SEO Roundup augustus 2019: Het laatste nieuws en de nieuwste updates!

SEO Roundup augustus 2019: Het laatste nieuws en de nieuwste updates!

Augustus 2019 is alweer voorbij en dat betekent dat het tijd is voor SEO round-up nummer 8 van 2019!

Evergreen GoogleBot nu ook toegevoegd aan Google tools

In mei kondigde Google aan dat het vanaf dat moment gebruik maakt van een evergreen GoogleBot voor het crawlen van webpagina's. Dit betekent dat Google altijd de meest recente versie van Google Chrome gebruikt bij het crawlen van webpagina's. Dit was echter nog niet doorgevoerd in de verschillende Google tools, waardoor je geen goed zicht had op hoe Google nu werkelijk om gaat met bijv. Modern JS. Vanaf 7 augustus is de evergreen GoogleBot ook toegevoegd aan de belangrijkste Google tools. Het gaat dan om de volgende tools:

  • URL inspectie tool in Search Console
  • Mobile Friendly tool
  • Rich Results tool
  • AMP checker tool

Hieronder een voorbeeld van de oude weergave van de mobile friendly tool vs. de nieuwe weergave. De nieuwe evergreen GoogleBot kan met ModernJS ingeladen afbeelding wel renderen, terwijl de oude dit niet kon. 

 

Google lanceert nieuw algoritme om nuttige en actuele informatie beter te detecteren en begrijpen 

Pandu Nayak, de Vice President van Google Search, heeft aangekondigd dat ze een update hebben gelanceerd. Deze update zorgt ervoor dat het algoritme (m.b.t. de features snippets) actueel, nieuw en relevant is wanneer dit past bij de opgegeven zoekterm.

Google geeft zelf aan in de mededeling dat deze update een onderdeel is van de voortdurende inspanningen om Search beter te laten werken. De nieuwe update verbetert volgens hen het inzicht van hun systemen. De systemen kunnen namelijk nu detecteren welke informatie in de loop van de tijd relevant en nuttig blijft en welke informatie (sneller) verouderd is. Deze nieuwe update speelt met name in het optimaliseren van de featured snippets.

Er werden een paar voorbeelden gegeven over featured snippets die up-to-date dienen te zijn in de loop van de tijd. Zo werd er verteld dat gegevens als schoolvakanties wel actueel moet zijn, aangezien je geen vakantiedatums voorgaande jaartallen wilt zien over het algemeen. In onderstaande afbeelding is te zien dat het zoekresultaat, in de vorm van een featured snippet, is veranderd naar de actuele schoolvakanties.

roundup verschil na update google informatie snippet

Daarnaast gaven ze ook aan dat er meer accurate informatie wordt getoond door de update als dit verkrijgbaar is. Google wil namelijk een resultaat tonen die over de actueelste informatie beschikt, denk bijvoorbeeld aan een agenda of de sprekers bij een congres. Deze informatie is vaak niet direct beschikbaar. Ook veiligheidsinformatie, zoals het terugroepen van bepaalde producten, hebben betrekking tot deze update.

Danny Sullivan heeft inmiddels laten weten dat deze update sinds eind februari live is.

Livegang update informatie

bron

Vanaf heden is het mogelijk om custom JavaScript toe te voegen aan AMP pagina’s 

Op 21 augustus kondigde Google aan dat het nu mogelijk is om custom JavaScript toe te voegen aan AMP pagina’s. <amp-script> biedt meer flexibele mogelijkheden op het gebied van flexibiliteit en interactiviteit. Daarnaast is het mogelijk om code te delen tussen zowel AMP als niet AMP pagina’s.

AMP script

Voor deze nieuwe mogelijkheid waren AMP pagina’s voornamelijk statisch. Hierdoor werden gebruikers en werden AMP website-eigenaren geforceerd om compromissen te sluiten op het gebied van snelheid en zichtbaarheid in de mobiele zoekresultaten. Het script verandert de pagina content niet zonder de gebruikersinteractie. De inhoud wordt dus niet gewijzigd bij het laden van de pagina. Het nieuwe AMP script mag maximaal 150kB groot zijn en is geschikt voor Angular, React, Preact, Vue.js, jQuery and D3.js frameworks. Deze nieuwe feature was een van de meest gevraagde features van developers die werken met AMP pagina's.

