Optimaliseer je websitestructuur voor SEO

SEO

Een ‘goede’ website dient te voldoen aan vele voorwaarden. Eén van deze voorwaarden is een duidelijke opbouw. Dit noemen we de websitestructuur. In dit artikel leggen we je uit waarom een de structuur van een website belangrijk is, hoe Google daar mee omgaat en wat de invloed daarvan is op de vindbaarheid van je website. Want één ding is zeker: Je kunt niet goed ‘ranken’ in Google, als je website niet goed is opgebouwd.

Hoe realiseer je een goede structuur?

Voordat we deze vraag beantwoorden, is het belangrijk dat je begrijpt wat wij met “websitestructuur” bedoelen. Daarvoor nemen we je mee naar het begin. Zoals je weet, bestaat een website uit pagina’s. Soms is dit heel plat, bijvoorbeeld op deze website over reizen naar Afrika:

seo blog

In de afbeelding hierboven is de structuur erg logisch opgebouwd. De website heeft één hoofdonderwerp. Vervolgens is er per land een verdiepende pagina.
In veel gevallen, is een websitestructuur echter niet zo eenvoudig (plat, zoals we dat noemen). Stel dat je niet alleen reizen naar Afrika aanbiedt, maar reizen over de hele wereld. De websitestructuur ziet er dan al snel als volgt uit:

seo blog

Zoals je begrijpt, is bovenstaande Sitemap niet voltooid. Een sitemap is simpel gezegd een kaart waarin de structuur van je website is weergegeven. Wat je ziet in de bovenstaande sitemap, is dat het onderwerp van je website direct invloed heeft op de “diepte” van een website. Houd er rekening mee: Des te dieper de structuur van je website is, des te belangrijker is het dat deze structuur logisch is.

Maar waarom is het nou belangrijk dat een site een goede (lees; duidelijke/ heldere) websitestructuur heeft? Dat antwoord is tweeledig: Allereerst is het zeer belangrijk voor de bezoekers. Als de structuur logisch is, zal de bezoeker eenvoudig zijn of haar weg door de website kunnen navigeren. Maar het is ook belangrijk voor de posities in Google. Google crawlt namelijk websites met behulp van een spider. Ze bezoeken je website dan (geautomatiseerd) en bekijken zo welke pagina’s je hebt en beoordelen hoe een bezoeker dit zou ervaren. Is de pagina / website niet duidelijk genoeg? Dan worden sites daarvoor beoordeeld met een lagere positie in Google.

Voor het creëren van een goede structuur, is het belangrijk om eerst te beginnen met het bepalen van het onderwerp van je website. Beantwoord voor jezelf de vraag: Wat gaat je website doen? en Wat ga je verkoper of aanbieden?
Bepaal vervolgens welke pagina’s je nodig hebt om dit op een heldere manier vorm te geven. Vervolgens kan er worden gestart met het maken van een sitemap.
Als we als voorbeeld een stofzuigerwebshop nemen, dan zou de sitemap er zo uit kunnen zien:

seo blog
Als je een sitemap hebt gemaakt, is het belangrijk om de output ook door te voeren in het hoofdmenu. Dit noemen we het opbouwen van je menustructuur. De menustructuur is bijna altijd grotendeels gelijk aan de websitestructuur. De 1ste laag (of Categoriepagina’s hierboven) zal waarschijnlijk terugkomen in je hoofdmenu.

Crawldiepte: Waarom je websitestructuur niet te diep mag zijn

In bovenstaande voorbeelden is te zien dat een bezoeker nooit vaker dan drie keer hoeft te klikken om vanaf de homepage tot een productpagina te komen:
Klik 1: Stofzuiger per merk
Klik 2: Het merk Philips
Klik 3: Het model

Dit noemen we de “3-click-maximum”. Je wilt ervoor zorgen dat het grootste deel van de URL’s (pagina’s) altijd binnen drie klikken vanaf de homepage te bereiken is. Dat maakt de website namelijk veel makkelijker te scannen, zowel voor bezoekers van vlees en bloed als voor bots. Hierover lees je straks meer in het onderdeel crawlability.

Natuurlijk is het lang niet altijd mogelijk om een sitemap te maken waarin alle pagina’s binnen drie klikken te bereiken zijn. Denk maar eens een webshop zoals Bol.com of Coolblue. Zij verkopen zoveel verschillende producten en categorieën dat dit vrijwel onmogelijk is. Gelukkig is er dan nog een oplossing, die we behandelen in de volgende alinea.

