Challenge us
menu

SEO Roundup juni 2022

SEO Roundup juni 2022

De maand juni zat op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze Roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.

 

Google heeft de richtlijnen voor pagina's met productvarianten en uitgebreide resultaten bijgewerkt

Google heeft de ondersteuningspagina voor uitgebreide product resultaten bijgewerkt om details toe te voegen over hoe deze uitgebreide resultaten kunnen worden gebruikt voor productvarianten waarbij elke productvariant een afzonderlijke URL heeft.

Als je bijvoorbeeld een productpagina hebt met een overhemd in blauw, groen, rood en geel, komt die pagina mogelijk niet in aanmerking voor het weergeven van uitgebreide resultaten voor product rijke resultaten, tenzij je voor elke productvariant een specifieke bestemmingspagina hebt.

Wat is er veranderd?
Google heeft eenvoudig verduidelijkt hoe rijke resultaten op productvarianten werken door deze enkele regel toe te voegen: "Dit omvat productvarianten waarbij elke productvariant een afzonderlijke URL heeft."

Eerst was het:

“Gebruik markup voor een specifiek product, niet voor een categorie of lijst met producten. Zo is ‘schoenen in onze winkel’ geen specifiek product. Momenteel ondersteunen product rijke resultaten alleen pagina's die op één product zijn gericht. We raden aan om je te concentreren op het toevoegen van markeringen aan productpagina's in plaats van pagina's met producten of een categorie producten.'

Nu staat er:

“Gebruik markup voor een specifiek product, niet voor een categorie of lijst met producten. Zo is ‘schoenen in onze winkel’ geen specifiek product. Momenteel ondersteunen product rijke resultaten alleen pagina's die op één product zijn gericht. Dit omvat productvarianten waarbij elke productvariant een afzonderlijke URL heeft. We raden aan om je te concentreren op het toevoegen van markeringen aan productpagina's in plaats van pagina's met producten of een categorie producten.'

Pagina komt mogelijk niet in aanmerking
Deze regel linkt naar dit gedeelte in de Help-documenten waarin staat: "Een veelvoorkomende overweging op e-commerce sites is hoe je URL's kunt structureren wanneer een product in meerdere maten of kleuren beschikbaar is. Elke combinatie van productkenmerken wordt een productvariant genoemd. Google ondersteunt een breed scala aan URL-structuren voor productvarianten.”

Als je ervoor kiest om meerdere productvarianten op één pagina op te nemen (wat betekent dat de varianten dezelfde URL delen), moet je rekening houden met de volgende beperkingen:

  • De pagina komt mogelijk niet in aanmerking voor product rijke resultaten in zoekresultaten omdat de functionaliteit alleen wordt ondersteund voor pagina's met één product (en productvarianten kunnen door Google Zoeken als afzonderlijke producten worden behandeld).
  • Ervaringen zoals Google Shopping kunnen een gebruiker niet naar een specifieke variant van een product op uw site brengen, waardoor de gebruiker de variant moet selecteren die hij op uw site wil kopen voordat hij afrekent. Dit kan leiden tot een slechte gebruikerservaring als de shopper de gewenste variant al heeft geselecteerd in Google Shopping.

Als je ervoor kiest om een ​​afzonderlijke URL per variant te gebruiken, raadt Google aan om een ​​van de volgende te gebruiken:

  • Een pad segment, zoals /t-shirt/groen
  • Een query parameter, zoals /t-shirt?color=green

Help Google de canonical tags te begrijpen
Google heeft in dat document aangegeven dat om Google te helpen begrijpen welke variant het beste kan worden weergegeven in Zoeken, een van de productvariant-URL's te kiezen als de canonieke URL voor het product. Als u optionele queryparameters gebruikt om varianten te identificeren, gebruik je de URL met de queryparameter weggelaten als canonieke URL. Dit kan Google helpen de relatie tussen productvarianten beter te begrijpen. Als de standaardwaarde van de kleur queryparameter voor een T-shirt bijvoorbeeld blauw is, dan:

  • Gebruik /t-shirt als de canonieke URL voor alle T-shirts varianten
  • Gebruik voor een blauw shirt /t-shirt (en niet /t-shirt?color=blue)
  • Gebruik voor een groen shirt /t-shirt?color=green

Bron

 

Google: publiceer geen lege of blanco pagina's

Op Twitter vroeg een SEO-specialist aan John Mueller van Google of het oké of zelfs een goed idee is om lege of lege pagina's te publiceren zodat Google die URL's kan vinden? John Mueller antwoordde daarop met: 'nee, publiceer geen lege pagina's op het web.'

