Challenge us
menu

SEO Roundup april 2023; De 5 mooiste inzichten van BrightonSEO

De afgelopen editie van brightonSEO was één van de meest nieuwswaardige ooit! Met ChatGPT, Google Bard en allerlei andere innovaties verandert het SEO-landschap in een rap tempo. Stefan Leferink, Marlin Perton en Thijs Wolbers waren aanwezig in Brighton en geven de vijf mooiste inzichten.

 

1. AI verrijkt het zoekgedrag, maar is geen vervanging

SEO is nog niet dood. Hoe weinig bemoedigend dat ook klinkt, na de introductie van (vooral) Chat GPT zul je het haast gaan geloven… Waarom creëren we in de toekomst nog content als Chat GPT of Google Bard antwoord op alle vragen heeft? 

Het antwoord is eenvoudig: waarschijnlijk worden tools als Chat GPT een verrijking van de zoekmachines zoals we ze nu kennen, maar gaan ze geen vervanging zijn. Beide manieren van zoeken zullen naast elkaar en door elkaar gebruikt worden. Chat zal geïntegreerd worden in de zoekresultaten, zoals nu soms al het geval is.

Voordat chat search kan vervangen, moet het veilig zijn en moet er minder bias zijn. Op dit moment is chat beter dan search in de volgende situaties:

  1. Chat moet een beter antwoord geven dan zoekresultaten.
    Chat is geschikt als er heel veel informatie samengevoegd moet worden om een antwoord te krijgen op een zoekvraag. Chat geeft een samenvatting aan de gebruiker, wat ontzettend veel tijd bespaart.
  2. Chat kan fragmenten van antwoorden samenvoegen samenvoegen tot één duidelijk antwoord.
    Als er geen concreet antwoord bestaat in de zoekresultaten, kan chat alle bestaande informatie samenvoegen tot een compleet antwoord. Dit is ideaal als het antwoord op een zoekvraag verspreid is over meerdere websites.

Search is beter dan chat in de volgende situaties:

  1. Navigational content.
    Chat is minder geschikt dan search op het gebied van navigational content, omdat chat moeite heeft met merkgevoel en branding.
  2. Transactional content.
    Chat is minder geschikt dan search op het gebied van transactionele zoektermen, omdat search veel SERP features heeft om deze zoekopdrachten te verrijken die niet in chat terugkomen.
  3. Als er niet één correct antwoord is.
    Bij NORA (no one right answer) wil je zelf onderzoek doen en geen antwoord krijgen van een chat. Een chat geeft dan een onvoldoende betrouwbaar antwoord.

 

 

2. AI geeft de voorzet, maar de SEO-specialist blijft topscorer

AI is een geweldige tool om je op gang te helpen, om je werk te perfectioneren en om taken te versnellen. AI helpt je bij:

  • goed en snel onderzoek doen, zoals een startpunt voor zoekwoordonderzoeken en topic onderzoeken;
  • content-inspiratie, zoals briefings voor blogs, contentplanningen en social media;
  • een sneller SEO-proces van keyword mapping, clustering en onpage SEO-elementen;
  • bij schema markup, robots.txt, sitemaps en hreflangs;
  • samenvattingen van bestaande content om te gebruiken voor featured snippet optimalisaties.

AI is echter geen vervanging van de SEO-specialist, hoe verleidelijk het ook mag zijn. AI is immers betaalbaar, snel en eenvoudig toe te passen. Maar wat als iedere website AI toepast en de volledige SERP vol staat met AI-gegenereerde content? Dat is verre van interessant voor gebruikers. Daarnaast is AI-content niet authentiek, waarmee het niet optimaal is volgens de nieuwste EEAT-richtlijnen. Ten slotte is AI nooit 100% betrouwbaar, waardoor het YMYL-principe bij AI-content niet opgaat.

Als de SEO-specialist een goed ingespeelde tandem vormt met AI, krijg je de beste resultaten. De SEO-specialist komt met creativiteit, unieke ervaring en authentieke meningen en ideeën, terwijl AI het proces versnelt en informatie aandraagt die de SEO-specialist zelf niet zou vinden.

 

3. YouTube en SEO: de lange adem wint

Het is voor de nodige marketeers een herkenbare frustratie. Met bloed, zweet en tranen werk je aan YouTube-content voor het bedrijfskanaal, maar de kijkers weten de weg naar jouw video’s nog niet te vinden. De belangrijkste tip? Blijf doorgaan! Op de lange termijn kom je zeker bovendrijven!

In de marketing zijn we al enige tijd bekend met het E-A-T-principe (Expertise - Authoritativeness - Trustworthiness). Inmiddels is daar met Experience een extra E bijgekomen, waardoor we tegenwoordig van E-E-A-T spreken. Wanneer we kijken naar YouTube-SEO kunnen we het zelfs uitbreiden tot E-E-A-A-T-T. In dat geval staat de afkorting voor:

  • Expertise: Hiermee laat je aan Google zien dat jij verstand hebt van je product. Want wie vertrouw immers meer? Een welwillende vader of een fietsenmaker als het gaat om een How-To-video om een fietsband te vervangen?
  • Engagement: Zorg voor betrokkenheid met de kijker. Het aantal likes, reacties en abonnees is voor YouTube en Google een belangrijke factor om de rankings te bepalen.
  • Authoritativeness: Ben jij een autoriteit op het gebied van het onderwerp waar je video’s over maakt? Dan heb je meer kans op een mooie ranking! 
  • Aesthetics:  Zorg ervoor dat je video’s er mooi en verzorgd uitzien. 
  • Trustworthiness: Het is essentieel dat je betrouwbaar overkomt voor de kijker.
  • Thumbnail, dit is heel belangrijk. Aan de hand hiervan bepaalt de kijker voor een deel of hij je video gaat kijken.

