Challenge us
menu

SEO roundup april 2020

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
seo roundup

SEO roundup april 2020

De maand april zit op het gebied van SEO weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door de meest interessante updates van deze maand.

In deze roundup nemen wij je mee in de volgende updates:

 

 

Ondersteuning voor SpecialAnnouncement schema wordt beschikbaar voor Google Search

Support zit nog steeds midden in de ontwikkelingen, maar website eigenaren kunnen alvast gebruik maken van het SpecialAnnouncement data type.
Google search zal binnenkort het SpecialAnnouncement structured data type overnemen, dit heeft Google bekend gemaakt op 30 maart. Google heeft al richtlijnen aangegeven hoe het te gebruiken bij COVID-19 gerelateerde berichtgevingen. Je kunt dus al aan de slag met de implementatie.
SpecialAnnouncement data kan gebruikt worden voor instanties als scholen en ziekenhuizen om informatie te plaatsen als er urgente updates zijn.
De voordelen van deze SpecialAnnouncements zijn dat gebruikers altijd geïnformeerd zijn over de situatie op de weg, het openbaar vervoer of een event. Deze meldingen zijn direct te zien op de zoekresultatenpagina.

Bron

 

Sommige Featured Snippets worden mogelijk niet getoond in de top organische resultaten

De veranderingen op het gebied van Featured Snippets gaan snel en zijn steeds complexer.
De Featured Snippets die niet worden getoond in de top organische resultaten zijn van een specifiek soort. Deze featured snippets hebben vergelijkbare functies en doelen als kennis panels. Echter, worden toegepast op slechts een klein aantal zoekopdrachten.

Waar staan deze Featured Snippets dan?
De plek waar nu de meeste van deze Featured Snippets terechtkomen is op plaats 2 of 3. Toch staat het niet vast dat deze Featured Snippets altijd op deze plek getoond worden, zo zijn er namelijk tevens uitschieters naar beneden.
Toch is er één ding zeker, ze bevinden zich op het moment lager dan voorheen.
Dit merk je vooral op de mobiele versie van de zoekresultaten, waar de Featured Snippets bijna niet meer te zien zijn.

Wat is er veranderd?
Zoals eerder al genoemd, worden de meeste Featured Snippets op een andere positie weergegeven, namelijk niet meer in de top organische resultaten.
Google is van plan om de Featured Snippets die rechterkolom staan, te verplaatsen of zelfs te verwijderen, dit omdat het zorgt voor duplicate content.
Heb je hulp nodig met het realiseren van Featured Snippets? Neem dan contact met ons op!

Bron

 

Gratis je producten verkopen met Google Shopping

Op 21 april kondigde Google aan dat zij het mogelijk gaan maken om gratis producten te verkopen in het tabblad Google Shopping. Voorheen was verkopen in Google Shopping alleen mogelijk door te adverteren. Deze nieuwe mogelijkheid is een mooie kans om je online zichtbaarheid te vergroten.
Op dit moment is het alleen nog beschikbaar voor de zoekresultaten in de Verenigde Staten, maar Google kondigde aan dat het tegen het einde van het jaar wereldwijd beschikbaar is. In de week van 27 april is Google begonnen met het uitrollen van de gratis product vermeldingen in Shopping. Google geeft aan dat ze voor gratis vermeldingen hebben gekozen, omdat bedrijven in zwaar weer het zich op dit moment niet kunnen veroorloven om te betalen voor Google Shopping vermeldingen.

Hoe krijg je gratis Google Shopping vermeldingen?
Om gebruik te maken van de gratis Google Shopping vermelding heb je een Merchant Center Account nodig. Mocht je al gebruik maken van Merchant Center en Shopping advertenties dan dien je alleen nog te checken bij ‘Groei’ of het item ‘Platforms van Google’ op actief staat.
Voor verkopers die nog niet beschikken over een Merchant account is het belangrijk om een er aan te maken. Dit is namelijk noodzakelijk, aangezien alle vermeldingen in Google Shopping afhankelijk zijn van de productfeeds die zijn geüpload in Merchant Center. Google heeft aangegeven dat zij het onboarding proces van Merchant Center de komende tijd zal blijven stroomlijnen.

Bron

 

Google beëindigt de ondersteuning voor data-vocabulary.org structured data in rich results

In januari kondigde Google het al aan: vanaf 6 april stopt het met het ondersteunen van data-vocabulary.org voor structured data. Deze maand was het dus zo ver. Site-eigenaren moeten zijn overgeschakeld naar schema.org markup als ze in aanmerking willen komen voor de Google rich results. Heb je dit nog niet gedaan? Dan zijn je rich results uit de zoekresultaten verdwenen, waardoor een daling in je organische zichtbaarheid en verkeer het gevolg kan zijn.

