Challenge us
menu

SEO Roundup januari 2022

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories

Hoe zit het met de eerste SEO ontwikkelingen van 2022? We hebben de nieuwste updates en trends weer voor jullie verzameld in deze SEO Roundup van januari.

 

Google Search Console lanceert ervaringsrapport voor desktop pagina's

Nu de aankomende Google-pagina-ervaring update naar desktop komt, heeft Google in januari een nieuw pagina-ervaringsrapport voor desktop gelanceerd in Google Search Console. Om de aanstaande uitrol van de ranking van pagina-ervaringen naar desktops te ondersteunen, heeft Search Console nu een speciale desktopsectie in het Page Experience-rapport om site-eigenaren te helpen de criteria voor 'goede pagina-ervaring' van Google te begrijpen. 

Zo krijg je toegang
Je kunt toegang krijgen door naar Google Search Console te gaan en op de link Pagina-ervaring (Page experience) onder het tabblad Ervaring te klikken. Ook kun je op deze link klikken om het juiste rapport te openen.


Meer details
Google lanceerde voor het eerst het pagina-ervaringsrapport in april 2021, vóór de lancering van de pagina-ervaringsupdate. Het nieuwe Google Page Experience-rapport biedt statistieken, zoals het percentage URL's met een goede pagina-ervaring en zoekvertoningen in de loop van de tijd, zodat je de prestaties snel kunt evalueren. Ook kun je inzoomen op specifieke pagina's om te zien welke verbeteringen moeten worden aangebracht.

Je kunt dit rapport dus gebruiken om de nodige aanpassingen aan de desktopversies van pagina's aan te brengen voordat Google de desktopversie van de pagina-ervaringsupdate uitrolt. Goed om te weten is dat er niet wordt verwacht dat er door deze update een enorme verandering in de rangschikking zal plaatsvinden. Het kan wel meer invloed hebben op sites als hun verhalen worden weergegeven in de sectie met de beste verhalen, aangezien een solide pagina-ervaringsscore vereist is om in de topverhalen carrousel te worden weergegeven.

Bron

 

Google komt met API voor URL inspectie tool

Google heeft een API gelanceerd voor de URL-inspectie tool. Dat betekent dat je nu op grote schaal optimalisaties en adviezen voor je URL’s kunt ophalen.

De URL-inspectie API werkt op Search Console property basis en geeft je 2.000 requests per property per dag en 600 requests per minuut. Maar dat hoeft dus niet te betekenen dat je per website tot deze aantallen gelimiteerd bent. Zo kun je Search Console properties voor verschillende subfolders binnen je website maken. Bijvoorbeeld een Search Console property voor voorbeeldsite.nl/categorie-1/ en voor voorbeeldsite.nl/categorie-2/. Op deze manier heb je 2.000 requests voor alle URL’s binnen categorie 1 en nog eens 2.000 requests voor alle URL’s binnen categorie 2. Google heeft overigens zelf al eens aangegeven dat het prima is om meerdere SC properties te hebben voor dezelfde website.

via GIPHY

Bron

 

Google lanceert nieuwe meta robots tag “indexifembedded”

Google heeft een gloednieuwe meta robots tag aangekondigd, genaamd indexifembedded. Met deze tag kun je Google aangeven of een pagina met embedded content geïndexeerd moet worden. Bijvoorbeeld als je wilt dat Google je content indexeert als deze ingesloten is in iFrames of andere HTML-tags op een andere pagina. Zelfs wanneer de pagina waar het iFrame op staat een noindex tag bevat. Op deze manier heb je dus meer controle over jouw content die door anderen in iFrames gebruikt wordt

Bron 1
Bron 2

 

Google wil crawling efficiënter en milieuvriendelijker maken

Gary Illyes van Google zei op de laatste Search Off The Record Podcast dat Google in 2022 crawling efficiënter en milieuvriendelijker wil maken. En hoewel Google manieren onderzoekt om dat te doen met IndexNow, zei Gary dat het niet zal worden gedaan op een manier "die mensen verwachten".

Refresh Crawls
Hij zei dat één manier om dit te doen is dat Google kijkt naar de refresh crawls en kijkt naar een manier om sommige pagina's en URL's minder vaak te crawlen voor die refresh crawls. Discovery calls zijn voor nieuwe URL's die Google nog moet indexeren, maar refresh crawls zijn recrawls van URL's die Google al eerder heeft gecrawld, maar om te zien of de pagina is bijgewerkt en of er nieuwe signalen zijn. Dus Google crawlt oude URL's misschien minder vaak of misschien efficiënter.

Gary zei: "hoe kunnen we de voetafdruk van Googlebots en andere crawlers, de voetafdruk van Google-crawlers op het internet, op het milieu, nog meer verkleinen? En dan, als je erover nadenkt, één ding dat we doen en dat we misschien niet zoveel hoeven te doen is crawls verversen. Dat betekent dat als we een document ontdekt hebben, een URL, dan gaan we crawlen en dan uiteindelijk gaan we terug om die URL opnieuw te bezoeken. Dat is een refresh crawl. Elke keer dat we teruggaan naar die ene URL, zal dat altijd een refresh crawl zijn. Nu is de vraag, hoe vaak moeten we terug naar die URL?"

