Challenge us
menu

Marketplaces Roundup mei 2023

Marketplaces Roundup mei 2023

De maand mei zat op het gebied van Marketplaces weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.

 

Plus start met retail media

Na andere grote supermarkten is Plus de volgende die begint met retail media. Het is nu mogelijk voor adverteerders om reclame in te kopen voor in de supermarkten, in print en online. Ook zullen de website en app van Plus in de toekomst beschikbaar zijn voor retail media.


Afbeelding: Doohlabs

Enorm bereik
Olivier Fornier, hoofd van Plus Retail Media, geeft aan dat er enorme kansen liggen om een grote doelgroep te bereiken. Zo heeft Plus vierhonderd winkels door het hele land, met ruim 4,5 miljoen bezoekers per week. Plus heeft volgens Fornier een marktaandeel van tien procent, en is daarmee de op twee na grootste supermarktketen van Nederland.

Online platform
Plus geeft aan dat er ook wordt gebouwd aan een selfservice retail mediaplatform. Het is hierdoor mogelijk om inkopen te doen voor de eigen website, waaronder gesponsorde producten. Ook kunnen campagnes buiten de website gedraaid worden door het nieuwe platform.

Waarom is dit belangrijk?
Door de nieuwe ontwikkeling in het landschap breidt het aantal marketplaces nog verder uit. Met de vele bezoekers die de Plus trekt, is het mogelijk om een enorm grote doelgroep te bereiken. Hierdoor is de opkomst van Plus retail media een ontwikkeling die niet over het hoofd gezien mag worden.

Bron

 

Nieuwe bol.com webpagina voor België

Dat Nederlanders en Belgen op veel vlakken van elkaar verschillen wisten we natuurlijk al langer en bol.com creeert daarom speciaal voor de Belgische doelgroep een separate webpagina.

De nieuwe pagina ‘Wat bruist in België’ is enkel en alleen zichtbaar vanuit België. De reden voor deze nieuwe pagina is het variërende zoekgedrag in het land. Uit een analyse van bol.com zelf blijkt dat er grote zoek verschillen zijn per productcategorie tijdens bepaalde periodes in het jaar. Als voorbeeld noemt Bol.com zelf dat er bijvoorbeeld in het voorjaar veel meer door Belgen wordt gezocht op kinderfietsen of horloges vergeleken met het zoekgedrag in Nederland. Daarnaast is er ook veel meer aandacht voor communie- en lentefeesten. Naast deze voorbeelden noemt bol.com zelf ook nog een paar verschillen die ook uniek zijn tussen de twee landen. Om hierop in te spelen en lanceert bol.com dus een nieuwe pagina.

Deze nieuwe pagina dwingt adverteerders dus ook om goed na te denken over campagnestructuur. Er zitten dus grote verschillen in zoekgedrag tussen de beide landen en om hierop in te spelen is het aan te raden om in een vroeg stadium budgetten periodiek te plannen en campagnes per land te splitsen. Hiermee kan optimaal op de variërende zoekvraag worden ingespeeld. 

Waarom is dit belangrijk?
De concurrentie op marketplaces vlak is behoorlijk aan het toenemen voor bol.com en het is zelf dus ook bezig om het productportfolio uit te breiden. Deze nieuwe pagina biedt lokale aanbieders in België een mooi podium om producten aan een grote doelgroep te presenteren zonder deze ook in Nederland te vertonen.

Bron

PinDuoDuo van start in Nederland

PinDuoDuo is sinds kort live in Nederland. De Chinese marktplaats is een directe concurrent van AliExpress, welke al bekend is in Nederland. De app van het bedrijf, TEMU, is al enkele dagen actief.

Veranderde winkelervaring
De app van PinDuoDuo biedt een andere winkelervaring dan andere marketplaces. Nadat een bestelling is geplaatst, heeft de klant nog een aantal uur de tijd om andere spullen te kopen. Dit kunnen producten van meerdere verkopers of partijen zijn. De items worden samengevoegd in dezelfde zending, waardoor alle producten in één keer bezorgd worden. 


Afbeelding: The Times

Grote partij
John Lin laat op LinkedIn weten dat de nieuwkomer uit China een niet te onderschatten marktpartij is. Voordelen van het bedrijf zijn dat ze ook naar de kleinste steden bezorgen, en altijd zo goedkoop mogelijk proberen te werken. In China heeft het bedrijf al vijftien procent marktaandeel van Alibaba en JD afgepakt. Ook in de VS is de app populair, hier staat deze namelijk in de top drie meest gedownloade e-commerce apps.

Waarom is dit belangrijk?
Door de komst van TEMU in Nederland breidt het landschap zich nog verder uit. De marktplaats is een directe concurrent van AliExpress, die in Nederland al langer bekend is. Doordat het mogelijk is om met IDeal te betalen, is de marketplace enorm toegankelijk op de Nederlandse markt. 

Bron

 

Zelf video- en beeldadvertenties maken met nieuwe AI tool van Amazon

Met de recente ontwikkelingen van AI wordt het voor adverteerders steeds eenvoudiger om content te creëren voor advertentie. Denk hierbij aan nieuwe tools die zelf video’s of afbeeldingen maken op basis van prompts die je zelf door kunt geven. Amazon heeft recentelijk bevestigd dat het met een eigen oplossing komt waarmee adverteerders snel en eenvoudig dergelijke content kunnen maken die kunnen worden gebruikt in advertenties.

Dit komt niet helemaal uit de lucht vallen. Recentelijk heeft Google ook aangekondigd dat het met een soortgelijke tool komt voor Google Ads. Hiermee hoeven marketeers dus niet zelf op zoek naar beschikbare tooling om content te maken voor video- en beeldadvertenties. 

Het voordeel voor Amazon is dat nieuwe type campagnes sneller kunnen worden opgezet en accounts sneller kunnen worden uitgebreid met branding campagnes. Daarnaast wordt Amazon Ads hiermee ook een stuk interessanter voor potentiële aanbieders. Daarnaast zet Amazon hiermee de volgende stap in het diversifiëren van de advertentiemogelijkheden om de huidige groei door te zetten.

Waarom is dit belangrijk?
Deze nieuwe ontwikkeling geeft adverteerders nog meer mogelijkheden om beter vindbaar te worden in de zoekresultaten van Amazon. Daarnaast wordt het voor relatief kleinere aanbieders ook toegankelijker om hun merk aan een grote doelgroep te presenteren. Een exacte datum van de lancering van deze tool is nog niet bekend, maar zodra wij meer weten delen we dit natuurlijk in deze blog.

Bron

 

Rik, Digital Advertising & Marketplaces Marketeer

Hulp nodig bij een marketplaces vraagstuk?

Rik, Digital Advertising & Marketplaces Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24