Challenge us
menu

SEO Roundup april 2022

SEO Roundup april 2022

Met onze SEO Roundup blijf je altijd op de hoogte van de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. In deze editie komen de belangrijkste SEO-updates van april langs met onder meer het definitieve einde van de URL-parameter tool van Google Search Console, mogelijk grote wijzigingen in featured snippets, de introductie van Google multisearch en de uitrol van de Google update voor product recensies.

 

De URL-parameter tool van Google Search Console werkt officieel niet meer

Google heeft op 26 april de ondersteuning voor de URL-parameter tool in Google Search Console uitgeschakeld. Google heeft dit ongeveer een maand geleden laten weten dat dit zou gebeuren en uiteindelijk is dit ook daadwerkelijk gebeurd.  Vanaf nu werkt de URL-parameter dus niet meer. 

Wat er is gebeurd? 
Wanneer je wilt proberen toegang te krijgen tot een specifiek Search Console-profiel met behulp van de URL-parameter tool, geeft Google aan dat dit rapport hier niet langer beschikbaar is. Het zal dan ook dit  waarschuwingspictogram tonen:


Wat is de URL-parametertool? 
De URL-parameter tool is in 2009 gelanceerd als een tool voor het verwerken van parameters, een manier om met Google te communiceren om specifieke URL's of combinaties van URL-parameters te negeren. Twee jaar later, in 2011, maakte Google een upgrade naar een tool om veel meer parameter scenario's aan te kunnen.

Met de tool kun je in wezen voorkomen dat Google URL's op jouw site indexeert.

Waarschijnlijk heb je op dit moment nog wel toegang tot de tool, maar wanneer je deze probeert te gebruiken, verschijnt de foutmelding.

Waarom gaat de URL-parameter tool weg?
Google heeft aangegeven dat ze veel beter zijn geworden in het raden welke parameters nuttig zijn op een site en welke nutteloos zijn. Google voegde hieraan toe dat "slechts ongeveer 1% van de parameter configuraties die momenteel zijn gespecificeerd in de tool URL-parameters nuttig zijn voor crawlen." Vanwege de lage waarde van de tool voor zowel Google- als Search Console-gebruikers, beëindigd Google de URL-parametertool in 1 maand.

Hoe nu verder? 
Google heeft aangegeven dat er niets specifieks aan te doen is. In de toekomst hoeft je niets te doen om de functie van URL-parameters op de site te specificeren, de crawlers van Google zullen automatisch leren omgaan met URL-parameters. Je kunt altijd robots.txt-regels gebruiken, of gebruik hreflang om taalvariaties van inhoud te specificeren, voegde Google hier aan toe. Bovendien heeft Google gezegd dat de CMS en platforms tegenwoordig goed omgaan met het bouwen van kwaliteits-URL's.

De oude regels zullen niet langer functioneren.

Bron

 

Het vervangen van een blog door een app landingspagina zal invloed hebben op Google Rankings

Het is niet ongebruikelijk dat app-ontwikkelaars, voordat de app is gelanceerd, een blog lanceren op de home page van de domeinnaam van de app. Dit wordt gedaan om tractie te krijgen op de domeinnaam voordat de officiële app daadwerkelijk live is. Maar zal het verplaatsen van de blog van de startpagina en het vervangen van de blog door de app details bij de lancering invloed hebben op de algemene SEO en ranking van de site in Google?

Het antwoord is: jaJohn Mueller van Google werd dit gevraagd op Reddit:

Zal het veranderen van de startpagina van de blog pagina naar een app landingspagina de SEO schaden?
- Voor wat context, ik ben de site nog aan het bouwen; hij is nog niet gelanceerd. Op dit moment is de site gewoon een blog, die fungeert als een MVP voor een app die ik aan het ontwerpen ben. Uiteindelijk zal de homepage fungeren als landingspagina voor de eigenlijke app.

Is het schadelijk voor de SEO als de startpagina nu alleen de blog is, maar in de toekomst wordt veranderd in de landingspagina?
- Natuurlijk zal het de "SEO" veranderen (wat je daar ook onder verstaat), maar als de app is wat je wilt dat mensen doen, concentreer je daar dan op.

Maar betekent dit dat je niet moet proberen om de domeinnaam van een app of product uit te bouwen voordat het officieel wordt gelanceerd?
- Ik zou niet zeggen dat het dat betekent. Het betekent dat de rankings en SEO zullen veranderen als je de pagina's verwisselt. Het is misschien zinvoller om een coming soon type homepage te bouwen, met een blog op de binnenste structuur. Je kunt blog posts tonen op het onderste deel van die homepage en misschien zelfs die blog posts lager op de pagina zetten wanneer de officiële app pagina lanceert. Maar het opbouwen van de domeinnaam met inhoud die relevant is voor de algemene app is geen slechte strategie - het is waarschijnlijk aan te raden.

