Challenge us
menu

Digital Advertising Roundup januari 2023

Digital Advertising Roundup januari 2023

De maand januari zat op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.

 

Nationaal social media onderzoek 2023

Een terugblik naar het jaar 2022. Welke platformen zijn het populairst? En welke niet?
Sinds 2010 voert Newcom het grootste onderzoek naar het gebruik van social media. De highlights uit het onderzoek:

  • Dagelijks gebruik Instagram, TikTok en Snapchat groeit het hardst
  • De daling in gebruikers zet zich voort voor Facebook en Twitter

Platformen met short en snackable content blijven groeien. Instagram en TikTok zijn de grootste stijgers in 2022. Snapchat blijft ook niet achter en heeft een groei van +21% doorgemaakt.

De groep tussen de 15 en 29 jaar beweegt zich van Facebook naar platforms waar de content sneller én leuker is. Maar ook de groep dertigers en veertigers maakt steeds minder gebruik van Facebook en zoeken snackable content op. Ondanks de daling in gebruikers heeft Facebook, na Whatsapp, nog wel het meeste aantal gebruikers. Het is en blijft dus een relevant platform om aanwezig op te zijn.

Door alle social kanalen met elkaar te combineren in jouw advertising strategie zorg je ervoor dat je altijd bij een relevante doelgroep zichtbaar bent.

Bron

 

Nieuwe Performance Max experimenten zijn beschikbaar

Het is nu mogelijk om Performance Max te testen voordat je over gaat naar Performance Max.



Google Ads heeft Performance Max-experimenten toegevoegd en geeft je 2 opties:

  • Toename door Performance Max testen
  • Testen ten opzichte van Shopping-campagne

Toename door Performance Max testen
Geeft inzicht in wat er gebeurt als je een Performance Max campagne naas je bestaande campagne laat lopen.

Testen ten opzichte van Shopping-campagne
Krijg inzicht in hoe een Performance Max-campagne presteert ten opzichte van een Standaard Shopping-campagne

Mocht je nog niet overgestapt zijn op Performance Max dan is dit een mooie optie om eerst te gaan testen.

Bron

 

Uitsluitingszoekwoorden op account niveau is nu beschikbaar

Om ongewenste vertoningen of klikken van bepaalde zoektermen te voorkomen is het nu mogelijk om zoektermen op account niveau uit te sluiten.

Door deze functie is het niet meer nodig om de uitsluitingen toe te voegen aan afzonderlijke campagnes. Zo kan je bijvoorbeeld het woord “tweedehands” op account niveau uitsluiten en zal dit op alle huidige campagnes en toekomstige campagnes van toepassing zijn. Het instellen van deze zoektermen op accountniveau bespaart adverteerders veel tijd als ze een account hebben met meerdere campagnes en/of veel nieuwe campagnes.

Bron

 

Visual update voor Instagram Stories

Meta rolt momenteel de overgang van CTA buttons naar CTA link stickers uit. Pas daarom jouw Instagram Story beelden aan.

Om te voorkomen dat jouw tekst achter de nieuwe CTA link sticker verdwijnt in Instagram Stories, moet je ongeveer 20% van de onderkant van de visual vrijlaten. Plaats geen tekst, logo of andere belangrijke elementen in de 20% ruimte. Als de belangrijkste tekst of elementen van een visual in deze gevarenzone worden geplaatst, zullen ze niet leesbaar zijn. Dit kan leiden tot minder effectieve advertenties.

Bron

 

Wees voorzichtig met Google’s Redundant Keyword aanbeveling

Google’s Auto Applied Recommendations zijn een uitstekend middel om workload te verminderen & (veelal) tijdrovende klussen uit handen te nemen. Denk bijvoorbeeld aan het overschakelen op “Data Driven” attributie indien mogelijk. Een andere aanbeveling is de zogenaamde “remove redundant keyword” aanbeveling. Dit houdt in het kort in dat Google zoekwoorden gaat verwijderen die overbodig zijn. 

Waarom moeten we voorzichtig zijn?
Ondanks dat de aanbeveling an sich niet slecht is, is het gedrag van deze aanbeveling sinds 19 januari wat veranderd. Namelijk, dat wanneer een zinsdeel of exact zoekwoord in dezelfde advertentiegroep als een breed keyword zit, dan kan deze aanbeveling jouw exacte of zinsdeel zoekwoorden verwijderen. 

Deze upgrade heeft Google doorgevoerd met oog op de goede performance van broad match. Echter, is het voor veel partijen niet gewenst aangezien ze graag controle over hun zoekwoorden behouden. 

Heb je dus op dit moment nog veel recommendations aangevinkt, check dan even of deze aanbeveling nog van belang is voor jouw account.

Bron

 

Microsoft Ads product updates

Zoals iedere maand, heeft ook deze maand Microsoft haar updates weer naar buiten gebracht. De belangrijkste 2 topics hierin is de migratie naar responsieve display ads (RSA) & Microsoft Store Ads.

Uitgebreide tekstadvertenties zijn verleden tijd
Waar Google al wat sneller mee was, heeft ook Microsoft Ads nu uitgebreide tekstadvertenties (ETA) uitgefaseerd. Dit houdt in dat vanaf 1 februari het niet meer mogelijk is om ETA’s aan te maken of te bewerken. Microsoft zelf geeft aan dat deze keuze is gemaakt vanwege het feit dat RSA’s qua performance beter presteren. 

Microsoft Store Ads
Vers van de pers is dat Microsoft Ads het mogelijk maakt om nu op PC apps te adverteren. Dit maakt het nu mogelijk om jouw desktop apps op Windows 10 en Windows 11 te promoten.

Bron

 

Davey, Head of SEA

Hulp nodig bij een SEA vraagstuk?

Davey, Head of SEA bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23