Challenge us
menu

SEO Roundup februari 2022

Hoe zit het met de SEO ontwikkelingen van februari 2022? We hebben de nieuwste updates en trends weer voor jullie verzameld in deze SEO Roundup.

 

Google-pagina-ervaringsupdate voor desktop wordt uitgerold

Afgelopen februari is Google begonnen met het uitrollen van de pagina-ervaringsupdate voor desktop webpagina's en desktop-zoekopdrachten. Deze update wordt de komende weken langzaam uitgerold en zal eind maart 2022 voltooid zijn.

Pagina-ervaringsupdate voor desktop
Deze update bevat alle huidige aspecten van de mobiele versie van de pagina-ervaringsupdate, buiten de pagina die mobiel vriendelijk moet zijn. Google heeft aangegeven dat alle factoren voor pagina-ervaring voor mobiel zullen worden opgenomen, met uitzondering van de vereiste voor mobielvriendelijkheid. In onderstaande grafiek zijn de specifieke factoren van Google weergegeven:

Wat is pagina-ervaring? 
Google heeft een gedetailleerd ontwikkelaars document over criteria voor pagina-ervaring, maar in het kort zijn deze statistieken bedoeld om te begrijpen hoe een gebruiker de ervaring van een specifieke webpagina zal ervaren. Denk hierbij aan overwegingen zoals of de pagina snel laadt, of deze mobielvriendelijk is, draait op HTTPS , de aanwezigheid van opdringerige advertenties en of inhoud rondspringt terwijl de pagina wordt geladen.

Pagina-ervaring bestaat uit verschillende bestaande Google-zoekrangschikkingsfactoren, waaronder de mobielvriendelijke update, de HTTPS-rangschikking, Page Speed ​​​​Update, de boete voor opdringerige interstitials en de boete voor veilig browsen. 

Ondertussen worden de statistieken rond de snelheid en bruikbaarheid verfijnd. Deze verfijningen vallen onder wat Google Core Web Vitals noemt. Goed om te weten is dat Google vorig jaar de factor veilig browsen heeft verwijderd uit de update van de pagina-ervaring.

Google heeft aangegeven dat met deze uitrol en deze nieuwe Google-update geen drastische veranderingen worden verwacht. Pagina-ervaringen blijft een van de vele factoren waar de systemen van Google rekening mee houden. Er zullen hoogstwaarschijnlijk dan ook geen grote verschuivingen in de rangschikking worden teruggezien.  

Bron

 

Rank Math integreert IndexNow voor WordPress-sites

Waar het vaak weken kan duren voordat wijzigingen aan websites zichtbaar zijn in de resultaten van zoekmachines, kunnen WordPress-sites nu sneller worden dankzij de IndexNow Rank Math-integratie. De populaire WordPress-plug-in Rank Math ondersteunt nu IndexNow voor snellere indexering en ranking van websites.

Website-eigenaren en SEO-experts besteden vaak veel tijd en geld aan het maken van inhoud, productbeschrijvingen en andere wijzigingen aan websites om weken of langer te wachten voordat wijzigingen zichtbaar zijn op Bing, Google, Yandex en andere zoekmachines. Integratie van IndexNow in Rank Math voor WordPress stelt gebruikers in staat om zoekmachines snel te informeren over wijzigingen zoals nieuwe inhoud, verwijderde inhoud en omleidingen. Dit leidt tot snellere indexering, verkeer en conversies.

Vanaf heden kunnen meer dan een miljoen WordPress-sites die Rank Math gebruiken IndexNow gebruiken om zoekmachines onmiddellijk te pingen over wijzigingen.

Belang van snelle indexering
Het kost zoekmachines tijd om veranderingen te ontdekken. Vooral E-commerce sites brengen dagelijks wijzigingen aan in productbeschrijvingen, inhoud en meer. Zoekmachines controleren websites niet altijd regelmatig op wijzigingen. Soms moeten ze handmatig worden geïnformeerd. Als gevolg hiervan kan het weken duren voordat crawlers de indexering bijwerken, terwijl website-eigenaren wijzigingen blijven aanbrengen.

Vertragingen bij het crawlen en indexeren kunnen een negatief effect hebben op het verkeer, omdat klanten niet de meest recente versie van de pagina in de zoekresultaten zien.

Er zijn manieren om de zoekmachines op de hoogte te stellen, maar deze zijn tijdrovend. Vooral voor een website die duizenden wijzigingen aanbrengt.

WordPress-gebruikers hebben nu een gemakkelijke en automatische manier om zoekmachines te pingen over eventuele wijzigingen aan hun websites dankzij de Rank Math-integratie.

