Challenge us
menu

SEO Roundup oktober 2020

SEO roundup

De maand oktober zit op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door de meest interessante updates van deze maand.

In deze roundup bespreken we de volgende ontwikkelingen op SEO-gebied:

 

Google schakelt de tool voor indexering aanvragen (al dan niet tijdelijk) uit

In de vorige Roundup  hadden we het al over Google’s indexerings problemen. Als gevolg daarvan heeft Google de tool voor “indexering aanvragen” in Search Console uitgeschakeld. Google geeft zelf aan dat dit tijdelijk is maar onder SEO’s heerst het idee dat dit wel eens definitief kan zijn.


Met de tool voor indexering aanvragen kunnen webmasters een verzoek doen bij Google voor het (meteen) indexeren van een enkele URL Indexering geschiedt dan vaak binnen enkele minuten. 

Wil je een bepaalde URL versneld laten indexeren? Dat kan dan eigenlijk niet meer. Zorg er voor dat de URL is opgenomen in de XML sitemap en voldoende interne links heeft. Voor een extra snel effect is het raadzaam een interne link vanaf de homepage te plaatsen of er voor te zorgen dat er backlinks naar de URL verwijzen. 

Aankondiging van Google op Twitter
Meer informatie over het uitschakelen van de indexering aanvragen tool

 

Google kondigt 'passage indexing' aan tijdens Search On 2020

Tijdens het Search On event heeft Google “passage indexing” aangekondigd. Met passage indexing is Google in staat om een deelonderwerp van een  webpagina te laten zien in de zoekresultaten t.o.v. het hoofdonderwerp.

Hoe werkt dit precies? Stel je bent op zoek naar “de kosten van spouwmuurisolatie” en Google vond jouw pagina, die alles beslaat omtrent spouwmuurisolatie, niet relevant genoeg voor deze zoekopdracht. Maar jouw pagina heeft ook een subonderdeel dat specifiek ingaat op “de kosten van spouwmuurisolatie”. Dan is het nu nog zo dat Google de relevantie bepaalt o.b.v. het hoofdonderwerp. Met Passage Indexing ziet Google dat jouw specifieke deelonderwerp over “de kosten van spouwmuurisolatie” juist relevant is voor de zoekopdracht “de kosten van spouwmuurisolatie”. En kan voorts besluiten dat dit onderdeel relevant genoeg is om te laten zien in de zoekresultaten.

Onderstaande visual van Onely.com laat goed zien hoe dit werkt:

Dit betekent niet dat Google deze passages afzonderlijk indexeert, want nog steeds wordt de volledige pagina geïndexeerd. Passage indexing zorgt ervoor dat een deelonderwerp binnen die webpagina de voorkeur, voor het tonen in de zoekresultaten, kan krijgen boven het hoofdonderwerp.

Google geeft aan dat dit vooral geldt voor zeer specifieke zoekopdrachten en dat het ongeveer 7 procent van alle zoekopdrachten wereldwijd zal beïnvloeden. Passage Indexing gaat naar verwachting tegen het einde van 2020 live.

Zoals we van Google gewend zijn, stellen ze dat je als contentmaker niets hoeft te doen om hier op in te spelen. Waarschijnlijk zullen er in de SEO community de komende weken/maanden wel allerlei adviezen opduiken over hoe je toch kunt inspelen op Passage Indexing. Als wij denken dat die informatie hout snijdt, zullen we dit natuurlijk delen in onze Roundup. 

Google’s uitleg over Passage Indexing op Twitter
Aankondiging van Passage Indexing

 

Google Discover komt met nieuwe feature: de Web stories

Begin deze maand heeft Google aangekondigd dat ze Google Discover gaan verrijken met Web Stories. Hiermee breidt Google de zichtbaarheid uit en zijn de Web Stories niet alleen in de zoekresultaten van Google te zien, maar ook in Google Discover.

Web Stories in zoekresultaten

Google Discover is een onderdeel van de Google app en wordt maandelijks bezocht door meer dan 800 miljoen gebruikers. De story-carrousel is momenteel beschikbaar in Brazilië, India en de Verenigde Staten. Er werd aangekondigd dat ze van plan zijn om het in de toekomst uit te breiden naar andere landen en platformen.

