De takeaways van de Google Marketing Platform Summit 2019

Dutch Search Awards 2019

Ieder jaar nodigt Google de top van de Google Marketing Platform partners uit in San Francisco voor de GMP Summit. Vanuit Adwise was ik de afgelopen dagen in San Francisco om bijgepraat te worden over de nieuwste ontwikkelingen binnen de GMP suite (o.a. Analytics, Tag Manager, Optimize, DV360, Data Studio). De hoogtepunten van dit event delen wij in deze blog.

Een bezoek aan de Summit is om verschillende redenen erg nuttig. De presentaties van Google zijn veelal erg leerzaam en geven een beeld van de richting die Google op gaat met haar producten, maar misschien nog wel veel belangrijker is de mogelijkheid om in gesprek te gaan met de Product Development teams van Google. Er werden misschien nog wel fanatieker aantekeningen gemaakt door “Googlers” over de ideeën van partners dan dat partners aantekeningen maakten over de presentaties die er werden gegeven. Zo hebben we als partners rechtstreeks invloed op de producten van Google. Sterker nog, misschien worden er wel één of twee van mijn suggesties daadwerkelijk opgepakt door Google. Hoe gaaf is dat?!

Strikt geheim?

De meeste aankondigingen die Google doet tijdens de Summit vallen onder een ‘NDA’, oftewel, een Non Disclosure Agreement. Dit betekent dat deze updates in vertrouwen worden gedeeld en dat deze nog niet verder naar buiten gebracht mogen worden. Maar wees niet getreurd, je hebt niet heel veel gemist dit jaar. Er waren zeker een paar interessante updates (waar ik dus nog niet over mag vertellen), maar ik vond het redelijk in de lijn der verwachting over het algemeen.

Drie (of vier) focusgebieden

Op basis van wat ik tijdens het complete event heb meegekrijgen lijkt Google drie focusgebieden te hebben op dit moment binnen de GMP suite:

Base to Summit
Het thema van dit jaar was Base to Summit. Onder andere het decor van het hoofdpodium en de presentaties bevatten referenties naar bergbeklimmen. Als partnerbureau’s zijn we samen met Google op weg naar de (berg)top van ons vakgebied. Om iedere keer vanuit het dal naar de top te klimmen kost echter veel moeite en om dit efficiënter te maken moet er een basecamp komen, een hogergelegen startpunt van de beklimming. Wat ze hiermee bedoelen is dat ze het basisniveau van de partners willen verhogen door betere educatie en een beter partnerplatform. Het gaat daarbij niet zozeer om het bureau dat de hoogste (berg)top of kwaliteit weet te bereiken, maar om het verhogen van de maturity van het hele vakgebied.

App + web
Dat de nieuwe App + Web properties van Google Analytics een belangrijk focusgebied is voor Google zal niemand die de ontwikkelingen een beetje volgt verbazen. Een veelgehoorde term daarbij was use case parity, waarmee wordt bedoeld dat App + Web zo snel mogelijk minstens dezelfde functionaliteiten moet krijgen als reguliere Universal Analytics.

Cloud
Een ander focusgebied van Google dat niemand zal zijn ontgaan is machine learning. Machine Learning wordt niet alleen toegepast binnen producten van Google zelf, maar ze bieden ook tools om zelf slimme algoritmes te creëren. Hiervoor gebruik je het Google Cloud Platform (GCP). Naast gespecialiseerde GCP partners ziet Google de GMP Partners als schakel tussen hun cloudplatform en eindklanten, zeker wanneer het gaat om implementaties waarbij cloudoplossingen worden ingezet voor analyse en advertising. Kortom, Google ziet graag dat meer GMP partners aan de slag gaan met Cloud.

Privacy
Er is de afgelopen paar jaar ontzettend veel gebeurd op het gebied van privacy. In Europa is de AVG ingevoerd, browsers zijn bezig met ITP en Facebook heeft het zwaar te verduren gehad door het Cambridge Analytica schandaal, om maar wat te noemen. Ook Google kan niet anders dan privacy tot een belangrijk focusgebied te maken, al is het met tegenzin. Het goede nieuws is dat er nu wel een visie en een plan van aanpak is, maar je proeft dat alle gebeurtenissen van de afgelopen tijd de ontwikkeling bij Google wel in de weg hebben gezeten. Privacy is een focusgebied voor Google, maar naar mijn idee meer uit noodzaak dan uit eigen wil.

Een breder evenement

Na een bezoek in 2017 was dit mijn tweede Summit en er zat duidelijk verschil tussen beide jaren. De vorige keer dat ik de Summit heb bezocht was nog zonder de toevoeging van het advertisingprogramma. Het programma was nu duidelijk breder van opzet. De presentaties op de eerste dag waren naar mijn idee minder diepgaand bijvoorbeeld. Op de tweede dag kon je als bezoeker kiezen tussen een aantal sessies over een specifiek onderwerp om meer de verdieping op te zoeken. Vanuit mijn rol als Head of Data heb ik me voornamelijk gericht op de ‘data’ sessies (zoals Analytics, Tag Manager en Data Studio), waardoor ik ongetwijfeld updates heb gemist die mijn collega’s die gespecialiseerd zijn in programmatic advertising (DV360 en SA360) en CRO (Optimize) graag hadden willen horen. Advertising en data zijn vakgebieden met een groot overlap, maar worden toch vaak door verschillende specialisten uitgevoerd. En nu ook Google Cloud steeds nadrukkelijker zijn intrede doet binnen beide domeinen wordt het Google Marketing Platform alleen maar breder.

Conclusie

De Summit was jarenlang het domein van de ‘data geeks’, de Analytics specialisten. Met de toevoeging van advertising en Cloud is Analytics echter meer geïntegreerd dan ooit. Ons vakgebied is breder dan ooit, we moeten verstand hebben van data, advertising, cloudoplossingen én privacy. Dat is een flink hoge berg die beklommen moet worden! Samen met Google gaan wij als GMP partner aan de slag met het bouwen van een basecamp om onze opdrachtgevers efficiënt mee te nemen naar de top.

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..