Rang Math en IndexNow
Rank Math is een SEO-plug-in voor WordPress die is ontworpen om eenvoudig verschillende SEO-functies voor een website te configureren en te implementeren. Het heeft een gebruikersinterface met voorbeelden van rich snippets en hoe berichten eruitzien op sociale media. Rank Math gebruikt kunstmatige intelligentie om SEO-suggesties te genereren die veel website-eigenaren over het hoofd zien en biedt integratie met Google Analytics.

IndexNow stelt website-eigenaren in staat om zoekmachines handmatig op de hoogte te stellen van wijzigingen met behulp van code, maar integratie met Rank Math automatiseert het proces. Wanneer websites Rank Math gebruiken, genereert de plug-in de host de API-sleutel voor het IndexNow-protocol.Bij wijzigingen wordt alles op de achtergrond doorgegeven aan zoekmachines. De gebruiker hoeft niets te doen. Gebruikers hebben ook controle over de typen URL's die worden ingediend.

Bron 

 

Screaming Frog voegt Google URL-inspectie-API toe

Google URL Inspection API-integratie voegt 7 nieuwe manieren toe om een ​​website te repareren met Screaming Frog. Met de nieuwe API kan Screaming Frog zeven gloednieuwe filters bevatten die website problemen identificeren die aandacht vereisen. Naast het grotere nut van Screaming Frog, lost de nieuwe update, met de codenaam Romeo, ook een log4j-kwetsbaarheidsprobleem op. Daarnaast voegt het nieuwe sneltoetsen toe en repareert een aantal bugs om het stabieler te maken.

Nog zeven manieren om websites te repareren
API staat voor Application Programming Interface. Het is als een brug tussen twee softwareprogramma's waarmee ze allebei verbinding kunnen maken om gegevens te delen en een bepaald niveau van integratie tussen de twee programma's te bereiken.

Met de nieuwe URL-inspectie-API van Google kunnen softwaretools zoals Screaming Frog toegang krijgen tot Google Search Console en gegevens in de tool importeren. Screaming Frog's integratie van de URL-inspectie-API stelt het populaire site-auditprogramma in staat om de volgende gloednieuwe filters voor probleemoplossing te bieden.

Zeven nieuwe controlefilters:

  1. URL staat niet op Google

De URL wordt niet geïndexeerd door Google en verschijnt niet in de zoekresultaten. Dit filter kan niet-indexeerbare URL's bevatten (zoals die 'noindex' zijn), evenals indexeerbare URL's die kunnen worden geïndexeerd. Het is een catch-all-filter voor alles wat niet op Google staat volgens de API.

  1. Indexeerbare URL niet geïndexeerd

Indexeerbare URL's zijn gevonden in de crawl die niet zijn geïndexeerd door Google en niet worden weergegeven in de zoekresultaten. Dit kunnen URL's zijn die niet bekend zijn bij Google, of die zijn ontdekt maar niet zijn geïndexeerd, en meer.

  1. URL staat op Google, maar heeft problemen

De URL is geïndexeerd en kan worden weergegeven in de zoekresultaten van Google, maar er zijn enkele problemen met mobiele bruikbaarheid, AMP of Rich-resultaten die ertoe kunnen leiden dat deze niet op een optimale manier wordt weergegeven.

  1. Door gebruiker verklaard canoniek niet geselecteerd

Google heeft ervoor gekozen om een ​​andere URL te indexeren dan degene die door de gebruiker in de HTML is opgegeven.

  1. Pagina is niet mobielvriendelijk

De pagina heeft problemen op mobiele apparaten.

  1. AMP-URL is ongeldig

De AMP heeft een fout waardoor deze niet kan worden geïndexeerd.

  1. Uitgebreid resultaat ongeldig

De URL bevat een fout met een of meer uitgebreide resultaatverbeteringen die voorkomen dat het uitgebreide resultaat wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google.

De waarde van de API-integratie van de URL-inspectietool is dat u nu de indexering gegevens van Search Console kunt overlappen met de crawlgegevens van Screaming Frog. Hierdoor kun je alle door Screaming Frog geëxtraheerde gegevenspunten op de pagina zien naast de indexeringsstatus.

Screaming Frog krijgt nu een Rich Results-inspectietool waarmee de gegevens in bulk kunnen worden geëxporteerd vanaf het tabblad Bulkexport in het bovenste menu.

Bron

 

Google over de SEO-impact van datums in title tag

Tijdens een SEO-spreekuur Google’s John Mueller laten weten dat het toevoegen van de datum in de title tag geen positieve of negatieve invloed heeft op SEO-gebied. Mueller reageerde daarmee op een vraag van een SEO-marketeer die werkt aan een website op het gebied van valuta. In deze branche komen natuurlijk veel schommelingen voor en dat maakt het vermelden van de datum essentieel.

