Challenge us
menu

SEO Roundup februari 2021

SEO roundup

De maand februari zit op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup nemen de SEO specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van deze maand.

In deze roundup bespreken we de volgende ontwikkelingen op SEO-gebied:

 

Google voegt meer informatie over domeinen toe aan zoekresultaten

Google heeft aangekondigd dat het een nieuwe functie uitrolt die zoekers, voordat ze op het resultaat klikken, meer informatie geeft over dat fragment van het zoekresultaat waarnaar ze kijken. Dit is het ‘over dit resultaat-vak’ en kan worden geactiveerd als de zoeker op de drie puntjes in de rechterbovenhoek van het fragment met zoekresultaten tikt.

Hoe het werkt
De "over dit resultaat" functie helpt zoekers meer te weten te komen over het zoekresultaat of de zoekfunctie waarin ze geïnteresseerd zijn. Het vertelt de zoeker waar de informatie vandaan komt en helpt zoekers te begrijpen of ze deze site kunnen vertrouwen om hen de informatie te geven die ze zoeken. Google zal laten zien of de site veilig is, of Wikipedia informatie op die site heeft en of de zoek vermelding is betaald of niet.

In onderstaande afbeelding is een voorbeeld weergegeven waarin Google Wikipedia-informatie voor de bron laat zien. Google heeft aangegeven dat dit een zoeker kan helpen: "als het een site is waarvan je nog nooit hebt gehoord, kan die aanvullende informatie je context of gemoedsrust geven, vooral als je op zoek bent naar iets belangrijks, zoals gezondheids- of financiële informatie."

Bron

 

Google Zoeken geeft mogelijk minder vaak aanbevolen fragmenten weer

De tool providers merken een afname in het aantal aanbevolen fragmenten dat wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google. Vanaf 18 februari 2021 lijkt Google minder featured snippet-resultaten op de pagina met zoekresultaten weer te geven. De meeste, zo niet alle, tools die de zoekresultaten van Google bijhouden, laten een aanzienlijke afname zien in het aantal verschijningen van featured snippets.

Alle tools die aanbevolen fragmenten in de zoekresultaten van Google bijhouden, vertoonden een afname in het aantal keren dat ze werden weergegeven vanaf 18 februari.

Waarom is dit belangrijk
Als een site veel verkeer ontvangt via aanbevolen fragmenten in Google Zoeken, kan dit van invloed zijn op het verkeer. Houd daarom analyses in de gaten en controleer of de best presterende featured snippets nog steeds worden weergegeven. Als Google geen featured snippet laat zien en je nog steeds op nummer één staat voor de zoekopdracht, zit het waarschijnlijk goed. Maar als je lager scoort, wil het er wellicht voor zorgen dat je geschikte en relevante gestructureerde gegevens toevoegt, zodat Google het resultaat verrijkt en je meer klikken kunt ontvangen.

Dit kan een bug zijn en Google kan deze aanbevolen fragmenten opnieuw gaan weergeven of dit kan een opzettelijke wijziging aan de kant van Google zijn. 

Bron

 

Page Experience Update van Google: Core Web Vitals als onderdeel van de algoritmen van Google

In mei 2020 kondigde Google aan dat Core Web Vitals in 2021 een onderdeel zou worden van de algoritmen van Google. In november 2020 onthulde Google dat deze update in mei 2021 van kracht zou worden, dus voor site-eigenaren en SEO's over de hele wereld is het nu tijd om actie te ondernemen voor de Page Experience Update.

Wat zijn Core Web Vitals?
Core Web Vitals zijn een reeks statistieken die worden gebruikt om de belasting, interactiviteit en visuele stabiliteit van een website te meten. Alle drie zijn op de één of andere manier gerelateerd aan sitesnelheid, waarvan we weten dat het al heel lang belangrijk is voor zowel zoekmachines als gebruikers.

