SEO Roundup juli 2020

SEO roundup

De maand juli zit op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door de meest interessante updates van deze maand.

In deze roundup nemen wij je mee in de volgende updates:

 

Google komt mogelijk met betaalde versie van Google My Business

Google heeft bepaalde Local business experts een aanbieding gestuurd voor het afnemen van een zogenaamd “Google’s Guaranteed” label bij je Google My Business vermelding. Een dergelijk label zou 50 dollar per maand moeten kosten. In het screenshot hieronder zie je hoe deze aanbieding eruit ziet.

SEO roundup

Google heeft nog niet officieel gereageerd op deze upgrade dus het lijkt nog een soort van test te zijn. Toch zou het een logische stap zijn voor Google. Ze zijn immers continu op zoek naar manieren om hun producten te “moneytizen”, zeker nu de omzetten voor Google uit Ads voor het eerst echt onder druk staan. Meer informatie op Searchenginejournal.com.

 

Google stelt deadline voor 100% Mobile First Indexing uit naar maart 2021

Vanwege de wereldwijde COVID-19 pandemie heeft Google besloten om de deadline voor 100% mobile first indexing uit te stellen van september 2020 naar maart 2021. In een verklaring stelt Google dat ze er vanwege COVID-19 begrip voor hebben dat bedrijven belangrijkere zorgen hebben dan hun website te laten ombouwen naar een mobielvriendelijke variant; “In these uncertain times, it's not always easy to focus on work as otherwise, thus we decided to extend the timeframe to the end of March 2021."

Wat is Mobile First Indexing?
Op dit moment gebruikt Google twee verschillende databases; een desktop index en een mobile index. Websites in de desktop index worden gecrawld met Googlebot voor desktop en websites in de mobile index worden gecrawld met Googlebot voor smartphones. Heb je nog geen mobielvriendelijke website? Dan is de kans erg groot dat je website alleen maar door Googlebot voor desktop wordt gecrawld en je wordt dan ook niet benadeeld op het feit dat je website niet mobielvriendelijk is. Het uitstellen van de deadline geeft iedereen zonder mobielvriendelijke website dus langer de tijd om naar een mobielvriendelijke site toe te werken.

 

Google Search Console ondersteunt structured data voor licentieafbeeldingen

Google heeft ondersteuning toegevoegd voor de metagegevens van licentieafbeeldingen aan zowel Google Search Console als de Rich Result Test Tool. Deze metagegevens kunnen gebruikt worden om licentiegegevens weer te geven over de inhoud van de afbeelding.

SEOroundup

Wanneer je gebruik maakt van de structured data opmaak voor afbeeldingen, heb je toegang tot het nieuwe ondersteuningsrapport in Google Search Console. Dit nieuwe rapport is een onderdeel van de ‘verbeteringsrapporten’ en hierin kun je een overzicht vinden van geldige opmaak, opmaak met waarschuwingen en foutieve opmaak inclusief instructies. Het rapport is alleen zichtbaar als je ook gebruik maakt van structured data voor licentieafbeeldingen. Dit type structured data wordt naast Google Search Console tevens ondersteund in de Rich Result Test Tool. Hierdoor kunnen coderingsproblemen van dit type structured data sneller worden gedetecteerd en opgelost.
Bron. 

Google voegt nieuwsfilter toe aan prestatierapport van Search Console

Google heeft het prestatierapport in Google Search Console een update gegeven, waardoor het nu tevens mogelijk is om te filteren resultaten die worden getoond in het tabblad nieuwsberichten in de zoekmachine. Hierdoor is het mogelijk om naast web, afbeeldingen en video ook het nieuws verkeer te analyseren. Het is tevens mogelijk om de verschillende bronnen tegen elkaar af te wegen. De nieuwe filter functionaliteit kun je vinden onder de sectie prestaties bij de zoektype filter:

SEOroundup
Bron 

Google: Links zijn niet de belangrijkste SEO-factor

Een interessant gesprek op Twitter met John Mueller van Google die stelt "links zijn zeker niet de belangrijkste SEO-factor." Dit komt kort nadat hij zei dat je alles wat je in het verleden hebt gelezen over link juice moet vergeten. Hier zijn de tweets:

