Challenge us
menu

Digital Advertising Roundup november 2023

Digital Advertising Roundup november 2023

De maand november had op het gebied van digital advertising een aantal belangrijke updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee langs de meest interessante updates van de afgelopen maand.

 

YouTube voert de uitrol van short-advertenties op

Sinds een korte tijd is het een aantal marketeers opgevallen dat ze de nieuwe short-advertenties voor het eerst in hun accounts hebben gezien. Op dit moment is de short-advertentie nog een bèta, binnen enkele maanden wordt verwacht dat de nieuwe advertenties voor iedereen beschikbaar is.


Zoals aangegeven is het voor veel accounts nog even wachten voor de nieuwe functie beschikbaar is. Toch is het zeker het wachten waard, door korte advertenties als video-indeling te kiezen, deze te integreren met inStream-advertenties is het mogelijk om die vervolgens weer te combineren met in-feed-advertenties.

Hoe werkt het?
Binnen het account is het mogelijk om te zien of de functie al beschikbaar is. Dit kan door eerst naar campagne maken te gaan, te kiezen voor ‘maak een campagne zonder begeleiding van een doel’, video te selecteren en als de functie beschikbaar is wordt deze weergegeven onder video in het gedeelte efficiënt bereik.

Het shorts-format is dan ook zeker een aanrader om te gebruiken, het opent namelijk de deur voor een geheel nieuwe manier om YouTube-advertenties te benaderen.


Bron
 

Google rolt nieuwe AI functies uit in SGE om de zichtbaarheid van producten en conversies te vergroten

Google introduceert drie nieuwe mogelijkheden binnen SGE, ook wel Search Generative Experience. De mogelijkheden zijn ontworpen om de winkelervaring te verbeteren. De nieuwe generatieve AI-mogelijkheden zijn geïntroduceerd voor adverteerders om het begin van de feestdagen te markeren. De nieuwe functies omvatten de volgende drie mogelijkheden;

  • Nieuwe SGE-subcategorieën
  • Foto zoekend winkelen
  • De uitbreiding van Google’s virtuele proof technologie

Hoe werkt het?
Nieuwe SGE-functies. Google heeft het makkelijker gemaakt om te winkelen voor de feestdagen door samengestelde subcategorieën aan te bieden voor specifieke cadeau-ideeën. Het is nu voor gebruikers namelijk eenvoudig om te bladeren door producten binnen bepaalde categorieën en deze vervolgens te kopen. Als er bijvoorbeeld gezocht wordt naar ‘geweldige cadeaus voor thuiskoks’, volgt er een verscheidenheid aan subcategorieën die er bekeken kunnen worden, zoals speciaal gereedschap, ambachtelijke ingrediënten, culinaire abonnementen en kooklessen.

Door AI gegenereerde afbeeldingen om te winkelen. Binnenkort zal SGE ook een nieuwe functie voor het genereren van afbeeldingen aanbieden, voor kleding zoekopdrachten. Hiermee kunnen gebruikers fotorealistische afbeeldingen maken die zijn geïnspireerd op hun zoektermen. De AI-tool staat in verbinding met de Shopping Graph van Google, die 35 miljard vermeldingen omvat. Hierdoor is het mogelijk voor gebruikers om producten te kopen op basis van de gegenereerde afbeeldingen en de gewenste stijl.

Google introduceert deze functie voor het genereren van afbeeldingen voor kleding zoekopdrachten op mobiele apparaten eerst in de VS.

Virtuele try-on-uitbreiding. Tot slot breidt Google ook zijn generatieve AI-aangedreven virtuele proef tool uit met heren tops, nadat er een grotere gebruikersbetrokkenheid en interacties met functies voor dames tops zijn waargenomen. Binnenkort is het mogelijk, bij het zoeken naar heren topjes, dat de gebruikers resultaten gaan zien van verschillende merken met een ‘pas’-pictogram. Op deze manier is het voor gebruikers mogelijk te visualiseren hoe kleding er op echte modellen uitziet. Met een selectie van 40 modellen is het mogelijk verschillende kenmerken te vertegenwoordigen, denk aan huidskleur, lichaamsvorm, lengte en maat.

