SEO Roundup november 2019

SEO Roundup november 2019: Het laatste nieuws en de nieuwste updates!

November 2019 is alweer voorbij en dat betekent dat het tijd is voor SEO round-up nummer 11 van 2019!

 

Google Search Console voegt product rich result functionaliteit toe aan het prestatie rapport

Op 20 november heeft Google via de Webmaster blog bekend gemaakt dat er een nieuwe feature is toegevoegd aan het prestatie rapport. Hiermee geeft Google nu ook klik- en vertoningsdata weer van de zogeheten ‘rich results’ van producten. Hierdoor is het mogelijk om de impact te analyseren van de toegevoegde structured data markup.

 

Wat is een rich result?

Een rich result is een resultaat in de zoekmachine dat rijk is aan data. Deze data kun je meegeven met een product door middel van structured data markup. Hiermee kun je je zoekresultaat uitbreiden met informatie over o.a. beschikbaarheid en prijs. Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van een rich result.

Waar kan ik het nieuwe rapport vinden?

Het rich result rapport in Google Search Console kun je vinden onder het item ‘Prestaties’. Vervolgens dien je naar de tab ‘Zoekopmaak’ te gaan en te klikken op ‘Productresultaten’. Hieronder vind je een screenshot van het nieuwe rapport.

 

Bing geeft aan BERT al sinds april te gebruiken

Vorige maand schreven we al over de BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) update van Google. Met deze update zegt Google long-tail zoekopdrachten beter te kunnen begrijpen en daarom betere resultaten te kunnen geven. Bing komt nu met opvallend nieuws naar buiten. Ze geven aan BERT al toe te passen sinds april van dit jaar. De modellen worden bovendien nu al wereldwijd toegepast op elke Bing-query.

In het bovenstaande voorbeeld kan Bing de context van de vraag beter begrijpen. De gebruiker krijg een resultaat met informatie over hetgeen hij moet vermijden na een hersenschudding. Voorafgaand hadden de resultaten betrekking op de symptomen van een hersenschudding.

 

Waarom is dit belangrijk?

Een beter begrip van de natuurlijke taal moet leiden tot relevantere zoekresultaten voor gebruikers. We weten nu dat zowel Bing als Google deze geavanceerde algoritmen gebruiken om zoekresultaten te verbeteren. De BERT-implementatie door Bing blijkt echter al zes maanden vóór de bekendmaking van Google in gang te zijn gezet.

Bing is zelf van mening dat de update heeft geleid tot een grote verbetering in de kwaliteit van de zoekresultaten. Ook verwacht Bing dat deze verbeteringen kunnen helpen het aandeel in de zoekmarkt te behouden of zelfs te vergroten, waardoor het een levensvatbaar platform blijft voor zowel organische als betaalde campagnes.

Bron

 

 

Google begint met het testen van ‘pijlen’ in de zoekresultaten

Google is bezig met een klein experiment om kleine pijlen te gebruiken voor de titel in de zoekmachine. Meerdere mensen waren dit opgevallen en Tweette er over. 

Het is nog onduidelijk waarom Google dit precies test maar er wordt gedacht dat Google de aandacht op het advertentie label wilt verminderen. Mensen zullen eerder kijken naar de titel omdat dat naar gewezen wordt waardoor het advertentie label minder opvalt.

Ook zijn de pijlen al gezien in verschillende vormen en er zijn zelfs speciale pijlen voor de sitelinks.


Bron

 

 

Google over het te snel verkrijgen van te veel links

Het verkrijgen van erg veel links in een korte periode is altijd al een belangrijk ding geweest. Je zou namelijk al per voorbaat denken dat het zo opvallend is dat het tegen de Google richtlijnen ingaat. Dit is echter niet zo liet John Mueller van Google weten in en onderstaande video van 1 november. Het verkrijgen van veel links in een korte tijd is niet slecht maar het gaat er om wat voor links dat zijn. Het verkrijgen van veel links in een korte tijd brengt namelijk vaak veel slechte links met zich mee.

