Challenge us
menu

SEA Roundup september 2022

SEA Roundup september 2022

De maand september zat op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.

 

Verdwijning special ad audiences in Meta, Facebook

De special ad audiences gaan verdwijnen

Facebook wil adverteerders steeds minder laten discrimineren op geslacht, leeftijd en woonplaats. Zo heeft Facebook vorig jaar de ‘special ad categories’ aangekondigd en doorgevoerd. In een special ad categorie vallen de volgende branches: recruitment, huisvesting, leningen en politiek. Wanneer je als bedrijf onder één van deze categorieen valt word je beperkt in je targetingmogelijkheden. Facebook vindt namelijk dat elke vacature of woning voor iedereen toegankelijk moet zijn.

Binnen de special ad category verdwenen ook de Look a Like audiences, als alternatief gaf Meta de ‘special ad categories’. Een special ad audience is een soort look a like alleen worden hier het geslacht, leeftijd en plaatst uitgehaald. Helaas zullen per 11 oktober de campagnes die nog een special ad audiences bevatten gepauzeerd worden en zullen de audience dan ook verdwijnen.

Wat betekent dit voor bedrijven die vallen binnen een special ad category?

Per 11 oktober is het enkel mogelijk om op brede doelgroepen te targeten. Dat wil zeggen: alle geslachten, alle leeftijden en geen interesse mogelijkheden. Een hyperlocal campagne kan alleen nog met een straal van 16 kilometer, iets was sinds vorig jaar onveranderd blijft.

Het is hierbij extra belangrijk dat adverteerders optimaal gebruik maken van het sterke algoritme van Meta. Het algoritme kan namelijk teksten en afbeeldingen herkennen en aan de hand van deze elementen wordt dus mede bepaald voor wie de advertentie wel/niet relevant is. Denk hierbij aan een functietitels benoemen, woorden als bijbaan gebruiken of het niveau aan te duiden met een junior, medior of senior.

Dynamic remarketing zal na deze ontwikkeling nog belangrijker worden voor klanten die werkzaam zijn in een special ad category branche. Op deze manier kun je namelijk heel gericht een product (of vacature) laten zien die de betreffende persoon bekeken heeft. Een goede branding campagne in combinatie met een dynamic retargeting wordt nu éxtra belangrijk.

Bron

 

Google rolt nieuwe kolommen voor campagne- en advertentiegroepinstellingen uit

Nieuwe kolommen binnen Google Ads worden langzaam uitgerold

Google rolt langzaam nieuwe kolommen uit op campagne- en advertentiegroepniveau.

De nieuwe kolommen werden voor het eerst opgemerkt door Steve Seeley, die over de update op Twitter plaatste met de volgende afbeelding.

In zijn screenshot zie je de volgende nieuwe “setup” kolommen

  • Afgekeurde advertenties
  • Afgekeurde zoekwoorden
  • Geschikte advertenties
  • Geschikte zoekwoorden
  • Geschikte responsieve zoekadvertenties
  • Geschikte advertentiegroepen
  • Details over de sterkte van responsieve zoekadvertenties
  • Geschikte sitelinkextensies
  • In aanmerking komende afbeeldingsextensies

Wat Google zegt dat de nieuwe kolommen langzaam uitgerold worden om adverteerders te helpen om problemen te identificeren bij de opzet van campagnes en/of advertentiegroepen. Met deze informatie kunnen adverteerders problemen in campagnes en advertentiegroepen identificeren en snel afbeeldingen, zoekwoorden en advertenties vinden die moeten worden aangepast

Bron 

 

Microsoft heeft 5 nieuwe advertentieproducten en updates gelanceerd

De introductie van 34 nieuwe markten, extra importtools en een Performance Max-bèta zijn slechts enkele productaankondigingen van Microsoft in september.

Microsoft heeft begin september vijf nieuwe updates aangekondigd die onmiddellijk beschikbaar zijn voor adverteerders.

