Challenge us
menu

SEO Roundup augustus 2020

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
SEO roundup

De maand juli zit op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door de meest interessante updates van deze maand.

In deze roundup nemen wij je mee in de volgende updates:

 

Google voegt personenkaarten toe aan zoekresultaten

Deze maand heeft Google een nieuwe functionaliteit toegevoegd aan de zoekmachine: de personenkaarten. Google is al sinds februari aan het experimenteren met deze functionaliteit. Hierdoor is het mogelijk om openbare zoekprofiel kaarten voor individuen aan te maken. De kaarten worden direct in de zoekresultaten weergegeven. Het is mogelijk om je personenkaart te verrijken met informatie, zoals: een persoonlijke beschrijving, beroep, werkgever, telefoonnummer, locatie, website en social media accounts.

Sinds februari was Google al aan het experimenteren met deze functionaliteit. Google heeft het op dit moment alleen nog in India uitgerold in het Engels voor mobiele gebruikers.

Hoe maak ik een personenkaart in Google aan?

Google heeft het alleen nog in India uitgerold in het Engels voor mobiele gebruikers. Het is op dit moment dus nog niet beschikbaar in Nederland. We leggen je al wel graag uit hoe je een personenkaart kunt maken:

  • Allereerst dien je ingelogd te zijn met een Google account. 
  • Vervolgens dien je te zoeken op ‘’add me to search’’ of je eigen naam.
  • Daarna kun je op de knop ‘aan de slag’ klikken om je kaart in te richten.

Hulp nodig bij de inrichting van jouw personenkaart? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag! 

Bron

 

Google komt met Search Console Insights

Google komt met een nieuwe functionaliteit genaamd Search Console Insights. Deze inzichten zijn speciaal voor contentmakers en uitgevers en moet hen meer inzicht geven in content ontdekt wordt en welke content het meeste aanspreekt. Google maakt deze gegevens inzichtelijk door Search Console en Google Analytics data te koppelen.

Met welke inzichten zitten er in Search Console insights?

Met Search Console Insights geeft Google meer informatie en kun je vragen over content beantwoorden als: 

  • Welke content presteert het beste?
  • Hoe presteert je nieuwe content?
  • Hoe ontdekken mensen je content op internet?
  • Wat zijn de populairste en trending zoekopdrachten voor je site op Google Zoeken?
  • Welke andere sites en artikelen linken naar de content van je site en heb je nieuwe links gekregen?

Lees meer informatie over Search Console Insights.

 

Google: Er bestaat niet zoiets als teveel uitgaande links

Aan John Mueller van Google werd gevraagd of er zoiets bestaat als het hebben van te veel uitgaande links, zelfs als die links natuurlijk zijn. John zei: "Ik ben me niet bewust van zoiets." Hij voegde er wel aan toe dat er misschien een situatie is waarin je content mist omdat je zoveel links hebt, zoals directories.

Maar over het algemeen is er geen enkele sanctie voor het te veel linken. In feite zijn uitgaande links geen ranking factor. Als je naar veel slechte sites linkt, kun je een handmatige actie van Google krijgen, maar het hebben van veel uitgaande natuurlijke links zal niet iets zijn waar Google je voor straft.

Hieronder zie je de Q&A op Twitter:

 

Google's rich results testtool voegt ondersteuning toe voor structured data voor artikelen

Google kondigde aan dat de rich results testtool nu structured data voor artikelen ondersteunt. Google heeft onlangs de tool uit bèta gehaald en aangekondigd dat het de oudere testtool zal afschaffen. Dus nu voegt Google meer en meer functies toe aan de rich results testtool.

Hier is hoe structured data voor artikelen eruit ziet als je het door deze tool haalt:

Google ondersteunt structured data markup voor uw artikelen, zoals deze die je nu leest. Google zei dat door structured data toe te voegen aan jouw nieuws, blog en sportartikel pagina's, je de verschijning ervan in de Google-zoekresultaten kunt verbeteren.

Verbeterde functies kunnen bijvoorbeeld zijn: plaatsing in de Top stories carrousel, host carrousel, visual stories en rich results features. Pagina’s van je website kunnen in aanmerking komen voor verschillende functies, afhankelijk van de manier waarop deze zijn gecodeerd.

Betere zichtbaarheid van jouw website in de Google-zoekresultaten door de snippets te verbeteren, kan leiden tot meer verkeer. Deze nieuwe upgrade van de rich results test tool helpt je om problemen te voorkomen aangaande structured data voor jouw artikelen. Dit allen verbetert de zichtbaarheid van jouw website in Google. 

Bron

 

Google for jobs nu ook in Nederland beschikbaar

Afgelopen week heeft Google een nieuwe vacature zoekfunctie in Google Zoeken geïntroduceerd. Met de nieuwe functie zien gebruikers die op zoek zijn naar vacatures direct in de zoekresultaten relevante vacatures die aansluiten bij hun zoekopdracht. Voor deze nieuwe zoekfunctie werkt Google in Nederland onder andere samen met DPG Recruitment (Nationale Vacaturebank en Intermediair), Randstad Groep Nederland (Randstad, Tempo-Team,Yacht, BMC), Monsterboard en Rijksoverheid (carrière platform Werken voor Nederland).

Bron

 

Structured data voor thuis activiteiten worden nu ondersteund door Google Zoeken

Google heeft nieuwe documentatie toegevoegd voor de structured data van thuisactiviteiten. structured data voor thuis activiteiten worden voornamelijk gebruikt voor activiteiten die je thuis kunt doen, zoals het bekijken van video's en online evenementen. Het wordt in de zoekresultaten van Google weergegeven als rich results. De rich results geven zoekers meer details over een video of online les, inclusief meer details zoals een beschrijving van de activiteit en hoe je je kunt registreren.

Voorbeelden van type thuisactiviteiten die Google ondersteunt:

  • Aankomende video livestreams
  • Al eerder opgenomen video’s
  • Een online evenement

Bron

 

Nieuwe functies van Google voor product, werk en recept gerelateerde zoekopdrachten

Google heeft de functionaliteiten van zijn gerelateerde activiteitenkaarten uitgebreid op het gebied van product, werk en recept gerelateerde zoekopdrachten. De nieuwe functies zijn ontworpen om het voor gebruikers makkelijker te maken om de volgende stap in hun zoektocht te zetten; in dit geval een aankoop doen, een baan zoeken of een maaltijd bereiden.

In plaats van weer te geven waar gebruikers eerder op hebben geklikt, maken de nieuwe kaarten van Google het vergelijken van producten, nieuwe vacatures en gerelateerde recepten een stuk makkelijker.

Winkel activiteitenkaart: Google Zoeken toont de producten die een gebruiker heeft onderzocht, zelfs als het product werd genoemd in een artikel dat de gebruiker heeft gelezen.

Vacature activiteitenkaart: Deze activiteitenkaart toont gebruikers nieuwe, relevante vacatures die zijn geplaatst sinds de gebruiker voor het laatst naar een bepaalde vacature heeft gezocht. Hierdoor wordt het voor werkzoekenden makkelijker om in één oogopslag te zien of er nieuwe vacatures beschikbaar zijn.

Recept activiteitenkaart: Google toont recepten die gerelateerd zijn aan de recepten die een gebruiker onlangs heeft bezocht. Bij de gerelateerde recepten krijg je ook een thumbnail te zien.

Bron

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie?

Neem contact met ons op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24