SEO Roundup juni 2020

SEO roundup

De maand juni zit op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door de meest interessante updates van deze maand.

In deze roundup nemen wij je mee in de volgende updates:

 

Google update de "Hoe Google Search Werkt" documentatie

Google heeft een aantal wijzigingen aangebracht op de webpagina over "Hoe Google Search Werkt". Deze wijzigingen hebben betrekking op het volgende:

  • Hoe Googlebot desktop en mobiele webpagina's crawlt;
  • Een compleet nieuwe sectie over JavaScript en CSS;
  • Een compleet nieuwe sectie over "Wat is een document".

Je kunt de live webpagina van Google vergelijken met de versie in de Waybackmachine. Hieronder laten we de wijzigingen in screenshots zien. Alle gemarkeerde elementen zijn nieuw toegevoegd.

SEO roundup 1
In bovenstaande sectie zijn details toegevoegd over renderen en hoe Google webpagina's en tekst op webpagina's ziet. Het gaat in op het gebruiken van de mobielvriendelijkheids-tool en hoe en wanneer je URL's zou moeten indienen via Search Console.

Als je vervolgens op de link naar de lange versie van deze pagina klikt, komen meer veranderingen aan het licht.

SEO roundup2
Hierboven is te zien dat Google wat wijzigingen over hreflang heeft gemaakt. Daarnaast gaan ze nu in op afbeeldingen, CSS en het gebruik van scripts. Ook gaan ze hier nu in op de URL-inspectie tool in Search Console en hoe je hiermee webpagina's kunt testen.


De sectie die je hierboven ziet is volledig nieuw. Hier wordt specifiek uitgelegd hoe Google omgaat met het crawlen/renderen van scripts op een webpagina. Daarbij geven ze expliciet aan dat als je gebruik maakt van dynamisch gegenereerde content (lees content ingeladen met JavaScript) je rekening moet houden met de JavaScript SEO basics. Daarnaast leggen ze uit dat webpagina's gecrawld worden met zowel een mobiele crawler als een desktop crawler.

Ten slotte heeft Google nog een volledig sectie toegevoegd over "Wat is een document."


Conclusie
Als je vanuit eerste hand nieuwe informatie krijgt over hoe Google omgaat met zaken als crawlen, renderen, indexeren en JavaScript/CSS, dan is dat natuurlijk altijd goed om door te nemen. Op zich niets nieuws onder de zon maar wel de bevestiging dat Google er steeds meer aan gelegen is dat webmaster snappen hoe Google omgaat met zaken als JavaScript en CSS. Zeker JavaScript is gewoon nog erg "duur" voor Google omdat het ze simpelweg veel meer resources kost dan het processen van een simpel HTML document.

 

Google test met het tonen van Google Analytics data in Search Console

Google is aan het testen met een nieuwe functie in Search Console genaamd “Insights” waarbinnen het Google Analytics data toont. Hiermee zou Google meer gebruikersdata en statistieken willen tonen aan haar gebruikers. Denk hierbij aan paginaweergaven, gemiddelde time on page en informatie over verwijzende websites.

Google heeft hier nog geen informatie over naar buiten gebracht maar Search Engine Land heeft informatie ingewonnen over deze nieuwe functie van verschillende bronnen.

Volgens deze bronnen zou het in ieder geval gaan om:

  • Totaal paginaweergaven;
  • Paginaweergaven van individuele pagina’s;
  • Gemiddelde time on site;
  • Gemiddelde time on page;
  • Organisch verkeer versus social verkeer versus direct verkeer;
  • Beste verwijzende links van andere sites;
  • Nieuwste verwijzende links van andere sites;
  • Social media verkeer per wensite, denk aan Pinterest, Instagram, Facebook, Twitter, etc;
  • En meer.

Search Engine Land heeft Google om commentaar gevraagd maar zonder succes. Wel hebben een aantal webmasters opeens een mailtje gekregen waarin de integratie van GA in Search Console als test van Google gesuggereerd wordt. Het gaat om onderstaande melding.

