Challenge us
menu

Marketplaces Roundup maart 2023

Marketplaces Roundup maart 2023

De maand maart zat op het gebied van Marketplaces weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.

 

La Redoute opent Nederlandse webshop en app

La Redoute heeft haar activiteiten uitgebreid in Nederland, door middel van het lanceren van een internationale webshop en app. Nadat het bedrijf al meer dan dertig jaar in België actief was, kiest het nu dus ook voor de uitbreiding naar de Nederlandse markt. In Nederland was La Redoute al actief sinds 2019, en wegens de potentie die het bedrijf ziet in de markt is er nu gekozen tot uitbreiding.

Ruim aanbod producten
La Redoute staat bekend om het ruime aanbod aan producten. Zo zijn er mode artikelen, meubelen en decoraties voor in huis. Ook tuin- en outdoor artikelen zijn te koop op het platform. Hiermee concurreert het dus hevig met het assortiment van Wehkamp, dat naast kleding ook artikelen aanbiedt in het woonassortiment. Ook Fonq, dat producten aanbiedt in het woon assortiment, kan hierdoor concurrentie verwachten.

Focus La Redoute
Volgens La Redoute is in Nederland vooral het aanbod voor wonen erg populair. Volgens het platform wordt 85 procent van de Nederlandse verkopen gedaan in deze categorie. In deze categorie is voor elke kamer in huis wel een product te vinden.

Waarom is dit belangrijk?
De nieuwe focus van La Redoute op de Nederlandse markt kan het huidige landschap voor marketplaces enorm opschudden. Zo kan Fonq veel nieuwe concurrentie verwachten in de huis- en tuin categorie. Ook andere marketplaces kunnen meer concurrentie verwachten door het brede productaanbod van La Redoute.

Bron; Bron

 

Channable updates: Nieuwe API koppeling en Amazon Ads

Adwise was op donderdag 16 maart aanwezig op het partner event van Channable, waar nieuwe updates zijn gedeeld over de toekomst van Amazon Ads op het platform. Ook heeft Channable sinds kort een nieuwe API koppeling met het Amerikaanse Walmart, waar in deze update ook over gesproken wordt.

Nieuwe API koppeling met Walmart
Channable heeft laten weten dat er een nieuwe API koppeling mogelijk is met het Amerikaanse bedrijf Walmart. Walmart heeft maandelijks 120 miljoen unieke bezoekers, waarbij het zich vooral richt op de markt van de Verenigde Staten. Walmart biedt ook oplossingen voor pricing, fulfillment, retouren en brand management. Aan het aanbieden van de producten op Walmart zitten geen maandelijkse kosten of set-up kosten vast.

Waarom is dit belangrijk
Met een enorm groot en breed productaanbod en veel maandelijkse bezoekers is Walmart een goede weg om je business uit te breiden naar Amerika. Door de vele opties en voordelen die het biedt voor fulfillment is het ook mogelijk om grote voorraden in één keer op te sturen, waardoor de verzendkosten omlaag gaan. Samenvattend is het dus een goede manier om je producten bij een groot en nieuw publiek aan te bieden.

Bron

Amazon Ads via Channable
Voor Amazon is het binnenkort mogelijk om advertentiegroepen en campagnes via Channable te maken. Deze product lancering staat voor Q2 2023 op de planning. De nieuwe tool die eraan komt werkt met zowel automatic als manual campagnes, en komt ook met een feature voor het ophalen van relevante ASIN en keywords. Het nieuwe product wordt in drie fases gelanceerd, waarbij eerst automatic, daarna manual en als laatste de ‘smart campaign mode’ voor Keywords en ASIN wordt gelanceerd.

Waarom is dit belangrijk?
In Q2 van 2023 wordt het mogelijk om campagnes en keywords te beheren binnen de Channable integratie. Dit biedt ook mogelijkheden tot het maken van dynamische campagnes en advertentiegroepen van sponsored products, wat processen kan versnellen en verbeteren. Een enorm innovatief en groot project dat dus veel mogelijkheden biedt voor adverteerders op Amazon. Zie de foto's hieronder. 


 

ASOS lanceert retail media

Recentelijk heeft ASOS aangekondigd dat het haar website en app verder gaat openstellen voor externe merken. Dit komt niet geheel als een verrassing aangezien er een trend gaande is waarbij grote merken hun deuren openen voor third party aanbieders vanwege de stijgende concurrentie.