Gary voegde eraan toe: "Je zou kunnen zeggen dat als je bijvoorbeeld de homepage van CNN of Wall Street Journal neemt, die elke vijf seconden verandert, dan moeten we inderdaad heel vaak teruggaan. Maar de About-pagina van één van deze nieuwskanalen verandert niet zo vaak. Dus je hoeft daar niet zo vaak naar terug te gaan. En vaak kunnen we dit niet goed inschatten en we hebben daar zeker ruimte voor verbetering bij refresh crawls. Soms lijk het namelijk gewoon verspilling dat we steeds weer dezelfde URL tegenkomen. Soms komen we bijvoorbeeld op 404-pagina's terecht zonder goede reden of zonder aanwijsbare reden. En al deze dingen zijn in feite dingen die we zouden kunnen verbeteren en dan onze voetafdruk nog meer verkleinen."

IndexNow
Gary gaf vervolgens commentaar op IndexNow en zei dat ze ermee aan het experimenteren zijn, maar als Google er iets mee doet, zal het niet in het formaat zijn waar wij aan denken. Hij zei: "IndexNow zou iets nuttigs kunnen zijn en we zijn wat experimenten aan het uitvoeren om te zien of dat het geval is. Waarschijnlijk zal het niet de vorm hebben die de mensen verwachten, maar we zullen zien. Maar ik zie zeker dat het in sommige gevallen nuttig kan zijn."

XML-sitemaps
Er werd gesproken over XML sitemaps en de problemen die daarmee gepaard gaan voor het verbeteren van discover en crawling. Het komt erop neer dat mensen de laatste wijzigingsdatum in de XML sitemap veranderen terwijl de URL niet veranderd is. Dus Gary zei "we gaan het gewoon niet gebruiken" omdat mensen deze sitemaps niet correct en accuraat genereren.

Crawling en Ranking
En er is een misvatting dat meer crawlen leidt tot meer en hogere rankings, dat is niet waar zeiden Gary en John. John zei: "Dus ik denk dat dat ook een misvatting is die mensen hebben in die zin dat ze denken dat als een pagina meer gecrawld wordt, het ook meer in de rankings zal komen. Klopt het dat dit een misvatting is, of is dat echt waar?" Gary zei: "Het is een misvatting."

Google zou in 2022 wel eens transparanter kunnen zijn over hoe crawling werkt, dus wees daar klaar voor.

Bron

 

Google vereist zowel product- als auto markering voor beoordeling suggesties in Google Zoeken

Google heeft zijn product structured data help documenten bijgewerkt om te zeggen dat je zowel product als auto gestructureerd moet hebben om Google ratings en review snippets te laten weergeven in zoekresultaten voor auto's.

Google zei "momenteel wordt auto niet automatisch ondersteund als subtype van Product." "Dus voor nu moet u zowel het type Auto als Product opnemen als u er beoordelingen aan wilt koppelen en in aanmerking wilt komen voor de zoekfunctie," voegde Google eraan toe. Hier is een screenshot van deze nieuwe opmerking toegevoegd aan het hulpdocument:


Google merkte dit hier op: "een opmerking toegevoegd die beschrijft hoe u de opmaak van Auto's kunt specificeren en toch in aanmerking kunt komen voor de functie Productbeoordeling Knipsel".

Bron 

 

Google Search Console rapportage voor Breadcrumbs en HowTo structured data gewijzigd

Google heeft wijzigingen aangebracht in de manier waarop Breadcrumbs en HowTo structured data worden beoordeeld in de rapportagetools van Google Search Console. Google zei dat het "de manier heeft veranderd waarop het fouten in Breadcrumbs en HowTo structured data evalueert en rapporteert."

Deze wijzigingen kunnen impact hebben op het aantal fouten, problemen en andere statistieken waarover Google rapporteert in de verbeteringsrapporten van Google Search Console met betrekking tot Breadcrumbs en HowTo gegevens. Goed om te weten, is dat dit enkel een rapportage wijziging betreft en dat het geen invloed heeft op de zichtbaarheid in de zoekresultaten.

Google gaf tevens aan dat er naast de verandering in hoeveelheid ‘problemen’ ook kan zijn dat de ernst van sommige problemen zijn verschoven van fouten naar waarschuwingen. We bevelen jullie aan om de rapporten in Search Console te checken om te kijken of er nog herziene fouten zijn opgedoken (link)

Het belang van interne links voor SEO en Google Search
Google’s John Mueller heeft laten weten dat de locatie van interne links niet per se invloed heeft op SEO. Zo is de invloed van de plaatsing in de hoofdteksten, header of footer minder van belang dan eerder gedacht. Google hecht namelijk de meeste waarde aan de ankertekst. Deze tekst helpt de zoekmachine te bepalen wat het onderwerp van de link is, maar de links worden hoofdzakelijk gebruikt voor het crawlen van de website. Interne links worden dus vooral benut om de content van een pagina beter te begrijpen.

Bij externe links kan dit echter anders zijn. Hier is het wel goed mogelijk dat de locatie van de link invloed heeft op de waarde.


Bron

 

Google test opnieuw zoekresultaten zonder beschrijving

Google heeft bevestigd dat het opnieuw Google Search-resultatenlijsten zonder beschrijvingen aan het testen is. Google testte dit voor het eerst in 2015 en is het nu weer aan het testen voor de afgelopen paar weken.

Aishwarya Tapadar van Google bevestigde dit in een Google Web Search Help thread zeggende "dit is een klein experiment dat in de komende dag zal worden beëindigd."

Hier is een screenshot uit die thread met hoe dit eruit ziet:



Aishwarya Tapadar van Google voegde eraan toe "we waarderen uw geduld en verontschuldigen ons voor het eventuele ongemak."

Wij zelf zijn geen fan van zoekresultaten zonder beschrijvingen, want het geeft minder context aan een pagina. We verwachten dat Google deze gegevens verzamelt voor sommige wetgevingsdoeleinden?

Wordt vervolgd!

Hulp nodig bij een SEO-vraagstuk?

Stefan, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23