Bron: Andre Gridwood Twitter

 

Google heeft indexeringsproblemen bevestigd die verouderde resultaten veroorzaakten

Op 2 juni heeft Google aangegeven dat er problemen zijn met de indexering. Hierdoor werden er oudere resultaten getoond. Google gaf dit aan in de volgende verklaring: "we ondervinden momenteel indexeringsproblemen die in sommige gevallen oude zoekresultaten kunnen veroorzaken." In april en vorig jaar hebben deze problemen zich ook voorgedaan.

Bij verschillende (nieuws)sites werd de nieuw gepubliceerde content niet meer getoond in de zoekmachine. Op 3 juni hebben ze het probleem kunnen oplossen, waardoor de resultaten weer actueel zijn.

Bron

 

Gratis vermeldingen in Google shopping worden uitgebreid naar de kennis panelen van de zoekresultaten

Sinds april is het mogelijk om gratis je producten te tonen in het Google Shopping tabblad. Op 29 juni kondigde ze aan dat ze de gratis productvermelding gingen uitbreiden naar de prominentste pagina binnen de zoekresultaten door de productvermelding in kennis panelen (kenniskaarten) hierin mee te nemen. Sinds 2017 worden deze kennis panelen al getoond in de zoekresultaten, maar eerder waren deze plaatsingen allemaal nog gesponsord.

Bill Ready, Google’s President of Commerce, gaf het volgende aan: “We wilden ervoor zorgen dat, terwijl consumenten een dramatische verschuiving naar e-commerce maken, we er alles aan doen om het voor consumenten gemakkelijk te maken om de beste producten van alle bestsellers te vinden’’

Deze nieuwe ontwikkeling wordt weer eerst in de Verenigde Staten uitgerold voor de mobiele zoekresultaten. Bill heeft aangegeven dat het eind dit jaar wereldwijd zal zijn uitgerold.

Resultaten van het integreren van gratis resultaten in Shopping tab

Bill heeft tevens vermeld wat de resultaten tot nu toe zijn van de gratis vermeldingen in Google Shopping. Hij zei dat de zoekmachine "een aanzienlijke toename van de gebruikersbetrokkenheid door de wijzigingen heeft gezien". Dit blijkt uit de volgende resultaten die hij deelde:

  • Een toename van 70% in klikken op het tabblad Shopping
  • Een toename van 130% in vertoningen op het tabblad Shopping

Bill gaf aan dat webshops in elk segment van de gratis vermeldingen in Google Shopping hebben geprofiteerd, zowel kleine, middelgrote als grote retailers. Hij gaf tevens aan dat een andere ontwikkeling van het creëren van de gratis vermeldingen was dat er meer verkopers zich hebben aangesloten bij dit platform. Daarnaast hebben retailers die reeds in Google Shopping adverteren een uitgebreidere productcatalogi toevoegen voor organische zichtbaarheid.

Bron

Wil jij je assortiment ook aanbieden in de gratis vermeldingen van Google Shopping en hiermee profiteren van een grote zichtbaarheid in de zoekmachine? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.

Google Mijn Bedrijf gebruikt Facebook data om profielen te vullen

Het ziet er naar uit dat Google Mijn Bedrijf Facebook data gebruikt om Google Mijn Bedrijf profielen te vullen. Tom Waddington gaf het aan in een tweet die het voorbeeld gaf van Jay Cunningham. Op Facebook is te zien dat Jay Cunningham eigenaar is van ‘Superior Plumbing Services’, waardoor Google Mijn Bedrijf deze informatie toont. Er staat wel aangegeven dat de informatie komt vanaf Facebook.

Bron

Google Film & TV-resultaten krijgen een nieuwe animatie 

Satyajeet Salgar, de Group Product Manager op de afdeling ‘Media and Entertainment’ van Google, heeft laten weten op Twitter dat er een nieuwe functie wordt geïntroduceerd. Deze functie betreft de featured snippet voor film en tv-resultaten. Wanneer je met je cursor over een suggestie zweeft dan laat die meer informatie zien door middel van een animatie over het desbetreffende resultaat.