Dit is wat John Mueller zegt:

“Als u 200 links in twee dagen bouwt, is het niet zozeer het aantal links dat u in korte tijd aan het bouwen bent, het is echt de kwestie dat u waarschijnlijk links op een manier bouwt die niet aansluit bij onze richtlijnen. Onze algoritmen kunnen hierop actie ondernemen of deze links negeren.”

Het is dus niet het aantal links in een periode maar het type links.

Bron

 

 

Image Search klik gegevens verwijderd door bug in Google Search Console

Door een bug zijn gegevens in Google Search Console verloren gegaan. Het gaat hierbij om het aantal klikken op afbeeldingen tussen 14 en 19 november. Zie je een opmerkelijk verschil in klikken op deze datum? Dan hoef je je geen zorgen te maken. Het heeft namelijk geen invloed op je rankings of verkeer van zoekopdrachten. Het was alleen een data-bug.

Google: “Sommige klik gegevens van afbeeldingen zijn verwijderd; Als gevolg hiervan ziet u mogelijk een daling in zowel klikfrequentie als CTR tijdens deze periode. Het probleem is opgelost. Dit probleem was alleen van invloed op de rapportage in Google Search Console, niet op uw prestaties op Google Zoeken.”

Bron

 

 

Rich Answers in Google mobiel zoeken meer dan verdubbeld sinds 2018

Het aantal weergegeven Rich Answers is enorm gestegen ten opzichte van vorig jaar, blijkt uit een onderzoek van 1,4 miljoen mobiele zoekopdrachten. Een flinke groei van carrousels, met name afbeelding carrousels, was de belangrijkste oorzaak van deze toename in Rich Answers. 

Zoals in bovenstaande afbeelding van Perficient Digital is te zien, is het aantal getoonde Rich Answers in 2019 meer dan verdubbeld. Houd er wel rekening mee dat dit gebaseerd is op een kleine greep uit het totaal aantal zoekopdrachten in Google. Tegelijkertijd is het aantal getoonde Image Carrousels gestegen met maar liefst 151%. Dit is te zien in onderstaande afbeelding.

De toename van het aantal afbeelding carrousels bewijst het belang van image SEO. Het geeft gebruikers de mogelijkheid een pagina op een nieuwe manier te bereiken.

Bron

 

 

Chrome gaat mogelijk gebruikers waarschuwen voor trage pagina’s voordat ze klikken

Google Chrome heeft in een plan aangekondigd dat ze gebruik willen maken van ‘badging’ voor sitesnelheid. Op deze wijze willen kenbaar maken aan bezoekers welke sites traag zijn om publishers aanmoedigen om de sitesnelheid te verbeteren. Dit lieten ze weten in het volgende statement:
"We denken dat internet beter kan presteren en willen gebruikers helpen te begrijpen wanneer een site langzaam wordt geladen. Hiermee willen we bereiken dat sites, die snelle ervaringen bieden, worden beloond."

Het doel van het badgen is volgens Google dus het belonen van snelle sites. Google geeft echter niet aan hoe een badge wordt doorvertaald naar een beloning.

Google heeft onderstaande linker afbeelding gedeeld om weer te geven hoe zo’n trage badge eruit kan komen te zien. Er is tevens een positieve vorm van het badgen voor sites die wél snel laden. Google heeft onderstaande rechter afbeelding weergegeven als voorbeeld voor het uiterlijk van positief badgen voor snelheid:

 

Wat opvalt, is dat er een groot verschil in zichtbaarheid is. Zo is de positieve vorm amper zichtbaar, aangezien alleen de groene balk dit aantoont. Echter, is de negatieve vorm van badgen wel opvallend en daarom is het belangrijk om die uiting te voorkomen. Ben je benieuwd hoe je de snelheid van jouw site kunt verbeteren? Neem dan contact op met ons. 

Bron

 

 

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Neem contact met ons op.

Plan een kennismaking

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..