Challenge us
menu

Digital advertising roundup oktober 2021

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
digital advertising roundup

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen digital marketing. Onze specialisten praten je in deze Roundup weer helemaal bij over o.a. de lancering van oneindig scrollen op Google, de laatste Microsoft Ads updates en meer.

 

Performance Max-campagnes zijn nu voor iedereen beschikbaar en zullen in 2022 slimme Shopping- en lokale campagnes bevatten

Na de lancering als bèta in oktober 2020, heeft Google de Performance Max-campagnes uitgerold voor alle adverteerders. Het bedrijf kondigde ook aan dat Smart Shopping en Lokale campagnes ergens in 2022 in Performance Max zullen worden uitgerold. 

Wat is Performance Max
Performance Max-campagnes zijn ontworpen om adverteerders in staat te stellen hun advertenties te plaatsen op alle kanalen van Google, in plaats van gespecialiseerde campagnes voor specifieke kanalen te maken. Zo kan je binnen 1 campagne gebruik maken van Zoeken, Discovery, Display, Gmail, Maps en YouTube. Als adverteerder lever je de juiste content aan en Google doet de rest.

 

Performance Max is een nieuwe manier om adverteerders te helpen trends voor te blijven door gebruik te maken van machine learning. Zoals altijd is het het beste om nieuwe functies (of in dit geval een campagnetype) te testen om te beoordelen of het geschikt is  voor je merk en je doelgroep.

 

Google rolt ondersteuning voor productfeeds uit naar meer typen videocampagnes

Merken kunnen nu elke videocampagne meer shoppable maken zonder een aparte Trueview for Shopping-campagne te maken.

Google introduceert meer ondersteuning voor productfeeds in videocampagnes. De update, die in de komende weken wordt uitgerold, stelt merken in staat om doorzoekbare productafbeeldingen onder hun videoadvertenties weer te geven voor campagnes die 'Product- en merkoverweging' of 'Merkbekendheid en bereik' als doel hebben. Voorheen kon dit alleen bij video-actiecampagnes.

Adverteerders kunnen nu elke videocampagne meer shoppable maken zonder een aparte TrueView for Shopping-campagne te hoeven maken. Hoewel deze nieuwe functie je kan helpen om meer efficiëntie te bereiken, is het altijd belangrijk om het zelf uit te testen. Zo kan je beoordelen of het je algemene strategie wel of niet ten goede komt.

 

  

Google update Performance Plan

Het opstellen van targets en plannen van je online campagnes zijn essentieel in je marketing strategie. Dankzij de Performance Planner binnen Google vereenvoudig je dit proces en wordt het plannen een stuk minder gokken. De Performance Planner maakt een plan op basis van je campagnes en biedt hierin inzichten in verwachte, klikken, conversies en omzet. Om dit voor marketeers nog eenvoudiger te maken rolt Google nu een 4-tal updates uit. 

  1. Toevoegen van niet-actieve campagnes
    Tot op heden konden marketeers enkel een plan uitdraaien op basis van actieve campagnes. Vanaf nu kunnen we ook concept campagnes, onderbroken en verwijderde campagnes opnemen in onze plannen.



  2. Google voegt aanbevelingen toe 
    Naast het bieden van accurate voorspellingen biedt Google nu suggesties en bodaanpassingen per campagne.

  3. Gebruik maken van een tweede metric
    Vanaf nu kan je ook een tweede metric toevoegen aan je performance plan. Naast jouw belangrijkste metric krijg je dus inzichten in de prestatie van overige belangrijke metingen.
  4. Specifiek time frame voor historische conversieratio’s
    Kies een specifiek time frame voor jouw historische data. Dit houdt in dat je een nog accuratere periode kunt meenemen in jouw performance plan.

Bron / Bron

 

 

Het Microsoft Audience Network is nu ook beschikbaar in Nederland

 

Hiermee kan je als adverteerder meer doelgroepen bereiken in Nederland.