Bron

 

Google kondigt een update aan van het taalbeleid voor kinderen- en tieneradvertenties

Google herziet de taal in drie verschillende beleidsmaatregelen voor kinderen- en tieneradvertenties om meer duidelijkheid en transparantie te bieden. In December gaat Google de taal in een bepaald beleid voor kinder- en tieneradvertenties updaten, waaronder;

Advertenties en inhoud gemaakt voor kinderen.
Bescherming tegen advertentieweergave voor kinderen.
Bescherming tegen advertentieweergave voor tiners.

Hoe werkt het?
Het vergroten van de duidelijkheid in het advertentiebeleid voor merken is van cruciaal belang om onbedoelde schendingen van regels en voorschriften te voorkomen. Het is namelijk vooral belangrijk omdat het overtreden van de regelgeving kan leiden tot aanzienlijke financiële boetes. Door als merk de advertentierichtlijnen duidelijk te begrijpen en na te leven, kunnen merken zichzelf beschermen tegen mogelijke financiële en juridische gevolgen.

Advertenties en inhoud gemaakt voor kinderen zorgt ervoor dat Google het taalgebruik gaat reorganiseren en verduidelijken met beperkte categorieën en verboden inhoud om zo in lijn te blijven met het beleid inzake bescherming tegen advertentieweergave voor kinderen.

Bescherming tegen advertentieweergave voor kinderen houdt in dat Google een nieuw artikel opneemt in het helpcentrum van Google Ads om het gemakkelijker te maken de bestaande beschermingsmaatregelen voor minderen te vinden en te begrijpen. Hetzelfde geldt voor tieners, Google herziet de taal voor duidelijkheid en voor betere consistentie met andere beleidsmaatregelen.

Bron

Performance Max voegt nieuwe AI-functies toe

Google is van plan om in begin 2024 nieuwe AI-functies in Performance Max campagnes uit te rollen voor alle adverteerders. Marketeers kunnen de technologie gebruiken om binnen enkele seconden tekst- en beeldmateriaal voor campagnes te genereren met behulp van prompts.

Hoe werkt het?
De nieuwe generatieve AI-functies van Performance Max kunnen op twee manieren worden gebruikt, namelijk;

Tekst genereren. Binnen het account wordt het mogelijk om nieuwe koppen, beschrijvingen en afbeeldingen te maken om nieuwe creatieve ideeën naast hun huidige teksten te testen. Bovendien wordt het ook mogelijk beeldbewerking te gebruiken om te experimenteren met verschillende versies van zowel bestaande als gegenereerde afbeeldingen.

Afbeeldingen genereren. Voor bedrijven met beperkte creatieve middelen is het mogelijk door middel van een paar aanwijzingen nieuwe afbeeldingen te genereren. Binnen no time kunnen de nieuwe hoogwaardige afbeelding items gebruikt worden voor de campagnes. Daarnaast is het met beeldbewerking ook eenvoudig mogelijk om experimenten met nieuwe versies op te zetten om zo de impact en inzichten te vergroten.

Google verzekert adverteerders dat de controle bij de adverteerder zelf blijft, ondanks dat AI gebruikt wordt voor het genereren van advertentiemateriaal. Adverteerders kunnen namelijk zowel gegenereerde als bestaande items verbeteren met op AI gebaseerde beeldbewerking binnen Google Ads. Alle afbeeldingen die zijn geproduceerd met generatieve AI, inclusief Performance Max, worden duidelijk gemarkeerd als AI-gegenereerd door Google. De zoekmachine gebruikt SunthID ook om de door AI gegenereerde afbeeldingen op subtiele wijze van een watermerk te voorzien.

Tot slot heeft Google Ads alle veiligheidsmaatregelen getroffen die mogelijk zijn om te voorkomen dat het systeem van Google ongepaste of gevoelige verzoeken behandelt of advertenties voorstelt die in strijd zijn met het bedrijfsbeleid. Alle advertenties die zijn voorzien van gegenereerde inhoud wordt gecontroleerd aan de hand van het advertentiebeleid van Google voordat de advertenties live gaan.

Bron

 

 

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24