  • Pinterest importeren
  • Performance Max bèta
  • Ondersteuning voor Multimedia ads in de Editor
  • Advertenties voor cruises, rondleidingen en activiteiten
  • Subdomeinen in dynamische zoekadvertenties (DSA's)

Pinterest-import
Adverteerders kunnen nu ook campagnes van Pinterest importeren. Import van wijzigingen in biedingen, budgetten en andere campagne-instellingen zijn beschikbaar in deze functie.

Doelgroepen worden nog niet geïmporteerd, dus Microsoft adviseert adverteerders om de Audience Network Planner te gebruiken om doelgroepen te identificeren voordat campagnes worden gelanceerd.


Performance Max bèta
Google Performance Max-campagnes kunnen in Microsoft worden geïmporteerd als smart shopping campagnes en Local Inventory ads. De functie is bedoeld om het dupliceren van campagnes te vereenvoudigen wanneer je Google Performance Max-campagnes gebruikt.

Deze functie bevindt zich momenteel in de bètafase, maar adverteerders die geïnteresseerd zijn, kunnen contact opnemen met hun accountvertegenwoordigers om zich aan te melden. In de onderstaande grafiek ziet u hoe elke functie zou worden toegewezen aan Microsoft.

Ondersteuning voor Multimedia ads in de Editor
Vanaf nu is het mogelijk om Multi media ads te beheren in de Ads Editor van Microsoft.

Advertenties voor cruises, rondleidingen en activiteiten
Advertenties voor cruises , tours en activiteiten zijn nu beschikbaar voor alle in aanmerking komende adverteerders. Voorheen waren beide advertentie-indelingen alleen beschikbaar voor adverteerders in de VS en het VK.

Subdomeinen in DSA's
Subdomeinen voor DSA's zijn nu beschikbaar in alle in aanmerking komende markten. Adverteerders kunnen nu naast hoofddomeinen ook subdomeinen gebruiken in hun campagnes. De lijst met in aanmerking komende markten waar subdomeinen beschikbaar zijn, vindt je hier.

Bron

 

3 grote nieuwe updates voor LinkedIn

LinkedIn is hard aan het werk met de Campaign Manager. Naast nieuwe advertentiemogelijkheden wordt het platform zelf ook steeds verder en beter doorontwikkeld. Afgelopen maand was een maand vol met lanceringen. Deze nieuwe mogelijkheden zijn er op LinkedIn bij gekomen: 

  • Audience Insights: Krijg meer inzicht in wie je bereikt.
  • Documented Ads: engated content voor in je advertenties 
  • Offline conversions: maakt offline impact meetbaar 

Knowing your audience: insights and more
Know your audience. Voor iedere marketeer een must. Maar niet altijd even makkelijk. LinkedIn helpt hiermee een handje met Audience Insights. De nieuwe tool, voor iedereen (gratis) beschikbaar, om inzichtelijke te krijgen wie zich in jouw target audience bevindt. Hierbij krijg je per interesse, locatie, functie en bedrijven inzichtelijk wie je bereikt. Door deze inzichten ben je als marketeer nog beter in staat om aan de juiste knoppen van jouw campagne instellingen te draaien. Denk hierbij aan targeting, maar ook aan de afstemming van jouw boodschap. Als bonus kan je van ‘Audience Insight’ ook doelgroepen maken en opslaan zodat je die voor nieuwe campagnes kan inzetten. 

Deze inzichten zijn beschikbaar voor zowel ‘Matched audiences’ als ‘Saved audiences’. Daarbij krijg je de volgende inzichten: 

  • Summary: hoofdweergave 
  • Content: Content onderwerpen waar je doelgroep engagement mee heeft
  • Location: Locatie waar jouw doelgroep zich bevindt. Breakdown opties in continent, land, provincie of woonplaats
  • Member: Geeft inzicht in de functiegroepen, het senioriteitsniveau, aantal jaren werkervaring, vaardigheden en functietitels. 
  • company: Inzicht bij welke bedrijven jouw doelgroep werkt, welke bedrijfsgroottes je daari bereikt, in welke branche mensen worden bereikt, en de groeipercentages van die desbetreffende bedrijven.


