Challenge us
menu

SEO Roundup september 2019: Het laatste nieuws en de nieuwste updates!

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
SEO Roundup september 2019: Het laatste nieuws en de nieuwste updates!

Augustus 2019 is alweer voorbij en dat betekent dat het tijd is voor SEO round-up nummer 8 van 2019!

 

JSON structured data in de body

John Mueller, Webmaster Trend Analist, heeft op 11 september tijdens een episode van #AskGoogleWebmasters een update gegeven over structured data implementatie. Hij heeft laten weten dat het ook mogelijk is om JSON structured data te plaatsen in de <body> in plaats van alleen in de <head>. Uit ervaring is echter wel gebleken dat structured data makkelijker kan worden gedetecteerd als het zo hoog mogelijk wordt geplaatst. Om niet (optimaal) werkende structured data te voorkomen, adviseren wij daarom nog steeds om de structured data in de <head> te plaatsen. 

 

Recentere data van je site(s) in het Google Search Console performance rapport

Sinds maandag 23 september heeft Google haar performance sheet in Google Search Console veranderd. Gebruikers van deze tool kunnen namelijk nu recentere prestatiedata zien van minder dan een dag oud. Eerder was het zo dat er twee dagen vertraging zat in de data. Met deze aanpassing is het mogelijk om eerder inzicht te hebben in het effect van eventuele doorgevoerde veranderingen.   

periode recente data gsc

Elk recent datapunt wordt na een paar dagen verplaatst naar de vaste datapunten. Het kan zijn dat de recente data iets veranderd als het definitief erin wordt gezet als vast datapunt.

Het is tevens sinds 23 september mogelijk om de performance data per dag te analyseren en exporteren. Dit is mogelijk onder het tabblad ‘Datums’.

datums tab gsc

Let op: de Search Analytics API ondersteunt deze data nog niet. De meest recente data hierin is nog steeds 3 dagen oud.

 

Duidelijke daling van review weergaven in zoekresultaten 

Verschillende tracking tools hebben vanaf half september een daling in het aantal weergaven van reviews in de zoekresultaten waargenomen. Dit kwam niet als een verassing want een week eerder kwam al naar buiten dat de regels omtrent het tonen van reviews in de zoekresultaten aangescherpt zouden worden. De resultaten van deze update zijn dus al snel zichtbaar. De gemiddelde daling in weergaven van reviews verschilt per land maar ligt zo rond de 5%.

Waarom van belang?
Het tonen van reviews heeft een positief effect op de CTR en deze wil je daarom niet verliezen. Om alle reviews te behouden moet je qua pagina's en schema markup voldoen aan de nieuwe richtlijnen.
Google heeft de Developers guide inmiddels van een update voorzien.

SEMrush sensor analyse (USA - periode 1 september t/m 27 september):

daling reviews serp

Bron

Google komt met twee nieuwe linkattributen: rel="ugc" en rel="sponsored" 

Google heeft twee nieuwe linkattributen aangekondigd. Naast de rel="nofollow" komen er nu rel="ugc" en rel="sponsored" bij. Het rel="ugc" linkattribuut is bedoeld voor links die door de gebruikers zelf kunnen worden toegevoegd. Denk hierbij aan links in forumposts of links in reacties onder blogartikelen. Het rel="sponsored" linkattribuut is specifiek bedoeld voor links in content waar voor betaald is. Ook het rel="nofollow" attribuut blijft gewoon bestaan. Google geeft hierbij expliciet aan dat je als webmaster niets hoeft te wijzigen maar dat deze nieuwe attributen Google helpen om links beter te kunnen inschatten. 

Tegelijkertijd geeft Google aan dat ze rel="nofollow" vanaf nu ook als hints gaan gebruiken bij het rangschikken van de zoekresultaten. 

Alle wijzigingen door deze update op een rijtje:

  • Nofollow links worden vanaf nu al gezien als hint voor het rangschikken van zoekresultaten en vanaf maart 2020 ook als hint voor crawlen en indexeren
  • Rel=sponsored is toegevoegd om dit type links beter in kaart te kunnen brengen
  • Rel=ugc is toegevoegd om links van dit type beter in kaart te kunnen brengen
  • Het gebruik van deze nieuwe linkattributen is niet verplicht. Je hoeft als webmaster dus niets te doen.
  • Google verwacht dat deze update geen impact heeft op rankings
  • Je kunt meerdere linkattributen combineren 

Bekijk hieronder een grafische weergave, gemaakt door MOZ.com, van deze ontwikkelingen:

click for full size

Meer informatie op Google's eigen blog

 

Breadcrumb structured data rapport vanaf nu beschikbaar in Google Search Console

Vanaf heden kun je rapportages over je breadcrumb structured data vinden in Google Search Console. Deze nieuwe rapportages kunnen je helpen bij het opsporen van problemen met de breadcrumbs die in de zoekresultaten worden weergegeven. Je vindt ze onder “Enhancements” in het navigatiepaneel.

Bron

 

Google heeft een Core Update gelanceerd

24 september heeft er weer een Core Update plaatsgevonden. Zoals we in het verleden gezien hebben kan dit weer opvallende gevolgen hebben voor de rankings van verschillende websites.

Danny Sullivan van Google geeft aan dat de update een paar dagen nodig heeft voordat het volledig geïmplementeerd is.

Google Core Update
Uit resultaten blijkt dat de impact van deze Core Update nu nog meevalt in vergelijking met de Core Update van juni. De uiteindelijke impact van de update is nog moeilijk te zien. We moeten de update even de tijd geven om te zien wat er nu echt veranderd.

Bron

 

Google Search Console toont nu ook datasets rapportages

Google heeft een nieuw rapport toegevoegd aan Google Search Console om je te laten zien hoe je datasets presteren in Google Search.

Wat zijn datasets?
In 2018 werd Google Dataset Search gelanceerd. Developers kunnen content markeren als datasets met metadata, zodat dit als featured snippet in de zoekresultaten wordt getoond.

Dit ziet er als volgt uit:
voorbeeld featured snippet datasets

Het nieuwe rapport is te vinden in Google Search Console onder “Enhancements” in het navigatiepaneel. Tenminste, als je gebruik maakt van datasets. Het rapport toont fouten en waarschuwingen. Ook toont het hoeveel URL’s geldige gegevenssets bevatten. Het rapport ziet er als volgt uit:

voorbeeld datasets rapport

Bron

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Neem contact met ons op.

Plan een kennismaking

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23