Challenge us
menu

Key insights van het nationaal e-mailonderzoek 2019

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
Nationaal e-mail onderzoek 2019

Spotler brengt jaarlijks het Nationaal E-mail Onderzoek uit. Vorige week ontvingen wij de nieuwste editie in onze inbox. In het onderzoek staat beschreven hoe het is gesteld met het Nederlandse e-mailgebruik, daarnaast is dit jaar voor het eerst de omgang met social media meegenomen. Head of E-mail Jasmijn deelt de belangrijkste uitkomsten uit dit onderzoek.

Het onderzoek bevestigd wederom dat e-mail een belangrijk en onmisbaar onderdeel vormt binnen marketing. Dit blijkt uit o.a. de volgende conclusies die afkomstig zijn uit het onderzoek:

  • 97% van de Nederlanders checkt dagelijks zijn e-mail;
  • Het merendeel checkt de e-mails vóór 09:00 uur of na 19:00 uur;
  • Voor 69% van de Nederlanders is e-mail het kanaal waarop ze graag “reclame” ontvangen;
  • Het kanaal wordt het meest vertrouwd als het gaat om onze privacy;
  • Commercieel gezien zijn er ook genoeg mogelijkheden, want 73% van de Nederlanders heeft wel eens iets gekocht naar aanleiding van een mailing;
  • Meer dan de helft van de Nederlanders - ruim 54% - leest zijn e-mail op een smartphone;
  • 88% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op minimaal één e-mailnieuwsbrief ingeschreven;
  • 48% van de Nederlanders ontvangt graag een verjaardagsmail van een webshop. 

Belangrijkste learnings

Welke learnings kunnen we hieruit trekken? Het loont bijvoorbeeld om te testen om vaker buiten kantooruren te mailen. We zien dat de meeste commerciële e-mails worden verstuurd binnen kantooruren, maar uit het onderzoek blijkt dat de ontvanger ze meestal checkt buiten deze tijden.

Daarnaast goed om te zien dat e-mail het meeste vertrouwen krijgt op gebied van privacy. We zien een grote opkomst in de inzet van whatsapp voor bedrijven, maar nog steeds is e-mail het kanaal waar mensen commerciële berichten van bedrijven willen ontvangen. Het is goed om te experimenteren met andere kanalen, maar e-mail moet zeker ingezet blijven worden.

Doordat mensen zich voor meerdere nieuwsbrieven hebben ingeschreven is het essentieel te kijken naar de behoeftes van de ontvanger, kijk dus goed naar je verzendfrequentie, welke content je naar wie stuurt, stof je afmeldproces af en investeer in echt goede content. Met deze extra aandacht zie je je resultaten snel verbeteren!

Als laatste punt één die algemeen bekend is: we zien al jaren het aantal mobiele opens stijgen. Mocht je het nog niet hebben: een responsive design is echt een must!

Het Nationaal E-mail Onderzoek 2019 geeft in 21 algemene conclusies en in 12 specifieke learnings een volledig beeld van de Nederlandse communicatie via e-mail en social media. Benieuwd naar het complete onderzoek? Download hier het Nationale E-mail onderzoek 2019

Vrijblijvend sparren over jouw e-mailstrategie?

Wij helpen je graag!

Neem contact op

Latest stories

Ontdek de laatste ontwikkelingen en trends die je niet mag missen.

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24