Challenge us
menu

SEO Roundup september 2020

SEO roundup

De maand september zit op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door de meest interessante updates van deze maand.

In deze roundup nemen wij je mee in de volgende updates:

 

Google ervaart (voor de zoveelste keer) indexerings-problemen 

Rond 29/30 september melden veel SEO’s dat webpagina’s lukraak uit de Google index verdwijnen. Bij Adwise zien we dit ook bij een aantal van onze klanten. Inmiddels heeft Google dit op Twitter bevestigd. Ze geven aan dat je er zelf niets aan kunt doen en dat ze zo snel mogelijk met een oplossing komen. 

Hieronder de bevestigende Tweets van Google over dit issue. Ervaar je soortgelijke issues en ben je benieuwd of het betrekking heeft op dit specifieke index probleem? Neem dan contact met ons op.

Meer informatie en reacties uit de SEO wereld over dit probleem.

 

Organic Google Shopping vanaf midden oktober ook beschikbaar in Nederland (en wereldwijd)

Eerder al kondigde Google de gratis versie van Google Shopping aan in de Verenigde Staten en nu heeft het bekend gemaakt dat de organische Google Shopping variant vanaf midden oktober wereldwijd beschikbaar wordt.

Hoe neem je deel aan de gratis Google Shopping versie? 

Upload je product feed in Google Merchant Center. Maak je al gebruik van de betaalde versie van Google Shopping? Dan is dat waarschijnlijk al gedaan. Als je de product feed hebt toegevoegd moet je je aanmelden voor het “platforms van Google” (surfaces accross Google in het Engels) programma. Vanaf dat moment kunnen jouw producten getoond worden in de resultaten van Google search, het Google Shopping tabblad en Google afbeeldingen.

Aankondiging wereldwijde beschikbaarheid organic Google shopping 

Googles handleiding over hoe je deelneemt aan gratis Google Shopping

 

Google ondersteunt verzendkosten structured data markup voor product resultaten

Google heeft aangekondigd dat ze vanaf 22 september structured data voor verzendkosten ondersteunen m.b.t. product resultaten in de zoekmachine. Eerder werden verkopers beperkt tot het systeem van Merchant Center om deze gegevens te delen met zoekmachine gebruikers. Met behulp van deze mark-up is het mogelijk om per product informatie over de kosten en de levertijd te verstrekken. De kosten en het verzendtermijn worden bepaald aan de hand van de locatie van de gebruiker. Zoals in onderstaande afbeelding te zien is, worden de gegevens getoond in de snippet met de product resultaten:

Om gebruik te maken van deze functionaliteit, dien je OfferShippingDetails structured data markup toe te voegen. Hierbij zijn de volgende velden verplicht: addressCountry, shippingDestination, shippingDestination. Daarnaast wordt er nog aanbevolen om de volgende velden te voorzien van de eigenschappen: deliveryTime.businessDays, deliveryTime.businessDays.dayOfWeek, deliveryTime.cutOffTime. Voor de verkopers die liever geen gebruik maken van structured data, blijft het mogelijk om deze informatie te configureren via Merchant Center

Hulp nodig met het toevoegen van de verzendkosten structured data markup voor producten? Wij helpen je graag.

Bron

 

Google: SiteSpeed is complex om te meten, maar hou een focus op de Core Web Vitals

John Mueller van Google zei op Twitter dat “snelheid complex en soms verwarrend is” en er zijn zoveel tools en statistieken die je kunt bekijken. Hij zei dat Google “zich richtte op de Core Web Vitals, die de 3 belangrijke metrics bevatten”. Dus wil je je focussen op SiteSpeed doet dit dan met de Core Web Vitals als houvast.

John zei daarnaast dat “het kijken naar deze vaak helpen bij het vinden van laaghangend fruit. Een moeiijk onderdeel is onthouden dat je live (“lab”) tests kunt doen en veldgegevens (van gebruikers) kunt gebruiken, en beiden zullen verschillende dingen laten zien. John legt uit: “Veldgegevens (zoals in PSI, Search Console en CrUx) duren langer om bij te werken, maar laten zien wat je gebruikers echt zien. Het is een goede eerste controle. Met labgegevens kun je snel veranderingen testen als je ze maakt (welke plugin, instelling, afbeelding, etc.)

Onthoud dat “1 metric je niet alles zal laten zien, maar het kan je tenminste iets laten zien”. voegde John toe. “Dat is misschien beter dan niks doen, omdat de getallen niet kloppen, maar het hebben van een vollediger beeld kan nuttig zijn las het kan inspelen op de getoonde resultaten”, sluit hij af.

