Challenge us
menu

SEO Roundup oktober 2022

SEO Roundup oktober 2022

De maand oktober zat op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.

 

Google lanceert de oktober 2022 Spam Update

Op 19 oktober heeft Google aangekondigd een Spam Update uit te laten rollen. Deze update heeft een wereldwijde dekking, waardoor het enkele dagen duurde voordat het volledig was uitgerold. Maar wat is een Spam Update? Google gaf hierbij de volgende uitleg:

“Hoewel de geautomatiseerde systemen van Google om zoekspam te detecteren constant in werking zijn, brengen we af en toe opmerkelijke verbeteringen aan in de manier waarop ze werken. Als we dat doen, noemen we dit een spam-update en delen we deze in onze lijst met rangschikkingsupdates van Google Zoeken. SpamBrain is bijvoorbeeld ons op AI gebaseerde spampreventiesysteem. Van tijd tot tijd verbeteren we dat systeem om het beter te maken in het opsporen van spam en om ervoor te zorgen dat het nieuwe soorten spam opvangt. Sites die een wijziging zien na een spamupdate, moeten ons spambeleid controleren om er zeker van te zijn dat ze hieraan voldoen. Sites die ons beleid schenden, kunnen lager in de resultaten worden weergegeven of helemaal niet in de resultaten worden weergegeven. Door wijzigingen aan te brengen, kan een site worden verbeterd als onze geautomatiseerde systemen gedurende een periode van maanden ontdekken dat de site voldoet aan ons spambeleid."

Echter, is dit niet de eerste Spam Update die Google doorvoert. Zo werden deze updates ook al doorgevoerd op 23 en 28 juni 2021. Vlak daarna, in juli 2021, volgde de volgende. De laatste Spam Update hanteert uit november 2021.

Link naar Spam Update post

 

Google voegt sitenamen en bijgewerkte favicon-logo's toe aan zoekresultaten

Google rolt momenteel de nieuwe weergaven van de zoekresultaten uit. Een vernieuwing is de sitenaam die prominenter wordt getoond. Eerder werd alleen de URL prominent getoond, maar nu wordt de sitenaam boven de URL getoond. Naast deze toevoeging is ook de favicon aangepast, gezien dit nu groter en in een andere vorm wordt getoond. Benieuwd hoe dit eruit ziet? Check dan de GIF hieronder:

De sitenamen zijn momenteel beschikbaar voor de mobiele zoekresultaten van Google in het Engels, Frans, Japans en Duits. Google gaf aan dat het de komende maanden naar andere talen zal worden uitgerold.

Google heeft uitgelegd dat Google Zoeken een aantal manieren gebruikt om de sitenaam te identificeren. Echter, kun je ook gestructureerde gegevens op de pagina gebruiken om aan Google te communiceren wat de sitenaam voor de site moet zijn. Voor de favicons raadt Google nu ook aan om een ​​pictogram van minimaal 48 px in te stellen. 

Lees hier meer over de toevoegingen aan de zoekresultaten

 

Er zijn drie nieuwe voorbeelden toegevoegd aan het Google-hulpdocument voor het schrijven van productrecensies

Google heeft drie nieuwe voorbeelden toegevoegd aan de bovenkant van het hulpdocument 'hoe productrecensies te schrijven', waarmee meer soorten sites worden verduidelijkt die mogelijk worden beïnvloed door de updates van het algoritme voor productrecensies.

Drie voorbeelden 
Google heeft deze drie voorbeelden aan dit help document toegevoegd:

  • Een deskundig personeelslid van een handelaar die shoppers tussen concurrerende producten begeleidt.
  • Een blogger die onafhankelijke meningen over producten geeft.
  • Een redactielid bij een nieuws- of andere publicatiesite.

Verwarring
Historisch gezien is er veel verwarring geweest over de soorten sites die kunnen worden beïnvloed door de algoritme-updates van productrecensies. Dit algoritme is ontworpen om te kijken naar sites die productrecensies aanbieden, niet noodzakelijk e-commerce sites met recensies op de productvermelding pagina's.

Deze voorbeelden bieden aanvullende richtlijnen over welke typen sites mogelijk worden beïnvloed door deze reeks algoritme-updates. Kortom, het gaat om content waar iemand een review van een product doet, hetzij als vergelijking of om dieper in een specifiek product te duiken. Dit kunnen sites van verkopers zijn, winkelgidsen, bloggers die hun mening delen, nieuws- of publicatie sites die beoordelingen geven, en meer.