Web Stories in Google Discover

Google beschrijft een Web Story als: een ervaring die wordt weergegeven op volledig scherm en meeslepend is. Het aanmaken van een story is voor iedereen toegankelijk. Het maakt dus niet uit of je een uitgever bent of een individuele maker. Op dit moment zijn er al meer dan 2000 stories gepubliceerd en geïndexeerd. Google heeft op de AMP-pagina documentatie toegevoegd over het implementeren van de Web Stories. Daarnaast hebben zij ook nog een handleiding gepubliceerd over hoe je de Web Stories in de zoekresultaten kunt krijgen.  Verschillende plug-ins en extensies voor bijvoorbeeld WordPress voor maken het eenvoudig om een Web Story binnen enkele klikken te realiseren. Veel van deze tools beschikken over een zogeheten ‘drag-and-drop’ techniek. Daarnaast is het ook mogelijk om je verhalen te coderen.

Bron

 

Google Podcast Manager geeft inzicht in vertoningen en klikken uit de zoekresultaten

Google heeft voor de Podcast makers een nieuwe functie aangekondigd, namelijk: Google Podcast Manager. Hiermee kunnen Podcasters inzicht krijgen in hoe de podcast presteert in het zoeknetwerk van Google. Naast vertoningen en klikken geeft deze nieuwe functie ook inzichten in de meest gezochte afleveringen en zoektermen die hebben geleid naar hun podcast. Google geeft aan dat de Podcast Manager het volgende biedt:

  • Inzicht in de prestaties per seconde, waardoor je kunt zien wanneer luisteraars aan- en afhaken. 
  • Inzicht in luistergewoonten, waardoor je kunt zien welke devices mensen gebruiken (bijvoorbeeld: smartphones, slimme luidsprekers of desktop).
  • Een groot bereik, door je podcast te claimen en hierdoor het beschikbaar te maken voor miljoenen luisteraars via Google zoeken, Google assistant en de Google Podcast App.

Ben je benieuwd hoe je podcast kunt optimaliseren om zoveel mogelijk luisteraars te verkrijgen? Bekijk dan dit bericht.

Ook gebruik maken van de Google Podcast Manager? Meld je dan aan via de Podcast Manager website.   

Bron

 

Google bevestigt indexerings problemen met zowel canonical URL's als mobile-indexering

Als je vanaf 22 of 23 september grote veranderingen in de zoekresultaten hebt opgemerkt, komt dit zeer waarschijnlijk door problemen van Google met canonical URL’s en mobiele indexering.

Google bevestigde dit afgelopen maand via twitter. Het Search Liaison twitter-account van Google gaf aan dat ze momenteel werken aan het oplossen van twee afzonderlijke indexering problemen die van invloed zijn geweest op sommige URL’s. Het ene probleem heeft te maken met de indexatie op mobiele apparaten. Het andere met canonicalisatie. In beide gevallen worden bepaalde pagina’s mogelijk niet geïndexeerd. Zie de tweet hieronder.

Mobile-indexing probleem
Google legde uit dat het in sommige gevallen geen pagina's indexeerde: "Als een eerder geïndexeerde pagina is verdwenen, kan dit het probleem van de mobiele indexering zijn, waarbij we helemaal geen pagina kunnen selecteren om te indexeren."

Canonicalisatie probleem
Google voegde ook toe dat het pagina's mogelijk niet indexeert: "Als het om een canonical probleem gaat, kan de URL Inspector de URL als een duplicaat weergeven en zal de door Google geselecteerde canonical URL anders zijn." 

Kortom, in sommige gevallen leek het erop dat Google een volledig verkeerde URL voor een pagina liet zien of die pagina helemaal niet in de index liet zien.

Problemen inmiddels verholpen
Google zegt dat ze het probleem inmiddels hebben opgelost en dus hoef je geen actie te ondernemen. Als je van eind september tot halverwege oktober opvallende veranderingen in je posities hebt opgemerkt, weet je nu waardoor dit zou kunnen komen.

Bron

 

Google Local & Maps geeft gezondheid en veiligheid op zoekresultaten weer

Recentelijk zijn er een aantal mensen geweest die de gezondheids- en veiligheidsattributen zien die bedrijven meer dan een maand geleden hebben kunnen toevoegen aan hun Google My Business listings, aan de voorkant van de zoekresultaten van Google Maps.

