Challenge us
menu

Digital advertising roundup oktober 2020

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
digital advertising roundup

De maand oktober zit op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door interessante updates van Google Ads, Facebook, Amazon, Beslist.nl en Snapchat.

 

Google Ads breidt creative mogelijkheden Smart Shopping verder uit

In maart breidde Google Ads de creative mogelijkheid binnen Smart Shopping al verder uit met het toevoegen van custom HTML5 formaat. Vanaf heden is het ook mogelijk om een video toe te voegen aan de Smart Shopping advertentie. Er mag één video van maximaal 30 seconden worden toegevoegd.

Wil je meer weten over Smart Shopping? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze specialisten!

 

Facebook verwijdert 20% tekstlimiet bij afbeeldingen

In het verleden werden advertenties met te veel tekst in afbeeldingen op Facebook afgekeurd, want een afbeelding mocht voor 20% uit tekst bestaan. Dit komt met de recente update binnen Facebook te vervallen. Echter wordt nog altijd geadviseerd om afbeeldingen met minder dan 20% tekst in te zetten voor je advertenties, gezien deze beter presteren dan advertenties met meer tekst. Mocht je als adverteerder willen nagaan of je afbeelding voldoet aan de richtlijnen van het platform, maak dan gebruik van de Text Overlay Tool van Facebook.

 

Amazon komt met lokaal advertentieplatform naar Nederland

Het Demand Side Platform (DSP) van Amazon is nu ook beschikbaar in Nederland. Adverteerders kunnen vanaf nu advertentieruimte inkopen bij Amazon.nl, IMDB en binnenkort ook Twitch. In eerste instantie gaat het om display advertenties die ingekocht kunnen worden.

Profielinformatie die Amazon opbouwt kan ook voor targeting gebruikt worden op externe derde platformen zoals uitgevers. 

Amazon gaat met deze lancering steeds meer de concurrentie rondom advertising aan met Google en Facebook. Er zijn steeds meer advertentiemogelijkheden op Amazon en populaire platformen als Twitch.

 

Livegang van gesponsorde aanpasbare display-advertenties in Amazon

Amazon heeft de mogelijkheid geïntroduceerd om in gesponsorde display-advertenties de kop aan te passen en je merklogo toe te voegen. De aangepaste display advertenties kunnen worden weergegeven op pagina's met productbeschrijvingen, klantrecensies, pagina's met winkelresultaten en onder de aanbevolen aanbieding. De advertenties worden responsive weergegeven zodat ze passen bij voorraad eenheden op desktop, mobiel en in-apps.

 

 

Google test met tonen van Shopping advertenties op nieuwe Chrome-tabs

Google is momenteel aan het experimenteren met het tonen van Google Shopping advertenties op nieuwe tabpagina’s die Chrome gebruikers openen. Het idee hierachter is dat gebruikers op de persoon gerichte producten van webwinkels te zien krijgen op de browsertabs. 

De functie voor het tonen van de Google Shopping advertenties op nieuwe tabbladen in Chrome is bij de Canary-versie van Chrome te activeren door middel van een flag. Naast Chrome lijkt ook Firefox gesponsorde sites te gaan tonen op tabbladen.

 

 

Beslist.nl gaat over op Smart Bidding

Beslist.nl is bezig met het invoeren van smart bidding biedstrategie voor aangesloten webwinkels. Met deze nieuwe manier van bidding kunnen webwinkels gericht hun ROAS instellen voor hun campagnes. Voorheen konden webwinkels hun campagnes alleen instellen op basis van CPC en CPS. 

In de nieuwe opzet kunnen aangesloten webwinkels bepalen hoeveel rendement campagnes op Beslist.nl hen moet gaan opleveren. Beslist.nl legt momenteel de laatste hand aan het machine-learning systeem, de verwachting is dat dit midden november live gaat.

 

Facebook lanceert nieuwe shopping doelgroepen, Instagram producttags advertenties en test kortingen voor webwinkels

Facebook heeft weer een aantal updates doorgevoerd in het platform namelijk:

  • Nieuwe shopping doelgroepen;
  • Instagram producttags advertenties;
  • Kortingen in webwinkels.

Nieuwe shopping doelgroepen

Binnen Facebook zijn een aantal nieuwe shopping doelgroepen uitgerold, namelijk:

  • Aangepaste doelgroepen voor winkel betrokkenheid. Hiermee kun je doelgroepen bereiken die al interesse in je product of merk hebben getoond door bijvoorbeeld een product op te slaan, een winkel te bekijken of een aankoop te doen.
  • Shopping look-a-likes. Hiermee kun je vergelijkbare doelgroepen targeten van je bestaande klanten op Facebook en Instagram.

Instagram producttag advertenties

Instagram test al meer dan een jaar met producttags voor organische berichten en vervolgens kun je die berichten promoten als advertenties. Vanaf heden kun je advertenties met producttags rechtstreeks in de Business Manager maken zonder eerst een organische post te hoeven doen.

Kortingen in webwinkels
Facebook is deze feature momenteel alleen nog aan het testen in de VS. Hiermee kunnen webwinkels hun kortingen promoten via het tabblad promoties in de Commerce Manager.


 

Google Ads rapport in Editor krijgt nieuwe look

Google Ads heeft de rapportage in de Ads Editor in een nieuw jasje gestoken. Je kunt deze terugvinden onder Rapporten in de Editor. Met de komst van de update binnen rapportage begint de rapportage steeds meer op de lay-out van Datastudio te lijken. Als adverteerder kun je nu rapporten meer visualiseren dan voorheen. Er zijn nog altijd vooraf gedefinieerde rapporten, maar je kan natuurlijk ook custom rapporten instellen.

 

Snapchat gaat live met Nederlandse content in Discover

Vanaf half oktober is het mogelijk om Nederlandse content te publiceren op Discover binnen het platform. Snapchat is hiermee de samenwerking aangegaan met o.a. Nederlandse partners als Vice Nederland, Hearst, 433, NOC/NSF en NOS. De verwachting is dat hiermee het platform nog intensiever gebruikt gaat worden.

In 2015 werd Discover gelanceerd door Snapchat en richt zich vooral op de doelgroep van 13-34 jaar. inmiddels maken ruim 100 partners wereldwijd gebruik van Discover met content die goed bij de doelgroep past. Denk aan fullscreen, kort en bondig (niet langer dan 5 minuten), visueel weergegeven en altijd verticaal. 

Door de lancering in Nederland krijgen adverteerders de mogelijkheid om fullscreen verticale video advertenties te tonen met geluid. Hierdoor is ook het nieuwe advertentieformaat ‘commercials’ beschikbaar in Nederland.

Wil je meer weten over Snapchat adverteren? Neem dan vrijblijvend contact op! 

Benieuwd of jij meer uit je marketing budget kan halen?

Davey, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23