Bron

Documented ads
Documented ads, de nieuwste advertentievorm van LinkedIn is afgelopen maand beschikbaar geworden. Ten eerste, wat is het? Met documented ads ben je als adverteerder in staat direct volledige documenten te promoten in de feed. Denk hierbij aan een pdf-bestand, slide show of volledige casestudies. Met document ads kan je gemakkelijk content delen om awareness te creëer of jezelf als autoriteit binnen de branche te positioneren. Het voordeel van documented ads is dat de gebruiker niet het platform hoeft te verlaten. Hierdoor blijft de gebruikerservaring optimaal en zal je minder afvallers hebben ten opzichte van de klik en weergave landingspagina bij een ‘verkeerscampagne’.. 

Ook is het mogelijk om achter de documented ads een leadformulier te hangen. Zo kan je er voor kiezen om te adverteren met een teaser, waarna het volledige document zichtbaar wordt na de invulling van de contactgegevens. Op deze manier is deze advertentievorm geschikt voor iedere fase in de funnel. Waarin je bij awareness vooral je informatie gratis deelt, terwijl je de content in de action fase gated kan maken om leads te generen.

Bron

Offline conversions: Maak offline impact meetbaar. 
Als een deal uiteindelijk is gemaakt, hoe weten we dan of marketing daar een rol in heeft gespeeld? LinkedIn komt met een antwoord: ‘offline conversions’. 

Offline Conversions zorgt ervoor dat bedrijven hun offline date kunnen koppelen aan LinkedIn. Hierdoor is het mogelijk om de effectiviteit van jouw volledige funnel beter in kaart te krijgen. Dit gaat al in 4 simpele stappen: 

  1. maak een upload van jouw ‘offline’ conversies. Dit kan handmatig aan de hand van een CSV-file, of automatische met een partner tool. Hiervoor kan je LiveRamp, Make, Hubspot, LeadsBridge of Adverity gebruiken. 
  2. configureer de conversies aan de campagnes
  3. laad de data in 
  4. LinkedIn koppelt de mogelijke conversies aan de campagnes op zowel account, campagnegroep, campagne als advertentieniveau. 

Als dit eenmaal is ingesteld, heeft linkedIn tot 48 uur nodig om alle data te koppelen. Hierbij kan LinkedIn conversies tot 180 dagen terug koppelen aan jouw campagnes. Voornamelijk in branches met langere salestrajecten is dit erg waardevol om toe te passen. LinkedIn geeft aan een gemiddelde uplift van 8% in toegewezen conversies te realiseren wanneer offline conversions zijn ingesteld. Daarbij levert dit een gemiddelde verlaging van 7% op in de CPA bij bedrijven die offline conversies hebben ingesteld. 

Bron

 

Microsoft Ads komt met 7 nieuwe updates

Met voor veel e-commerce klant het belangrijkste kwartaal in het vooruitzicht, komt Microsoft Ads met een aantal interessante nieuwe ontwikkelingen. 

Performance Max import
Zoals bekend is Google Smart Shopping campagnes aan het migreren naar Performance Max campagnes. Het nadeel aan deze migratie was het feit dat deze campagnes niet meer standaard naar Microsoft konden worden geïmporteerd. Nu heeft Microsoft een oplossing ingebouwd waarin je bestaande Google Performance Max campagnes kunt dupliceren als Smart Shopping en Local Inventory Ad campagne in Microsoft. 

Kenmerken

Performance Max naar Smart Shopping mapping

Campagne

Campagne instellingen worden geïmporteerd zoals campagne naam, budget, biedstrategie, locatie & merchant store.

Advertentiegroep naam

Itemgroep namen worden worden veranderd in advertentiegroepen. Echter, tekst en visuals worden niet geïmporteerd.

Productgroep

Productgroepen uit Performance Max worden op een normale manier geïmporteerd. 

Product advertentie

Product advertenties worden automatisch gegenereerd zoals ook al gebeurde bij Smart Shopping campagnes.