Disavowen nog steeds cruciaal bij linkmanagement

Het was de laatste jaren behoorlijk stil rondom penalties voor onnatuurlijke linkprofielen, maar onlangs heeft Google er weer een aantal uitgedeeld, terwijl het toch behoorlijk stil was rondom dit vlak. Een van de meest vooraanstaande SEO consultants, Dan Petrovic, is hierdoor geraakt met zijn blog dejanseo.com. Zelf zegt Petrovic dat hij nooit actief aan linkbuilding heeft gedaan voor deze website en dat hij de afgelopen jaren ook geen link management heeft gedaan. Hieruit blijkt maar weer dat je, of je nu wel of geen actieve linkbuilding doet, altijd bezig moet zijn met linkmanagement.

De penalty komt vermoedelijk voort uit een negative SEO aanval, waardoor er enorme hoeveelheden spammy links geplaatst zijn naar zijn website. Zo ontving hij ineens honderden links met spammy anchorteksten als "get free high quality hd wallpapers maplestory europe hairstyles" en "47795.dejanseo.com.au". Voor de meeste linkbuilders en SEO's zullen deze anchorteksten bekend voorkomen, aangezien veel websites hiermee te maken krijgen. 

Zie hieronder het bericht dat Dan Petrovic in zijn Search Console zag:

Overigens heeft hij, mede door deze penalty, besloten om over te gaan op een geheel nieuw domein genaamd dejanmarketing.com. Middels een oproep via Twitter heeft hij gevraagd of iedereen die naar zijn oude site linkt, deze links wil aanpassen naar zijn nieuwe domeinnaam. De voortgang van dit experiment vind je hier.

Ben je benieuwd of het linkprofiel van jouw website misschien wel negatieve invloed heeft? Neem dan contact op met ons. 

Google Chrome gaat native lazy loading ondersteunen

Google gaat native lazy loading* ondersteunen bij de nieuwste versie van Google Chrome (Chrome 76). Dit betekent dat je (nagenoeg) geen development kennis nodig hebt om lazy loading te implementeren binnen je website. Met wat basis HTML-kennis kun je straks in Google Chrome al lazy loading toepassen op je afbeeldingen en iFrames. Je hoeft namelijk alleen maar een extra tag toe te voegen:

lazy loading google chrome

Bron

*Door lazy loading worden afbeeldingen en/of iFrames pas ingeladen op het moment dat ze (bijna) binnen de viewport van de gebruiker vallen. Hierdoor bespaar je bandbreedte voor bezoekers van je website en zorg je er bovendien voor dat de website sneller laadt. 



Google voegt direct afspeelbare podcasts toe aan zoekresultaten 

Podcasts worden steeds populairder en Google lijkt nu mee te gaan in deze trend. We zien sinds een aantal weken direct afspeelbare podcasts terug in de zoekresultaten.

Hoe werkt het?
Google is in staat om de gebruikte zoekwoorden in de podcast te indexeren. Na het invoeren van een relevante zoekterm in Google zal Google podcasts tonen die hierbij aansluiten. De term 'podcast' zal nu nog wel in de zoekopdracht moeten voorkomen, Google gaat dit naar verwachting echter uitbreiden waarmee ook 'bredere' zoekopdrachten in aanmerking voor weergave komen.

Waarom interessant?
Google is duidelijk stappen aan het zetten om Podcasts meer te promoten. Een prominente plek in de zoekresultaten betekent meer bekendheid en hoogstwaarschijnlijk een groter publiek. Een podcast is daarmee voor verschillende bedrijven een interessante marketingtool geworden en kan ook een belangrijk onderdeel worden binnen een SEO strategie.


bron

PS Uiteraard heeft Adwise ook een eigen podcast met discussies over online marketing en tech.
 

Google test met het highlighten van content

Google is aan het testen met een nieuwe feature. Wanneer een gebruiker een zoekwoord of zoekwoordcombinatie intypt, zal Google deze tekst markeren op de third-party website. Ook zal je direct bij deze tekst uitkomen op de website. Google deed dit altijd al via AMP cache, maar het wordt nu ook getest op desktop en Google Chrome browsers. Onderstaand een voorbeeld hoe dit eruit ziet:

Je hebt onderstaande zoekopdracht:

Google zoekopdracht

En vervolgens kom je bij onderstaande pagina:

Highlight Google

Meer valt hier te lezen.

 

Nieuwe interface Google Image Search

Na maanden testen is de nieuwe interface voor Google Image Search live. Bij het klikken op een afbeelding wordt het voorbeeld nu getoond in een vak aan de rechter kant. Dankzij het nieuwe design zie je de afbeelding in een groter frame, met meer details over de afbeelding en gerelateerde afbeeldingen. 

Nieuwe interface Google Image Search

Bron

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie? Neem contact met ons op.

Plan een kennismaking