Zoals Alan Kent van Google onlangs op Twitter zei: "De productpagina van een verkoper met gebruikersrecensies wordt in deze context niet beschouwd als een "productbeoordelingspagina".

Identificeer productrecensies
Google heeft onlangs ook verduidelijkt dat gestructureerde gegevens Google kunnen helpen bij het identificeren van productreview-achtige inhoud, maar het is een van de vele manieren waarop Google dergelijke inhoud identificeert. Danny Sullivan schreef: "Wat betreft gestructureerde gegevens, kan het ons misschien helpen beter te identificeren of iets een productrecensie is, maar we zijn er niet alleen van afhankelijk."

Waarom het belangrijk is
Deze verduidelijking en voorbeelden van Google kunnen jou helpen om te bepalen of jouw site is getroffen door een update van Google-productrecensies in plaats van een ander type algoritmische update van Google. Voortdurende verduidelijking van Google is nuttig en nuttig voor SEO's, uitgevers en site-eigenaren.

Bron

 

Google heeft zijn oude richtlijnen voor webmasters volledig vernieuwd, vereenvoudigd en de term 'webmaster' verwijderd.

De oorspronkelijke Google Webmaster Richtlijnen zijn 20 jaar oud. Op 13 oktober 2022 heeft Google deze richtlijnen voor webmasters weer grondig vernieuwd en daarmee ook hernoemd naar Google Search Essentials.

Waarom deze verandering?
Buiten het feit dat de richtlijnen twee decennia oud zijn, heeft  Google aangegeven dat er "veel is veranderd sinds 2002" met het internet en Google Zoeken in het algemeen. De bijgewerkte richtlijnen zijn gestroomlijnd, vereenvoudigd en bijgewerkt "om ervoor te zorgen dat mensen duidelijke richtlijnen hebben voor het bouwen van sites die mensen goed van dienst zijn", gaf een Google-woordvoerder aan Search Engine Land aan. Google heeft ook aangegeven dat het hun doel is om deze richtlijnen nuttig en begrijpelijker te maken en site-eigenaren te helpen zich te concentreren op dingen die belangrijk zijn voor een site.

Wat is er veranderd?

  • Naamswijziging: van Google Webmaster Richtlijnen naar Google Search Essentials. 
  • Technische vereisten: Google heeft een nieuwe sectie gepubliceerd om mensen te helpen begrijpen hoe ze inhoud kunnen publiceren in een indeling die Google Zoeken kan indexeren en die inhoud kan openen.
  • Spam Beleid: Google heeft zijn richtlijnen voor het Google Zoeken-beleid tegen spam geüpdatet, om site-eigenaren te helpen voorkomen dat ze inhoud maken die niet nuttig is voor mensen die Zoeken gebruiken. Houd er rekening mee dat de meeste inhoud in dit spam beleid al bestaat op Google Search Central. Google heeft echter een paar toevoegingen gedaan om meer duidelijke richtlijnen en concrete voorbeelden te bieden voor problemen zoals misleidend gedrag, linkspam, online intimidatie en oplichting en fraude.
  • Belangrijkste best practices: Google heeft ook nieuwe richtlijnen gepubliceerd met de belangrijkste best practices waarmee mensen rekening kunnen houden bij het maken van sites, om inhoud te maken die mensen van dienst is en waarmee een site gemakkelijker te vinden is via Google Zoeken.

Andere wijzigingen zijn onder meer het organiseren van de inhoud in een meer logische structuur en het consolideren van vergelijkbare pagina's. Google heeft wel uitgelegd dat ze de inhoud op die gebieden over het algemeen niet veel hebben veranderd. Google documenteerde ook meer wijzigingen. Deze vind je hier

Waarom is het belangrijk
De richtlijnen voor webmasters zijn de afgelopen twee decennia de go-to-resource geweest voor best practices voor SEO in Google Zoeken. Het wijzigen van de naam en het bijwerken van deze bron is een groot probleem voor veel SEO's. Het is dus ook aan te raden om de nieuwe Google Search Essentials te bekijken.