Hoe dan ook - ik zou niet vastlopen op SiteSpeed. Zorg ervoor dat je site redelijk snel laadt en concentreer je voornamelijk op content.

Bron

 

Google: De context rond een link is secundair, maar de ankertekst is primair

Je weet dat veel manieren en voorbeelden van anchor-tekst met betrekking tot links op het web niet veel zeggen over waar het naartoe linkt. Er zijn genoeg “klik hier” links of soortgelijke links die niet beschrijvend zijn. Mihai Aperghis vroeg John Mueller van GOogle naar de context rond een link en hoe Google daarmee omgaat.

In het kort zei John dat de context en de inhoud rond de link van ondergeschikt belang is. “Dat echte sterke stukje context van die anchor tekst die mist en alles er omheen, dat helpt ons wel een beetje.”

Mihai vroeg: “Kan Google de context begrijpen van een link, kijkend naar de tekst er omheen, als de anchor text niet omschrijvend is?”

John Mueller zei: “Zeker, maar dat is meer bijkomstig. Dat echte sterke stukje context van die anchor tekst, die in dat geval ontbreekt, is het belangrijkst. Alles er omheen, dat helpt ons wel een beetje, maar het echte primaire aspect van die link is weg. In het algemeen maakt dit niets uit. Het is niet zo dat dit nadelig is voor jouw hele website. Meer voor deze specifieke link, omdat we niet echt weten wat de context is.”

Bron

 

De nieuwe robots.txt-tester van Bing helpt crawlproblemen te identificeren

Bing maakte deze maand bekend dat het een robots.txt-tester heeft toegevoegd aan zijn Webmaster Tools. De nieuwe functie stelt SEO-marketeers in staat om hun robots.txt-bestanden te analyseren en wijst op problemen die Bing kunnen belemmeren bij het optimaal crawlen van een website.

Marketeers kunnen van deze tool gebruik maken om hun robots.txt-bestand te testen en valideren. Het biedt de mogelijkheid te controleren of een URL is geblokkeerd en voor welke user-agent dit het geval is. Ook kunnen er wijzigingen worden aangebracht in robots.txt-bestanden met behulp van de editor. De tester kan de ingediende URL vergelijken met de inhoud van de editor, waardoor SEO-marketeers en site-eigenaren de URL ter plekke kunnen controleren op fouten. Tot slot kan het bewerkte robots.txt-bestand worden gedownload.

De tester werkt als Bingbot en AdIdxbot (de crawler die door Bing Ads wordt gebruikt) en er is een optie om tussen beide te schakelen. De tool stelt marketeers ook in staat om een ​​verzoek in te dienen om Bing te laten weten dat het robots.txt-bestand is bijgewerkt.

Bron

 

Google zegt dat het wijzigen van de website lay-out van invloed kan zijn op rankings

Tijdens een Google Office Hours-hangout kreeg Google’s John Mueller de vraag of alleen het wijzigen van de lay-out van een website invloed kan hebben op je ranking. Hierop antwoordde Mueller meteen en zonder enige dubbelzinnigheid: ja, het kan invloed hebben op de ranking, zelfs als de URL's en inhoud onveranderd blijven.

De uitleg van Mueller over waarom het wijzigen van de lay-out van een website van invloed kan zijn op de positie in de zoekresultaten begrijpelijk en iets om te overwegen voordat je wijzigingen in het uiterlijk van een website gaat doorvoeren. Dit is wat Mueller zei:

"Het wijzigen van de lay-out van uw pagina's kan van invloed zijn op uw zoekresultaten. Dit is iets waar sommige mensen ook actief aan werken met betrekking tot on-page SEO. Dus zaken als uitzoeken hoe titels correct op een pagina worden gebruikt, hoe interne links correct worden uitgevoerd, hoe u meer context voor het artikel zelf kunt bieden. Dit alles kan zeker van invloed zijn op SEO."

John Mueller vervolgde zijn antwoord:

"Dus alleen omdat de primaire inhoud, zoals de blogposts die je hebt en de URL's zelf, niet veranderen, wil dat nog niet zeggen dat er niets anders in de buurt is dat zoekmachines niet kunnen oppakken. Het kan zeker van invloed zijn op SEO, zowel negatief als positief. Het is dus niet zo dat u deze wijzigingen moet zien te vermijden, maar zorg ervoor dat u bij het aanbrengen van deze wijzigingen goed controleert of u alles echt goed doet."

Bron

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie?

Neem contact met ons op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..