Challenge us
menu

SEO Roundup december 2020

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
SEO roundup

De maand december zit op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup nemen de SEO specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van deze maand.

In deze roundup bespreken we de volgende ontwikkelingen op SEO-gebied:

 

SEO jaaroverzich 2020

Zelfs een pandemie kan de ontwikkelingen in de zoekindustrie niet vertragen. Van nieuwe organische Shopping-vermeldingen van Google tot de aankomende update van Page Experience, het behoort onder andere tot het meest impactvolle SEO-nieuws van 2020. Maar wat is er nog meer voorbij gekomen in 2020?

  • De Google-algoritme updates 2020: Core updates, BERT update van 10% naar 100%.
  • Structured data: de Rich Results Test Tool is gelanceerd, einde van de ondersteuning voor data-vocabulary.org in de rijke resultaten.
  • SEO-documentatie: Bing herziet richtlijnen voor webmasters en heeft meer details gegeven over de rangschikking van webpagina's, de Google richtlijnen zijn geupdate naar meer gedetailleerde instructies voor beoordelaars en nieuwe sectie voor woordenboek- en encyclopedie resultaten.
  • De SERP: op de eerste pagina met zoekresultaten worden featured snippets nu ontdubbeld, featured snippet aan de zijbalk is geëmigreerd naar de kolom met hoofdresultaten.
  • Afbeeldingen en YouTube: filter op gebruiksrechten in Google Afbeeldingen om alleen afbeeldingen te retourneren met licentie-informatie, sleutelmomenten zijn breder uitgerold en kunnen nu worden weergegeven op meerdere video's in mobiele resultaten.
  • Google Search Console: verschillende updates waaronder de lancering van een nieuwe verwijderingstool, news traffic filter, migratie disavow link tool en Google Search Console Insights. 
  • Google Analytics 4: een uitbreiding en rebranding van de App en de Web-property.
  • Bing Webmaster Tools: Microsoft heeft de Bing Webmaster Tools vernieuwd
  • E-commerce: de mobiele sectie populaire producten aan voor kleding, schoenen en soortgelijke zoekopdrachten.
  • Maps: Vernieuwde versie van de mobiele app
  • Google My Business: De productvoorraad in de buurt is beter vindbaar geworden dankzij een prominentere 'dichtbij' filter op het tabblad Winkelen, nieuwe kaarten voor lokale winkels, Duplex-tool is uitgebreid om lokale bedrijven te bellen om te beschikbaarheid van de voorraad te controleren. 

 

 

Google breidt lokale zakelijke bericht- en kaart query analyses uit

Google heeft twee updates uitgerold voor Google Maps en Google Mijn Bedrijf voor zowel consumenten als ondernemers. Berichten worden hierbij uitgebreid, zodat consumenten op meer manieren berichten kunnen sturen naar bedrijven. Bedrijfseigenaren kunnen meer inzichten en analyses over lokale kaarten bekijken om te begrijpen hoe klanten deze op Google vinden. 

Berichten uitgebreid

Klanten die Google Maps gebruiken, kunnen nu berichten sturen naar bedrijven via hun bedrijfsprofielen op Google Maps in de update sectie en via Google Posts. 

"We hebben de mogelijkheid geïntroduceerd voor geverifieerde bedrijven om rechtstreeks vanuit de Google Maps-app berichten te sturen naar klanten. Zodra een bedrijf berichten vanuit zijn bedrijfsprofiel inschakelt, kan het beginnen met beantwoorden van klanten op Google Maps vanuit het gedeelte met zakelijke berichten op het tabblad 'Updates'." - Google.

Waar voorheen het berichtenverkeer via sms en de Google Mijn Bedrijf-app verliep, kunnen bedrijfseigenaren deze berichten nu zien in de Google Maps-app, de Google Mijn Bedrijf-app en in Google zoeken via het menu 'Klanten' in het bedrijfsprofiel.

Als zoekers het bedrijf proberen te bellen en het bedrijf neemt niet op, wordt de zoeker gevraagd om een bericht naar het bedrijf te sturen. 

Nieuwe lokale statistieken voor bedrijven

Google publiceert verbeterde prestatiestatistieken voor bedrijven in Google My Business. Enkele updates zijn een paar maanden geleden al uitgerold, maar Google laat weten binnenkort meer statistieken uit te rollen die bedrijven een beter beeld te geven van de weg die klanten afleggen naar het bedrijfsprofiel. Bedrijven krijgen met name meer details te zien over de zoekopdrachten die zijn gebruikt om het bedrijf te vinden op Google Zoeken en Google Maps.  

Ook laat Google binnenkort zien of klanten het bedrijf hebben gevonden op Google Zoeken of Google Maps en of ze gebruik maken van een mobiel apparaat of computer.

Deze inzichten zijn beschikbaar voor maximaal zes maanden waar voorheen de gegevens tot drie maanden konden worden bekeken. Gegevens kunnen nu vanaf één maand tot zes maanden tegelijk worden bekeken. 

Bron

 

De Google Core update van december is volledig uitgerold

De brede kernupdate van 3 december 2020 is nu volledig uitgerold. 

De feiten

Zoals alle kernupdates was dit een wereldwijde update zonder specifieke taal, regio of categorie van websites. Het is een klassieke 'brede kernupdate' welke Google ongeveer om de paar maanden uitbrengt. Bij deze update was het de langste periode sinds een bevestigde brede kernupdate, namelijk zeven maanden waar normaal een tijdsbestek van drie maanden geldt. 