SEOroundup

John zei voorafgaand aan deze verklaring “Ik zou alles alles wat je hebt gelezen over de term “link juice” vergeten. Het is waarschijnlijk allemaal verouderd, verkeerd en/of misleidend. In plaats daarvan focus op het maken van een website die goed werkt voor jouw gebruikers”

SEOroundup

Ik denk dat de meeste SEO's het ermee eens zijn dat content links verslaan als belangrijkste factor - op een hoger niveau. Maar nogmaals, de meeste SEO's zouden links wel beschouwen als een van de belangrijkste SEO ranking factors.

Barry Schwartz vroeg John om te verduidelijken dat links nog steeds super belangrijk zijn, maar misschien niet de belangrijkste factor die Google gebruikt.

Let op; wat Google zegt hoeft niet altijd zo te zijn. Wij zien zelf nog enorm veel niches waar backlinks echt het verschil kunnen maken. Natuurlijk is het zo dat de content moet aansluiten bij de zoekintentie van de doelgroep, maar als je dat gedaan hebt, en de concurrentie ook, dan zijn backlinks een belangrijke differentiator.

Forumdiscussie op Twitter.

Update van John:

SEOroundup

Al met al een zeer interessant gesprek en zeker voer voor discussie onder SEO’s.  

Google test nieuwe interface voor lokale V&A box

Google lijkt de lokale Vraag en Antwoord-box te testen buiten het lokale kennispanel van het bedrijf. We denken dat dit een nieuwe interface is voor de oude Google Lokale V&A box die ergens in 2017 is gelanceerd.

Hier is de nieuwe look die Valentin Pletzer gespot en gepost over op Twitter. Dit ontwerp toont de vraagbox buiten het lokale kennispanel, die anders is. Normaal gesproken kun je bedrijven vragen stellen in hun lokale panel, maar in dit geval bevatte de query "walmart", dus misschien worden de vragen daar toch wel getoond.

Links zie je de oude interface en rechts de nieuwe:

SEORoundup

Het was dus in een lokaal panel, niet als een generieke zoekfunctie die door meer bedrijven kan worden beantwoord, niet alleen gericht op een enkel bedrijf. Hoewel, de query de naam Walmart bevatte, dus misschien is het gericht op Walmart's V&A functie in Google My Business? Dit werkt daarnaast ook op desktop.  

Google voegt nieuwe hypotheek-functie toe

Google heeft een nieuwe functie in de mobiele zoekresultaten gelanceerd voor zoekopdrachten met betrekking tot hypotheken. Dit is niet de hypotheekcalculator die Google al sinds 2015 aanbiedt, maar een feature box dat veel meer informatie over hypotheken laat zien.

De nieuwe functie is te zien onder de betaalde zoekresultaten en toont verschillende tabbladen met informatie over hypotheekleningen.

SEOroundup

Bron 

Nieuwsfilter toegevoegd aan het prestatierapport van Google Search Console

In het prestatierapport van Google Search Console kun je vanaf deze maand nieuwsverkeer filteren. Op deze manier kun je het verkeer dat afkomstig is van het tabblad ‘nieuws’ in Google analyseren.

SEOroundup

De verschillende types waarop je nu kunt filteren:

  • Web: resultaten die worden weergegeven op het tabblad ‘Alle’. Afbeeldingen en video’s die worden weergegeven op dit tabblad worden ook meegeteld voor het type Web
  • Afbeeldingen: resultaten die worden weergegeven op het tabblad met zoekresultaten van afbeeldingen
  • Video: resultaten die worden weergegeven op het tabblad ‘video's’
  • Nieuws: resultaten die worden weergegeven op het tabblad ‘Nieuws’.

Ook kun je de verschillende types vergelijken om te zien hoe het nieuwsverkeer zich verhoudt tot het verkeer uit web, afbeeldingen en video’s.

Bron

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie?

Neem contact met ons op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..