Challenge us
menu

Digital advertising roundup juni 2022

Digital advertising roundup juni 2022

De Digital Advertising Roundup van juni 2022 staat weer boordevol updates over de laatste trends en ontwikkelingen die we zien in de markt.

 

 

 

7 updates die naar Performance Max campagnes komen

Afgelopen week vond het Google Marketing Live event weer plaats. Hier zijn de nieuwste snufjes op gebied van Google Advertising besproken, én 1 van de upgrades die we snel kunnen verwachten is een aantal updates rondom performance max campagnes.

Wat is Performance Max?
Voordat we ingaan op de nieuwste updates die Google gaat uitrollen, nog even heel kort een uitleg wat performance max eigenlijk is. Performance Max is Google’s nieuwste campagnetype waarbij je vanuit 1 campagne heel prestatiegedreven advertenties over de gehele Google voorraad kunt uitserveren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Youtube, Discovery & Search. Performance Max gebruikt Google’s meest geavanceerde automatiseringstechnologie op gebied van bieden, doelgroepen en attributie om het meest uit jouw campagnes te halen.

In-Store Goals
Langzaam heeft Google dit nieuwe campagnetype uitgerold om online de beste prestaties te behalen. Nu is het ook de beurt aan offline sales. Binnen Performance Max zal het namelijk mogelijk worden om te sturen op store sales, store visits & lokale acties. 

Optiscore voor Performance Max
Voor veel adverteerders zal het begrip ‘Optiscore’ bekend voorkomen. De score die voortvloeit uit de account aanbevelingen bepalen deze. Voor onder andere search en shopping bestaat deze ‘Optiscore’ al een tijdje, echter bij Performance Max ontbrak hij vooralsnog. Daar komt, aldus Google, nu verandering in. Deze aanbevelingen worden op dit moment globaal geïntroduceerd.

Burst Campagnes
De naam is wellicht niet zo vanzelfsprekend maar dit type binnen Performance Max stelt adverteerders in staat om voor een bepaalde tijdsperiode In-Store Goals te behalen. Op deze manier kun je bijvoorbeeld seizoensgebonden fysiek verkeer boosten.

Aanvullingen op inzichten
Binnen het bestaande inzichten tab zullen adverteerders voortaan meer inzichten krijgen over hun Performance Max campagnes. Denk hierbij aan inzichten omtrent best presterende doelgroepen, klantgedrag en de veiling. Hoewel adverteerders de data niet per sé direct kunnen gebruiken om op te reageren, geeft het wel mooi inzicht in wat performance drijft.

 

Performance Max Experimentation Tools
Ondanks dat de naam lijkt aan te geven dat experimenten naar Performance Max komen is dit helaas (nog) niet het geval. Deze tool is met name bedoeld om te incrementele sales ten opzichte van de huidige set up aan te geven.

Ondanks dat het dus een ideale tool lijkt moet men hier wel voorzichtig mee zijn. Deze tool vergelijkt nl. vergelijkbare campagnes met de performance max variant zodat adverteerders een idee hebben bij wat de incrementele waarde van Performance Max is. Adverteerders kunnen verder geen controle uitoefenen over de ‘basis’ campagne en het blijft lastig te zien waar de extra waarde dan werkelijk vandaan is gekomen.

Grotere beschikbaarheid & toegang
Adverteerders die op dit moment gebruik maken van de Google Ads app of Search Ads 360 kunnen nu ook Performance Max campagnes managen. 

Performance Max voor hotels
In de 2e helft van dit jaar zal Google ook de hotel branche tegemoetkomen en Performance Max beschikbaar bestellen voor adverteerders die hotels willen promoten. De itemgroepen zullen vooraf gevuld worden voor al de hotels  en de afbeeldingen, beschrijvingen en video’s worden automatisch gegenereerd. 

Bron 

 

Responsieve advertenties worden verticaal

Responsieve display advertenties (RDA’s) ondergaan de 2e helft van dit jaar een belangrijke transformatie. Al vanaf 2018 zijn RDA’s de standaard display advertentie binnen Google Ads. Om adverteerders meer mogelijkheden te geven om visuele mobiele afbeeldingen te kunnen tonen gaat Google afbeeldingen in zowel portrait als videoformaat ondersteunen.

Tot dusver was het enkel mogelijk om liggende of vierkante afbeeldingen aan te leveren waarna Google deze op mobiel passend maakte (zie afbeelding links). 

Automatisch gegenereerde video’s 
Als je als adverteerder niet de beschikking hebt over verticale video’s kun je Google gebruiken om op basis van machine learning video’s te genereren. Google zal dan op basis van bestaande assets verticale video’s maken. 

Bijsnijden van afbeeldingen door middel van machine learning
Een unieke toevoeging aan RDA’s is de mogelijkheid om door middel van machine learning jouw afbeelding dusdanig bij te snijden dat het witruimte opvult.

Creative inspiration
Als je als adverteerder op zoek bent naar inspiratie voor jouw assets dan heeft Google hier een nieuwe plek voor.  Hier kan men deze inspiratie vinden.

