Digital Advertising Roundup maart 2020

Digital Advertising Roundup maart 2020

De maand maart zit op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door interessante update van Google, LinkedIn en Amazon.

 

LinkedIn introduceert met Conversion Ads interactief advertentieformaat

LinkedIn heeft een nieuw interactief advertentieformaat geïntroduceerd: de Conversion Ads. Met deze advertenties kunnen adverteerders hun campagnedoel behalen met behulp van een messaging ervaring. Adverteerders bereiken hun doelgroep met de Conversion Ads immers via een gesponsord chatbericht. Daarmee speelt LinkedIn in op een ontwikkeling binnen het eigen platform: naar eigen zeggen is het aantal verstuurde berichten via LinkedIn in de laatste vijf jaar verviervoudigd.

Met een Conversion Ad kunnen adverteerders hun doelgroep door een flow leiden aan de hand van drie soorten interacties. En zo kunnen zij op verschillende manieren hun campagnedoel behalen:

  • Klik naar volgend bericht. Verwijs gebruikers naar een volgend bericht binnen de chat, bijvoorbeeld met meer informatie over een specifiek product of een specifieke dienst.
  • Open leadformulier. Geef gebruikers de mogelijkheid om meteen te converteren. Neem een leadformulier op in de flow. Let op: als je campagnedoel ‘Genereren van leads’ is, zul je een leadformulier moeten aanmaken voordat je de campagne gaat inrichten.
  • Verwijs naar de website. Stuur gebruikers door naar je website. Bijvoorbeeld naar een pagina buiten LinkedIn met meer informatie over een product of dienst, of een conversiepagina.

 Digital advertising roundup

Kwaliteit van video(advertenties) gaat achteruit tijdens coronacrisis

Bedrijven krijgen tijdens de coronacrisis te maken met verminderde beeldkwaliteit van verschillende online platformen. YouTube en Facebook, en daarmee dus ook Instagram, hebben dat eerder deze maand al bekendgemaakt. En dat raakt ook adverteerders, want de video’s die zij inzetten om hun merken, producten of diensten onder de aandacht te brengen, nemen af in kwaliteit. Reden voor de afname van de beeldkwaliteit, is dat de coronacrisis leidt tot een stijging van het internetverkeer. Aan de andere kant kunnen de ontwikkelingen ervoor zorgen dat campagneprestaties schommelen en bijvoorbeeld een lagere CPM teweegbrengen. Des te meer reden om campagnes goed te monitoren.

Lees ook: 6 tips voor performance management in crisistijd

Amazon per 10 maart 2020 officieel gelanceerd in Nederland

Het vernieuwde amazon.nl is dinsdag 10 maart officieel van start gegaan in Nederland. Amazon had eerder al bekendgemaakt zijn diensten ook volledig in Nederland uit te gaan rollen. Met de komst van Amazon heeft de Nederlandse consument er een ‘nieuwe’ marketplace bij die hen toegang verschaft tot een lokaal en internationaal productaanbod. “Het is onze missie Nederlandse klanten een uitgebreid productassortiment, lage prijzen en gemak te bieden en we zullen er alles aan doen om aan hun verwachtingen te voldoen”, aldus Alex Ootes, Vice President EU Expansion bij Amazon.

Digital advertising roundup

Volg ook onze Expert Talk op donderdag 14 mei: Succesvol verkopen via marketplaces

Google Ads breidt creative mogelijkheden binnen Smart Shopping uit

Waar het binnen Smart Shopping campagnes voorheen alleen mogelijk was om slechts één statische afbeelding toe te voegen aan de advertentie, heeft Google recentelijk bij enkele adverteerders een nieuwe creative mogelijkheid uitgerold. Met deze nieuwe functie hebben adverteerders meer invloed op de advertentie die wordt uitgeserveerd. De bestanden dienen als HTML5 te worden ingediend en mogen niet groter zijn dan 150 KB, zoals dat ook gebruikelijk is bij Google Ads Display. Voor Smart Shopping campagnes mogen er niet meer dan 40 bestanden worden geüpload.

Digital advertising roundup

Update in toeschrijvingsrapporten binnen Google Ads

Dankzij een update van de toeschrijvingsrapporten binnen Google Ads, krijgen adverteerders vanaf nu sneller de belangrijkste campagne-inzichten. Er zijn enkele rapporten verwijderd en enkele bestaande gecombineerd. Daarnaast zijn de rapporten beter gevisualiseerd. Met de vernieuwde overzichtspagina kun je bijvoorbeeld het percentage klanten zien dat heeft geconverteerd na meerdere klikken op je advertenties. Tevens kun je inzichten verkrijgen over het percentage klanten dat op elk apparaat heeft gereageerd op je advertenties.

De toeschrijvingsrapporten zijn onderverdeeld in vijf onderdelen:

  • Overzicht;
  • Toppaden;
  • Padstatistieken;
  • Ondersteunende conversies;

Digital advertising roundup 

Portfoliobiedstrategie uitgebreid met biedstrategieën maximize conversions en maximize conversion value

Voorheen was het al mogelijk om een portfoliobiedstrategie te hanteren over meerdere campagnes met biedstrategieën als:

  • Doel-CPA;
  • Doel-ROAS;
  • Klikken maximaliseren;

Dit is in maart verder uitgebreid met de biedstrategieen maximize conversions en maximize conversion value.

Digital advertising roundup

Wil je meer weten over portfoliobiedstrategieën? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze specialisten!

Nieuwe klantwaarde rapporten binnen Google Ads

Recent is ook voor enkele adverteerders een extra Google Ads-rapport uitgerold: Meerwaarde voor de klant, ofwel klantwaarde rapporten. Voordelen hiervan zijn onder andere:

  • Waarde van klantloyaliteit beoordelen. Vergelijk de waarde van eenmalige klanten met die van terugkerende klanten;
  • Doelgroepen identificeren: gebruik de verzamelde geanonimiseerde data van terugkerende klanten (zoals demografie, locatie, apparaattype en affinity doelgroep) om de kenmerken van potentieel waardevolle doelgroepen te bepalen.

Digital advertising roundup

De geanonimiseerde data zijn bepaald over de laatste 12 maanden.

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle digital advertising strategie voor jouw organisatie?

Neem contact met ons op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..