Challenge us
menu

SEO Roundup januari 2021

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
SEO roundup

De maand januari zit op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup nemen de SEO specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van deze maand.

In deze roundup bespreken we de volgende ontwikkelingen op SEO-gebied:

 

Bing Webmaster Tools voegt crawl verzoeken, crawlfouten en geïndexeerde pagina's toe aan het presentatierapport

Microsoft Bing heeft enkele nieuwe statistieken toegevoegd aan het zoekprestatierapport in Bing Webmaster Tools. De nieuwe statistieken omvatten crawlverzoeken, crawlfouten en geïndexeerde pagina's - die allemaal niet echt rechtstreeks verband houden met de prestaties van uw zoekresultaten in Microsoft Bing.

Onderstaande grafiek waarin deze nieuwe statistieken, crawlverzoeken, crawlfouten en geïndexeerde pagina's zijn uitgezet ziet er als volgt uit:

Hieronder zie je hoe het eruit zag toen Microsoft dit in februari 2021 lanceerde:


Microsoft heeft de statistiek 'gemiddelde positie' ergens in 2020 toegevoegd, maar de crawl verzoeken, crawlfouten en geïndexeerde pagina's zijn pas onlangs toegevoegd.

Waarom zou je gegevens in dit rapport crawlen en indexeren? Bing heeft rapporten van crawl- en indexeringsrapportage op andere gebieden geplaatst, zoals het sitemapsrapport, crawlcontrole en URL-inspectietool. Nu kan  je na verloop van tijd zien hoe Bing jouw site doorzoekt en indexeert of er fouten zijn. Dit brengt alle gegevens op één plek, wat handig kan zijn.

Bron

 

Google lanceert Question Hub, tot nu toe alleen nog in de VS

 

Google Question Hub is nu ook beschikbaar voor Amerikaanse uitgevers. Eerder lanceerde Google in 2018 de Question Hub voor uitgevers in India (Hindi, Engels), Indonesië (Bahasa Indonesia) en Nigeria (Engels). Google heeft nu zijn veelgestelde vragen bijgewerkt om aan te geven dat het nu ook in de Verenigde Staten beschikbaar is in het Engels.

Het vinden van content ideeën 
Google Question Hub is in feite een manier voor uitgevers om te achterhalen welke vragen onbeantwoord blijven in Google Zoeken. Hier kan vervolgens content voor worden gemaakt die overeenkomen met die vragen. Het is in feite een manier voor uitgevers om te zien welke vragen onbeantwoord blijven in Google Zoeken en vervolgens inhoud te maken die overeenkomt met die vragen. 

Google Question Hub is dus in feite een manier voor Google om zoekers in staat te stellen te vertellen dat de geleverde zoekresultaten de vraag niet beantwoorden. Google neemt die vragen vervolgens mee en geeft ze door aan uitgevers, die op hun beurt inhoud kunnen maken die de vraag beantwoordt.

Hieronder screenshots met voorbeelden van Google Question Hub:

Vind vragen waarop zoekers antwoord willen in Question Hub.

Maak content en dien de URL in van die inhoud die de vraag beantwoordt.

 

Weergaven van hoe de inhoud presenteert in Google Zoeken.

Bron
Bron

 

Google werkt het dekkings rapport van Search Console bij

Google heeft gezegd dat het meer verfijnde index dekking statussen aan het rapport heeft toegevoegd. Je kunt verwachten dat Google sommige categorieën opnieuw labelt met de nieuwe, meer specifieke categorieën. Google schreef een lijst met wijzigingen, waaronder:

  • Verwijderen van het algemene probleemtype "crawl-anomalie": alle crawlfouten. zouden nu moeten worden toegewezen aan een probleem met een fijnere oplossing.
  • Pagina's die zijn ingediend, maar geblokkeerd door robots.txt, zijn geïndexeerd en worden nu gerapporteerd als 'geïndexeerd maar geblokkeerd' (waarschuwing) in plaats van 'ingediend maar geblokkeerd' (fout).
  • Toevoeging van een nieuw nummer: 'geïndexeerd zonder inhoud' (waarschuwing).
  • Soft 404-rapportage is nu nauwkeuriger.

Bron

Wat is het dekkingsrapport
Het dekkingsrapport is te vinden in Google Search Console en toont de indexeringsstatus van alle URL's die Google heeft bezocht of heeft geprobeerd te bezoeken in jouw property.

 

 

Google Mijn Bedrijf lanceert nieuwe prestatie rapportage

Google introduceert nu nieuwe prestatierapporten in het gedeelte Google My Business Insights. Deze nieuwe rapporten hebben lang geduurd, maar zijn nu live zodat je ze kunt bekijken en testen.

Deze nieuwe prestatierapporten zien er als volgt uit. Log in op jouw Google Mijn Bedrijf-profiel en klik op 'Insights' om de rapporten te openen. Bovenaan de pagina zie je mogelijk een bericht met de tekst 'Uw inzichten zijn in beweging'.

 

Als je vervolgens klikt op 'Prestaties van nieuw profiel bekijken', zou je een scherm moeten zien dat er als volgt uitziet:

De statistieken
De statistieken die hier worden weergegeven, tonen het aantal oproepen en berichten welke je binnen een tijdsbestek van zes maanden ontvangt. Google zet de gegevens ook per maand uit. Daaronder zie je ook de zoekterm die wordt gebruikt voor zoekers om jouw Google-bedrijfsvermelding te vinden in Google Zoeken en Google Maps.