Let wel op dat bij de import enkel door Microsoft ondersteunde features worden geïmporteerd. Doelgroepsignalen, video’s, afbeeldingen, etc. worden niet meegenomen.

Microsoft Audience Network wordt uitgebreid
Naast de push van Performance Max, geeft Microsoft ook het Microsoft Audience Network meer opties. Allereerst komt Microsoft met ‘intent-based targeting’. Dit biedt in principe een nieuwe targeting optie waarbij je mensen advertenties kunt tonen op basis van jouw shopping feed en URL’s die matchen met producten waar bezoekers al een keer naar hebben gezocht.

Ten tweede worden er nieuwe filter opties uitgerold binnen de shopping feed. Zo kun je nu:

  • Meer filters op basis van ID en categorie toepassen, waarbij je ook meerdere waardes kunt selecteren en makkelijker op categorieën kunt zoeken.
  • Filter-op-filter opties toepassen waardoor je een nog specifiekere filtering kunt maken.
  • Meerdere waardes in één keer invullen door middel van een ‘puntkomma’ of het schrijven van een nieuwe regel
  • Items uitsluiten van je catalogus

Uitbreiding naar nieuwe markten
Zoals bijna maandelijks kondigt Microsoft ook weer een uitbreiding aan naar nieuwe markten. Voor Microsoft Audience Network betreft het 66 markten, met name in Azië en Zuid-Amerika. Daarnaast zijn Smart Campaigns nu beschikbaar in o.a. Nederland, Frankrijk & Duitsland. 

Daarnaast heeft Microsoft eindelijk de mogelijkheid uitgerold om Shopping advertenties in Vlaanderen te draaien. De Franse taal was al geruime tijd beschikbaar maar Vlaanderen tot heden nog niet. Gelukkig is daar nu verandering in gekomen, wat natuurlijk kansen biedt voor Nederlandse webshops met een customer base in België.

Gegevensuitsluiting voor automated bidding
Binnen Google Ads was deze optie al geruime tijd beschikbaar maar nu komt de gegevensuitsluitingsfunctie ook eindelijk naar Microsoft Ads.

Waarom interessant? Deze functionaliteit is met name interessant wanneer de website meetbaarheidsissues heeft ondervonden. Door een gegevensuitsluiting toe te passen geef je eigenlijk aan dat de data uit de betreffende periode geen impact op het algoritme mag hebben.

Itembibliotheek & medische advertenties
Microsoft heeft de itembibliotheek wereldwijd uitgerold. Dankzij deze bibliotheek heb je op een centrale plek binnen Microsoft Ads toegang tot al jouw visuals, plus stock foto’s van Shutterstock.

Naast de itembibliotheek begint Microsoft te testen met advertenties omtrent dokterposten en klinieken. De optie wordt op dit moment langzaam uitgerold in Amerika, Duitsland, Frankrijk en nog een aantal landen.

Bron

 

Google Ads extensies veranderen in ‘assets’

Waar je in het verleden extensies buiten de bestaande campagnes om beheerde, komt Google in de aankomende weken met stappen om dit binnen de campagnes te beheren. Bij het aanmaken van een nieuwe campagne kun je dus tegelijkertijd extensies aanmaken.

Door middel van een nieuwe previewtool zijn marketeers beter in staat om te zien hoe ads en assets er daadwerkelijk uit komen te zien. Daarnaast biedt het adverteerders meer inzichten hoe extensies presteren ten opzichte van koppen en beschrijvingen. Op basis van deze informatie kun je vervolgens betere beslissingen nemen. 

Waarom zijn extensies zo belangrijk?
Het belang van extensies is eigenlijk tweevoudig. Naast het feit dat extensies er voor zorgen dat je advertenties een groter deel van de zoekresultatenpagina ‘opeist’, heeft het ook nog impact op je Ad Rank. Door het toevoegen van extensies stimuleer je nl. mensen om te klikken en verhoog je de verwachte CTR.

Bron

 

Davey, Head of SEA

Hulp nodig bij een SEA vraagstuk?

Davey, Head of SEA bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23