Microsoft Audience Network
Microsoft Audience-advertenties verschijnen op het Microsoft Audience Network, dat zijn bijvoorbeeld sites als MSN, Outlook.com, Microsoft Edge en andere Microsoft Advertising-partners. Nu het Microsoft Audience Network meer doelgroepen over de hele wereld kan bereiken, is het nuttiger voor meer adverteerders.

 

 

Facebook stelt Speciale Advertentie Categorieën in voor specifieke branches

Vanaf 28 september was door Facebook al duidelijk gemaakt dat bepaalde branches diende aan te geven dat ze tot de zogenoemde Special Ad Categories behoren. Het idee van Facebook hierachter is dat het discriminatie in bepaalde branches tegen wil gaan. Het gaat hier om de volgende branches:

  1. Leningen: Advertenties die kredietmogelijkheden promoten of daar rechtstreeks aan linken.
  2. Huisvesting: Advertenties die huisvestingsmogelijkheden of gerelateerde diensten promoten. Met uitsluiting van aanbieders die mensen iets leren over rechten en verantwoordelijkheden op grond van woning wetten.
  3. Werkgelegenheid: Advertenties die vacatures promoten of daar een directe link naar hebben.
  4. Sociale kwesties: Advertenties gemaakt door politieke partijen voor verkiezingen. Of die te maken hebben met een bepaald referendum of stem initiatief. 

Bedrijven in bovenstaande branches dienen vanaf 7 december dit binnen de campagne instellingen aan te geven.

Wat voor impact heeft dit op mijn doelgroep en targeting? 
Bedrijven die zich voelen aangesproken tot bovenstaande branches, krijgen te maken met een aantal restricties op gebied van targeting. Qua locatie is het niet meer mogelijk om een radius kleiner dan 15 km te targeten. Verder kun je niet meer richten op specifieke geslachten, leeftijden en postcodes. 

Naast bovenstaande restricties, zijn ook minder interesse doelgroepen beschikbaar en kan men niet zomaar meer gebruik maken van vergelijkbaar doelgroepen. Voor dit laatste heeft Facebook een oplossing gevonden, namelijk Speciale Doelgroepen. Deze optie is vergelijkbaar met Lookalike Audiences en maakt gebruik van een zoekgedrag, maar dan zonder discriminatie op leeftijd, geslacht en postcode.

Bron

 

Microsoft kondigt weer maandelijkse updates aan

Elke maand kondigt Microsoft nieuwe updates aan en naast eerder genoemde Microsoft Audience Network komen er nog een aantal belangrijke veranderingen aan. 

Smart shopping wordt uitgerold
Net zoals we bij Google Ads gewend zijn, rolt Microsoft nu ook volledig Smart Shopping uit. Zoals bij Google maakt smart shopping binnen Microsoft gebruik van traditionele shopping, UET tracking, geautomatiseerd bieden en remarketing. 

Geautomatiseerde Universal Event Tracking (UET) via Google Tag Manager
Deze maand kondigde Microsoft een geautomatiseerde integratie via Google Tag Manager aan. Het enige dat adverteerders dienen te doen om hier gebruik van te maken is in te loggen bij Google en de juiste container te selecteren. Op deze manier kun je bijvoorbeeld de setup van Google kopiëren voor Microsoft.

Seasonality Adjustments 
Bij Google zijn we al bekend met het fenomeen Seasonality Bid Adjustment. In het kort is dit een handmatige bodaanpassing die je voor een bepaalde promotie of event kunt inzetten. Met name een periode waarin je een spontane lift in conversieratio verwacht. Deze functie komt als pilot beschikbaar.

Overig

  • Microsoft update haar Merchant Centre zodat adverteerders beter afwijzingen inzichtelijk krijgen (zie afbeelding)
  • CPC en CPM biedingen mogelijk binnen Microsoft Audience Network

Bron

 

Benieuwd of jij meer uit je marketing budget kan halen?

Patrik, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan.

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23