In 2021 maakte ASOS al een start met deze transities naar een retailplatform. Voordat andere grote concurrentie hier naar over gingen bood het merken al de optie om mee te worden genomen in social-media uitingen, e-mailberichten en appnotificaties. Dit wordt nu dus verder uitgebreid.

Volgens de CEO van ASOS krijgt het nieuwe platform drie advertentie types, vergelijkbaar met die van Amazon. Als eerste gaat het om sponsored products. Hiermee kunnen merken hun producten vertonen in de zoekopdrachten en op categoriepagina's. Als tweede wil het adverteerders de mogelijkheid geven om nieuwe klanten te inspireren met display advertenties op diverse pagina’s op het platform. Als derde wil het merken de optie bieden om advertenties ook off-site en op tv te laten lopen vanuit het platform. Deze derde optie lijkt dus op een concurrent van DV360 of Amazon DSP.

Om het bovenstaande te bewerkstelligen heeft ASOS de handen ineengeslagen met Criteo. Op de korte termijn zullen de eerste 350 merken waarmee ASOS al samenwerkt voor het platform worden uitgenodigd. Op de lange termijn zullen hier nog 900 merken bijkomen. Dit zou betekenen dat het nieuwe platform een gesloten platform lijkt te gaan worden.

Waarom is dit belangrijk?
Dit is niet de eerste keer in onze blog dat we dergelijke transities vermelden. Grote internationale merken stellen hun website en app steeds vaker open voor andere aanbieders om niet achter te raken. Met ASOS komt hier een groot mode- en cosmetica platform bij dat aanbieders de mogelijkheid geeft om hun merken nog meer te etaleren aan een breder publiek. Het feit dat ASOS 26 miljoen actieve gebruikers heeft in 200 markten geeft aan dat dit in potentie een serieuze optie wordt om producten extra zichtbaarheid te geven. Een exact tijdstip waarop het nieuwe platform live gaat en ook open is voor andere merken is nog niet bekend. Zodra wij meer weten, nemen we dit mee in een nieuwe Roundup.

Bron

 

Updates Bol.com

In de maand maart heeft bol.com enkele wijzigingen doorgevoerd aan het platform dat adverteerders nog meer inzichten moet bieden. Zo heeft Bol.com nieuwe share of voice rapporten toegevoegd binnen de advertentie omgeving en biedt het partners nu nog meer inzichten in de prestaties van de levertijden. Eind vorig jaar heeft bol.com aangekondigd dat het haar platform verder wil professionaliseren om aan de wensen van de partners te voldoen. Met deze updates zien we dat het platform de nodige stappen maakt en we verwachten dit jaar nog meer grote updates.

Ten eerste heeft Bol.com het platform geüpdatet met meer inzichten omtrent de levertijden. Dit is erg handig aangezien dit in de oude situatie nogal een heikel punt was en je relatief veel moeite moest doen om dergelijke inzichten te ontsluiten. Er is nu een nieuwe pagina waarop partners kunnen zien hoeveel artikelen er meetbaar waren, wat de levertijd is geweest (het aantal artikelen dat binnen 1, 2 of 3 werkdagen is geleverd) en de de scores over tijd. Met onder meer deze inzichten wordt eenvoudiger om te voldoen aan de prestatievereisten en wordt het eenvoudiger voor partners om bij te sturen.

Ten tweede heeft Bol.com 2 nieuwe share of voice rapporten toegevoegd. Nu was het al mogelijk om de veiling inzichten te ontsluiten middels een rapport, maar met de nieuwe rapporten kun je deze inzichten ontsluiten op zoektermniveau en op de share of voice op de categoriepagina. Zelf zijn wij enthousiast over deze inzichten omdat we hiermee beter in staat zijn om de resultaten te analyseren en strategieën hierop los te laten.

Waarom is dit belangrijk?
Door een stijgende concurrentie en een groeiende behoefte vanuit partners merkt bol.com de noodzaak om het platform verder te professionaliseren. Dit heeft niet alleen betrekking op bovenstaande updates, want de verwachting is dat dit in de aankomende periode grotere vormen gaat aannemen. Denk hierbij ook aan meerdere advertentiemogelijkheden. Wij kijken daarom erg uit naar de aankomende periode naar wat het grootste retailplatform van Nederland gaat doen om de concurrentie voor te blijven. Stay tuned om niks te missen van deze updates.

Bron

Rik, Digital Advertising & Marketplaces Marketeer

Hulp nodig bij een marketplaces vraagstuk?

Rik, Digital Advertising & Marketplaces Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24