Maar toch, drastische veranderingen aanbrengen aan de inhoud van de startpagina zal invloed hebben op hoe die startpagina scoort in Google Search.

Bron

 

Google Search test lichtere paarse kleur voor aangeklikte zoekresultaten

Google Search test een lichter gekleurd paars voor de links waarop je geklikt hebt en die je bezocht hebt in de zoekresultaten. Dit rapport kwam van zowel Mordy Obserstein als Khushal Bherwani en ik kan het zelf repliceren in verschillende browsers. Het verschil is subtiel, dus hier zijn twee screenshots zodat je ze naast elkaar kunt vergelijken:

Oud (donkerder paars):

Nieuw (lichter paars):


Bron

 

Google Zoeken lanceert Signed Exchanges voor desktop gebruikers

In de komende weken lanceert Google Signed Exchanges in Google Zoeken voor desktop gebruikers. Dit heeft voornamelijk gevolgen voor sites die dynamisch worden weergegeven door hulpprogramma's met de variabele user-agent-header, maar mag geen invloed hebben op sites die een responsief webontwerp of afzonderlijke mobiele en desktop-URL's gebruiken.

Deze aankondiging is geplaatst in de Google Groups door Devin Mullins van Google. Devin Mullins schreef:
Google Zoeken is van plan de komende weken SXG-ondersteuning voor desktop gebruikers te lanceren. Sites die responsive webdesign of aparte mobiele/desktop-URL's gebruiken, hoeven geen actie te ondernemen.Sites die dynamische weergave gebruiken (verschilt per User-Agent-header) moeten hun pagina's annoteren als alleen mobiel of desktop, anders kunnen desktop gebruikers de mobiele versie van de pagina zien.

Er wordt individueel contact opgenomen met SXG-sites waarvan er is vastgesteld dat ze dynamische weergave gebruiken, maar een brede aankondiging is nodig voor het geval er iets wordt gemist. 

Meer technische details
Voor bijna alle sites is er geen actie nodig, aangezien de meeste sites geen dynamische weergave gebruiken. Sites die verschillende HTML aanbieden op basis van de user-agent-header, moeten zich afmelden door een metatag aan de pagina toe te voegen. Zie dit hulpdocument voor meer informatie over de metatags.

Wat zijn ondertekende uitwisselingen? 
Google definieert ze als: Signed HTTP Exchange (of "SXG") en is een subset van de opkomende technologie genaamd Web Packages. Hiermee maken uitgevers hun inhoud veilig overdraagbaar, d.w.z. beschikbaar voor herdistributie door andere partijen, terwijl de integriteit en integriteit van de inhoud behouden blijft. Draagbare inhoud heeft veel voordelen, van een snellere levering van inhoud tot het vergemakkelijken van het delen van inhoud tussen gebruikers en eenvoudigere offline ervaringen.

Dit is een oplossing die Google bedacht toen uitgevers hun echte URL's wilden gebruiken om AMP weer te geven.

Waarom het belangrijk is
Wanneer je een dynamische weergave gebruikt en ondertekende uitwisselingen wilt gebruiken, hoeft je niets te doen. Wanneer je een dynamische weergave gebruikt en geen ondertekende uitwisselingen wilt gebruiken, kun je worden afgemeld met de metatag. Als je een andere configuratie gebruikt, zegt Google dat er niets verandert en dat je niets hoeft te doen.

Google heeft dus aangegeven te communiceren met degenen die hierdoor worden beïnvloed over wat er gebeurt. Houd dus je inbox en/of jouw Google Search Console-meldingen in de gaten voor berichten over ondertekende uitwisselingen voor desktop.

Bron

 

Google test grote wijzigingen in featured snippets

Google voert momenteel testen uit wat tot fikse wijzigingen kan leiden op het gebied van featured snippets. De noviteiten krijgen de namen ‘From the web’ en ‘Other sites say’ mee. De bedoeling van de twee wijzigingen is om tot een meer divers aanbod te komen bij de felbegeerde featured snippet posities.

From the web
In dit kader wordt een typische featured snippet verfijnd. We kennen natuurlijk allemaal de snippet waar de tekst naar één specifieke site linkt. Bij de update worden er van 2 à 3 sites een kort citaat gebruikt, met links naar ieder uniek domein. Google neemt hierbij ook het favicon van de site op.

Other sites say
Er is ook een andere variant van deze featured snippet-test, waarbij Google drie sites groepeert onder het typische featured snippet in alineastijl, onder een kopje Andere sites zeggen.

Het belang van deze updates laat zich raden. Wanneer je momenteel al een featured snippet bezit, zul je meer last krijgen van de concurrentie. Maar het biedt aan de andere kant ook mogelijkheden. De deuren naar andere featured snippets staan voor je open.

