Challenge us
menu

Digital Advertising Roundup september 2019

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
Digital Advertising Roundup september 2019

De maand september zit op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door interessante updates van Google, Facebook, Snapchat, LinkedIn en Amazon.

Amazon maakt display advertising toegankelijker met Sponsored Display

Amazon maakt display advertising toegankelijker met Sponsored Display, een beta oplossing die in de Verenigde Staten wordt getest en beschikbaar is voor professionele verkopers en agencies. Met Sponsored Display kunnen adverteerders gebruikers retargeten die het product of vergelijkbare producten hebben bekeken. Ook kunnen gebruikers worden bereikt die interesse tonen in bepaalde categoriepagina’s. Nadat je als adverteerder hebt aangegeven wie je wilt bereiken en met welke producten, genereert Amazon geautomatiseerd displayadvertenties. Die worden vervolgens weergegeven binnen én buiten Amazon, op desktop, mobiel of tablet. 

Advertising Roundup 2019

Snapchat breidt advertentiemogelijkheden uit met video’s tot 3 minuten

Adverteerders zijn op Snapchat niet langer gebonden aan advertentievideo’s van 10 seconden. Het platform biedt nu namelijk de mogelijkheid om Snap Ads in te te zetten van 180 seconden, ofwel 3 minuten. Dit geeft je als adverteerder meer flexibiliteit om middelen in te zetten die variëren van lengte, aldus Snapchat. Omdat de lengte van advertenties toeneemt, heeft Snapchat een nieuwe biedstrategie geïntroduceerd, die in staat is te optimaliseren op video views van 15 seconden. De nieuwe, uitgebreide Snap Ads van 3 minuten kunnen worden ingezet bij elke biedstrategie. Advertising Roundup 2019

Google Ads neemt afscheid van gemiddelde positie

Google neemt in de week van 30 september afscheid van de metric ‘gemiddelde positie’, zoals we in de Digital Advertising Roundup van februari al hadden aangekondigd. Tot die week toont Google bij de gemiddelde positie een geel waarschuwingsteken, dat adverteerders voorbereidt op de exit. 

Nu de gemiddelde positie een vertrekkende metric is waarop niet langer gestuurd kan worden, wordt geadviseerd om ‘vertoningspercentage voor de toppositie’ en ‘vertoningspercentage voor de absolute toppositie’ te gebruiken. Deze statistieken geven de daadwerkelijke plaatsing van de advertentie op de pagina weer, in plaats van de positie van de advertentie in vergelijking met andere advertenties.. 

Automatische biedstrategie beschikbaar voor Store Visits

Adverteerders die store visits meten in hun Google Ads-account, kunnen nu data van store visits gebruiken voor automatische biedstrategieën. Om store visits data mee te nemen in je biedstrategie, dien je bij het hokje ‘Opnemen in conversies’ aan te vinken onder de conversie ‘Winkelbezoeken’. In tegenstelling tot andere conversies kan het attributiemodel hier nog niet worden gewijzigd.

Daarnaast adviseren we om een waarde toe te kennen aan een winkelbezoek. Deze waarde is echter statisch en dus niet dynamisch. Adverteerders kunnen ervoor kiezen om het gemiddelde bedrag aan te houden dat wordt besteed in de fysieke winkel.

Wil je meer hierover weten? Neem dan vrijblijvend contact op!

Seizoensgebonden aanpassingen in Google Ads

Met de smart bidding seasonality adjustments, ofwel seizoensgebonden aanpassingen, houdt Google Ads rekening met toekomstige activiteiten. Hierbij kun je denken aan een evenement waarbij je, naar alle waarschijnlijkheid, meer conversies zult krijgen. Google optimaliseert vervolgens je biedingen gedurende deze periode en brengt deze na de aangepaste periode weer terug op het oude niveau. 

De uitkomsten van deze seizoensgebonden biedingen worden geïsoleerd van de reguliere smart bidding strategie, zodat deze geen invloed hebben op je huidige campagne wanneer de verhoogde activiteit voorbij is. 

Gestroomlijnd advertenties opzetten na update Objective-Based Advertising van LinkedIn

LinkedIn heeft een update doorgevoerd in de Objective-Based Advertising ervaring binnen de Campaign Manager. Naar eigen zeggen heeft LinkedIn de opzet van campagnes gestroomlijnd, passend bij een van de 7 campagnedoelen die adverteerders in het advertentiebeheer kunnen selecteren. De nieuwe Objective-Based Advertising ervaring geeft de volgende voordelen:

  • Eenvoudiger advertenties opzetten. LinkedIn geeft alleen de best presterende ad formats weer die passen bij het geselecteerde campagnedoel. En heb je bijvoorbeeld een branding doel? Dan adviseert LinkedIn niet actief om een conversiedoel te koppelen.
  • Optimaliseren op basis van het doel. LinkedIn is, op basis van het campagnedoel, in staat te optimaliseren richting de gewenste campagneresultaten. Verder kan het platform inzetten op higher quality clicks bij campagnes voor websitebezoeken en websiteconversies. 
  • Sneller resultaten meten. LinkedIn laat in de rapporten campagneresultaten zien die ertoe doen en die passen bij het campagnedoel. Key results, noemt LinkedIn deze statistieken.

Facebook test met in-app checkout en voert testen met Instagram Shopping op

Facebook is met een beperkt aantal adverteerders een native checkout functie aan het testen. Die functie maakt het mogelijk om binnen de Facebook-app een product aan te schaffen. De in-app checkout is alleen nog beschikbaar voor dynamische productadvertenties in het nieuwsoverzicht. In een gesloten beta startte Facebook eerder al een test met een in-app checkout op Instagram. Op dat kanaal voert Facebook de testen met Instagram Shopping verder op, nu het adverteerders de mogelijkheid geeft om organische shopping posts om te zetten in Instagram advertenties.

Advertising Roundup 2019

Ook Google mikt op een soortgelijke afrekenfunctie. In de advertising roundup van mei kondigden we al aan dat Google dit jaar directe aankopen wil introduceren binnen de Google Shopping-omgeving.

Responsive Search Ads nu ook beschikbaar in Microsoft Advertising

Microsoft Advertising heeft Responsive Search Ads uitgerold voor alle adverteerders. Dit doet het in navolging van Google, dat deze advertentievorm al eerder introduceerde. Adverteerders kunnen bij een Responsive Search Ad maximaal 15 koppen en 4 beschrijvingsregels toevoegen. De potentiële klant krijgt vervolgens de beste combinatie te zien. Verder toont Microsoft Advertising de sterkte van de advertentie aan de hand van koppen, beschrijvingen en uniciteit. De Responsive Searchs Ads kunnen worden gemaakt en beheerd via de Editor, interface, bulk API en Google Ads-import.
Advertising Roundup 2019

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle digital advertising strategie voor jouw organisatie?

Neem contact met ons op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23