Hieronder zie je hoe het werkt in een GIF:

Bron

 

Google voegt ClaimReview of Fact Check schema-ondersteuning voor afbeeldingen toe

Het zal niet je posities verbeteren maar het kan wel leiden tot hogere Click Trough Rates: Google ondersteund vanaf nu de ClaimReview of Fact Check schema markup voor Google Afbeeldingen. Google wil er op deze manier voor zorgen dat de afbeeldingen die je ziet in Google Afbeeldingen nauwkeurig zijn. Als een afbeelding een Fact Check label heeft, betekent het dat de afbeelding voldoet aan de criteria van Google en het ClaimReview-schema gebruikt. Door Fact Check op afbeeldingen te ondersteunen, kunnen zoekers leren welke afbeeldingen ze wel of niet direct kunnen vertrouwen.

Hoe ziet het eruit?
Google toont in de zoekresultaten van afbeeldingen een label met 'fact check' onder de thumbnail. Als je op de afbeelding klikt, krijg je een samenvatting te zien van de Fact check die op de onderliggende webpagina wordt weergegeven.

Bron

 

Het prestatierapport van Google Search Console krijgt receptfilters

Google heeft nieuwe filteropties toegevoegd aan de prestatierapporten in Google Search Console. Als je gebruikt maakt van recept schema markup, geeft Google je de mogelijkheid om het prestatierapport te filteren onder de opties voor "zoekopmaak". Op deze manier kun je snel en overzichtelijk zien hoe goed je pagina’s met recept structured data presteren.


Bron

 

Google verwijdert na verloop van tijd automatisch je geschiedenis

Gisteren heeft google aangekondigd dat in plaats van je de mogelijkheid te geven om jouw verwijderingsinstellingen in te stellen, dit automatisch voor jou zal gebeuren. In plaats van de standaard instelling om jouw Google-geschiedenis niet te verwijderen, stelt Google jouw zoekgegevens in om deze na 18 maanden te verwijderen, YouTube-gegevens zullen daarnaast na 36 automatisch verwijderd worden.

De nieuwe instelling is standaard ingesteld op automatisch wissen in plaats van nooit wissen:

Google zei: “Vandaag veranderen we onze gegevensopslag om de standaardinstellingen voor onze kernactiviteiten automatisch te laten verwijderen”

Hier zei Sundar Pichai het volgende over:


Zo begon Google in 2007 met het anonimiseren van deze gegevens na 18 tot 24 maanden. Daarna, in 2018, maakte Google het gemakkelijker om de gegevens volledig te verwijderen. In 2019 voegde Google daar automatische verwijderingscontroles aan toe. Nu zullen deze dus op automatische verwijderen worden ingesteld.

 

Google: Willekeurige of niet gerelateerde links zijn niet perse slecht

Aan John Mueller van Google werd via twitter gevraagd of men willekeurige of niet gerelateerde links die naar zijn site verwijzen, moet disavowen. De vraag was “als een domein veel irrelevante links heeft die geen verband houden met de service die de site biedt, zou u dan voorstellen om de links te disavowen of contact op te nemen met de site om ze te laten verwijderen?”. Hierop antwoordde John dat alleen omdat links willekeurig zijn, dit niet betekent dat ze slecht zijn.

Hieronder vind je de desbetreffende tweet:

Namaakgoederen kunnen worden verwijderd uit de zoekresultaten op Google

Het is mogelijk om een formulier in te dienen om Google te verzoeken om een nagemaakte artikelen te beoordelen en te verwijderen uit de zoekresultaten.

Google staat gebruikers toe om namaakgoederen die zichtbaar zijn in de organische zoekresultaten te melden voor verwijdering. Dit is bijna hetzelfde als DMCA-proces, waarbij een verzoek kan worden ingediend over gestolen auteursrechten te verwijderen op Google .