Met E-E-A-A-T-T in het achterhoofd heb je al een gedegen basis voor je YouTube-strategie. Dit is natuurlijk niet het enige belangrijke aspect. Ook de volgende punten zijn zaken die je zeker niet mag vergeten als je een succesvol YouTube-kanaal wil runnen met je bedrijf:

  1. Leg je focus op één doelgroep per kanaal. Het is daarom verstandig om een apart kanaal op te richten voor het onderhoud van je racefiets en mountainbike en een apart kanaal te gebruiken voor alle tips en tricks als je je kind leert fietsen.
  2. Maak gebruik van je zoektermonderzoek! Hieruit kun je hele waardevolle ideeën halen om in te zetten rondom de contentcreatie.
  3. Zorg voor verschillende types content. De meest gebruikte (en ook de belangrijkste) zijn:
    • Serie content. Met een terugkerend format zorg je voor een toename van je aantal abonnees.
    • Service content. Dit type is service gerelateerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Did it Yourself-content (DIY-content)
    • Sparkcontent. Dit is deelbare content, waarbij je inspeelt op emoties. Dit wordt vaak rondom feestdagen ingezet.
    • Shorts. Een relatief nieuw fenomeen, waarbij je met hele korte video’s de interesse voor de rest van je content kunt aanwakkeren.
  4. De juiste thumbnails zorgen ervoor dat mensen sneller op jouw video klikken. Zaken die vaak goed scoren als thumbail zijn:
    • Product close up
    • Actiefoto
    • Het gezicht van de hoofdpersoon uit de video
  5. Zorg voor call-to-actions en links naar je website. Geef niet alle informatie zomaar weg in de video. Zorg ervoor dat je nog wat exclusieve informatie achter de hand houdt voor op de website. Over het algemeen houden we aan dat 1 à 2% van de kijkers doorgaat naar de website.
  6. Voeg timestamps toe aan je video. Hierdoor is het niet alleen makkelijker om door de video te navigeren, maar vergroot je meteen de kans dat jouw video wordt weergegeven in de SERP op Google!

 

4. Scoor in Pinterest, TikTok en YouTube én rank in Google met dezelfde content

Gebruikers zoeken niet alleen in Google, maar ook via Pinterest, TikTok, YouTube en andere socials. Google gebruikt vervolgens de content van deze kanalen in de SERP, omdat het aansluit bij een zoekvraag. Reviews van gebruikers zijn perfect om te plaatsen op Pinterest, TikTok en YouTube om vervolgens ook te ranken in de SERP. Zorg er wel voor dat je content creëert die niet op een advertentie lijkt en waar je een groot publiek mee bereikt. 

Om goed te ranken in Pinterest, TikTok en YouTube houd je rekening met het volgende:

  1. Voeg zoekwoorden toe aan de tekst en de video (indien van toepassing) en noem ze in de eerste vijf seconden van de video.
  2. Gebruik zoekwoorden in captions, maar gebruik één primair zoekwoord.
  3. Gebruik #, maar gebruik er maximaal 3-6.

Om je gebruikers zo goed mogelijk te bereiken, moet je natuurlijk weten waar ze bepaalde informatie zoeken. Denk bijvoorbeeld aan festivaloutfits. Daar wordt wel op gezocht in Google, maar in Pinterest gaan de zoekvolumes door het dak tijdens het festivalseizoen. Tools zoals Glimpse laten je zien welk kanaal gebruikt wordt voor een bepaalde zoekvraag.

 

5. Relevantie is ook bij backlinks essentieel

Het is één van de lastigste onderdelen van SEO: het vergaren van waardevolle backlinks. Waar nog wel eens wordt gedacht en gezegd dat ook het aantal backlinks belangrijk is, blijkt dit in de praktijk mee te vallen. Relevantie en kwaliteit voeren op dit vlak de boventoon. Links van sterke en relevante platforms helpen jou naar hogere posities in Google. De laatste tijd lijkt er daar echter een factor bij te komen, namelijk links die de diversiteit vergroten. Denk hierbij aan links van LHBTI-vriendelijke websites.

Wat je verder kan helpen in het versterken van je linkprofiel is het uitbreiden van je business directories. Dit zijn alle plekken waar je bedrijf genoemd staat. Dit heeft vooral een goede invloed op de lokale vindbaarheid. Daarnaast kun je ook online speuren naar doodlopende linkjes bij waardevolle domeinen. Wanneer je deze hebt gevonden kun je het betreffende domein vragen of ze hierin naar jou kunnen verwijzen.

Een mooie bijkomstigheid van een goed linkprofiel is de aanwas van extra verkeer naar je website. Deze trend zien we ook terug bij Digital PR, waarbij de piek in traffic eerst komt en pas in een later stadium een groei in de autoriteit waarneembaar is. 

Voor een succesvolle linkbuildingcampagne is het belangrijk om elke betrokkene goed zijn of haar eigen belang te laten zien. Zo laat je de marketing directeur de commerciële impact zien en de E-commerce manager het extra verkeer en de intentie. Daarnaast vertel je de SEO-manager alles over de extra zichtbaarheid in de zoekmachines op non-branded termen en de brand manager over de online zichtbaarheid van het merk. Op deze manier krijg je de neuzen dezelfde kant op en draagt iedereen zijn steentje bij aan een succesvolle campagne.

 

 

 

Hulp nodig bij een SEO vraagstuk?

Ik ben Shari, SEO specialist bij Adwise, en help je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23