Challenge us
menu

SEO Roundup november 2020

SEO roundup

De maand november zit op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup nemen de SEO specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van deze maand.

In deze roundup bespreken we de volgende ontwikkelingen op SEO-gebied:

 

Google over hoe omgaan met out-of-stock producten

Het gebeurt niet vaak dat Google zich zo expliciet uitlaat over een veelvoorkomend SEO vraagstuk. Dit doen ze wel over het vraagstuk: Hoe kan je het beste omgaan met productpagina’s van out-of-stock producten? De belangrijkste tips van Google zijn:

  • Kleine websites kunnen een out-of-stock template laten zien met relevante andere producten.
  • Middelgrote webwinkels moeten hun permanente out-of-stock productpagina’s voorzien van een 404 statuscode. Tijdelijke out-of-stock producten kunnen online blijven, maar dan wel duidelijk gecommuniceerd wanneer het product wordt terugverwacht.
  • 'Gigantische' webwinkels zouden hun out-of-stock producten een meta unavailable_after tag moeten geven om dit proces te automatiseren. Hierbij geven ze Craigslist als voorbeeld.

Hoewel we het niet oneens zijn met deze tips blijft het natuurlijk vaag wanneer een website klein, medium of groot is. Bepaal dan ook altijd een specifieke strategie voor je out-of-stock producten en kies niet blind voor een oplossing. Marijn gaf hier dit jaar een webinar over voor Thuiswinkel.org. Hier kijk de webinar terug.

Bron

 

Google migreert Disavow Links Tool naar nieuwe Search Console

Bij het bepalen van de rankings maakt Google Disavow Links Tool het mogelijk om aan te geven welke backlinks genegeerd moeten worden. Met deze tool kan je dus voorkomen dat spammerige backlinks, van lage kwaliteit, een negatief effect hebben op je posities. 

Vanaf heden is de Disavow Links Tool te vinden in de vernieuwde Search Console van Google. Ook de interface van de tool is anders dan voorheen. Je kan nu ook een disavow-bestand downloaden als tekstbestand en de foutmelding van geüploade bestanden is niet langer beperkt tot 10 fouten. Bevinden er veel slechte verwijzende domeinen en backlinks in het linkprofiel van je website? Maak dan gebruik van de Disavow Tool en voorkom dat deze links de prestaties van je site negatief beïnvloeden.

Bron

 

Page Experience vanaf mei 2021 een ranking factor

Afgelopen mei kondigde Google al aan dat Page Experience onderdeel zal worden van de Google Search ranking. Dit betekent dat Google gaat meten hoe gebruikers de interactie met een website ervaren, om erachter te komen welke websites een goede Page Experience bieden.

Deze maand heeft Google laten weten dat deze ontwikkeling uitgerold wordt in mei 2021. Vanaf dit moment zal Page Experience dus officieel een ranking factor zijn. De pijlers voor een goede Page Experience zijn Google’s Core Web Vitals in combinatie met bestaande signalen als mobielvriendelijkheid, veilig internetten, HTTPS-security en richtlijnen omtrent opdringerige content.

 

Ook komen pagina’s zonder AMP content vanaf mei 2021 in aanmerking voor de Top Stories in Google op mobiele apparaten. Elke pagina die voldoet aan de richtlijnen voor Google News content komen in aanmerking. De pagina’s met goede Page Experience krijgen hierbij prioriteit, ongeacht of AMP is geïmplementeerd of niet.

Het onder de aandacht brengen van pagina’s met goede Page Experience in de zoekresultaten
Daarnaast gaat Google testen met het promoten van de pagina’s met een goede gebruikerservaring. De verwachting is dat er met een visuele indicator op de zoekresultatenpagina wordt aangetoond of een pagina voldoet aan alle criteria voor een goede Page Experience. Als deze testen succesvol zijn, zal ook dit in mei 2021 worden uitgerold. De komende maanden zal hier meer over bekend worden gemaakt.

Voorbereiden op deze ontwikkelingen

  • Maak gebruik van het Core Web Vitals rapport in Google Search Console om verbeterpunten te vinden en op te lossen.
  • Gebruik ook Page Speed Insights en Lighthouse om overgebleven issues te ontdekken.

Bekijk deze link voor meer informatie over diverse tools.

Bron

 

Googlebot begint met Crawlen via HTTP/2 Protocol

Google heeft de Googlebot Developers Support Page ge-update en hierin aangegeven dat Google nu pagina's kan downloaden via het HTTP/2 protocol. Deze verandering is van kracht vanaf November 2020. Het kan dus zijn dat Googlebot besluit jouw site te crawlen via het HTTP/2 protocol. Hierover geeft Google het volgende aan: "Over het algemeen crawlt Googlebot via HTTP/1.1. Vanaf november 2020 kan Googlebot echter sites die er baat bij hebben over HTTP/2 te crawlen als deze door de site wordt ondersteund."

  • Waarom HTTP/2 netwerk protocol
    HTTP/2 is op dit moment het meest recente netwerk protocol. Het maakt een snellere en efficiëntere overdracht van data tussen server en browser (of Googlebot) mogelijk. Wat HTTP/2 doet, is het verminderen van de tijd dat het kost om een webpagina van een browser naar de server te sturen. Daarnaast vermindert het ook de overhead, door het comprimeren van de HTTP-hoofdvelden.

