Challenge us
menu

Digital Advertising Roundup oktober 2022

Digital Advertising Roundup oktober 2022

De maand oktober zat op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand

 

Komt Apple met een eigen demand-side advertentieplatform?

Voor adverteerders zijn Microsoft Ads & uiteraard Google Ads niets nieuws. Echter lijkt er een verandering op komst in het advertising landschap. Dit komt allemaal door een vacature die Apple zo’n 2 maanden geleden online heeft gezet. Namelijk, deze van “Engineering Director, Ads Demand Platform”. De geruchten gingen al langer de ronde, echter lijkt het er nu dus op dat Apple binnen relatief korte tijd een eigen demand-side advertentieplatform gaat opzetten. 

Wat is een Demand-side advertentieplatform? 
Voordat we in de potentiële voordelen duiken, willen we eerst nogmaals duidelijk maken dat Apple niet meer advertenties gaan tonen in de eigen App-store maar juist op een eigen demand-side advertentieplatform (DSP). Een DSP is een systeem waar adverteerders advertentieruimte kunnen inkopen bij aangesloten publishers en deze campagnes kunnen beheren. 

Waarom is dit interessant? 
Er zijn meerdere redenen waarom de komst van een Apple DSP interessant. Allereerst, naast de bestaande kanalen kun je als adverteerder je bereik vergroten. Echter, nog belangrijker zijn de potentiële targeting mogelijkheden. Zoals bij velen al bekend heeft Apple met haar iOS updates al flink tegen platformen zoals Meta en Google Ads aangeschopt. Met de iOS 14.5 update liet Apple zien dat privacy een belangrijke pijler is voor het bedrijf wat er voor zorgden dat adverteerders, binnen bijvoorbeeld Meta, met de handen in de haren zaten. Zij zagen nl. inzichten verdwijnen. 

Maar als Apple zo gericht is op privacy dan is de data-tracking in het DSP toch minder interessant? Vermoedelijk blijft Apple hier veel aandacht aan schenken. Echter, zijn de targeting mogelijkheden natuurlijk enorm. Zo zal men waarschijnlijk de mogelijkheid krijgen om op basis van locatie, type telefoon, gebruik van apps en time-on-phone kunnen targeten. Door middel van super specifieke targeting zullen adverteerders hun klanten nog meer gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen.

Bron; Bron

 

Google rolt bedrijfsnaam & bedrijfslogo assets uit

De oplettende kijker heeft de afgelopen week wat nieuws gezien binnen de rapportage van ‘assets’ (voorheen extensies). Namelijk, het feit dat Google een beta heeft uitgerold met bedrijfslogo & bedrijfsnaam. Deze nieuwe asset types zijn nu zichtbaar binnen een aantal account maar vermoedelijk zal het niet lang meer duren voordat dit breder uitgerold wordt.

 

Waarom vinden wij dit interessant? 
Zoals bij alle assets zullen ook deze nieuwe assets er voor zorgen dat je advertenties er nog aantrekkelijker uit zien. Daarnaast geeft het voor potentiële kopers die jouw bedrijf nog niet kennen een stukje meer zekerheid. Mits je in aanmerking komt voor deze beta dan zal Google automatisch een logo creëren op basis van jouw favicon op de website. De bedrijfsnaam extensies dien je vervolgens wel zelf te vullen.

Om in aanmerking te komen voor deze assets, en te voorkomen dat er misbruik van gemaakt kan worden dient jouw bedrijf de ‘adverteerdersverificatie’ te hebben doorlopen en een goede reputatie hebben omtrent het volgen van het Google Ads beleid. Daarnaast zijn er er nog een aantal kleinere vereisten waar je aan dient te voldoen. 

Bron

 

Krijg meer visuele shopping resultaten op de desktop

Verbeterde Shopping Graph
Winkelen gaat over zoveel meer dan alleen kopen. Het gaat ook over browsen, onderzoeken en verfijnen van opties om het juiste product voor de juiste prijs te krijgen. Het is gemakkelijk om elk van deze stappen op Google uit te voeren, dankzij AI-verbeterde Shopping Graph. De Shopping Graph begrijpt nu meer dan 35 miljard productvermeldingen en kan winkelinformatie snel online ordenen, waardoor het veel gemakkelijker en intuïtiever wordt om te vinden waar op gezocht wordt.

Vorige maand heeft Google verschillende nieuwe functies aangekondigd, waaronder meer visuele manieren om mobiel te winkelen. Google biedt nu een meer visuele winkelervaring op desktop. Dit is op dit moment alleen nog binnen de VS beschikbaar.

Dynamische filters
Als gebruikers zoeken naar kleding, elektronica, schoonheidsproducten of huishoudelijke artikelen op desktop, zien ze nu een visuele feed met winkelresultaten van producten, merken, artikelen en video's. Nieuwe dynamische filters helpen om zoekopdrachten te verfijnen en om iets specifieks te vinden. Als gebruikers op zoek zijn naar een nieuw koffiezetapparaat, kunnen ze zoeken op "koffiezetapparaten kopen" en filteren op het type, merk, verkoper, in de buurt of in de uitverkoop om de beste optie te vinden. De resultaten en filters zijn dynamisch, ze worden bijgewerkt om de nieuwste inhoud te tonen.

Gebruikers kunnen ook producten lezen zonder de zoekopdracht te onderbreken. Door te klikken op een product zijn er direct meer details zichtbaar. Zoals aanbiedingen van verschillende verkopers en recensies. Dit allemaal zonder de pagina met zoekresultaten te verlaten. Zodra gebruikers iets hebben gevonden dat ze zoeken, is er een mogelijk om naar de site van de winkelier te gaan.