Bron

 

Google ontmoedigt selectieve reviews

Google heeft de richtlijnen omtrent de reviews verder duidelijk gemaakt. De zoekmachine heeft bekend gemaakt dat het expliciet ontmoedigt om selectief om positieve reviews te vragen en negatieve reviews te ontmoedigen. In feite was het al wel bekend bij marketeers dat dergelijke praktijken niet op prijs worden gesteld door Google, maar nog niet eerder was de zoekmachine zo duidelijk over de richtlijnen.

Met het duidelijk maken van de richtlijnen, wordt het nog belangrijker om voorzichtig om te gaan met het verkrijgen van reviews. Wanneer de grenzen worden overschreden worden mogelijk reviews verwijderd en in het ergste geval wordt het betreffende bedrijf zelfs opgeschort uit de zoekresultaten. 

Bron

 

Google Shopping-zoekopdrachten op desktop krijgen meer visuele informatie

Google maakt de winkelervaring op de desktop visueler door een uitgebreidere selectie productafbeeldingen toe te voegen. Vermoedelijk zijn de afbeeldingen afkomstig van de pagina's waarnaar wordt gelinkt in zoekresultaten, hoewel Google dit niet specificeert.

Terwijl u naar beneden scrolt, ziet u een unieke zoekfunctie met prijzen en beoordelingen die zijn gericht op individuele productresultaten. Als u op een van de producten klikt, verschijnt er een paneel aan de rechterkant met links naar verschillende retailers die het product verkopen. Met deze functie kunt u meer over een product lezen zonder uw plaats in de zoekresultaten te verliezen. Bovendien kunt u de resultaten filteren op type, merk, verkoper, in de buurt en wat er in de uitverkoop is.

In een blogpost zegt Google dat de nieuwe zoekervaring voor winkelen zal verschijnen bij het zoeken naar kleding, elektronica, schoonheidsproducten of huishoudelijke artikelen.

Met deze update komen zoekresultaten voor shopping gerelateerde zoekopdrachten op desktop dichter bij de ervaring die Google onlangs op mobiel heeft uitgerold. Google merkt op dat resultaten en filters voor shopping zoekopdrachten dynamisch zijn, wat betekent dat ze voortdurend worden bijgewerkt met de nieuwste inhoud. De nieuwe winkelervaring op desktop wordt nu uitgerold naar de zoekresultaten van Google.

Bron

 

Zero click searches; hype vs. realiteit

Zero click searches zijn “the talk of the town” in SEO-land. Maar is het echt zo extreem als veel bekende SEO’s doen voorkomen? Semrush zocht het uit in haar zero-click-searches onderzoek. 

Hieruit blijkt 25,6% van alle zoekopdrachten op desktop niet resulteert in een klik naar een website (buiten Google). Op mobiel ligt dit percentage op 17,3%. Wat goed is om te weten is dat een deel van deze zoekopdrachten zorgt voor een verfijning op de zoekopdracht. Meestal door een van de voorgestelde zoekopdrachten van Google. Dit een erg interessant gegeven omdat de zoeker hierdoor gestimuleerd wordt om de zoekopdracht te verfijnen aan de hand van de voorgestelde zoekopdrachten. Met als gevolg dat het aantal zoekopdrachten naar de voorgestelde zoekopdrachten drastisch toeneemt. 

Ander opvallende statistiek is dat 17,9% van de desktop en 29,3% van de mobiele zoekopdrachten resulteert in een zoekopdracht, gevolgd door een nieuwe zoekopdracht. Door Semrush wordt dit ook wel een Google keyword genoemd. 

Daarnaast is het een feit dat Google er alles aan doet om de zoeker zo lang mogelijk in Google te houden, en idealiter het antwoord verschaft zonder bezoekers naar een andere webpagina te hoeven sturen. 

Al met al bevestigt het onderzoek van Semrush de lijn die Google al een tijdje inzet; namelijk de zoeker zo lang mogelijk in Google houden. Tegelijkertijd zijn er ook kansen voor SEO’s. Denk aan het optimaliseren voor voorgestelde zoekopdrachten. 

Het onderzoek van Semrush vind je hier.
En hier een mooi Twitter-draadje waarin alle risico’s en kansen o.b.v. dit onderzoek zijn uitgelicht.

 

 

Madée Wiggers, SEO Marketeer

Hulp nodig bij een SEO-vraagstuk?

Madée, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

#1 Fullservice Digital Agency 2021