Bron

 

Google claimt afname van 50% van irrelevante zoekresultaten

Google claimt dat het de afgelopen zeven jaar maar liefst 50% afname heeft gerealiseerd in irrelevante zoekresultaten. Tevens maakte de zoekmachine bekend de natuurlijke zoekopdrachten een groei hebben gemaakt van zo’n 60%.

Dat Google niet stilstaat in de ontwikkeling, is geen nieuws. In 2021 voerde Google liefst 5.000 verbeteringen door, gebaseerd op zo’n 800.000 experimenten. Bij al deze verbeterpunten lag de focus op de kwaliteit en relevantie van de zoekresultaten. Puntje van aandacht bij dit onderzoek: alle data is afkomstig van de zoekmachine zelf. Er is dus geen onafhankelijk onderzoek gedaan.

Ook vertelde Google dat er een groei van 60% zit in de natuurlijke zoekopdrachten. Hierop is in te spelen als SEO-marketeer door termen te gebruiken die de zoeker ook in de gewone taal zou schrijven of spreken. Denk hierbij aan meer uitgeschreven vragen.

Bron

 

De Google Update voor productrecensies is volledig uitgerold

Op 11 april, bijna drie weken nadat Google de 3e versie van de update van productrecensies lanceerde, is het uitrollen voltooid. In totaal heeft het 19 dagen geduurd om deze update te verwerken voor Google. Ondanks dat het een grote update is, hebben dataproviders kenbaar gemaakt dat de update niet zo groot was als in december 2021. 

Google heeft twee nieuwe best practices rond deze update gegeven, één in het kader van multimedia rond productrecensies en bij de andere aanbeveling staan links naar meerdere verkopers centraal. Google publiceerde deze twee aanbevelingen:

  • Lever bewijsmateriaal, zoals afbeeldingen, audio of andere links van uw eigen ervaring met het product, om uw expertise te ondersteunen en de authenticiteit van uw recensie te versterken.
  • Voeg links naar meerdere verkopers toe om de lezer de mogelijkheid te geven om bij de handelaar naar keuze te kopen.

Google heeft de volgende criteria toegevoegd voor wat belangrijk is met de update van productrecensies van maart 2022:

  • Voeg nuttige, diepgaande details toe, zoals de voor- of nadelen van een bepaald item, details over hoe een product presteert of hoe het product verschilt van eerdere versies
  • Kom van mensen die de producten daadwerkelijk hebben gebruikt en laat zien hoe het product er fysiek uitziet of hoe het wordt gebruikt
  • Voeg unieke informatie toe die verder gaat dan wat de fabrikant biedt, zoals afbeeldingen, audio of links naar andere inhoud die de ervaring van de recensent beschrijven
  • Behandel vergelijkbare producten of leg uit wat een product onderscheidt van zijn concurrenten

Aanvullend op de bovenstaande aanbevelingen en criteria heeft Google drie nieuwe punten van nieuw advies toegevoegd voor deze derde release van de update van productrecensies:

  • Zijn updates van productrecensies relevant voor gerangschikte lijsten en vergelijking recensies? Ja. Updates van productreviews zijn van toepassing op alle vormen van review-inhoud. De best practices die we hebben gedeeld, zijn ook van toepassing. Vanwege de kortere aard van gerangschikte lijsten, wil je misschien expertise demonstreren en authenticiteit op een meer beknopte manier versterken. Het citeren van relevante resultaten en het opnemen van originele afbeeldingen van tests die u met het product hebt uitgevoerd, kunnen goede manieren zijn om dit te doen.
  • Zijn er aanbevelingen voor beoordelingen waarin "beste" producten worden aanbevolen? Als u een product aanbeveelt als het beste in het algemeen of het beste voor een bepaald doel, deel dan met de lezer waarom u dat product het beste vindt. Wat onderscheidt het product van anderen in de markt? Waarom is het product bijzonder geschikt voor het aanbevolen doel? Zorg ervoor dat er ondersteunend bewijs uit de eerste hand  wordt toegevoegd.
  • Als ik een recensie maak die betrekking heeft op meerdere producten, moet ik dan nog steeds beoordelingen voor de producten afzonderlijk maken? Het kan effectief zijn om een ​​hoogwaardige gerangschikte lijst van gerelateerde producten te schrijven in combinatie met diepgaande individuele productrecensies voor elk aanbevolen product. Als je beide schrijft, zorg er dan voor dat er genoeg nuttige inhoud in de gerangschikte lijst staat om op zichzelf te staan.

De update van Google-productrecensies is bedoeld om recensie-inhoud te promoten die verder gaat dan veel van de sjabloon informatie die op internet getoond wordt. Google gaf aan dat dit soort productrecensies zal worden gepromoot in de rankings van zoekresultaten.

Bron

 

Hulp nodig bij een SEO-vraagstuk?

Stefan, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

#1 Fullservice Digital Agency 2021