Bron

 

Updates in ‘My Ad Center’ bieden gebruikers meer opties

Met de nieuwe privacy controls kunnen gebruikers meer advertenties zien waarin ze geïnteresseerd zijn, minder van wat ze niet zijn, en uitgebreide controle voor gevoelige categorieën.

Ad Center
My Ad Center van Google wordt uitgerold naar gebruikers over de hele wereld om controle te bieden over het soort advertenties dat ze zien op Google Search, YouTube en Discovery.

“81% van de consumenten maakt zich meer zorgen over hoe hun gegevens worden gebruikt en 48% wendt zich af van diensten vanwege privacykwesties. Tegelijkertijd blijkt uit ons onderzoek dat mensen alleen advertenties willen zien die voor hen relevant en nuttig zijn”, zegt Jerry Dischler, VP/GM Google Ads. “Om meer vertrouwen op te bouwen, willen we ervoor blijven zorgen dat advertenties de privacy van mensen respecteren; en bieden transparantie, keuze en controle. We zien deze principes als fundamenteel voor de toekomst van reclame. Het is een topprioriteit voor ons bedrijf – en de basis waarop My Ad Center is gebouwd.”

Nieuwe functies en bedieningselementen
Met de nieuwe bedieningselementen van My Ad Center kunnen gebruikers ook gevoelige advertenties blokkeren en meer te weten komen over de informatie die wordt gebruikt om advertentie-ervaring te personaliseren.

My Ad Center breidt de privacy opties van Google uit, zodat gebruikers meer directe controle hebben over welke gegevensbronnen, met name Web- en app-activiteit en YouTube-geschiedenis, worden gebruikt om advertenties op Google Zoeken, YouTube en Discover te personaliseren.

In My Ad Center kunnen gebruikers minder advertenties zien in vijf gevoelige categorieën:

  • Alcohol
  • daten
  • Gokken
  • Zwangerschap en ouderschap
  • Gewichtsverlies

Voorheen was deze functie van invloed op advertenties die werden weergegeven op YouTube en Display. Nu wordt het uitgebreid naar advertenties die worden weergegeven op Zoeken en ontdekken.

Om mensen nog meer transparantie te geven, verbetert Google de openbaarmaking van advertenties met nieuwe adverteerders pagina's. Gebruikers hebben toegang tot deze openbaarmakingen in het nieuwe deelvenster My Ad Center, en kunnen de advertenties zien die een specifieke geverifieerde adverteerder de afgelopen 30 dagen heeft weergegeven.

Privacy
Gebruikers kunnen advertentie personalisatie ook volledig uitschakelen. Degenen die ervoor kiezen geen gepersonaliseerde advertenties te zien, krijgen nog steeds advertenties te zien, maar Google zegt dat die advertenties mogelijk minder relevant of nuttig zijn.

Sinds Google's aankondiging van My Ad Center in mei, hebben we gewacht tot het wereldwijd beschikbaar zou zijn voor gebruikers. Met het verdwijnen van cookies in 2024, geven de nieuwe privacy functies gebruikers de meeste kans op privacy en inspraak in de advertenties die ze te zien krijgen.

Bovendien kunnen de nieuwe functies ook een voordeel zijn voor adverteerders, aangezien gebruikers die gebruikmaken van My Ad Center toegang hebben tot de advertenties en merken waarin ze het meest geïnteresseerd zijn. Adverteerders profiteren ook van een hogere advertentierelevantie.

Bron

 

Beperking in adverteren tijdens verkiezingen.

Tijdens de mid-term verkiezingen in de Verenigde Staten word je als adverteerder beperkt in het publiceren van advertenties die te maken hebben met verkiezingen, politiek, maatschappelijke zaken. 

Kortweg kan er in de week van 1 november tot 8 november niet worden geadverteerd omtrent deze zaken. 

Sinds 2018 heeft Meta verschillende beperkingen ingebracht en worden bovengenoemde zaken kritischer bekeken. Wij zijn allemaal bekend met het Cambridge Analytica schandaal. In opvolging daarvan probeert Meta haar platformen zo goed mogelijk te beschermen voor maatschappelijk ontwrichtende zaken. 

Deze beperking is niet nieuw, vorige verkiezingen in de Verenigde Staten was dit ook het geval. Adverteer je daar zelf? Wees dan alert op de teksten die je gebruikt. Ook al adverteer je niet in die categorieën. Heeft je tekst ook maar enigszins, in Meta haar ogen, overlap met het onderwerp. Dan wordt je campagne geblokkeerd. 

Verwachting is dat ditzelfde beleid steeds verder wordt uitgebreid over de verschillende regio’s waar Meta actief is.

 

Conversie statistieken worden weer zichtbaar

Conversie statistieken worden weer zichtbaar in je advertentiebeheer! Na ruim 1,5 jaar afwezigheid is het vanaf november weer mogelijk om je conversie statistieken te analyseren op basis van 8 verschillende breakdowns. Onder andere conversies per geslacht, leeftijd, platform, plaatsing en land worden weer inzichtelijk. Hierdoor wordt het leven van ons marketeers weer een stuk makkelijker gemaakt en kunnen de conversiescampagnes een stuk gerichter worden geoptimaliseerd. 

Op dit moment is dit nog niet voor ieder account beschikbaar. In de loop van november wordt dit steeds verder uitgerold en beschikbaar gesteld.

Maaike, Social Advertising Marketeer

Hulp nodig bij een SEA vraagstuk?

Maaike, Social Advertising Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23