De vraag was "is het een goed idee om een ​​website live te maken, zelfs als er op sommige pagina's geen inhoud is?" Barry Schwartz probeerde te bedenken waarom dit als een goed idee zou worden beschouwd. Hij denkt dat de SEO-specialist wellicht het idee had om te beginnen met indexeren door Google een URL te geven, ook al heeft die pagina geen inhoud. zal waarschijnlijk averechts werken, omdat als Google geen inhoud ziet, Google zou kunnen besluiten om die pagina een tijdje niet meer te controleren (zelfs als duplicaat classificeren).

John Mueller van Google reageerde op Twitter en zei: "Maak de pagina's met inhoud gewoon live? Het zou vervelend zijn als gebruiker om beloofd te worden tijdens het browsen op je site en het gewoon niet te krijgen. Bouw het uit wanneer je tijd hebt, maar publiceer geen lege pagina's."

Dus nee, publiceer geen lege pagina's als SEO-strategie. 

Dit zijn die tweets: 

Bron

 

E-commerce SEO tips uit eerste hand (van Google dus)

Google zelf komt met acht SEO tips voor webshops. Het zijn veel open deuren dus we hebben de vier handigste voor je op een rij gezet. Doe er je voordeel mee ;-)

  1. Zorg ervoor dat titles je merknaam bevatten. Zorg er bij producten voor dat je kleur en product type toevoegt aan de title tag. 
  2. Zorg ervoor dat je content hebt voor elke fase van de shopping journey. Dus niet alleen commerciële content over je producten en productcategorieën. Maar ook inspirerende en informerende artikelen zoals cadeau ideeën en uitgebreide product reviews. 
  3. Zorg ervoor dat elke productvariant een unieke URL heeft. Zit er te weinig verschil in de productvarianten, gebruik dan een canonical tag om de te indexeren URL aan te geven.
  4. Gebruik altijd maar een URL voor sale -en andere jaarlijks terugkerende- pagina’s. M.a.w. ga niet elk jaar een nieuwe moederdag, black friday of sale URL aanmaken maar gebruik elk jaar dezelfde URL. Wijzig het jaartal zodat men weet dat ze op de actuele pagina landen. 

Bron

 

Google hint erop dat  nuttige nofollow Links niet veel of geen link juice doorgeven

Danny Sullivan van Google liet laatst op Twitter doorschemeren dat links die nofollowed zijn, zelfs als het nuttige links zijn, waarschijnlijk niet veel of helemaal geen gewicht zullen doorgeven. Kortom, ondanks dat Google in 2019 verandert hoe ze het nofollow-attribuut zien, zijn links met het nofollow-attribuut erop waarschijnlijk niet veel waard in termen van SEO.

Danny zei op Twitter "In het verleden, zoals de post uitlegt, zouden we de links gewoon helemaal niet gebruiken." "De verandering betekende dat we ze zouden overwegen als er enig nut te vinden was, hoewel de hint betekent dat ze waarschijnlijk niet zo veel, of geen, gewicht zullen geven," voegde hij eraan toe.

Hier is de specifieke context:

Het laatste wat we hoorden over deze nofollow link attribuut verandering, was er eigenlijk geen verandering genomen, geen actie werd veranderd met deze beleidswijziging. Danny voegde dit ook toe:

Bron

 

Google zegt dat keywords in domeinnamen overschat worden

Google voert momenteel testen uit wat tot fikse wijzigingen kan leiden op het gebied van featured snippets. De noviteiten krijgen de namen ‘From the web’ en ‘Other sites say’ mee. De bedoeling van de twee wijzigingen is om tot een meer divers aanbod te komen bij de felbegeerde featured snippet posities.