  • Wat is er anders ten opzichte van HTTP/1 netwerk protocol?
    Onder het vorige netwerkprotocol (HTTP/1) zouden meerdere stromen parallel moeten worden gedownload, omdat er onder HTTP/1-versie slecht één aanvraag tegelijk mogelijk was. HTTP/2 maakt gebruik van “multiplexed” kwaliteit en kan meerdere stromen tegelijk downloaden via 1 verbinding.

  • Komt jouw site in aanmerking voor HTTP/2 crawlen?
    Veel sites zouden klaar moeten zijn voor HTTP/2-crawlen. Je kan dit heel simpel controleren via deze tool.

  • Heeft HTTP/2 een direct SEO voordeel?
    En tot slot de belangrijkste vraag: Is er een direct SEO voordeel voor sites die gebruik maken van HTTP/2? Hierop gaf John Mueller van Google in 2016 antwoord: “Het helpt wel de prestaties van de host te verbeteren, dus het versnelt de zaken. HTTP/2 is voor snelheid en snelle sites maken gebruikers gelukkig. Gelukkige gebruikers bevelen websites aan, dus het is indirect”. Aangezien SiteSpeed anno 2020 zeker een ranking factor is en dit in 2021 naar verwachting nog belangrijker zal worden, betekent dit dat indirect HTTP/2 jouw Google ranking ten goede zal komen.

    Bron

 

Google test met links naar andere sites in de Featured Snippets

Google is bezig met het testen van een nieuwe functie binnen de featured snippet-resultaten. Dit vertaalt zich naar een overlay van data elementen afkomstig van andere websites dan de betreffende featured snippet. In de featured snippet zie je in dat geval een gestippelde onderstreping. Wanneer je met de muis over het element gaat, krijg je een overlay te zien van de andere site.

In Nederland is deze functie nog niet beschikbaar, maar in de Verenigde Staten al wel. Daarom gebruiken wij een voorbeeld uit de VS. De CSS rond dit element is gedefinieerd als "data-bubble-link". Hieronder een screenshot van een voorbeeld.

 

In het bovenstaande voorbeeld zijn er 3 gestippelde onderstrepingen zichtbaar, die alle 3 naar verschillende bronnen gaan. Daarnaast is de featured snippet zelf een Google AMP/Web Story, wat al ongewoon is. Allemaal automatisch gegenereerd door de Google AI. Dit is vorige week besproken door Brodie Clark op Twitter, zie onderstaande.

Een aantal interessante zaken kunnen wij uit dit voorbeeld halen. 

  • De overlay links, wat een interessante nieuwe functie is.
  • Het feit dat deze overlay links naar andere sites dan de featured snippet zelf gaan.
  • Google toont een Web Story als een featured snippet.
  • Google toont een Google AMP Cache URL als een featured snippet.

Bron 

 

Google lanceert nieuw rapport over crawlstatistieken in Google Search Console

Op 24 november heeft Google het nieuwe en verbeterde crawlstatistieken rapport gelanceerd binnen Google Search Console. Met behulp van deze vernieuwing hebben webmasters meer inzicht in de wijze waarop de Googlebot de website crawlt.

Het nieuwe rapport geeft de volgende inzichten:

  • Het totaal aantal verzoeken opgedeeld in responscode, gecrawld bestandstype, crawldoel en Googlebot-type.
  • URL voorbeelden om aan te tonen waar de verzoeken hebben plaatsgevonden op de website.
  • Informatie over de host status, waarmee je de beschikbaarheid van de afgelopen 90 dagen kunt checken.
  • Samenvatting voor eigendommen met meerdere hosts en support voor domain properties, waardoor alle hosts op één plek kunt evalueren.

Bron

 

John Mueller: Lange ankerteksten geeft Google meer context

Google’s John Mueller heeft tijdens de SEO office-hours video besproken wat het verschil is tussen het gebruiken van een korte en lange ankertekst. Tijdens de livestream werd de volgende vraag gesteld.

“Behandelt u ankertekst die veel woorden bevat anders dan ankertekst die slechts twee woorden bevat? Ik bedoel, wijs je meer waarde toe aan die twee woorden als je het vergelijkt met ankertekst die uit 7 of 8 woorden bestaat? Bijvoorbeeld: Ankertekst met twee woorden, zoals 'goedkope schoenen' en de ankertekst van zeven woorden is 'u kunt hier goedkope schoenen kopen'. Kun je daar wat meer over zeggen?”

Mueller heeft aangegeven dat niet per se de lengte van de ankertekst invloed heeft op je rankings, maar dat de context een belangrijke factor is. Door middel van langere ankerteksten is het mogelijk om meer context te geven over de bestemmingspagina. Des te meer context Google heeft over de bestemmingspagina, des te effectiever de zoekmachine de pagina kan rangschikken voor de gewenste zoekterm(en).

Bron

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Steffen, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

#1 Fullservice Digital Agency 2021