Het nieuwe Insights-rapport bevat geen statistieken zoals websiteklikken en geïnitieerde routebeschrijvingen. Het laat ook niet zien of zoekers jou hebben gevonden op Google Zoeken versus Google Maps, zoals het huidige Google Insights-rapport doet. De rapporten geven ook niet de fotoweergaven, de kwaliteit van die foto's en andere statistieken weer die eerder beschikbaar waren in de oudere prestatierapporten.

Klik hier om het nieuwe Help-document over deze wijzigingen te zien

Bron

 

Het Google-rapport met crawlstatistieken toont nu meer crawls

Google heeft een update over zijn nieuwe crawlstatistieken-rapport geplaatst waarin staat dat "het crawlstatistieken-rapport de rapportagedekking voor extra soorten crawls heeft vergroot". Dit betekent dat je mogelijk een toename ziet in het aantal crawls dat voor jouw site wordt gerapporteerd. Dit is echter slechts een rapportage verandering, er is geen directe impact op het zoeken.

Rapport crawl statistieken
Google lanceerde in november 2020 het nieuwe rapport met crawlstatistieken. Het rapport met crawlstatistieken toont de statistieken over de crawl geschiedenis van Google op jouw website.

Wat is er veranderd?
Google heeft het rapport bijgewerkt om meer soorten crawls weer te geven. Het is onduidelijk wat "soorten crawls" precies betekent. Het kan verwijzen naar Googlebot-typen, waaronder niet alleen Googlebot voor zoeken, maar ook Adbot voor Google Ads, Image Bot en meer. 

Google schreef: "Het rapport met crawlstatistieken heeft de rapportage dekking vergroot voor extra soorten crawls. Als gevolg hiervan zie je mogelijk een stijging in het aantal crawls dat voor jouw site wordt gerapporteerd. Dit komt niet overeen met extra crawlen van uw site, maar alleen met verbeterde rapportage. "

Een melding in het rapport met crawlstatistieken ziet er als volgt uit:

Bron

 

Google Zoeken lanceert bijgewerkt mobiel ontwerp en interface

 

Google heeft een nieuw ontwerp uitgerold voor zijn mobiele zoekresultaten. Volgens het bedrijf is de bijgewerkte interface bedoeld om de zoekinterface gemakkelijker leesbaar te maken voor zoekers en tegelijkertijd een schonere en modernere ervaring te bieden. 

Wat is nieuw?
Google heeft de lettertypen, vormen en kleuren van de mobiele zoekervaring bijgewerkt. Dit omvat bijgewerkte looks voor hun kennis panelen en voor de belangrijkste fragmenten van zoekresultaten.

Het nieuwe mobiele kennis venster ziet er als volgt uit:

Het oude mobiele kennis paneel ontwerp (links) en het nieuwe (rechts).

Het verschil tussen de oude en nieuwe fragmenten van mobiele zoekresultaten is subtiel. Hieronder zie je hoe ze eruit zien:

The old mobile search result snippets (left) and the new ones (right).

Meer over deze veranderingen
Google test deze nieuwe ontwerp lay-outs nu al enkele maanden en geeft aan dat dit de redenen waren voor de wijzigingen:

  • Makkelijker om zoekresultaten te lezen: Google heeft secties en labels groter en duidelijker gemaakt om jou te helpen sneller te vinden wat je zoekt.
  • Een schoner, eenvoudiger ontwerp: Google heeft verbeteringen aangebracht in secties en resultatenkaart ontwerpen door meer witruimte te creëren. Nu ligt de focus meer op de inhoud die ertoe doet.
  • Een modernere ervaring: Google heeft een frisse nieuwe look voor Google Zoeken gemaakt die eenvoudig, vriendelijk en benaderbaar is.

 

Bron

  

Google rangschikt pagina's, maar de algehele site heeft grote invloed op de rangschikking pagina's

Volgens Barry Schwartz is er een vraag die vaak voorkomt als het gaat om de rangschikking van pagina's binnen Google; rangschikt Google pagina's als afzonderlijke webpagina's of rangschikt Google websites als geheel? Het antwoord is eigenlijk allebei. Google beoordeelt de kwaliteit van jouw site in het algemeen en dat kan van invloed zijn op jouw site. Namelijk tijdens brede kernupdates, in Google Discover, of als er Rich Results worden weergegeven voor jouw site of afzonderlijke pagina's van jouw site een positie hebben.

Google heeft veel algoritmen. Die algoritmen kunnen bepaalde soorten scores toewijzen aan elke URL binnen een website. Er zijn dus veel scores toegewezen aan veel webpagina's op één site. Die scores omvatten beide scores op individuele webpagina's en algemene scores op siteniveau. Het is soms zelfs zo dat een URL op een website een individuele score voor die URL kan hebben, maar de volgende URL op diezelfde website kan een score op site niveau voor die URL gebruiken. 

Enkele voorbeelden
Als er wordt gekeken naar de paginasnelheid heeft Google mogelijk statistieken over webpagina A op jouw site. De reden is dat deze voldoende gegevens uit de verschillende bronnen heeft om een ​​individuele score aan die URL toe te wijzen voor rangschikking doeleinden. 

Stel,  je publiceert een nieuwe pagina die niet genoeg statistieken heeft voor Google om de pagina te scoren in termen van paginasnelheid.  Google gaat dan kijken naar de algehele score van de hele site in termen van paginasnelheid. Misschien wijst Google vervolgens de algehele site score dan toe aan een nieuwe individuele URL. 

 

Bron

 

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Steffen, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23