Hoewel het erg logisch is om datums te vermelden in de title tag, heeft Google andere manieren op de publicatiedatum te achterhalen. Wanneer het relevant is voor de lezer kan het geen kwaad om de datum te vermelden.

Google gaf in een eerder stadium al aan dat het niet werkt om bij bestaande blogartikelen de datum te veranderen, zonder een wezenlijke aanpassing aan de content te verrichten.

Bron

 

Het log probleem binnen Search Console kan analyses beïnvloeden

Tussen 1 februari en 3 februari heeft er een log probleem plaatsgevonden binnen Search console die geen invloed heeft op posities. Het gegevens probleem heeft betrekking op de prestatierapporten van Google Zoeken, Google Discover en Google Nieuws-gegevens. Elke daling van het aantal vertoningen en klikken tussen 1 en 3 februari kan te maken hebben met het probleem met gegevensregistratie en niet met wijzigingen in de posities.

Het log probleem is door Google zelf al geannoteerd voor 1 februari binnen alle prestatierapporten, zoals in onderstaande afbeeldingen te zien is. Mocht je gegevens gaan analyseren of in de toekomst gaan vergelijken met deze periode, houd de annotatie(s) dan goed in de gaten.

Bron

 

Google gebruikt geen Disavow-bestanden om link-netwerken te targeten

Google's John Mueller zei opnieuw dat Google geen gebruik maakt van de link disavow bestanden voor het ontdekken van spammy link netwerken. Hij zei op Twitter "meestal zijn problematische link netwerken makkelijker te herkennen op andere manieren. Ik denk niet dat de disavow tool daar een erg nuttig signaal zou zijn."

Kortom, hij zegt dat Google andere middelen gebruikt om link netwerken te ontdekken en aan te pakken en dat het daarvoor niet nodig is om de disavow-bestanden op het hele web te gebruiken.

Google heeft gezegd dat de disavow tool je site niet zal schaden als je er in vermeld staat.

Dus nogmaals, alleen maar omdat een site is opgenomen in een disavow bestand, betekent het niet dat het je site zal schaden. Het kan pijn doen als je links disavowed die je ranking helpen, maar het doet je site geen pijn als hij in een disavow-bestand staat.

Bovendien gebruikt Google de disavow-bestanden niet om link-netwerken te ontdekken of te targeten.

Bron

 

Nieuwe scorekaart voor Google Shopping-ervaring

Verkopers die een uitstekende klantervaring bieden, kunnen een boost in ranglijsten en andere zichtbaarheidsverbeteringen op het Google Shopping-tabblad verwachten. Google beloont deze verkopers namelijk met "een boost in rankings", "een badge" en "andere voordelen die consumenten zullen helpen het bedrijf te vinden ' op het tabblad Google Shopping in Google Zoeken. Dit geldt dus tevens voor Organic Shopping.

Google heeft een help document opgesteld waarin wordt uitgelegd dat “het programma onderdelen zal monitoren, zoals: de ervaring die klanten wordt geboden op verschillende gebieden, waaronder verzendsnelheid, verzendkosten, retourkosten en retourperiode. Voor elk statistiek is er een beoordeling beschikbaar uitgedrukt in: 'Uitstekend', 'Vergelijkbaar' of 'Kans'. “

De prestaties voor elke statistiek kun je al volgt bekijken:

  1. Log in op je Merchant Center-account.
  2. Klik in het navigatiemenu op ‘Groei’.
  3. Klik op Scorekaart voor winkelervaring.

 

Google negeert widgetlinks, maar bestraft ze niet

Dat Google een richtlijn heeft tegen widgetlinks was al bekend. Dit is al zo vanaf 2016. Maar wat nieuw is, is dat Google deze links tegenwoordig gewoon negeert en er normaal gesproken geen penalty voor uitgedeeld. Dat liet John Mueller van Google weten op Twitter.

Google negeert dus deze links, dus worden ze in feite hetzelfde behandeld als nofollow-links. De zoekmachine hecht er dus geen positieve of negatieve waarde aan. Zeker wanneer er sprake is van een betaalde link kan het voelen als verspilling van geld. Een negatieve impact in de ranking zal er doorgaans niet gevoeld worden.

Mueller liet verder weten dat de algoritmes widgetlinks snel detecteren en op de juiste manier behandeld worden. Zeker wanneer er sprake is van een breed linkprofiel is het een ongevaarlijke link.

Bron

Hulp nodig bij een SEO-vraagstuk?

Stefan, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

#1 Fullservice Digital Agency 2021