Challenge us
menu

Digital advertising roundup oktober 2021

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
digital advertising roundup

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen digital marketing. Onze specialisten praten je in deze Roundup weer helemaal bij over o.a. de lancering van oneindig scrollen op Google, de laatste Microsoft Ads updates en meer.

 

Google lanceert oneindig scrollen op mobiel

Google lanceert een verandering in de zoekresultaten pagina op mobiele apparaten. Wanneer mensen in Google een zoekopdracht invullen, zoeken ze vaak niet verder dan de vijfde of zesde positie binnen de ranking. Dit gegeven heeft Google doen besluiten om op mobiele apparaten een rigoureuze beslissing te nemen. Waar Google eerder zoekresultaten opdeelt in pagina’s heeft het deze maand ‘Continuous scrolling’ gelanceerd. Zoals de naam al doet vermoeden kun je nu op mobiel oneindig scrollen. Wanneer je het einde van de pagina bereikt dan zal het automatisch meer resultaten tonen. Een beetje zoals de feed op Instagram ook werkt.

Google geeft aan dat deze update geen invloed heeft op de veiling of op Ad rank, echter veranderd er wel wat met betrekking tot mobiele metric en advertentie distributie. Aangezien er niet meer een echte boven- en onderkant van de SERP is, verdeeld Google haar advertenties nu meer tussen de zoekresultaten. Onderaan de pagina zullen minder advertenties vertoond worden.  Verder heeft de nieuwe update een kleine impact op bepaalde metrics voor mobiele apparaten. Zo kan men meer mobiele impressies zien wat eventueel zou kunnen leiden tot een lagere CTR. Klikken, conversies CPC en CPA blijven naar alle waarschijnlijkheid wel op niveau.

 

Nieuwe maand, nieuwe Microsoft Ads updates

Ook in oktober heeft Microsoft Ads weer een aantal interessante nieuwe product updates uitgebracht. Microsoft Audience Network komt naar Nederland, doelgroep uitbreidingen & de toekomst van RSA’s binnen Microsoft Ads. 

Microsoft Audience Network komt naar Nederland
Een tijdje geleden heeft Microsoft al aangekondigd dat Europese marketeers het Microsoft Audience Network als beta konden aanvragen. Dit netwerk is vergelijkbaar met het Google Display netwerk en stelt marketeers in staat om display advertenties op onder meer MSN & Outlook te draaien. 

Naast het feit dat deze advertentievariant nu in Nederland beschikbaar komt, heeft Microsoft ook verbeteringen toegepast op de rapportages binnen de interface. Microsoft voegt nu View-Through conversies toe aan de interface. In plaats van conversies te meten op basis van interacties met een advertentie, meet deze conversie actie juist conversies wanneer een persoon converteert nadat hij een advertentie heeft gezien. Op deze manier hebben marketeers nog meer inzicht in de performance van hun campagnes.

CPM targeting beschikbaar binnen Microsoft Audience Network
Helaas nog niet beschikbaar in Nederland, maar Microsoft breidt hun biedstrategie voor Microsoft Audience Network uit met CPM targeting (cost per thousand). In plaats van afrekening op basis van klikken, geef je bij Microsoft aan hoeveel je bereid bent om te betalen voor 1000 impressies. Perfect om je merkbekendheid meer te pushen.


Uitbreiding van In-market doelgroepen & automatisch gegenereerde remarketing lijsten
Net zoals de In-Market doelgroepen binnen Google is Microsoft druk bezig met het uitbreiden van hun aanbod. Allereerst zal dit verder worden uitgerold in Zuid-Amerika en de ‘usual suspects’ Duitsland, Amerika, Australië, Frankrijk, VK & Nieuw Zeeland. Daarnaast Komt Microsoft met automatisch gegenereerde remarketing lijsten. Drie typen aut-gegenereerde lijsten worden beschikbaar gemaakt:

  1. Alle bezoekers - lijst van bezoekers van de afgelopen 30 dagen
  2. Alle converteerders - gebruikers die in de laatste 180 geconverteerd zijn
  3. Smart remarketing lijst - lijst van gebruikers die een hoge waarschijnlijkheid hebben om te converteren 

Microsoft volgt Google’s pad met responsieve advertenties
Waar Google afgelopen maanden al aankondigde dat vanaf volgend jaar de uitgebreide tekstadvertenties zullen verdwijnen, laat ook Microsoft nu weten dat het volledig over gaat op responsieve advertenties (RSA). Vanaf juni 2022 kun je enkel nog RSA’s opmaken. Uitgebreide advertenties zullen blijven functioneren maar kunnen dan niet meer bewerkt worden.

Bron

  

Link jouw Zapier account nu in de Google Ads interface

Google benadrukt de laatste maanden behoorlijk het belang van first-party data. Door het integreren van klantdata helpt Google jou met het bouwen van gepersonaliseerde ervaringen en het verbeteren van campagne performance. Helaas is het verzamelen en updaten van deze data vaak nog lastig en uitdagend. 

Om dit proces eenvoudiger te maken is Google een samenwerking gestart met Zapier. Een geautomatiseerde tool waarmee je klantenlijsten, offline conversie data en lead formulieren kunt integreren in je marketing strategie.

 

 

Maximaliseer het bereik met Videocampagnes van Google

Sinds 27 oktober is de Videobereikcampagne beschikbaar voor alle Google Ads gebruikers wereldwijd. Met videobereikcampagnes kan je nog beter bereik kopen in Google Ads. Met deze nieuwe campagne kan je nog makkelijker InStream-advertenties die kunnen worden overgeslagen, bumperadvertenties en InStream-advertenties die niet kunnen worden overgeslagen inzetten voor je campagne. 

Voordelen

  • Meer bereik: De videobereikcampagnes zijn geoptimaliseerd voor maximaal bereik

 

  • Keuze uit hoe de doelen bereikt worden: Je kan meerdere advertentie-indelingen combineren, maar ook afzonderlijke indelingen kiezen met verschillende varianten.
  • Betere resultaten: Videobereikcampagnes maken gebruik van verschillende signalen om in realtime te optimaliseren. Dit zorgt voor betere en meer rendabele resultaten.

 

Dit nieuwe type campagne is zeker het testen waard als je op zoek bent naar meer bereik onder je doelgroep.  

Benieuwd of jij meer uit je marketing budget kan halen?

Dennis, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan.

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23