From the web
In dit kader wordt een typische featured snippet verfijnd. We kennen natuurlijk allemaal de snippet waar de tekst naar één specifieke site linkt. Bij de update worden er van 2 à 3 sites een kort citaat gebruikt, met links naar ieder uniek domein. Google neemt hierbij ook het favicon van de site op.

Other sites say
Er is ook een andere variant van deze featured snippet-test, waarbij Google drie sites groepeert onder het typische featured snippet in alineastijl, onder een kopje Andere sites zeggen.

Het belang van deze updates laat zich raden. Wanneer je momenteel al een featured snippet bezit, zul je meer last krijgen van de concurrentie. Maar het biedt aan de andere kant ook mogelijkheden. De deuren naar andere featured snippets staan voor je open.

Bron

 

Google claimt afname van 50% van irrelevante zoekresultaten

Google's John Mueller zei nogmaals dat "keywords in domeinnamen overschat worden". Hij en Googlers in de loop der jaren hebben dit al vele malen gezegd en hij zei het opnieuw. In plaats daarvan zei hij "kies iets voor uw bedrijf, kies iets voor de lange termijn".

Hier is John's tweet over dit:

Een beetje meer van dit gesprek op Twitter:

Bron

 

Google: Het gaat niet om 301-redirects die wel of niet volledig worden doorgegeven

Google's John Mueller werd op Twitter gevraagd of 301 redirected links wel of geen full credit geven. John antwoordde dat "Ik zou het niet zien als 'volledige krediet', maar eerder dat het een goede praktijk is voor elke verhuizing om de belangrijke oude links bij te werken om naar de juiste nieuwe pagina's te verwijzen."

John wil niet ingaan op hoeveel krediet een link die 301't naar een andere link krijgt, maar eerder dat het belangrijk is om die links om te leiden voor SEO-doeleinden om te helpen met het communiceren naar zoekmachines, zoals Google, dat URL's zijn verhuisd.

In 2010 zei Google dat 301 redirects niet volledig krediet doorgeeft en door de jaren heen heeft geprobeerd om 301-mythes te ontkrachten, maar omdat de antwoorden van Google op 301s of 302s altijd een beetje niet concreet zijn geweest - misschien omdat deze dingen veranderen of misschien omdat het afhangt van een heleboel factoren - hebben SEO's het moeilijk om te vertrouwen op de informatie van Google over 301s.

Vorig jaar heeft Google zijn redirect help document uitgebreid, maar opnieuw zijn SEO's een beetje geobsedeerd door de specifieke gewichten, die Google nooit echt aan iemand zal vertellen.

Hier zijn de tweets: 

Bron

 

Google test nieuwe lay-outs voor featured Snippets

Onlangs heeft Google nieuwe formaten, lay-outs en interfaces getest voor de featured snippets in de zoekresultaten. Over het algemeen toont Google één bron voor een featured snippet, maar sinds 2018 toont Google ook af en toe veelzijdige featured snippets voor sommige zoekopdrachten.

Google heeft verschillende tests opgezet om te meten welke hoeveelheid featured snippets geschikt is. Ze hebben hiervoor het maximale aantal van vier featured snippets gehanteerd wat er als volgt uit ziet:

Welk effect heeft de groei in featured snippets?
Over het algemeen toont Google op dit moment één site of bron voor een featured snippet. Wanneer Google twee of meer bronnen begint te tonen in de featured snippet-positie, ook wel de ‘positie nul’-locatie genoemd, kan de waarde van een reguliere positie dalen voor site-eigenaren.

Deze interface tests van Google zijn belangrijk om te monitoren, omdat de positie van de featured snippet er een is waar de meeste SEO's en site-eigenaren naar streven. Het wijzigen van het ontwerp, waarbij meer dan één featured snippet wordt weergegeven, kan allemaal van invloed zijn op de klikfrequentie op die positie en uiteindelijk op het verkeer en conversies die worden gegenereerd door Google Zoeken.

Bron

Hulp nodig bij een SEO-vraagstuk?

Shari, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

#1 Fullservice Digital Agency 2021