Bron

 

Google gaat klantenlijsten gebruiken voor smart bidding

Klantenlijsten waren al een hele tijd heel populair binnen Google Ads en zullen nu nog belangrijker worden. Binnenkort zullen deze lijsten meer gebruikt worden binnen smart bidding en geoptimaliseerde targeting. Op dit moment dienen adverteerders nog handmatig deze lijsten toe te voegen aan campagnes om volledig gebruik te kunnen maken van hun signalen maar vanaf binnenkort zal dit automatisch gaan. Als je niet wilt dat deze klantenlijsten worden meegenomen in smart bidding dan kun je op account niveau hiervoor uitschrijven.

Bron

 

2 Google Merchant Center-wijzigingen die je mogelijk hebt gemist

Eerder dit kwartaal kondigde Google een reeks wijzigingen aan voor Merchant Center waarvan gebruikers op de hoogte moeten zijn. Hieronder ook korte toelichting per wijziging.

Pauze kenmerk
In april kondigde Google een 'pauze'-kenmerk aan om advertenties tijdelijk te stoppen. Hierdoor kunnen verkopers Shopping-advertenties tijdelijk onderbreken zonder het kenmerk 'out_of_stock' of 'availability' te hoeven gebruiken.

Dit was een noodzakelijke verandering omdat een winkelier vaak niet op zoek is om advertenties volledig stop te zetten, of dat een product op korte termijn weer beschikbaar zal zijn voor aankoop. Vanaf 2023 kan het onjuist gebruiken van het kenmerk 'beschikbaarheid' ertoe leiden dat je advertenties worden afgekeurd.

Beschikbaarheidsdatums voor backorder- en pre-orderproducten
Sinds deze maand hebben alle artikelen met het kenmerk 'nabestelling' of 'voorbestelling' een 'beschikbaarheidsdatum' nodig wanneer het artikel weer op voorraad is. Deze datum kan tot een jaar in de toekomst liggen. Als dit langer dan een jaar is kunnen producten worden afgekeurd.

Hoewel deze wijzigingen vrij klein zijn, kan het niet-naleven van de nieuwe regels ertoe leiden dat producten niet worden weergegeven. De mogelijkheid om productadvertenties snel te pauzeren was een leuke bijkomstigheid die de eerder benodigde tijdelijke oplossingen omzeilt.

Bron

 

Google Ads lanceert v11 van API

Wijzigingen in de Google Ads API omvatten advertentieplanningen voor lokale services en migraties en updates voor slimme campagnes.

Deze versie bevat updates voor de volgende klantcodes:

  • Maximale upgrade status van campagneprestaties;
  • Ondersteuning toegevoegd voor slimme campagnes met bedrijfsprofielen die zijn geoptimaliseerd voor advertenties als bestemmingspagina's;
  • De resource namen van de locatie van het Google Bedrijfsprofiel accepteren;
  • Ondersteuning voor handmatige CPA, biedstrategieën voor het maximaliseren van conversies en advertentieplanningen voor campagnes voor lokale services;
  • Activumbron toegevoegd om de bron van het activum of de activumlink weer te geven voor wie de entiteit is gegenereerd;
  • Nieuwe velden toegevoegd ter ondersteuning van het ophalen van co-viewingstatistieken in Bereikprognose;

Bekijk de volledige lijst met updates en lees de aankondiging hier. De bijgewerkte cliënt bibliotheken en code zijn midden juni gelanceerd.

Ontwikkelaars die API's gebruiken om Google Ad-campagnes te beheren en erover te rapporteren, kunnen gemakkelijker wijzigingen aanbrengen, campagnetypen migreren en budgetten, middelen en instellingen behouden. Verdere updates bieden ook meer functionaliteitsopties met betrekking tot het gebruik van bedrijfsprofielen als bestemmingspagina's en advertentieplanningen voor lokale services. 

Bron

 

Snapchat lanceert dynamische ads voor de reisbranche

Vanwege het feit dat het laatste jaar men niet veel heeft kunnen reizen, en de zomer voor de deur staat, probeert Snapchat adverteerders een steuntje in de rug te geven met de lancering van dynamische advertenties. 

Hoe werkt dit nieuwe advertentietype?
Volgens Snapchat bevat dit nieuwe type de volgende onderdelen:

  • Customized catalogus 
  • Geavanceerde doelgroep targeting op basis van interesse
  • Lokale uitservering op basis van de populariteit van een bestemming

Van origine was dit advertentietype ontwikkelt voor grote bedrijven zoals Booking.com, echter nu kunnen ook adverteerders en kleinere bedrijven hier gebruik van maken. Door middel van een feed en targeting op basis van reisvoorkeur en interesse kan men tegenwoordig heel relevante advertenties tonen.

Bron

Benieuwd of jij meer uit je marketing budget kan halen?

Rik, Digital Advertising & Marketplaces Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan.

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

#1 Fullservice Digital Agency 2021