Deze update was volgens veel van de tool providers en de SEO-gemeenschap een grote update. Het heeft voor de gebruikers zowel positieve als negatieve impact. Ze zagen een stijging of daling met vaak meer dan 10% van hun eerdere niveaus van organisch zoekverkeer. 

Wat te doen als je geraakt bent door een kernupdate?

Google geeft advies over hetgeen wat je moet overwegen als je in het verleden negatief bent beïnvloed door een kernupdate. Er hoeven geen specifieke acties te worden ondernomen om te herstellen. Een negatieve invloed op de ranglijst betekent in feite niet dat er iets mis is met je pagina's. Google biedt een lijst met vragen die je kan overwegen als je website wordt geraakt door een kernupdate. 

Google heeft wel aangegeven dat er een klein herstel kan worden gezien tussen de kernupdates, maar dat de grootste verandering na een nieuwe kernupdate is. Nu de update klaar is met uitrollen zou duidelijk moeten worden of de website is beïnvloed. Duik in de analyses en gegevens om te beslissen welke stappen je moet ondernemen voor de website die je beheert.

Bekijk deze link om meer te weten te komen over wat webmasters moeten weten over de kernupdate van Google.

Bron

 

Bing Webmaster Tools voegt Microsoft Clarity-integratie toe

Microsoft heeft aangekondigd dat je nu toegang hebt tot Microsoft Clarity: de nieuwe gratis webanalyse tool binnen Bing Webmaster Tools. Er is een nieuwe sectie in Bing Webmaster Tools genaamd "Microsoft Clarity Beta" waarbij je snel de stappen kunt doorlopen om Microsoft Clarity in te stellen voor je website. 

Bing Webmaster Tools heeft een sectie toegevoegd om snel Microsoft Clarity toe te voegen of toegang te krijgen tot de portal. Als je Clarity niet aan je site hebt toegevoegd kan dit rechtstreeks worden gedaan in de Bing Webmaster Tools. 

Als je een website hier voor het eerst opzet, ziet dat er als volgt uit:

Accepteer hier de voorwaarden.

Dit is een voorbeeld van een code die je aan de website zou moeten toevoegen. Iedereen ontvangt een unieke code.

Bron

 

Apple verleent patent ter ondersteuning van ontwikkelingen zoektechnologie

Het Amerikaanse Patent and Trademark Office heeft op 22 december Apple officieel een patent verleend dat laat zien hoe het bedrijf zijn zoektechnologie aan het versterken is.  

In oktober meldde de Financial Times dat Apple de inspanningen opvoert om zijn eigen zoektechnologie te creëren, indien dit nodig is, om de banden met Google te verbreken op basis van Amerikaanse antitrust zaken. 

Het patent, domein-gebaseerde influencer-scores, beschrijft methoden en systemen voor het creëren van domein invloed scores die Apple kan gebruiken om zoekresultaten te rangschikken of te sorteren.  

Een domein beïnvloeding score die resultaten sorteert en rangschikt is bedoeld om zoekresultaten nuttiger te maken voor gebruikers. Het systeem begint met het vooraf selecteren van een subset van domeinen en het toekennen van een invloedscore aan alleen de domeinen in de groep, terwijl alle andere domeinen een initiële invloedscore van nul hebben. Links naar de pagina's worden vervolgens geteld om de invloedscores van elk domein bij te werken.  

Een of meer zwarte lijsten, in de reclame-industrie worden nu blokkeerlijsten genoemd, die zijn gebaseerd op raciale onrechtvaardigheid en bewegingen die dit jaar plaatsvonden. Deze kunnen ook worden gebruikt om de invloedscores te wijzigen.

 Het octrooi is oorspronkelijk geïdentificeerd door Patently Apple en legt uit hoe de technologie resultaten oplevert op basis van de analyse van de links naar websites domeinen. Ook wordt uitgelegd hoe elke link bijdraagt ​​aan de dominantie van een ander domein, vergelijkbaar met Google Zoeken.

Het bijwerken van de invloedscores levert een dataset op waarin alle domeinen een positieve (niet-nul) invloedscore hebben, waarbij sommige domeinen significant hogere invloedscores hebben dan andere domeinen.

Het kan ook een domein blokkeringslijst genereren die wordt gebruikt tijdens het bijwerken van de invloedsscores.

Het proces van het bijwerken van invloedscores kan technieken omvatten die rekening houden met links naar of van een blokkeringsdomein om invloedscores te berekenen voor andere domeinen die niet op de blokkeringslijst staan.

Bron

 

Google Page Experience & Core Web Vitals-pictogram in de zoekresultaten vanaf mei 2021 

Google gaat de vitaliteit van jouw site ook tonen op de pagina’s met zoekresultaten door middel van een badge. Google zal dan de zoekresultaten markeren die een geweldige pagina-ervaring hebben.

Google geeft aan verschillende manieren te gaan testen om een ‘visuele indicator’ weer te geven in de zoekresultaten bij de livegang van de Page Experience-update. Dit zal de zoekers informeren over de verwachting of een zoekresultaat een geweldige ervaring zal hebben. Google heeft dit soort visuele indicatoren eerder getoond met AMP-pictogrammen, langzame labels, mobielvriendelijke labels en meer.

Bron

Bron

 

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Steffen, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24