Wat echt interessant is aan Core Web Vitals, en de Page Experience Update in het bijzonder, is dat Google niet vaak erg enthousiast is over de details van zijn algoritme-updates. Maar in dit geval hebben we de exacte statistieken gekregen die we nodig hebben om te meten en te verbeteren samen met de datum waarop deze update van kracht wordt. Dit geeft aan dat de Page Experience zeker een belangrijke update zal zijn, maar ook één waarop we ons daadwerkelijk kunnen voorbereiden. Zolang het auditproces maar gedetailleerd en nauwkeurig is. Hier zijn de statistieken die moeten worden geanalyseerd in een Core Web Vitals-audit:

Grootste weergave met content (LCP)
LCP meet de laadprestaties (d.w.z. hoe lang het duurt voordat het grootste item in de viewport is geladen). Om een ​​goede gebruikerservaring te bieden, moet LCP plaatsvinden binnen 2,5 seconden nadat de pagina voor het eerst wordt geladen of maximaal 4 seconden om een ​​"slechte" score te voorkomen (hoewel tussen 2,5 en 4 seconden nog "verbetering behoeft").

Eerste invoervertraging (FID)
FID meet interactiviteit (d.w.z. hoe lang het duurt voordat de website reageert wanneer een gebruiker ergens op klikt). Om een ​​goede gebruikerservaring te bieden, moeten pagina's een FID hebben van minder dan 100 milliseconden of maximaal 300 milliseconden om een ​​"slechte" score te voorkomen (hoewel tussen 100 en 300 milliseconden nog steeds "verbetering behoeft"). 

Binnen het auditproces wordt een vergelijkbare statistiek gebruikt, 'Total Blocking Time (TBT). Dit komt omdat First Input Delay veldgegevens vereist. Deze audit maakt gebruik van laboratoriumgegevens omdat veldgegevens mogelijk niet altijd beschikbaar zijn voor de website die je gebruikt. 

Cumulatieve lay-out verschuiving (CLS)
CLS meet de visuele stabiliteit (d.w.z. of de pagina wel of niet rondspringt terwijl de gebruiker door de inhoud scrolt). Om een ​​goede gebruikerservaring te bieden, moeten pagina's een CLS van minder dan 0,1 of minimaal 0,25 hebben om een ​​"slechte" score te vermijden (hoewel tussen 0,1 en 0,25 nog "verbetering behoeft").

Deze audit richt zich op statistieken met een "slechte" score, aangezien dit de belangrijkste prioriteitsgebieden zijn, maar je kunt deze ook aanpassen om ook "verbetering behoeftes" op te nemen. 

Wil je weten hoe Core Web Vitals worden gecontroleerd met Screaming Frog? Klik dan hier 

 

Page Experience update gaat volgens Google zelf maar beperkte invloed hebben op zoekresultaten

Hoewel de SEO community het al maanden over de Page Experience update van Google heeft, is de verwachte impact hiervan volgens Google beperkt. Danny Sullivan, woordvoerder van Google, zegt hierover het volgende: “Als de Page Experience update begint met uitrollen, heeft dit niet gelijk een grote verandering tot gevolg. Het zou wel kunnen dat Page Experience over de jaren belangrijker gaat worden. Maar het is niet zo dat wij een soort knop omzetten waardoor er opeens gigantische veranderingen in de zoekresultaten gaan plaatsvinden.” 

Dit is ook in lijn met hoe we dit bij Adwise zien. Een snelle en gebruiksvriendelijke website is vooral voor je bezoekers belangrijk en maar in beperkte mate voor een betere zichtbaarheid in Google.

De Page Experience update gaat ergens in mei live.

Bron 

 

Google geeft officieel de jaren in het bedrijfsleven weer in een lokaal pakket

Na enkele maanden testen heeft Google officieel het nieuwe label gelanceerd dat aangeeft hoeveel jaren uw bedrijf actief is. Dit label is voor bedrijven die willen laten zien hoeveel jaren ze al actief zijn in het lokale pakket van Google Zoeken.

Hoe ziet het eruit
In onderstaande afbeelding is te zien hoe een lokale pakket vermelding in de zoekresultaten van Google eruit ziet.

Hoe kom je aan dit label
Google heeft aangegeven dat de open datum in het Google Mijn Bedrijf-profiel moet worden opgegeven. Dit kun je doen door in te loggen op jouw Google Mijn Bedrijf-account en vervolgens op ‘locatie’ te klikken. Selecteer vervolgens de optie 'info' in het menu en klik daarna op 'openingsdatum toevoegen'.

Bron

 

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Steffen, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

#1 Fullservice Digital Agency 2021