Welke goederen vallen onder “namaak”
Google beschrijft namaakgoederen als volgt: “goederen die een handelsmerk of logo bevatten dat identiek is aan of vrijwel niet te onderscheiden is van het handelsmerk van een ander. Ze bootsen de merk kenmerken van het product na in een poging zichzelf voor te doen als een echt product van de merkeigenaar. “

Hoe kan ik een melding maken van namaakgoederen?
Google heeft een optie toegevoegd aan Google Help voor het oplossen van juridische problemen, vergelijkbaar met waar je copyright en andere juridische problemen vermeldt.
Zo heeft Google ook een optie toegevoegd voor nagemaakte goederen.

Nog niet algoritmisch.
Google heeft laten weten dat zij op het moment deze namaakgoederen handmatig verwijderen uit de zoekresultaten. Na het indienen van een verwijderingsverzoek gaar een medewerker van Google beoordeelt het verzoek en besluit hierop om de inhoud eventueel te verwijderen.
Na een verloop van tijd zal Google deze meldingen gebruiken om ranking algoritmen en systemen te ontwikkelen die Google zullen helpen om de zichtbaarheid van websites te beperken waar regelmatig wordt vastgesteld dat ze namaakgoederen verkopen.

Waarom is dit belangrijk?
Dit zorgt ervoor dat site-eigenaren die geen namaakgoederen verkopen makkelijker getoond worden tussen de zoekresultaten. Het zorgt ervoor dat het organisch zoeken meer egaliseert en het geeft u de mogelijkheid om website te melden die namaakgoederen verkopen.

Bron

Google stemt in om te gaan betalen voor nieuws inhoud

Australië, Duitsland en Brazilië zijn de eerste 3 landen waar dit mogelijk is.
Europees nieuwsuitgevers en regeringen proberen Google al jaren zover te krijgen dat ze betalen voor het licenties van inhoud. Er zijn al eerder zowel juridische als wetgevende conflicten geweest op het gebied van auteursrechten.

Betalen voor de juiste content
Google heeft in een blog laten weten dat ze bedrijven willen gaan betalen voor de inhoud en de kwaliteit dit omdat er later dit jaar een nieuw soort nieuws weergaven dat later dit jaar gelanceerd wordt. Er werd verder in de blog geen verdere informatie gegeven alleen dat het programma deel zal uitmaken van een verbeterde vertel ervaring die ervoor moet zorgen dat mensen dieper ingaan op meer complexe verhalen.

Google geeft aan dat ze zowel met internationale als lokale nieuwsuitgevers een deal hebben gesloten. Voor alsnog met 3 landen maar Google geeft zelf aan dat ze dit willen uitbreiden.

Vraag is hoger, Advertentie inkomsten lager
Nieuwsuitgevers (en Google) hebben sinds 2016, maar vooral sinds het begin van COVID-19, meer vraag en verkeer naar nieuws inhoud gezien. Tijdens de overeenkomstige economische crisis zijn de advertentie inkomsten echter aanzienlijk gedaald.

Steeds meer uitgevers hebben paywalls opgezet om zo te proberen om inkomsten van abonnementen binnen te halen in plaats van alles inkomsten via advertenties binnen te krijgen.
Zo heeft google de afgelopen jaren steeds meer geïnvesteerd in het ondersteunen van de journalistiek. Het Google News initiatief dat in 2018 werd gelanceerd is een voorbeeld van een aanzienlijk financieel engagement voor uitgevers.

Waarom is dit belangrijk?
In April heeft de Franse mededeling autoriteit Google de opdracht gegeven om te onderhandelen met verschillende Franse uitgevers en persbureaus om voor hun inhoud op nieuwsgebied te betalen.
Deze uitspraak en het vooruitzicht van anderen zoals deze over de hele wereld, hebben mogelijk bijgedragen aan het versnellen van de beslissing van Google om nieuwe inhoud te licentiëren.

Door deze uitspraak van Google is er meer duidelijkheid of dit een zinvolle inkomstenbron is voor uitgevers en of er meer voorwaarden komen dat dit programma het eind van het jaar gelanceerd wordt door Google.

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie?

Neem contact met ons op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..