SEO Roundup januari 2020

Digital Advertising Roundup januari 2020

Januari 2020 is alweer voorbij en dat betekent dat het tijd is voor SEO Roundup

 

Google ontdubbelt featured snippet resultaten in zoekresultaten 

Per 22 januari laat Google geen dubbele zoekresultaten meer zien als je de featured snippet hebt. Heb je nu de featured snippet op een bepaalde zoekopdracht? Dan wordt jouw pagina dus alleen nog maar getoond in de featured snippet. Voorheen was het zo dat je, naast de featured snippet, ook nog zichtbaar was in de reguliere organische zoekresultaten. Houd altijd goed bij waar je een featured snippet hebt en check wat deze update voor gevolgen heeft voor de CTR.

SEO roundup januari

Wil je alleen je normale zoekresultaat en niet de featured snippet? Dan kun je met de tag <meta name “googlebot” content=”max-snippet[getal]” /> aangeven wat het maximale aantal tekens is dat Google als snippet toont. Hiermee voorkom je dat google jouw zoekresultaat als featured snippet toont.
Meer info op seroundtable.com.

Google stopt vanaf 6 april 2020 met het ondersteunen van data-vocabulary markup voor rich results 

Op 6 april stopt Google ondersteuning op data-vocabulary markup om rich results in Google te krijgen. Met deze ontwikkeling zet Google alles in op Schema.org als structured data richtlijn. Heb jij je content opgemaakt met data-vocabulary markup, dan kun je waarschuwingen in Search Console verwachten.

Tot 6 april heb je de tijd om van markup te switchen voordat je je rich results in Google kwijt raakt. Hulp nodig bij het omzetten van je markup? Neem dan contact met ons op.
Meer info op Google’s blog of SEOroundtable.

 

Google: ‘Evergreen content’ hoeft niet aangepast te worden 

Wat is evergreen content? Dit is content op je website die op lange termijn relevant en interessant blijft voor jouw doelgroep. John Mueller van Google kreeg via Twitter de vraag hoe je bij Google kan aangeven dat specifieke (evergreen) content nog net zo waardevol is als enkele jaren daarvoor. In een reactie geeft John aan dat evergreen content per definitie niet aangepast hoeft te worden. Ook de datum hoeft niet aangepast te worden.

Het is uiteraard helemaal niet verkeerd om evergreen content (indien relevant) zo nu en dan van een update te voorzien. Het laatste stukje uit de Tweet ‘make it great’ kan ook zo geïnterpreteerd en uitgelegd worden.

 

Google Search Console lanceert nieuwe ‘verwijderingen’ tool 

Google heeft een nieuwe tool toegevoegd aan Search Console. Deze nieuwe tool is te vinden onder ‘Index’. De tool heet ‘verwijderingen’, of voor de engelse versie ‘removals’. Met de nieuwe tool kun je URL’s tijdelijk uit de zoekresultaten van Google verwijderen. Ook geeft de tool aan welke content niet meer getoond wordt omdat het verouderd is en welke URL’s gefilterd zijn door Google’s SafeSearch filter (filter voor aanstootgevende content).

URL’s kun je dus tijdelijk (ongeveer 6 maanden) uit de zoekresultaten verwijderen. Dit betekent echter niet dat de URL ook verwijderd wordt uit de Google index. Wil je de URL ook uit de index verwijderen? Dan dien je gewoon gebruik te maken van een 404 of robots.txt. Bron

 

Google geeft duidelijkheid over hoe ze links behandelen van HTTP- en HTTPS-pagina’s

Er ontstond een discussie op Twitter over de vraag of onbeveiligde pagina’s minder autoriteit doorgeven met een link dan beveiligde pagina’s. Natalie Coyne startte een enquête waarin ze het volgde vroeg hierover:

John Mueller van Google gaf de volgende reactie op de discussie:

De reden dat John Mueller zegt dat hij niks weet over autoriteit komt doordat Google vaker heeft aangegeven dat Google geen autoriteit gebruikt. Google behandeld dus links vanaf HTTP-pagina’s hetzelfde als die van HTTPS-pagina’s. 
Bron

 

Google Core update januari 2020 gelanceerd 

Op 13 januari heeft Google de nieuwe core update van januari aangekondigd. Dit is ook wel de eerste core update van dit jaar. Een uur na de bekendmaking liet Google weten dat de update al live stond en werd uitgerold in de diverse data centers. Google omschrijft Core updates als ‘belangrijke, brede wijzigingen in onze zoekalgoritmen en -systemen die zijn ontworpen om ervoor te zorgen dat we onze missie om relevante en gezaghebbende inhoud te presenteren aan zoekers in het algemeen leveren. "

Op 16 januari publiceerde Google een post op haar Twitter-platform. Hierin beschreven ze dat de update al bijna volledig was uitgerold.Moz heeft de algoritme verandering geanalyseerd met de Mozcast. MozCast is een weerbericht die veranderingen in het Google-algoritme analyseert. Des te warmer het weer, des te meer ranglijsten van Google zijn gewijzigd. In onderstaande afbeelding geeft de stippellijn het gemiddelde van 30 dagen weer vóór de 13e, wat gelijk is aan historische gemiddelden.

De afbeelding bevestigt het bericht van Google op 16 januari dat de update bijna volledig was uitgerold die dag. Er is namelijk te zien dat de temperatuur weer daalt na een piek van drie dagen.

Als we kijken naar de voorgaande Core Updates van 2018 en 2019 zien we dat de update van januari - in vergelijking de voorgaande updates - een gemiddelde impact heeft gehad.



Wanneer we dieper gaan inzoomen op branches die meer dan 100 graden scoorden, o.b.v. de fluctuatie door de core update, dan zien we de gezondheidsbranche weer het meest is geraakt. Gezien deze branches tijdens de vorige update(s) tevens het hard zijn geraakt, speculeert Moz het volgende: ‘’Sites die worden beïnvloed door één core update, worden waarschijnlijk meer beïnvloed door daaropvolgende core update.’’ Daarnaast geeft Moz aan dat: ‘’de impact van core update ons uiteindelijk aanwijzingen geeft over de bredere intentie van Google en hoe we deze het beste kunnen afstemmen. Bekijk sites die goed hebben gepresteerd en probeer te begrijpen hoe ze hun belangrijkste doelgroepen kunnen bedienen.’’ Kijk dus vooral goed of je beschikt over de juiste content die aansluit bij de search intent van de zoeker en of deze content en het type pagina inspeelt op de behoefte.
Bron

 

Google experimenteert met het gebruik van een nieuwe advertentielabel en favicons in de desktop zoekresultaten

In mei bracht Google al een nieuw ontwerp uit voor de mobiele zoekresultaten. In dit nieuwe ontwerp is te zien dat advertenties worden aangegeven met een ‘Ad’ label en de organische zoekresultaten met een favicon. Google heeft afgelopen maand dit ontwerp ook uitgetest voor desktop zoekresultaten.

Dit was de aankondiging die Google 13 januari had geplaatst.

 

Het nieuwe ontwerp viel bij veel gebruikers niet in de smaak waardoor Google is gestopt met het nieuwe ontwerp en het weer terug heeft gedraaid naar het oude design. Hierover tweette Google het volgende:

 

Google gaat nu door met het experimenteren met nieuwe ontwerpen voor de desktop zoekresultaten om er voor te zorgen dat de gebruikers de beste ervaring krijgen.

Voor nu zien de desktop zoekresultaten er nog als volgt uit:

 

Bron

 

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie?

Neem contact met ons op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..