelfs: "De gegevens van Search Console zullen  waarschijnlijk weer up-to-speed zijn, ervan uitgaande dat de voortgang doorgaat." En inderdaad, de rapporten leken toen weer normaal te zijn.

Bron

 

Google Page Experience update volledig live in Search & Top Stories

Google heeft gistermiddag aangekondigd dat de Google Page Experience update nu volledig is uitgerold, dit houdt onder andere in dat deze volledig live is in Google Search en Top Stories. Google zei dat binnen een week, het ook volledig live zal zijn in de Google Nieuws App.

Google schreef "De uitrol van de pagina-ervaring is nu voltooid, inclusief updates voor de mobiele carrousel van Top Stories. Veranderingen in Google Nieuws app zijn ook begonnen met uitrollen en zullen over een week of zo compleet zijn."

Sommigen vragen zich misschien af of dit verband houdt met de update van 1 september - maar dit is niet helemaal duidelijk.

Hier is de tweet met de eerste aankondiging van de uitrol van de update op 15 juli 2021 en vervolgens eindigde op 2 september:

Wat geschiedenis; de Google page experience update werd aangekondigd in mei 2020, het was de bedoeling om te beginnen met de uitrol in mei 2021, maar werd een beetje uitgesteld.

Even ter herinnering, we verwachtten geen enorme verschuivingen in de ranking als gevolg van de page experience update, en we hebben geen enorme veranderingen in de ranking gezien die direct verband hielden met deze verandering.

Update: Hier is de e-mail die Google News uitgevers stuurt over deze verandering die volgende week komt:

Bron

 

Google gaat unieke product-ID's afdwingen voor de gratis vermeldingen in Google Surfaces

Sinds 15 september eist Google dat producten een uniek product-ID hebben in de productvermelding feed binnen Google Merchant Center. Deze unieke product-ID’s staan ook wel bekend als UPI’s en worden beschouwd als producten die Global Trade Item Numbers (GTIN's), Manufacturer Part Numbers (MPN's) en merknamen bevatten.

Productfeeds kunnen worden afgekeurd als ze geen UPI’s hebben. Google geeft aan dat: “verschillende producten die hetzelfde GTIN gebruiken met dezelfde variant kenmerken als dubbelzinnig zullen worden beschouwd en zullen worden afgekeurd.” Google onderbouwt dit met de volgende toelichting: “Dit omvat "variant kenmerken" die staat [conditie] en multipack [multipack] voor alle producten omvatten, evenals kleur [kleur] en [maat] voor kleding producten, aldus het bedrijf.” Daarnaast gaf Google aan dat: “als een groep producten wordt geïdentificeerd als duplicaten, er slechts één actief blijft en in aanmerking komt voor weergave in gratis vermeldingen.”

Mocht je reeds gebruik maken van Google Shopping Organic en nog geen UPI’s gebruiken voor de producten in de productfeeds dan zullen die producten binnenkort worden afgewezen en afgekeurd. Door middel van het toevoegen van UPI’s zorg je ervoor dat je producten actief blijven bij de gratis vermeldingen.  

Bron

 

URL-parameters maken een link niet onnatuurlijk

Volgens John Mueller van Google zorgen URL-parameters er niet voor dat links als onnatuurlijk worden beschouwd. Op Twitter laat hij weten dat links met UTM-parameters of tracking parameters dezelfde behandeling krijgen als links zonder deze parameters. 

Wanneer we kijken naar de definitie van Google op het gebied van onnatuurlijke links, zien we het volgende: “het maken van links die niet door de eigenaar van de site op een pagina zijn geplaatst of waarvoor geen garantie is gegeven, ook wel bekend als onnatuurlijke links, kan worden beschouwd als een schending van onze richtlijnen." UTM-parameters worden vaak ingezet om klikken en campagnes beter bij te kunnen houden. Google negeert dergelijke zaken vaak na de ?utm_source=. 

Mueller liet verder weten dat links natuurlijk zijn te maken door het verwijderen van de parameters en niet onnatuurlijk zijn te maken door juist parameters toe te voegen. Iedere link krijgt dezelfde behandeling.

Bron

 

Google werkt aan indexering van Instagram- en Tiktok-video's

Google zou in gesprek zijn met TikTok en Instagram om hun video’s te indexeren binnen de zoekresultaten. Volgens een rapport heeft Google afspraken gemaakt met TikTok en Instagram om hun inhoud te indexeren in de zoekmachine.

The information is een online platform dat diepgaande artikelen over de technologie industrie schrijft en zo ook details ontvingen over Google's vroege gesprekken met Facebook, ByteDance en Facebook, de moederbedrijven van Instagram en TikTok. The Information heeft vernomen dat drie mensen op de hoogte zijn gebracht van de gesprekken, en dat Google werkt aan het maken van deals. Om aan de gegevens te komen die nodig zijn om video's te ranken en te indexeren.

Volgens de berichten zal de deal vergelijkbaar zijn met die tussen Google en Twitter 2015, waarin Google onmiddellijk toegang kreeg voor het indexeren van tweets door een toegang voor een "firehose van tweet-gegevens". Vóór de vorming van een partnerschap indexeerde Google individuele tweets niet in de zoekmachine resultaten op dezelfde manier als het nu doet. Nu is het heel normaal om Twitter-inhoud te vinden in de SERP's van Google.

Als de onderhandelingen tussen Google en Instagram doorgaan, zou korte video-inhoud wel eens net zo populair kunnen worden als tweets in de zoekmachine resultaten. Een woordvoerder van Google gaf dit citaat aan The Information met betrekking tot de gesprekken over de deal:

"We helpen sites om content vindbaar te maken, voordeel te halen uit gevonden worden door Google, en ze hebben de optie om te kiezen of hun content in Search verschijnt of niet."

Waarom deze mogelijke samenwerking gevoelig ligt
Er zijn redenen dat TikTok en Instagram Google niet de gegevens zouden willen geven die ze nodig hebben om video's te indexeren. YouTube is eigendom van Google, en het concurreert met YouTube voor korte-vorm video kijkers. Het is begrijpelijk dat Instagram of TikTok huiverig zijn om te veel informatie te delen zonder er iets voor terug te krijgen.

Google's overeenkomst met Twitter houdt in dat het zoekbedrijf een jaarlijkse licentievergoeding betaalt. Google krijgt het recht om tweets te indexeren vanaf het moment dat ze op Twitter worden gepubliceerd.

Instagram en TikTok zullen waarschijnlijk een soortgelijke vergoeding ontvangen. Zij krijgen ook de voordelen van Google dat hun content door Google wordt gevonden.

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Shari, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

#1 Fullservice Digital Agency 2021