Zo postte Lluc Berrio Penycate enkele schermafbeeldingen hiervan op Twitter - wij hebben zelf geprobeerd dit na te bootsen, maar ons is het niet gelukt om dit te verkrijgen. Lluc woont in Spanje, wellicht is dat de reden dat alleen hij die ziet.

Zoals je kunt zien onder het “About” tabblad, onder een sectie genaamd “Health and safety” zijn er nu secties zichtbaar genaamd:

  • Enhanced cleaning
  • Personal protection
  • Physical distancing
  • Minimised contact
  • Increased food safety

Wij zijn erg benieuwd of Google dit in de nabije toekomst ook gaat implementeren in Nederland. We gaan er vanuit dat deze opties vooral voor Horeca een optie gaat worden, zodat mensen in deze Corona-tijd kunnen zien wat bedrijven doen aan de voorzorgsmaatregelen omtrent Covid-19.

Bron

 

Google Search Console verstuurt meldingen voor optimaliseringstips voor Google Discover

20 oktober verstuurde Google een aantal meldingen via Google Search Console om een aantal uitgevers te laten weten dat ze verkeer missen via Google Discover. Google heeft al eerder meldingen verzonden via Search Console voor Google Discover, maar deze keer zegt deze melding dat u mogelijk Google Discover-verkeer mist.

Het is met name aan te bevelen dat deze uitgevers de max-image-preview-robots meta-tag-instelling gebruiken om Google grotere afbeeldingen aan te leveren, zodat deze in Google Discover gebruikt kunnen worden.

Zowel Eli Schwartz als Glenn Gabe deelden schermafbeeldingen op Twitter. In de e-mails staat "maak je inhoud visueel aantrekkelijker op Discover". Vervolgens staat er:

“Google Discover toont content aan meer dan 800 miljoen actieve gebruikers met betrekking tot hun interesses. Om gebruikers zo goed mogelijk te betrekken bij Discover, heeft uw site geweldige inhoud nodig die mensen willen lezen, evenals hoogwaardige, overtuigende beelden van 1200px breed of groter.

We wilden u erop wijzen dat sommige of al uw pagina-afbeeldingen momenteel alleen in miniatuurformaat (50px breed) op Discover kunnen worden weergegeven, evenals in alle vormen van Google-zoekresultaten, zoals Google-websearch, Google-afbeeldingen en Assistent. Als u grote afbeelding voorvertoningen (>1200px breed) voor uw inhoud op deze oppervlakken wilt inschakelen, kunt u dit doen door de instelling max-image-preview:[grote] robots meta tag toe te passen."


 

Black Friday komt eraan! De best practices volgens Google zelf

Black Friday (27 november) en Cyber Monday (30 november) zijn weer in aantocht. Dat betekent dat ontzettend veel (web)winkels weer gaan uitpakken met hoge kortingen en goede aanbiedingen. Hoe breng je deze deals het best onder de aandacht? Google gaf deze maand een aantal tips:

  • Maak een aparte pagina aan en doe dit op tijd. Zorg ervoor dat de Googlebot de tijd heeft om de pagina te ontdekken en te indexeren. Let goed op dat je niet per ongeluk Google blokkeert om de URL te crawlen!
  • Houd je aan de standaard best practices voor zoekmachine optimalisatie.
  • Zorg dat er intern gelinkt wordt vanaf de homepage naar de Black Friday en Cyber Monday pagina.
  • Gebruik voor de pagina een URL die je elk jaar kunt gebruiken. Gebruik bijvoorbeeld https://www.voorbeeld.nl/sale/black-friday/ en niet https://www.voorbeeld.nl/sale/2020/black-friday/. Op deze manier hoef je niet elk jaar een nieuwe bestemmingspagina’s aan te maken en opnieuw autoriteit op te bouwen.
  • Maak gebruik van afbeeldingen van hoge kwaliteit en zorg dat deze up-to-date zijn.
  • Vraag (opnieuw) indexering van de pagina aan in Google Search Console, zodat de nieuwe content sneller wordt opgepakt door Google (momenteel is dit niet mogelijk in verband met onderhoud).

Bron

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Shari, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..