Bron

 

Google: probeer redirects langer live te houden zodat ze vaker verwerkt kunnen worden

John Mueller van Google heeft in het verleden al eens aangegeven dat redirects een jaar moeten blijven staan. John formuleerde het deze week net even iets anders. Het moet 'minstens een jaar' blijven staan en dus niet zoals eerder, ongeveer een jaar. Als belangrijkste reden geeft hij aan dat redirects zo 'een paar keer opnieuw kunnen worden verwerkt'. In de praktijk blijven redirects overigens vaak meerdere jaren staan.

Je redirects voor lange tijd laten staan, is ook belangrijk voor het opvangen van (mogelijke) externe links. Zonder redirects zou je deze allemaal moeten laten aanpassen om te voorkomen dat ze naar een 404 pagina gaan. In veel gevallen is het aanpassen van externe links een tijdrovende klus en bovendien niet altijd haalbaar.

Zorg er dus bij het instellen van redirects voor dat ze ten minste 12 maanden of langer kunnen blijven staan. Mogelijk kan je daarnaast een check inbouwen om in de gaten te houden hoe vaak Google deze URL's probeert te indexeren.

twitter johnmu

Bron

 

Google wordt kieskeuriger met het tonen van rich results

Google’s John Mueller heeft aangegeven dat het search engineer team van Google kritischer wordt op het tonen van rich results. Dit gaf hij aan op Twitter nadat iemand hem vroeg of er een maximaal aantal rich results is op een zoekresultatenpagina.

Zie het desbetreffende Twitter gesprek hieronder.

seoroundup

Overigens garandeert Google nooit dat rich results getoond worden. Google behoudt zich altijd het recht voor om rich results niet te tonen, ook al heb je alle schema mark-up perfect toegevoegd.

Voor meer info zie het artikel op www.seroundtable.com

 

Twitter discussie laait op na (zoveelste) correlatie-onderzoek van Backlinko naar ranking factors

Brian Dean van Backlinko is met een nieuw correlatie-onderzoek m.b.t. ranking factors gekomen. Hierin stelt hij dat de volgende elementen niet (meer) belangrijk zijn omdat ze niet of nauwelijks correleren met een hoge positie in Google:

  • Structured data / schema mark-up
  • Title tags
  • Sitespeed
  • Aantal woorden

En stelt hij dat de volgende factoren juist wel belangrijk zijn omdat ze correleren met een hoge positie in Google:

  • Ahrefs Domain rating
  • Ahrefs URL rating
  • Korte URL’s
  • Backlinks
  • “Uitgebreide” content

Belangrijk om je ervan bewust te zijn dat dit een correlatie-onderzoek is en dat een correlatief verband geen oorzakelijk (causaal) verband hoeft te betekenen.

In de SEO community is op Twitter nogal wat ophef ontstaan over de onderzoeksmethoden en de resultaten van het onderzoek.

Reactie van Martin MacDonald

Reactie van Eoghan Henn

Reactie van Bill Slawski

Conclusie
Correlatie is geen causaliteit. Gebruik je eigen gezonde verstand om te bepalen wat wel en niet werkt. Niet focussen op een snelle website, geoptimaliseerde title tags en schema mark-up is wat ons betreft een slecht idee. Onderzoek, test en stuur, waar nodig, bij.

Bekijk hier de publicatie van het ranking factors onderzoek van Backlinko / Brian Dean.

 

Google lanceert zoektips voor wanneer een zoekopdracht geen goede overeenkomsten oplevert

Google heeft deze maand aangekondigd dat ze een nieuwe functie gaan lanceren. Deze functie helpt je om een zoekopdracht opnieuw te formuleren wanneer de zoekmachine geen relevante resultaten kan vinden. In de Verenigde Staten is dit onlangs uitgerold, wanneer we het tegen zullen komen in Nederland is nog de vraag. Google zegt zelf dat de kans erg klein is dat je het bericht gaat zien, omdat het voor de meeste zoekopdrachten goede zoekresultaten biedt. Bij slechts enkele zoekopdrachten kan een bericht verschijnen met een advies over hoe je de zoekopdracht kunt wijzigen om betere resultaten te vinden.
seoroundup

Bron

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle SEO strategie voor jouw organisatie?

Neem contact met ons op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23