Challenge us
menu

Marketplaces Roundup juni 2023

Marketplaces Roundup juni 2023

De maand juni zat op het gebied van Marketplaces weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.

 

Alibaba trekt naar Europa met marketplace Tmall

Alibaba gaat uitbreiden richting Europa met E-commerce dienst Tmall, zo meldt Michael Evans. De president van Alibaba Group gaat zich in Europa richten op de verkoop van lokale merken aan lokale klanten.

Lokaliteit als strategie
In China is Tmall een site en app die juist buitenlandse merken verkoopt aan de Chinese consumenten. Het verschil is dus dat er in Europa veel meer gericht wordt op lokaliteit, waar ook producten sneller geleverd zullen worden. Het is nog onduidelijk hoe Tmall gaat samenwerken met AliExpress, dat eerder al de stap maakte naar Europa.

Europese prioriteit
President Michael Evans gaf aan in zijn interview dat Europa een top prioriteit is voor alle bedrijven die een internationaal component hebben. Hierbij doelt Evans op de internationale commerce business, de cloud business en de logistieke business. Op dit moment is deze prioriteit al in gang gezet door middel van een pilot die in Spanje live is gegaan.

Waarom is dit belangrijk?
Met de komst van Tmall komt er weer een grote internationale marketplace richting Europa. Het is nog wel onduidelijk hoe de specificaties van deze marketplace zullen werken, maar met de bekende strategie is het al wel mogelijk voor bedrijven om het belang van de marketplace in te kunnen zien.

Bron 1, Bron 2
 

Amazon Brand Metrics make-over

Amazon’s Brand Metrics hebben een vernieuwde weergave gekregen. Het is nu mogelijk om in een opslag te zien hoe je merk presteert in vergelijking met andere merken in de categorie. Deze funnel performance metrics meten bijvoorbeeld Awareness en Consideration van je merk.

Gebruik van Brand Metrics
De drie categorieën die worden bijgehouden zijn Awareness, Consideration en Purchased. Awareness bestaat uit gebruikers die naar je merk zochten, maar niet klikken en de pagina dus niet bezoeken. Consideration bestaat uit gebruikers die wel klikten, maar niet overgingen tot aankoop. Purchased zijn de gebruikers die uiteindelijk ook tot aankoop overgingen. In de onderstaande afbeelding is een voorbeeld van deze performance metrics te zien.


Waarom is dit belangrijk?
Door het gebruiken van de nieuwe Brand Metrics is het mogelijk om te zien in welke fase van de funnel de meeste geïnteresseerde gebruikers zitten. Hierdoor is het mogelijk om kansen te spotten en bezoekers efficiënter van de Awareness naar de Purchased fase te krijgen. Ook geeft het een vergelijking in data van de huidige en vorige periode, waardoor er vergeleken kan worden of aanpassingen hebben gewerkt.

Bron: eigen data

 

Kruidvat breidt website uit met een marketplace

Recentelijk heeft Kruidvat aangekondigd dat het haar huidige website uit gaat breiden met een marktplaats. Een exacte datum van de overgang is nog niet bekend, maar naar schatting gebeurt dit eind 2023. Met de introductie van de nieuwe marketplace wil Kruidvat ervoor zorgen dat het onmisbaar wordt binnen haar markt en dat het echt gaat fungeren als one-stop-shop. 

Wat betreft de opzet van een marketplace zijn er natuurlijk diverse soorten modellen. Zo kan er worden gekozen voor een open model, net als bol.com of een gesloten model waardoor je als verkoper dient te worden uitgenodigd. Verder zijn er ook diverse opties qua logistiek, zoals eigen verzending door de verkoper of logistiek via de marketplace. Terugkomend op Kruidvat zijn deze zaken vooralsnog onbekend. 

Deze transitie komt er echter niet geheel onverwachts. Vorig jaar maakte het moederbedrijf Superdrug al een soortgelijke beweging in de UK. Daarnaast zien we de laatste jaren veel Nederlandse bedrijven een soortgelijke beweging maken. Denk hierbij aan Praxis, Mediamarkt en nog veel meer. 

Waarom is dit belangrijk 
We zien het e-commerce landschap langzaam verschuiven naar een marketplaces landschap en Kruidvat is hiermee het volgende grote merk dat overgaat. Deze overgang brengt grote kansen met zich mee voor veel kleine aanbieders en het is dus belangrijk dat je deze toekomstige marketplace nu al vast op de roadmap plaatst. Door in een vroeg stadium in te stappen kun je profiteren van een first mover advantage. Zoals besproken is er nog wel veel onduidelijk en zodra wij meer weten hoor je dat natuurlijk van ons.

Bron

 

Amazon gaat reviews samenvoegen

Amazon is op dit moment aan het testen met het samenvoegen van reviews om de gebruikerservaring op het platform te vergroten. Door middel van AI hoeven consumenten straks niet meer door duizenden reviews de bladeren, maar krijgen ze een automatisch gegenereerde samenvatting van alle reviews onder een product te zien.

De toevoeging van deze nieuwe functie betekent niet dat alle losse reviews komen te vervallen. Zoals het nu lijkt wordt er een blok geplaatst boven de losse reviews de nieuwe samenvatting. De achterliggende gedachte is dat het voor consumenten overzichtelijker wordt.

De nieuwe samengevoegd review is in principe vrij basis en voor producten met veel reviews of veel verschillende reviews zal het niet de hele lading dekken. Daarnaast is het ook nog onbekend hoe Amazon met fake reviews zal omgaan. 

AI moet de basis gaan worden van het Amazon platform. Door middel van de ontwikkelingen binnen dit vlak wil het de gebruikerservaring drastisch gaan verbeteren en wil het daarnaast meer conversational marketing gaan toevoegen zodat de consument nog beter in staat is om zijn of haar producten te vinden. Deze ontwikkeling past bij de weg die Amazon recentelijk is ingeslagen en dat is meer focus leggen op UX in plaats van de advertentiemogelijkheden op het platform, waar de afgelopen jaren de focus op lag. 


Waarom is dit belangrijk
Naast Amazon integreren ook grote zoekplatformen als Google en Bing AI binnen hun platform. De concurrentie is hevig en het valt op dat alle platformen actief gebruikmaken van AI om de gebruikerservaring verder te verbeteren om zo een prominente plek te bemachtigen in het brein van de consument, iets waar Amazon nog veel te winnen heeft in Nederland in ieder geval. We sluiten niet uit dat er de komende tijd daarom nog meer updates aankomen die ten goede komen aan de UX van Amazon. Dit kan in potentie dus ook effect hebben op de vindbaarheid van je producten.

Bron

Rik, Digital Advertising & Marketplaces Marketeer

Hulp nodig bij een marketplaces vraagstuk?

Rik, Digital Advertising & Marketplaces Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24