Interne linkstructuur

Interne links zijn links op een pagina die verwijzen naar een andere plaats binnen de website. Je kunt deze gebruiken om een snellere route naar een bepaalde pagina op je website te maken. Bijvoorbeeld om tóch mogelijk te maken dat bezoekers binnen drie klikken op bepaalde pagina’s van je website kunt komen. Maar bijvoorbeeld ook als iemand vanaf een productpagina’s accessoires voor dat specifiek product wil bekijken. Pas wel op met intern linken. Je kunt beter niet te veel interne links gebruiken. Het is erg belangrijk om hier een strategie voor uit te denken, waarin je kijkt naar:

- Waar wil ik naar toe linken?
- Waarom wil ik hiernaartoe linken?
- Is het voor de bezoeker (en daarmee Google) logisch dat ik hiernaartoe te linken?

Als je deze vragen positief kunt beantwoorden, kun je de interne link plaatsen. Kun je deze vragen niet beantwoorden? Dan wordt er aanbevolen om de link niet plaatsen. Daarvoor zijn een aantal redenen:

- Als er veel “verdwaalde” links op een pagina staan, is de website slecht te scannen. Zowel voor gebruikers als voor Google. Dit is een belangrijk onderdeel van een slechte “crawlability”
- Als je veel links plaatst naar pagina’s, is het voor Google lastig om te bepalen welke pagina’s belangrijk zijn en welke minder belangrijk. Hierdoor kan het zijn dat het Crawlbudget / de Linkjuice (de waarde die Google toekent aan een pagina) niet juist wordt verdeeld.

Crawlability

Alle bovenstaande elementen zorgen voor een goede crawlability van de website. Met crawlability wordt bedoeld dat de website goed te scannen is door zoekmachines, waarvan Google natuurlijk de belangrijkste is.
Zoekmachines gebruiken daarvoor bots. Deze bots benaderen websites en volgen vervolgens elke links op de website. Je kunt je voorstellen dat als je de bovenstaande tips volgt en zorgt voor een duidelijke opbouw van de website en enkel logische interne links plaatst, dat het voor een bot veel eenvoudiger is om de links te volgen én minstens zo belangrijk, de weg terug weer kan vinden. Maar er zijn nog meer elementen die bijdragen aan een goede crawlability:

1. Gebruik maken van breadcrumbs
2. Het toevoegen van een sitemap
3. Duidelijke tekstopbouw op pagina’s

Gebruik van breadcrumbs
Google volgt alle links op een website. Het is voor Google erg belangrijk dat de bot de weg terug kan vinden. Daarvoor is het gebruik van breadcrumbs erg belangrijk. De Breadcrumbs van een site is in feite het kleine tekst pad dat aangeeft waar je als bezoeker bent in de website.

Het toevoegen van een XML sitemap
Het is ook belangrijk dat je website voorziet van een XML sitemap. Een XML sitemap is een lijst van alle pagina’s van een website. Ook dit helpt Google om je website te crawlen. Aan de hand van deze lijst weet Google namelijk welke pagina’s bezocht moeten worden. Heb je pagina’s waarvan je liever niet wilt dat Google ze indexeert / crawlt? Dan kan je deze in je Robots.txt blokkeren. De Robots.txt is een tekstbestand dat zoekmachines eerst doornemen alvorens ze de website gaan indexeren (crawlen). Hierin staan regels over wat de zoekmachine wel of juist niet mag indexeren.

Duidelijke tekstopbouw
Als je een tekst schrijft voor het web, is het belangrijk dat je zorgt dat de tekst duidelijk hiërarchisch is opgebouwd. Dit dient te worden vormgegeven door het gebruik van tussenkoppen, zoals onderstaand voorbeeld:


[H1] Dit is de titel van dit voorbeeld [H1]

[tekst]Deze tekst heeft een alinea [tekst]

[H2] Titel van Alinea 2 [H2]

[tekst] Tekst van Alinea 2 [tekst]

Door het gebruik van H1, H2 en eventueel H3 koppen (sub alinea titels) geef je aan wat het belang van de content is. Hierdoor kan Google beter bepalen waar de pagina over gaat en wat belangrijk is op de pagina.

Samengevat

Als je wilt dat je website goed wordt geïndexeerd door Google en andere zoekmachines, dan is de websitestructuur van groot belang. Om je hierbij te helpen, kan je het volgende lijstje van to do’s overnemen:

1. Zorg voor een logische opbouw van je website.
2. Maak een eenvoudige en duidelijke menustructuur.
3. Maak een strategie voor de interne linkstructuur.
4. Gebruik breadcrumbs op je website.
5. Bouw teksten op met titels en tussenkopjes.
6. Voeg een XML-sitemap toe aan je website.
7. Sluit eventueel pagina’s uit in de Robots.txt.

Pas je deze regels toe, dan zet je een belangrijke stap in een goede vindbaarheid van je website.

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..