Challenge us
menu

Digital advertising roundup september 2021

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
digital advertising roundup

Ook in september waren er weer volop ontwikkelingen op het gebied van digital marketing. Onze specialisten praten je in deze Roundup bij over o.a. de toekomst van attributie in Google Ads, de Spotify Ad studio en de uitbreiding van zoektermrapporten door Google.

 

De toekomst van attributie in Google Ads: Data-Driven

Doordat het privacy landschap zich verder ontwikkeld, zijn nieuwe updates rondom meetbaarheid noodzakelijk. Om die reden komt Google met een grote update rondom haar attributiemodellen. Zoals bekend kun je binnen Google Ads kiezen uit de volgende attributiemodellen: last-click, position based, time decay, linear, first click en data driven. Al deze modellen schrijven conversies op een andere manier toe aan jouw campagnes.

Wat is data driven attributie?
Neem bijvoorbeeld het last-click attributiemodel. Zoals de naam al impliceert, geeft dit model alle conversiewaarde aan de laatste interactie met jouw advertentie. Data-driven echter is niet zo rechtdoorzee. Bij dit model gebruikt Google historische data uit jouw account om te bepalen welke campagnes en zoekwoorden de grootste impact hebben gehad op een conversie. Google vergelijkt de conversiepaden van converteerders met die van niet-converteerders en bepaalt zo welk touchpoint de meeste waarde verdiend.

Data-driven attributie heeft de toekomst
Doordat Google kijkt naar alle relevante data binnen jouw account, geeft dit model het meest accuraat prestaties weer. Om deze reden adviseren wij ook om, wanneer mogelijk, over te schakelen naar dit attributiemodel. Echter is dit helaas niet voor alle accounts mogelijk. Om over te kunnen gaan op data-driven attributie dient het account aan een aantal vereisten te voldoen. Maar goed nieuws, Dit is binnenkort niet meer het geval! Onlangs gaf Google al aan dat accounts niet meer een minimale spend hoefden te hebben om gebruik te kunnen maken van het attributiemodel. Echter moesten accounts nog wel voldoende data bieden (300 conversies binnen 30 dagen en minimaal 3000 advertentie-interacties). Ook deze laatste restrictie wordt nu door Google verwijderd. Vanaf oktober zal worden begonnen met deze update en hoopt begin komend jaar de volledige transitie af te ronden. 


 

Toon jouw inclusiviteit met Microsoft Ads

Hecht jouw bedrijf ook veel waarde aan sociale verantwoordelijkheid en inclusiviteit? Vanaf nu stelt Microsoft Ads jou in staat om dit via hun platform meer onder de aandacht te brengen. Deze zogenaamde ‘Marketing with Purpose’ zorgt ervoor dat je advertenties je merk nog sterker naar buiten brengen.


De attributen waar je uit kunt kiezen zijn onderverdeeld in 4 categorieën: Inclusion, environmental, social responsible en accessible. Zie het voorbeeld om te zien hoet dit er in jouw account uit ziet. 

Hoe zet ik dit op?
De Marketing with Purpose attributen kun je vinden onder de instellingen op account niveau. Ga naar instellingen en klik vervolgens de attributen aan die van toepassing zijn op jouw bedrijf.

bron

  

Google breidt zoektermenrapport uit met impressies zonder klikken

Omwille van privacy redenen was Google genoodzaakt om dit jaar het zoektermenrapport te limiteren. Enkel zoektermen waar veel op gezocht werd kon nog teruggevonden worden in het rapport. Daar komt vanaf nu een verandering in.

Vanaf deze maand is het namelijk ook mogelijk om zoektermen terug te vinden die niet hebben geresulteerd in een klik. Op deze manier biedt Google een stuk meer transparantie in het zoekgedrag rondom jouw producten of diensten, en kunnen marketeers nog beter uitsluitingslijsten bouwen. Echter, geeft Google wel aan dat de betreffende zoektermen ‘significant’ vaak gezocht moeten worden voordat ze zichtbaar zijn.

Naast het feit dat Google meer inzichten geeft in het zoekgedrag van mensen, gaat het ook de nodige data verwijderen. Vanaf 1 februari 2021 zullen zoektermen van voor 21 september 2020 verdwijnen

Bron

 

De Spotify Ad Studio is nu ook in Nederland beschikbaar

Het advertentieplatform van Spotify Ad studio is sinds 15 september 2021 beschikbaar in Nederland.

Binnen dit advertentieplatform van Spotify kan je audio- en videocampagnes in het Nederlands opzetten en targetten op bijv. locatie en interesse. Daarnaast is er een gratis tool waarmee Spotify binnen 24 uur een volledig gemixte audio-advertentie levert. Het enige wat je moet uploaden is een script, voice over en achtergrondmuziek kiezen en Spotify doet de rest.Voor het minimale budget van €250 kan een campagne starten.

Met name door de groei van het Podcast aanbod is Spotify een interessant platform. In Nederland zijn er 1,7 miljoen mensen met een gratis Spotify account waarbij advertenties worden getoond. Zij luisteren gemiddeld 6,5 uur per week.Bron

  

Smart display en reguliere display worden samengevoegd

Google vereenvoudigd de manier waarop je display-campagnes maakt. 

Standaard display-campagnes en Slimme display-campagnes zijn nu beschikbaar als 1 campagnetype. Het is niet meer nodig om handmatig het campagnetype te kiezen als je een display-campagne maakt.

Targetingfuncties voor zijn vergelijkbaar met slimme display-campagnes met geoptimaliseerde targeting, een functie die naar nieuwe en relevante doelgroepen zoekt. Je kunt ook targetingsignalen toevoegen aan geoptimaliseerde targeting, zodat deze vergelijkbare criteria kan vinden voor de weergave van de advertenties.

Bron

 

Microsoft Ads gaat met een optimalisatie score werken

Adverteerders krijgen meer inzicht in de optimalisatie mogelijkheden binnen hun Microsoft ads account. De optimalisatiescore is nu beschikbaar in het tablad “recommendations”.


Volgens het bericht van Microsoft is het scoresysteem bedoeld om de optimalisatie status en het potentieel van het account te verbeteren. Als adverteerder werk je hierdoor efficienter werken en het is makkelijk om prioriteit te geven aan bepaalde acties.

Elke categorie aanbevelingen wordt weergegeven met een score verhoging ten opzichte van de bijbehorende aanbevelingen, en elke aanbeveling wordt aangegeven met een score verhoging tussen 0,1% en 100%.

Google heeft al een tijdje een optimalisatiescore en de mogelijkheid om aanbevelingen toe te passen of af te wijzen. Nu is deze functie er dus ook in Microsoft Ads. Beoordeel de aanbevelingen wel voordat je ze blind gaat doorvoeren, wees kritisch.

Bron

 

Benieuwd of jij meer uit je marketing budget kan halen?

Dennis, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan.

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23